Palasin töihin ja palkasta ei jää juuri mitään käteen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mwi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mwi

Uusi jäsen
05.07.2013
12
0
1
Palasin hoitovapaalta töihin ja olen 3kk osittaisella hoitovapaalla eli teen vain 30h/vk. Tähän päädyttiin jotta pienemmän hoitopäivät eivät olisi liian pitkiä ja saa aikaa sopeutua hoitoon.
Mutta nyt kun tuli eka palkka niin karu totuus iski. Kun maksetaan mun nettopalkasta lainanlyhennys (800e) ja lasten päivähoitomaksut (500e) niin jäljelle jää 100e (saanhan mä tietysti sen osittaisen hoitorahan kelasta eli 95e -verot)! Mennään juuri sen tulorajan ylitse ja joudutaan 2 lapsesta maksamaan täyttä maksua. Onhan meillä miehen palkka ja siitä menee sitten yhtiövastike, kaikki muut laskut sekä elämiskulut. Eipä tässä tilanteessa kyllä säätetä enää juuri mitään. Jotain tämän suuntaista olin kyllä laskeskellut, mutta tuli silti hieman järkytyksenä. Parin kuukauden päästä jää sitten varmaan pari sataa enemmän käteen kuussa.

Onko muilla vastaavaa tilannetta?!?

[QUOTE="...";28861737]Niin, että lainan lyhennyksen ja muiden perheen menojen lisäksi pitäisi vielä saada rahaa säästöön kun on pienet lapset tai "töihin meneminen on vain kallis harrastus".. Just just..[/QUOTE]

Enpä mie saa maksettua edes vuokraa ja hoitomaksuja palkallani, jos en tee ylitöitä. Sitä voi miettiä, että haluaako uhrata 2viikonloppua kuussa pois perheen luota enää, kun on pieni lapsi. Minusta olisi tyhmää jättää kotihoito pois harkinnasta.

Minä laskeskelen ihan samaa. Tulot just siinä rajalla, että täydet maksut menee kahdesta lapsesta. Olen tällä hetkellä kuntoutustuella (ja laskeskelin että ansiosidonnaista saisin saman verran jos ei töitä löydy kuntoutustuen päätyttyä) ja kun mahdollisesta tulevasta palkasta vähennetään täydet hoitomaksut ja matkakulut, käteen jää kokopäivätyöstä ehkä just 100-200€ enemmän kuin tällä hetkellä. Tosi kannustavaa.
Onneksi esikoinen menee vuoden päästä eskariin, ei hänestä täysiä maksuja tule päivähoidon osalta.
Opiskelemaan taitaa oma tieni viedä täältä palkkakuopasta :D

Ja kyllä, olen perustulon kannattaja ja sitä mieltä että työnteon pitäisi olla jokaisessa tilanteessa taloudellisesti kannattavaa.

• Tykkää
Reactions: Data
Palkkasi on ihan hyvä, vaikka vain 30 viikkotuntia. Turhaa valitat, sillä tottakai lapsista huolehtiminen maksaa. Säästätte ruokakuluissa, kun lapset syö hoidossa. Ilmeisesti kulutustottumukset on melkoiset, jos miehen paljastamaan ei riitä säästöön.

Mä en nyt oikein ymmärrä ap:tä. Jos hän kuitenkin maksaa palkastaan asuntolainanlyhennyksen, jostainhan se pitäisi maksaa ellei hän olisi töissä. Odotin tämän olevan valituksen tyyliin, lastenpäivähoitomaksun ja työmatkakulujen jälkeen ei jää yhtään enempää käteen kuin kotihoidontuella.

