Paksusuolessa pahanlaatuinen kasvain,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljon voimia sinulle ap,mua rupes itkettämään.Isälläni todettiin paksusuolensyöpä-08(kasvain oli miehen nyrkin kokoinen ja syöpä ärhäkkä.Sai sädehoitoa...että kasvain pienentyisi(ihan leikkaustakin ajatellen.Leikattu on nyt kaksi kertaa ja loppuelämän avanne on.Hoidot lääkitykset rankkoja ja kyllä on raskasta aikaa meijän koko perheelle päivät ovat niin vaihtelevia!!!!nyt kun pääsi kotiin vähän aikaa sitten..leikkaukseen toiseen lähdettyään painoi isäni 90kg niin nyt on enään painoa 54kg:(

minulla todettiin paksusuolen geeni kantavuus syksy 08(jouduin veljeni kanssa tähän tutkimukseen kun isällämme tosettiin tämä paksusuolensyöpä..on kuulema enempi mies puolisten vaiva,naisilla sitten enempi kohtutulehdukset jne..35vuotiaasta käyn sitten säännöllisesti naistentautien gynellä.Lokakuussa 08 minulta poistettiin tähystyksen yhteydessä hyvänlaatuinen polyyppi.3vuoden välein käyn nyt tähystyksessä.Mä rukoilen sun puolesta ja pidän peukkuja.Paljon voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
onkohan ap:lla hieman tylsää kun tuntuu että joka ketjuun on jotain kirjottanu millon mistäkin sairaudesta tai jostain "kauheudesta", taitaa olla ap porvoosta:)

Mistä tunnistat kirjoittajan harmaana? En ymmärrä??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
:hug:
Voi ei!Ap:lle voimia!Mutta kuulostaa kummalta,ettei leikata,kun mulla ystävällä just 2kk sitten leikattiin hyvänlaatunen kasvain paksusuolesta!!Korjausleikkaus kohta eli joutuu sen avanteen kanssa selviämään!
Itelläni menossa sytostaattihoito lääkkeet+pistokset!Toi epätietosuus on pahinta!Koita jaksaa!

Voimia sullekkin :hug:

Sullekkin!
=) odottelu on pahinta,nukkumaan mennessä sitä alkaa väkisin miettiin kaiken tarkoiteksellisuutta jne.Mää oon saanut apua perheneuvolasta,josta sain masennuslääkkeet ja apuja muutenkin...käytä kaikki hyväksesi!!! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap, onko teillä suvussa tuota paksusuolen syöpää? Olet niin nuori sairastumaan siihen. Paljon voimia toipumiseen! =)

Ei ole, ainakaan lähisuvussa. Haima- ja mahasyöpään on kuollut pari lähisukulaista joista toinen oli äidin isä. Valitettavasti sairastuminen ei katso ikää, olishan se hienoa jos kaikki sairastuisivat vain vanhoina.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
onkohan ap:lla hieman tylsää kun tuntuu että joka ketjuun on jotain kirjottanu millon mistäkin sairaudesta tai jostain "kauheudesta", taitaa olla ap porvoosta:)

En kai mä nyt jokaiseen ketjuun täällä kirjoittele :D Olen kyllä tehnyt muutamia aloituksia joissa olen pohtinut mm. paksusuolen puuttumista, elinennusteita, helmikuun alussa kasvaimista, latinankielisistä termeistä. Toki ei tämä paksusuolensyöpä ainoa sairaus ole joka minusta löytyy, onhan sitä myös kilpirauhasen vajaatoimintaa ja refluksi sekä nyt vielä anemia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Sullekkin!
=) odottelu on pahinta,nukkumaan mennessä sitä alkaa väkisin miettiin kaiken tarkoiteksellisuutta jne.Mää oon saanut apua perheneuvolasta,josta sain masennuslääkkeet ja apuja muutenkin...käytä kaikki hyväksesi!!! :hug:

