Palasin töihin ja palkasta ei jää juuri mitään käteen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mwi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan mielenkiintoisia kommentteja. Itsekin olen sitä mieltä että haluan elättää itse itseni sekä kerryttää omaa eläkettäni tulevaisuutta varten. Selvää on että nyt ei jää rahaa säästöön, mutta pitäisihän sitä hieman sinnekkin saada. En haluaisi elää täysin kädestä suuhun ja yllättävän menoerän tullessa talouden järkkyvän pahasti. Hoitovapaalla olo söi säästöjämme (jotka myös mahdollistivat kotona oloa).

Me siis emme mielestäni tuhlaa. Toki meillä on omistusasunto ja auto, jotka ovat "kalliita ylläpidettäviä". Auto on kuitenkin pakko työntakia olla. Vanhemmalla lapsella on yksi harrastus joka ei ole kallis. Viikon ruuat on tarkkaan mietitty, vanhemmilla on omat eväät töissä, emme polta, alkoholia kuluu 1-2 siideriä/olutta viikossa aikuisilta yhteensä, vaatteita ostetaan alennusmyynneistä ja kirpputoreilta aina kun mahdollista.

Mutta kyllä tämä tilanne yllätti. Töissä käyminen on yllättävän "kallista".

Itse tiedostin tuon asian jo lapsia halutessani. Jos ja kun töihin menee ne vuodet kun lapset ovat päivähoidossa ovat sellaisia, että palkoista ei jää rahaa säästöön ja päinvastoin säästöt voivat kulua. Se oli ainakin itsellä ihan tietoinen valinta haluta lapsia ja se, että siinä rahallisesti tulee tappiota kun lapsiaan elättää (vie hoitoon yms) ei tullut mitenkään yllätyksenä tai negatiivisena asiana. Lapset kuitenkin ovat kotona niin, että vanhempi on kotihoidontuella (jos ei sisaruksia) tai päiväkodissa vain sen 6-vuotta, jonka jälkeen alkaa koulu ja koulu on ilmainen ja siellä lapsi saa vieläpä ilmaisen ruuan (iltapäiväkerhot toki maksaa jonkun verran jos sitä palvelua tarvitsee). Sitä ennen ja sen jälkeen on monta vuotta normaalilla työssäkäyvällä aikaa tienata niitä säästöjä ja rahaa eläkepäiviä varten :D

Tilanteessa jossa ollaan oikeasti palkkakuopassa (toisin kuin ap) ja rahat eivät työssäkäynnistä huolimatta riitä perus elämiseen (kohtuu hintainen asunto ja asumiskustannukset, ruoka + muut välttämättömyydet) tilanne onkin sitten toinen.
Mun mielestä on kuitenkin kohtuutonta vaatia, että yhteiskunnan pitäisi tukea niin paljon lasten laittamista hoitoon, että vanhempien pitäisi pystyä laittamaan lapset hoitoon lähes ilmaiseksi, jotta jäisi rahaa maksella asuntolainoja, autoa ja saada rahaa SÄÄSTÖÖN.

Noi lainanlyhennykset on kuitenkin jokaisen oma valinta, joten mitä suuremmat menot, sitä suuremmat pitää tulojen olla. Itse vain kun olen 5 lapsen yh ja ilman asumiskuluja ja lainanlyhennyksiäkin ja ph maksuja, on sossu katsonut elämämme maksavan lähes 2000€. Siinä on toki mukana kaikkien lapsilisät ja opintorahat sekä tulevaisuudessa mahdolliset elarit, mutta jokatapauksessa meen tekemään mitä päivätyötä vain, niin vaikea on löytää paikkaa, mistä tienaisi niin paljon, että se kattaisi noi kaikki kulut. Todellakaan, en koskaan pystyisi maksamaan mitään 800€ lyhennyksiä.

2000 kuussa? syöttekö kaviaaria?
Melko hyvin tuntuu menevän.

Meillä aika sama tilanne paitsi mä en saa kelasta penniäkään koska mun sopimus on 30h/vko ihan alunperinkin eli en siis ole osittaisella hoitovapaalla. Jouduttiin ostamaan toinen auto jota lyhennän palkasta ja lisäksi uusina kuluina lapsen hoitomaksu, polttoainekulut, auton vakuutukset jne. Eli ei tässä voiton puolelle jäädä mutta nyt saadaan kulut maksettua mikä olis taas hoitovapaalla ollut mahdotonta, vaikka olisi autokulut ja hoitomaksut jäänyt poiskin.

Toisinaan tuntuu turhalta käydä töissä kun mitään ei jää peruskulujen jälkeen käteen mutta ihana työpaikka, lyhennetty työaika ja äärimmäisen arvokas työkokemus korvaavat sitä pettymystä. Lisäksi on kiva ettei lapsi joudu olemaan päivittäin hoidossa.

Ohiksena, mutta miksi Astrolabe kirjoittelee töissäkäynnistä ja sen kannattavuudesta nyt? Eikö heille juuri tällä viikolla vauva syntynyt, hyvä jos on synnäriltä kotiutunut? Luuliisi olevan muutakin ajateltavaa.....

eiköhän tukia järkeistetä (vähennetä) tulevassa lamassa sen verran että tavallisen keskiluokkaisen ihmisen tarvi valittaa ettei kannata tehdä töitä, mutta en usko että veronmaksajat alkaa teille säästöjä keräämään

2000 kuussa? syöttekö kaviaaria?
Melko hyvin tuntuu menevän.

Oletko ihan järjissäsi? 2000 euroa 6:lle hengelle ja sillä syödään kaviaaria? Eipä tarvitse kun käydä hankkimassa kaikille viidelle talvikengät ja talvivaatteet. Vaatteet eivät kierrä viideltä lapselta toiselle, ne eivät yksinkertaisesti kestä sitä. Kengätkään tuskin kestävät. Pelkkään ruokaan menee säästeliäälläkin tuon kokoisessa perheessä vähintään 600 euroa, helposti enemmänkin, jos kaikki ateriat syödään kotona.

Yhteistyössä