Lyheneekö lasten hoitopäivä lyhennetyn työajan seurauksena? Jos niin päivähoidostakin voi saada alennusta. Itse olen lyhentänyt työaikaa siten, että pidin perjantait vapaana. Saatiin 4 % alennus hoitomaksuista, ja kelasta tuli sitten n. 70 euroa tilille lisäksi. Mun nettotuloni olivat 500 euroa pienemmät. Mutta se ylimääräinen vapaapäivä minulle ja lapsille oli ehdottomasti sen arvoinen.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
[QUOTE="yks";28861758]Minä laskeskelen ihan samaa. Tulot just siinä rajalla, että täydet maksut menee kahdesta lapsesta. Olen tällä hetkellä kuntoutustuella (ja laskeskelin että ansiosidonnaista saisin saman verran jos ei töitä löydy kuntoutustuen päätyttyä) ja kun mahdollisesta tulevasta palkasta vähennetään täydet hoitomaksut ja matkakulut, käteen jää kokopäivätyöstä ehkä just 100-200€ enemmän kuin tällä hetkellä. Tosi kannustavaa.
[/QUOTE]

Olen aina yhtä hämmästynyt, että iso (?) osa ihmisistä ei tunnu antavan mitään arvoa sille että ELÄTTÄÄ ITSE ITSENSÄ! Jos vastakkain ovat valinnat:

a) Elän aikuisena ihmisenä muiden ihmisten rahoilla
b) Käyn töissä ja elätän itse itseni

... niin on se kumma jos nämä asiat nähdään samanarvoisina ja pelkkä rahallinen ero on se mikä merkkaa!

Ihan mielenkiintoisia kommentteja. Itsekin olen sitä mieltä että haluan elättää itse itseni sekä kerryttää omaa eläkettäni tulevaisuutta varten. Selvää on että nyt ei jää rahaa säästöön, mutta pitäisihän sitä hieman sinnekkin saada. En haluaisi elää täysin kädestä suuhun ja yllättävän menoerän tullessa talouden järkkyvän pahasti. Hoitovapaalla olo söi säästöjämme (jotka myös mahdollistivat kotona oloa).

Me siis emme mielestäni tuhlaa. Toki meillä on omistusasunto ja auto, jotka ovat "kalliita ylläpidettäviä". Auto on kuitenkin pakko työntakia olla. Vanhemmalla lapsella on yksi harrastus joka ei ole kallis. Viikon ruuat on tarkkaan mietitty, vanhemmilla on omat eväät töissä, emme polta, alkoholia kuluu 1-2 siideriä/olutta viikossa aikuisilta yhteensä, vaatteita ostetaan alennusmyynneistä ja kirpputoreilta aina kun mahdollista.

Mutta kyllä tämä tilanne yllätti. Töissä käyminen on yllättävän "kallista".

[QUOTE="vieras";28861840]Jos olet noin vähän töissä niin ei kai lapsilla ole täyttä hoitomaksua? 22 hoitopäivää? Jos max 16 per kk niin saatte alennusta.[/QUOTE]

Teen 6h työpäivää jotta lasten hoitopäivä olisi mahdollisimman lyhyt. Näin lasten hoitoaika on n. 6,5h/pv. Koska kyse on kuitenkin vain 3kk emme ole hakeneet lyhyempää hoitoaikaa (enkä tiedä olisiko se edes mahdollista). Välillä mummi hakee lapset hoidosta ja teen itse 10-12h päivän jolloin voin ottaa vaikka perjantain myös sillä viikolla vapaaksi (kuten tänään, olemme lasten kanssa kotona)

Olen aina yhtä hämmästynyt, että iso (?) osa ihmisistä ei tunnu antavan mitään arvoa sille että ELÄTTÄÄ ITSE ITSENSÄ! Jos vastakkain ovat valinnat:

a) Elän aikuisena ihmisenä muiden ihmisten rahoilla
b) Käyn töissä ja elätän itse itseni

... niin on se kumma jos nämä asiat nähdään samanarvoisina ja pelkkä rahallinen ero on se mikä merkkaa!

a) en ole valinnut sairauttani, että jouduin kuntoutustuelle
b) en väittänyt, etten HALUAISI itseäni elättää

Ja todellakin olen menossa töihin jos niitä vain saan tai opiskelemaan, niinkuin kerroinkin. Itse tarvitsen muutakin järkevää tekemistä kuin kotona olon.

Lähinnä kritisoin sitä taloudellista kannustamattomuutta joka hyvin helposti johtaa siihen, ettei ihmiset ole motivoituneet työntekoon kun se ei taloudellisesti kannata. Ja mielestäni se on täysin ymmärrettävää, etenkin lapsiperheiden kohdalla kun puntarissa on tulotason suhteutus menettettyyn vapaa-aikaan ja siihen näetkö lapsiasi hereillä juuri lainkaan.