Täytyis varmaan käydä jossain puhumassa, sairaalapsykologi soitti kerran mutta silloin olo oli vielä "tyyni" eikä tehnyt mieli jutella. Yks odottelun vaihe on nyt kohta ohi. Tänään soitettiin et ensi viikon tiistaina leikataan ja maanantaina pitäis mennä sitten keskussairaalaan. Toisaalta on nyt helpottunut olo et nyt vihdoin leikataan toisaalta pelottaa. Sitä miettii et vaikuttaako toi anemia leikkaukseen, poistetaanko tosiaan koko paksusuoli, tuleeko avenne, entä jos sitä kuolee leikkaukseen. Kuinkahan kauan sitä joutuu olemaan sairaalassa, viikon? Ekaa kertaa leikataan, niin en yhtään tiedä mitä on edessä. Mutta eiköhän he sit maanantaina kerro. 7 viikkoa tuli "sairaslomaa".

Alkuperäinen kirjoittaja meeri:
Paljon voimia sinulle ap,mua rupes itkettämään.Isälläni todettiin paksusuolensyöpä-08(kasvain oli miehen nyrkin kokoinen ja syöpä ärhäkkä.Sai sädehoitoa...että kasvain pienentyisi(ihan leikkaustakin ajatellen.Leikattu on nyt kaksi kertaa ja loppuelämän avanne on.Hoidot lääkitykset rankkoja ja kyllä on raskasta aikaa meijän koko perheelle päivät ovat niin vaihtelevia!!!!nyt kun pääsi kotiin vähän aikaa sitten..leikkaukseen toiseen lähdettyään painoi isäni 90kg niin nyt on enään painoa 54kg:(

Voi, toivottavasti isäsi tilanne on parempi. Mun kasvain on n. greipinkokoinen. Kokeiden perusteella ei ole levinnyt vaikka onkin tullut suolenseinämästä läpi ja on haavainen. Lisäksi suolesta löytyy paljon divertikkeleitä ja muutama polyyppi. Lääkäri totesi, että syöpä on voinut kasvaa suolistossa jo muutaman vuoden ja kehittynyt polyypista pahanlaatuiseksi. Mä en vielä tiedä tarkasti miten paljon suolta leikataan pois, tuleeko avanne jne. Jatkohoitokin selviää vasta kun leikataan.

:hug: no nyt on ainakin leikkauspäivä selvillä. Tsemppiä kovasti leikkaukseen ja toivottavasti kasvain poistuu nyt sit lopullisesti kehostasi! Yritä vaikka ajatella et mitä pikemmin pääsee leikkaukseen sen parempi. Se miltä elämä näyttää leikkauksen jälkeen selviää sitten :) Kannattaa soittaa sairaalaan ja kysyä kaikki mahdolliset mieltä askarruttavat kysymykset. Kyllä ne siellä parhaansa mukaan vastailee ja pyydä päästä juttelemaan psykologin kanssa vaikka jo ennen leikkausta :hug: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
:hug: no nyt on ainakin leikkauspäivä selvillä. Tsemppiä kovasti leikkaukseen ja toivottavasti kasvain poistuu nyt sit lopullisesti kehostasi! Yritä vaikka ajatella et mitä pikemmin pääsee leikkaukseen sen parempi. Se miltä elämä näyttää leikkauksen jälkeen selviää sitten :) Kannattaa soittaa sairaalaan ja kysyä kaikki mahdolliset mieltä askarruttavat kysymykset. Kyllä ne siellä parhaansa mukaan vastailee ja pyydä päästä juttelemaan psykologin kanssa vaikka jo ennen leikkausta :hug: :hug:

Kiitos, täytyy tosiaan kysyä josko pääsen psykologin puheille ja ties vaikka hänelle olis aika varattuna kun maanantaille on järkätty kaikenlaisia vastaanottoaikoja. On kai osa ihmisen luontoa, että aina ajattelee kaikkein pahimpia vaihtoehtoja. Vaikka todellisuudessa voi käydä ihan hyvinkin. Lääkäri ainakin sanoi, että jos paksuosuolensyöpä havaitaan tarpeeksi ajoissa ja se saadaan kokonaan poistettua niin ihminen voi elää vaikka koko loppu elämänsä terveenä.

