paljon maksaisit/pyytäisit palkkaa lastenhoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis nyt aika olennainen kysymys. Kuka ostaa ruoat?

Mä veloittaisin ehkä seuraavasti: Valveillaoloaika (oletetaan vaikka 15 h) ja se kerrotaan 6 eurolla (koska pimeästi, ei voi pyytää mitään 8-10 euroa). Ja se kerrotaan 10 päivällä. Eli 15x6x10=900 euroa.
Ja lisäksi ruoat! Mutta sinuna pyytäisin lasten vanhempia ostamaan kaapin ja pakasteen täyteen ruokaa, jota voit itse täydentää maidoilla (omasta pussista, koska syöttehän sinä ja sinun lapsetkin)

Jos mulla itsellä olisi vapaata eli ei tulis mitään ylimääräisiä kuluja siitä että pidän lomaa töistä jne niin varmaan jotain luokkaa 500-700e + ruoat. Puhtaana käteen tuo. Jos verokortin kanssa, niin pitäis olla tuplasumma melkein.

ap:lle kysymys. Miksi lapset ei mene mukaan? Vanhempiensa mukaan siis?
Onko se sinun ongelma, jos heillä ei ole muita hoitajia?
Mikä se sellainen ystävä on, joka ei arvosta sinua kotiäitinä ja pidä tekemääsi työtä työnä? Lapsillensa kyllä kelpaat hoitajaksi. Voi olla, että ymmärrän asiat tästä ketjusta väärin, mutta huonon vaikutelman saan.

Kyllä mäkin sen paritonnia kysyisin MLL:n taksojen mukaan. Jos ei kelpaa, saavat sieltä palkata samaan hintaan jonkun muun hoitajan sieltä. Siinäpähän saisit senverran rahaa, että voisit itsekin palkata MLL:ltä hoitajan joskus teille ja saisitte omaa aikaa miehesi kanssa. Minusta jos teillä ei vastavuoroisuus toimi niin, että he hoitaisivat sinun lapsiasi, sinun ei tarvitse hyväntekeväisyysmielessä heidänkään lapsiaan hoitaa millään parillasadalla noin pitkään. Asia olisi eri, jos saisit omatkin lapsenne heille hoitoon.

On oikeasti tosi rankkaa mennä toisen kotiin noin pitkäksi aikaa. Toihan on ihan kuin joutuisi vaikka jonnekin raksalle matkatöihin, missä painetaan urakkaa ympäripyöreitä päiviä, paitsi että vastuu on paljon suurempi. Ei kukaan mies suostuisi millään hikisellä 300e palkalla ja ilmaisella ruoalla tommoiseen keikkaan, joten ei tarvitse kyllä äiti-ihmisen lapsineenkaan suostua.

Siis nyt aika olennainen kysymys. Kuka ostaa ruoat?

Mä veloittaisin ehkä seuraavasti: Valveillaoloaika (oletetaan vaikka 15 h) ja se kerrotaan 6 eurolla (koska pimeästi, ei voi pyytää mitään 8-10 euroa). Ja se kerrotaan 10 päivällä. Eli 15x6x10=900 euroa.
Ja lisäksi ruoat! Mutta sinuna pyytäisin lasten vanhempia ostamaan kaapin ja pakasteen täyteen ruokaa, jota voit itse täydentää maidoilla (omasta pussista, koska syöttehän sinä ja sinun lapsetkin)

viimeks meni niin etteivät jättäneet ruokarahaa, eli ostimme sitte ite ruoat. ja meillä on tosi erilaiset ruokatottumukset. meillä syödään paljon itsetehtyä, heillä eineksiä. ja meillä esim syödään kerralla, heillä juostaan kaiken aikaa jääkaapilla. yks lapsista ottaa mukillisen jogurttia, juo kerran, jättää olohuoneeseen ja sit loppu meneekin lavuaarista alas. oon yrittäny vaikka kuinka ohjastaa et mitä ruoka-ajat on ja ettei koko ajan juosta jääkaapilla.. ja että jogurttikin pitäs syödä kokonaan.. mut minkäs teet, kun on vuosia saanu toimia nuin ni vaikeeta se nyt isompana on oppia.

ap:lle kysymys. Miksi lapset ei mene mukaan? Vanhempiensa mukaan siis?
Onko se sinun ongelma, jos heillä ei ole muita hoitajia?
Mikä se sellainen ystävä on, joka ei arvosta sinua kotiäitinä ja pidä tekemääsi työtä työnä? Lapsillensa kyllä kelpaat hoitajaksi. Voi olla, että ymmärrän asiat tästä ketjusta väärin, mutta huonon vaikutelman saan.

höh, miun viesti ei tullutkaan..