Kun tilanteet eivät aina ole niin mustavalkoisia :)

Tässä on järjen käyttö sallittua. Jos rahat ei riitä elämiseen tuon lyhennetyn työviikon tekemisellä, tee enemmän töitä:) Tiukkaa se eläminen on kaikille. Menoja täytyy supistaa yms. Normielämää.)

[QUOTE="yks";28861882]a) en ole valinnut sairauttani, että jouduin kuntoutustuelle
b) en väittänyt, etten HALUAISI itseäni elättää

Ja todellakin olen menossa töihin jos niitä vain saan tai opiskelemaan, niinkuin kerroinkin. Itse tarvitsen muutakin järkevää tekemistä kuin kotona olon.

Lähinnä kritisoin sitä taloudellista kannustamattomuutta joka hyvin helposti johtaa siihen, ettei ihmiset ole motivoituneet työntekoon kun se ei taloudellisesti kannata. Ja mielestäni se on täysin ymmärrettävää, etenkin lapsiperheiden kohdalla kun puntarissa on tulotason suhteutus menettettyyn vapaa-aikaan ja siihen näetkö lapsiasi hereillä juuri lainkaan.

Kun tilanteet eivät aina ole niin mustavalkoisia :)[/QUOTE]
VALINTA tarkoittaa nimenomaan sitä että on mahdollisuus valita. Ja siitä tässä ketjussa keskusteltiin, ei siitä jos jonkun on sairauden tms. takia PAKKO olla kotona. Phuuh, että pitää näin itsestäänselvä asia vääntää aina rautalangasta.

Ja nimenomaan MOTIVAATION pitäisi tulla myös/etenkin siitä että saa itse elättää itsensä, eikä tarvitse elää muiden rahoilla. Siinä se asennevika juuri tulee, että lasketaan vain euroja, eikä ilmeisesti anneta mitään arvoa sille että aikuisena saisi itse elättää itsensä ja perheensä. Ihan sairas asenne, kun "elän toisten almujen varassa/elän omalla työnteolla" tunnutaan asettavan ihan samalle viivalle.

Ja sellaista se aikuisen elämä on, että töissä pitää (/pitäisi) käydä, ja se vie vapaa-aikaa. Voi nyyh, tervetuloa aikuisen ihmisen elämään jossa ei ole vain koko ajan kivaa ja ei voi koko aikaa tehdä vain kivoja asioita.

Minne varhaislapsuuteen nykyihmiset ovat kehitykseltään jääneet, en voi ymmärtää. Tiivistettynä yleinen ajatusmalli kuulostaa olevan "työssäkäyntiin menee aikaa eikä se ole kivaa, mieluummin elän muiden rahoilla ja puuhailen päivät vain kaikkea kivaa kuin pieni lapsi". Siinäpä kansakunnan tulevaisuus...

Otimme lyhennysvapaata ja lyhensimme niiltä kuukausilta sen mitä pystyimme. Ei mikään paras ratkaisu, mutta pakko.

Noi lainanlyhennykset on kuitenkin jokaisen oma valinta, joten mitä suuremmat menot, sitä suuremmat pitää tulojen olla. Itse vain kun olen 5 lapsen yh ja ilman asumiskuluja ja lainanlyhennyksiäkin ja ph maksuja, on sossu katsonut elämämme maksavan lähes 2000€. Siinä on toki mukana kaikkien lapsilisät ja opintorahat sekä tulevaisuudessa mahdolliset elarit, mutta jokatapauksessa meen tekemään mitä päivätyötä vain, niin vaikea on löytää paikkaa, mistä tienaisi niin paljon, että se kattaisi noi kaikki kulut. Todellakaan, en koskaan pystyisi maksamaan mitään 800€ lyhennyksiä.

Kannattaa tarkistaa myös verotuspuoli. Oletko ap laskenut onko sun verokortti tällä hetkellä oikein? Kelaa varten sosiaalietuuden kortti ja töihin palkkatulon kortti ja vähennykset kuten asuntolainan korot ja työmatkakulut kannattaa huomioida myös. Jos et ole muutosverokorttia hakenut, niin vielä ehtii loppuvuodeksi.

Yhteistyössä