Voimia sinulle ensi viikolle ap!! Varmasti siellä sairaalassa vierähtää tällä erää tuleva viikko. Käythän sitten kertomassa miten menee. Olet mielessämme!!!

Tsemppiä!!!

Hoitsu
PS. Kukaan meistä ei tiedä huomista, ei sairas eikä terve.

Ja on nyt täysin terve eikä mitään sairauksia enää. Leikkaus oli iso ja latettiin avanne 3kk jonka jälkeen ohutsuoli venytettiin ja se riitti. Kuulemma amerikassa olisi mahdollisuus rakentaa myös paksusuoli keinotekoisesti jos ohutsuoli ei riitä ventykseen jotta avanne ei ole ikuinen.

Heippa taas, tänä aamupäivänä pääsin kotia. Olisin päässyt jo aikaisemmin mutta tuli pieniä ongelmia. Viimeviikolla torstaina nousi tulehdusarvot 350 ja aloitettiin antibioottikuuri, lauantaina tulehdusarvot oli 100 ja maanantaina 50. Sunnuntaihin asti oksentelin jatkuvasti, mut onneksi en oo sen jälkeen oksentanut. Nyt tänä aamuna sitten tulehdusarvot oli tarpeeksi matalat ja kun en oo enää oksentanut niin pääsin kotiin. Leikkaus meni ihan hyvin, leikkaus tehtiin tähystyksellä ja avohaavasta. Paksusuolesta poistettiin vain osa ja ohutsuolta kahdesta kohtaa. Ohutsuolen toinen pala oli ihan haavainen ja siitä olis ollut ongelmaa sitten tulevaisuudessa. Toisessa palassa ohutsuolta sitten oli valtavasti divertikkeleitä ja polyyppeja. Samalla leikattiin pois sappi jossa on golfpallon kokoinen sappikivi! Lisäksi munuaisesta ja maksasta löytyi kiinnikkeitä! (jotka poistettiin samalla. ) Mikä on todella omituista koska mua ei ole koskaan aiemmin leikattu. Mietin vain josko synnytyksistä vois tulla jotain tuollaista. Suoli on toiminut. Sunnuntaina tuli tosin verta ja verihyytymiä pönttöön mutta se kuulemma johtuu leikkauksesta. Avannetta ei tarvittu koska paksusuolta jäi jäljelle. Joudun tosin käyttämään nyt vaippoja koska uloste on ihan vetistä ja pidätyskyky on todella huono, toivottavasti asia korjaantuu jossain vaiheessa. Avohaava on parantunut ihan ok, mutta toinen tähystysleikkauksen haavoista ei tunnu parantuvan, jatkuvasti märkii. Joka toinen päivä pitää sitä nyt sitten käydä terveyskeskuksessa putsaamassa. Nyt mun pitää syödä tosiaan antibiootteja vielä ainakin 2 viikkoa ja sitten vatsaan pitää pistää piikillä verenohennuslääkkeitä jotka estää veritulppien synnyn, lisäksi syön kahta kipulääkettä (kivut ei oo poistunut ). Sairaalassa olessa laihduin 8 kg ja hb tippui 100. Ja nyt sitten taas pitää odotella koetuloksia ja sitä mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Lääkäriltä kysyin vähän mitä olis odotettavissa mut ei sieltä tullut juuta ei jaata. Mutta ei ne ainakaan sisäelimiä pyöritellessä huomanneet mitään järisyttävää joten positiivisin mielin eteenpäin. Sairaalassa olessa tuli niin suuri suru oman huonetoverin puolesta, hoitokunta oli tosi hyvää ja ihanaa palvelua mutta osastolla olo oli jotenkin niin raadollista. Nyt sitten vain lepäilen kun kaikki fyysinen on oikeastaan kielletty, onneksi sisko tuli meille 2 viikoksi auttamaan talouden pyörityksessä :)

Uusimmat

Yhteistyössä