Paljon maitoa 8kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja komiaperse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

komiaperse

Jäsen
23.03.2006
70
0
6
Nyt kun poika syö kiinteitä aterioita päivässä kaksi, plus aamu- ja iltapuurot sekä välipalan, hän on luonnollisesti vähentänyt imemistä. Olen siis vielä imettänyt, ja ongelma onkin ettei poika enää ota tissiä kuin korkeintaan kerran päivän aikana. Yöllä herää pari kertaa tissille ja aamulla kerran. Saako hän siis riittävästi maitoa? Aterian jälkeen hörppää vähän vettä mutta maitoa ei ota. Korviketta ei suostu juomaan.
Olen yrittänyt tarjota tissimaitoa ennen ateriaa, mutta ei ota silloinkaan.

Meillä myös 8kk kullannuppu:heart: ja sama määrä aterioita päivässä. kiinteitä menee (pieniä purkkeja) 1 liha-kasvissose, 1 kasvissose, 2-3 hedelmäsosetta, puuroa n 1-1,5dl, velliä 100ml ja korviketta 5-7dl

Alkuperäinen kirjoittaja kettuli:
Olen siis vielä imettänyt, ja ongelma onkin ettei poika enää ota tissiä kuin korkeintaan kerran päivän aikana. Yöllä herää pari kertaa tissille ja aamulla kerran. Saako hän siis riittävästi maitoa?

Yleisesti ollaan sitä mieltä, että yli puolivuotias imetetty vauva saa suositellut 5-6dl maitoa vuorokaudessa, jos imee tehokkaasti vähintään 4-5 kertaa vuorokaudessa. Jos olet kovin huolissasi maidon menekistä, voit halutessasi joko jättää yhden kiinteän aterian pois tai vähentää kiinteiden määrää kaikilla aterioilla, sekä pyrkiä rauhoittamaan ainakin kaksi imetyskertaa myös päivällä. Toisaalta, kun vauvasi kuitenkin käy rinnalla sen nelisen kertaa vuorokaudessa, en itse olisi ihan kamalan huolissani :)

Alkuperäinen kirjoittaja jossu85:
meidän tyttö kohta 8 kk ei kyllä juo päivän aikana kuin n.250 ml maitoa..

Maitoannoksiksi lasketaan kaikki vauvan saamat maitotuotteet: vauvajugurtit, puurot (jos tehty maitoon) yms. Tuo 5-6dl/vrk suositus maidonsaannille on siksi, että sillä määrällä vauva saa riittävästi kalsiumia. Jos maitoa ei mene kokonaisuudessaan noin paljon, voi olla hyvä ottaa asia puheeksi neuvolassa ja kysyä pääsyä ravintoterapeutin puheille. Kalsiumiahan saa toki muustakin kuin maidosta :)

Maitoallergiset lapset eivät käytä lehmänmaitoa ollenkaan, mutta he saavat kalsiumin sitten purkista, ellei muusta ruuasta tuleva kalsiumin määrä riitä.

Yhteistyössä