he matkustavat paljon. toisinaan lapset mukana, toisinaan iahn vain kaksin.

kerran tämä äiti sanoi, että MLL palkkaa hoitajia alle 4€:n, etttä jos se palkka ei kelpaa, hän etsii toisen. no suostuin lopulta ja sovittiin tietyt tuntimäärät.. toisinaan he tarvitsivat hoitajaa 2h/päivä, toisinaan 6h/päivä.. lopultahan tää homma meni siihen, että tein aamu seittemästä ilta yhteentoista, plus tuohon sisältyi 2 vrk siten, että isi oli yövuorossa ja äiti oli reissussa.. töitä tein hikihatussa ja sain 200€ reilusta kahesta viikosta..

niin ja tämä äiti on siis sanonut päin naamaa, ettei lasteh ja kodinhoito ole mitään työtä..

höh, miun viesti ei tullutkaan..

he matkustavat paljon. toisinaan lapset mukana, toisinaan iahn vain kaksin.

kerran tämä äiti sanoi, että MLL palkkaa hoitajia alle 4€:n, etttä jos se palkka ei kelpaa, hän etsii toisen. no suostuin lopulta ja sovittiin tietyt tuntimäärät.. toisinaan he tarvitsivat hoitajaa 2h/päivä, toisinaan 6h/päivä.. lopultahan tää homma meni siihen, että tein aamu seittemästä ilta yhteentoista, plus tuohon sisältyi 2 vrk siten, että isi oli yövuorossa ja äiti oli reissussa.. töitä tein hikihatussa ja sain 200€ reilusta kahesta viikosta..

niin ja tämä äiti on siis sanonut päin naamaa, ettei lasteh ja kodinhoito ole mitään työtä..

No ei todellakaan MLL palkkaa hoitajia neljällä eurolla. Nykyään taksa on jotain 8e luokkaa. Jossain hoitopalveluissa tuntipalkat pyörivät vielä korkeammallakin, jopa luokkaa 20e. Kaverisihan pitää sinua ihan orjana, vihaksi pistää puolestasi!

Älä anna käyttää hyväksi itseäsi! Jos hän ei suostu maksamaan sinulle kunnon palkkaa (vähintään tonnia) ja lisäksi täysiä ruokakuluja, hankkikoot muun hoitajan. Et todellakaan suostu nyt enää puoli-ilmaiseksi, sanoi tässä ketjussa mammat mitä tahansa! Sinun on ajateltava nyt ensisijaisesti omaa jaksamistasi. Toki voit hoitaa kaverisi lapsia, jos jaksat, mutta sinun on saatava siitä kunnollinen korvaus kuin mistä tahansa työstä.

Ja vieraiden mukuloiden ja kodin hoitaminen on todellakin työtä. Miksi muuten perhepäivähoitajille (joiden hoitolapset sentään haetaan yöksi kotiin) tai esim. kotisiivoojille maksettaisiin palkkaa?

Sen vielä sanon, että jos ihmisillä on varaa jatkuvasti huvikseen matkustella, niin täytyy kyllä löytyä varaa maksaa lastensa hoidostakin tuon verran. Se, että joku palstamamma tienaa tonnin kuussa, ei muuta tätä asiaa. Ei itseään voi antaa käyttää hyväksi noin, etenkään tilanteessa, jossa jaksamisesi on pois omilta lapsiltasi.

[QUOTE="vieras";22441578]No ei todellakaan MLL palkkaa hoitajia neljällä eurolla. Nykyään taksa on jotain 8e luokkaa. Jossain hoitopalveluissa tuntipalkat pyörivät vielä korkeammallakin, jopa luokkaa 20e. Kaverisihan pitää sinua ihan orjana, vihaksi pistää puolestasi!

Älä anna käyttää hyväksi itseäsi! Jos hän ei suostu maksamaan sinulle kunnon palkkaa (vähintään tonnia) ja lisäksi täysiä ruokakuluja, hankkikoot muun hoitajan. Et todellakaan suostu nyt enää puoli-ilmaiseksi, sanoi tässä ketjussa mammat mitä tahansa! Sinun on ajateltava nyt ensisijaisesti omaa jaksamistasi. Toki voit hoitaa kaverisi lapsia, jos jaksat, mutta sinun on saatava siitä kunnollinen korvaus kuin mistä tahansa työstä.

Ja vieraiden mukuloiden ja kodin hoitaminen on todellakin työtä. Miksi muuten perhepäivähoitajille (joiden hoitolapset sentään haetaan yöksi kotiin) tai esim. kotisiivoojille maksettaisiin palkkaa?[/QUOTE]

niin no viimeksikin työkuvaani kuului kaikki siivous ja pyykkityöt, ruoanlaitto kokonaisuudessaan.. ja hommat jatkui kun he tulivat töistä kotiin ja halusivat mennä päiväunille.. minä olin raskaana ja aivan puhki kun sopimuksemme kusi ja pahasti ja minulle kehdattiin sanoa, että ihmiset ovat kautta alkain olleet raskaana ja jaksaneet tehdä töitä.. mutta kyllä sitä, kun viime vuonna oli 2 2-vuotiasta ja kaksi 3-vuotiasta, voin sanoa, että hommaa riitti :D ja kun itsekin olisin kaivannut tirsoja, kun joka aamuna heräsin 6:lta tai 7:ltä.. ja tosiaan ahersin koko lapskatraan kanssa iltamyöhään asti

[QUOTE="vieras";22441603]Toi sun kaveri on ihan käsittämätön. Ihmettelen, miksi viitsit edes olla tekemisissä hänen kanssaan! Luulin, että orjuus on lakkautettu jo länsimaista...[/QUOTE]

no, kun itsellämme on melko tiukkaa rahasta, tuntuu jo pienikin lisätienesti hyvältä. ja kyllä meinasi kiehua, kun sain kuulla ettei ML palkkaa alle 4E:n..

peesaan täysillä vierasta! Sua ilmiselvästi kiristetään hyödyntäen teidän heikompaa taloudellista tilannetta. Tuo on NIIIN VÄÄRIN! Anna todellakin heidän hommata muut hoitajat lapsilleen. Sano, ettet jaksa ja siinä se. Jos hän siitä suuttuu, se on sinun onni!!! Saat rauhan heistä. Ap, onko toi kaikki totta, mitä olet kirjoittanut? Minä en osaisi enää kutsua tuota ystävyydeksi, he kohtelevat sua huonosti. :(

MLL:n taksa on 8,20e tunti ja minimi on kaksi tuntia. Pyhät ja sunnuntait tuplana. TyEl maksu jos palkka yli 51,57e/kk, ennakonpidätys ja sosiaaliturvamaksu jos palkkaa enemmän kuin 1500e/vuosi.

Ap:n vastauksia lukeneena, mä en sun sijassa suostuisi kuin oikeasti kunnon korvausta vastaan. Eli laskisin MLL:n taksan mukaan pyhät tuplina. Pyöristäisin johonkin könttäsummaan. Ruoat vaikka puoliksi. Orjaksi en ryhtyisi...

no, kun itsellämme on melko tiukkaa rahasta, tuntuu jo pienikin lisätienesti hyvältä. ja kyllä meinasi kiehua, kun sain kuulla ettei ML palkkaa alle 4E:n..

Oon ollut MLL:llä hoitajana joskus 2000-luvun alussa ja jo silloin palkka oli yli 4e tunti + kulut piti korvata hoitajalle. MLL:llä hoitajaa ei myöskään saanut laittaa tekemään kotitöitä, vaan hänen työnään oli lapsen hoito. Toki omat jäljet piti siivota ja jos aikaa jäi vaikka lapsen päiväunilla, sai vaikka jotain pyykkejä viikata jos ehti ja viitsi, mutta pääasiassa kuitenkin hoitaja oli lasta varten. Esim. hoitajaa ei voinut laittaa imuroimaan taloa tai pyykkäämään.

Tässä MLL:n sivuilta nykyhinnoista:

Palkanmaksu

Perhe maksaa käteisellä lasten hoitajalle palkkana 8,20 e/tunti, puolen tunnin tarkkuudella. Tämä on kokonaiskorvaus, joka sisältää lomakorvauksen. Hoitajalle maksettava minimipalkka on kahden tunnin palkka.
Sunnuntaityöstä säädetään työaikalain 33 §:ssä. Sunnuntaityöstä perhe maksaa hoitajalle palkkaa 100 prosentilla korotettuna eli 16,40 e/tunti. Korotettua palkkaa maksetaan myös kirkollisina juhlapäivinä, vapunpäivänä ja itsenäisyyspäivänä.

Jos sua kerran itselläkin hirvittää niin sano ihmeessä ettet ole tulossa! Vaikka pienikin raha tuntuu tilillä kivalta niin ei kai sun tarvi mitään hyväntekeväisyyttä suorittaa siellä toisten kodeissa :O Kerrohan ystävälles nuo MLL:n taksat ja sano vaikka itse himpun verran alle sen. Katso sitten kelpaako lastenhoitoapu :)

Jos sua kerran itselläkin hirvittää niin sano ihmeessä ettet ole tulossa! Vaikka pienikin raha tuntuu tilillä kivalta niin ei kai sun tarvi mitään hyväntekeväisyyttä suorittaa siellä toisten kodeissa :O Kerrohan ystävälles nuo MLL:n taksat ja sano vaikka itse himpun verran alle sen. Katso sitten kelpaako lastenhoitoapu :)

Miksi pitäis lähteä alle MLL:n taksoilla? Tuosta helposti tämä "kaveri" alkaa tinkiä hintaa vielä alemmas. Jos vaihtoehto on samaan hintaan ventovieras MLL:ltä tai tuttu, joka on ennenkin lapsia hoitanut, niin eiköhän se tuttu kuitenkin mielummin palkattaisi.

Ja tällä kertaa tekisin kyllä semmoisen sopimuksen, että laskutat sitten jälkikäteen kaikki ne tunnit, jotka oikeasti olet joutunut tekemään, oli sovittu mitä tahansa.

[QUOTE="vieras";22441805]Miksi pitäis lähteä alle MLL:n taksoilla? Tuosta helposti tämä "kaveri" alkaa tinkiä hintaa vielä alemmas. Jos vaihtoehto on samaan hintaan ventovieras MLL:ltä tai tuttu, joka on ennenkin lapsia hoitanut, niin eiköhän se tuttu kuitenkin mielummin palkattaisi.

Ja tällä kertaa tekisin kyllä semmoisen sopimuksen, että laskutat sitten jälkikäteen kaikki ne tunnit, jotka oikeasti olet joutunut tekemään, oli sovittu mitä tahansa.[/QUOTE]

Ajattelin himpun verran alempaa hintaa sen takia, että jos ap olis lähteny tekemään hommaa jo paljon pienemmästäkin summasta niin ois kuiten saanu vähän enemmän. Perusteluna pyyntöön ois voinu siis olla tuo MLL :n hinta.

peesaan täysillä vierasta! Sua ilmiselvästi kiristetään hyödyntäen teidän heikompaa taloudellista tilannetta. Tuo on NIIIN VÄÄRIN! Anna todellakin heidän hommata muut hoitajat lapsilleen. Sano, ettet jaksa ja siinä se. Jos hän siitä suuttuu, se on sinun onni!!! Saat rauhan heistä. Ap, onko toi kaikki totta, mitä olet kirjoittanut? Minä en osaisi enää kutsua tuota ystävyydeksi, he kohtelevat sua huonosti. :(

kaikki on totta.. ja just tuo meiän heikompi taloudellinen tilanne vedetään kaikessa mukaan.. miullakin avautu viime kerran jälkeen simmut, että kelpaan hyvin kaveriks, sillä oon niin helposti tulossa lastenhoitajaks.. mutta kun alkaa kipeästi olla rahan tarpeessa ni tulee helposti suostuttuu..

[QUOTE="vieras";22441591]Sen vielä sanon, että jos ihmisillä on varaa jatkuvasti huvikseen matkustella, niin täytyy kyllä löytyä varaa maksaa lastensa hoidostakin tuon verran. Se, että joku palstamamma tienaa tonnin kuussa, ei muuta tätä asiaa. Ei itseään voi antaa käyttää hyväksi noin, etenkään tilanteessa, jossa jaksamisesi on pois omilta lapsiltasi.[/QUOTE]

nääpä tahtoo päästä elämässä mahd halvalla..

[QUOTE="vieras";22441805]Miksi pitäis lähteä alle MLL:n taksoilla? Tuosta helposti tämä "kaveri" alkaa tinkiä hintaa vielä alemmas. Jos vaihtoehto on samaan hintaan ventovieras MLL:ltä tai tuttu, joka on ennenkin lapsia hoitanut, niin eiköhän se tuttu kuitenkin mielummin palkattaisi.

Ja tällä kertaa tekisin kyllä semmoisen sopimuksen, että laskutat sitten jälkikäteen kaikki ne tunnit, jotka oikeasti olet joutunut tekemään, oli sovittu mitä tahansa.[/QUOTE]

itse varmaan ottaisin ihan vieraan mieluummin, koska hän hoitaisi pelkästään omiani. eli ehkä vähän alle riittäisi.

Ikävää, että monikaan perhe, jossa molemmat töissä, eivät arvosta lastenhoitoa. Kuvittelevat, että heidän alpset menevät siinä samassa ja heistä ei mitään vaivaa. jne. Silti ovat työntämässä jatkuvasti omia lapsiaan toisten hoitoon. Ja silti eivät itse koskaan vaivautuisi hoitamaan toisten lapsia. Heti kun työstä pääsee ei voi kun pitää saada levätä.

Hei nyt jotain itsekunnioitusta. Onko teillä ollut jo puhetta summasta?
Itse en ottaisi kaverilta kuin muutaman satasen, mutta tosiaan KAVERILTA. Hyväksikäyttäjältä joka sua ei arvosta niin pyydät vähintään sen tonnin ja ruokarahat.

OLetko jo lupautunut?

Yhteistyössä