Paksusuolentähystyksessä käyneet!!!

rauhottavan lääkityksen johdosta oli aika sekava ja heikko olo.. ja suosittelen pysymään kotona lopun päivää.. tai jos lähdet ni lähden jonkun kanssa, ja sellaseen paikkaan että helppo ja nopea pääsy vessaan..(varmuuden vuoksi..) mut tuoki nii tapauskohtanen asia..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei jälkeenpäin oo ku onnellinen et on ohi
:D Ihana vastaus! Itse olen jopa avustanut kyseisessä toimenpiteessä lääkäriä muutaman kerran mutta eipä sitä näkemällä tiiä miltä potilaasta tuntuu. Tai kuule miltä tuntuu vaikka 4h sen jälkeen kun on kotiin lähtenyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ElinaJohanna:
rauhottavan lääkityksen johdosta oli aika sekava ja heikko olo.. ja suosittelen pysymään kotona lopun päivää.. tai jos lähdet ni lähden jonkun kanssa, ja sellaseen paikkaan että helppo ja nopea pääsy vessaan..(varmuuden vuoksi..) mut tuoki nii tapauskohtanen asia..
Mulla ei ollu rauhottavaa vaan menin suoraan töihin. Vessan ei ollu asiaa ku suolen tyhjennystä oli harrastettu useampi päivä aiemmin

 
mä olen ollut...
tutkimus tuntui enemmänkin epämukavalta,sattui välillä. mutta: ne laittoi suoneen rauhoittavaa(siis keskusteltiin etukäteen mitä tehdään jos tuntuu pahalle) ja tarvittaessa olis laittanu vahvaa kipulääkettä mut en tarvinu. eli ei tarvi pelätä mitään järkkyä. mä sain senverran rauhoittavaa että olin aivan töttöröö ja nukuin siel noin kolme tuntia paikan päällä tai torkahtelin. hakija pitää olla jos saa lääkkeitä ja seuraa seuraavaksi yöksi eli joku aikuinen ettei kotona käy mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
mä olen ollut...
tutkimus tuntui enemmänkin epämukavalta,sattui välillä. mutta: ne laittoi suoneen rauhoittavaa(siis keskusteltiin etukäteen mitä tehdään jos tuntuu pahalle) ja tarvittaessa olis laittanu vahvaa kipulääkettä mut en tarvinu. eli ei tarvi pelätä mitään järkkyä. mä sain senverran rauhoittavaa että olin aivan töttöröö ja nukuin siel noin kolme tuntia paikan päällä tai torkahtelin. hakija pitää olla jos saa lääkkeitä ja seuraa seuraavaksi yöksi eli joku aikuinen ettei kotona käy mitään.
Kyllä mie tartten huumehia ja lääkkehiä että selviän, en mie sitä naturellina kestä ees ajatuksena :eek:
 
ja ALOITA tyhjennys ajoissa, mua tökki oikeen reilusti sen colonsterilin juominen! paras on jääkaappikylmänä ja jotain appelsiinimehua väliin ku se oli niin pahaa. ei kannata sekoittaa sitä mehuun se ei vieny pahaa makua pois
tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ElinaJohanna:
rauhottavan lääkityksen johdosta oli aika sekava ja heikko olo.. ja suosittelen pysymään kotona lopun päivää.. tai jos lähdet ni lähden jonkun kanssa, ja sellaseen paikkaan että helppo ja nopea pääsy vessaan..(varmuuden vuoksi..) mut tuoki nii tapauskohtanen asia..
Mulla ei ollu rauhottavaa vaan menin suoraan töihin. Vessan ei ollu asiaa ku suolen tyhjennystä oli harrastettu useampi päivä aiemmin
joo.. niinku tossa sanoinki se on niin tapauskohtasta.. mut mulle sanottii lääkärissä toimenpiteen jälkee, et ku tyhjennys tehtii samanpäivän aikana et varmuuden vuoksi jos ois kotona ja helppo pääsy vessaan.. :D ja kyllä se ihan hyvä suositus oli :whistle:

 
Vilijonkka
Mulla tulee maha tosi kipeeksi. Nehän pumppaa sinne koko ajan lisää ilmaa näkyvyyden parantamiseksi, ja kyllä se mulla ainakin tekee tosi kipeen olon loppupäiväksi. Tietty ne lääkkeetkin vaikuttaa, mä ainakin mieluiten nukun lopun päivää.
 
Eihän se kovasti kai voi edes sattua, kun suolessa ei ole tuntoa? Minulle on noita tehty lapsena, mutta silloin aina nukutettiin..Mutta vähän aikaa sitten tähystettiin suolen loppuosa ja eniten tuntui sellaista voimakasta tyhjennys tarvetta, ymmärrettävästi, kun jotain työnnetään sinne suoleen väärään suuntaan. Tutkimuksen jälkeen voi olla olo hieman ilmapallomainen, suoleen kun voidaan laittaa ilmaa näkyvyyden parantamiseksi...
 
Vilijonkka
Alkuperäinen kirjoittaja MörköStiina:
Eihän se kovasti kai voi edes sattua, kun suolessa ei ole tuntoa? Minulle on noita tehty lapsena, mutta silloin aina nukutettiin..Mutta vähän aikaa sitten tähystettiin suolen loppuosa ja eniten tuntui sellaista voimakasta tyhjennys tarvetta, ymmärrettävästi, kun jotain työnnetään sinne suoleen väärään suuntaan. Tutkimuksen jälkeen voi olla olo hieman ilmapallomainen, suoleen kun voidaan laittaa ilmaa näkyvyyden parantamiseksi...
Sekin riippuu, miksi tähystetään. Mulla ainakin sattuu ihan perk*leesti, koska suoli on tulehtunut ja totta kai se sattuu, kun osutaan siihen tulehtuneeseen kohtaan.
 
vieras
Mulle on tehty tähystys vajaan parinvuoden aikana vissiin kymmenkunta kertaa. Mulla se ei satu, ainut mikä tekee huonon ja heikon olon on se tyhjennys. Loppupäivän oon yleensä voinu viettää ihan normaalisti. Kun menet tähystykseen ni varaa väljät housut jalkaan (ei siis mitään tiukkoja farkkuja), koska lääkäri joutuu yleensä laittaa suoleen ilmaa niin on sit mukavampi olla niil väljemmillä housuilla. Mutta jos tyhjennys ei oo onnistunut ja meet tähystyksen jälkeen syömään niin vessa kannattaa olla lähellä... Tämän kerran kokeneena...Niin ja mulle muistaakseni on kirjotettu noista tähystyksistä sairaslomalaput, kun ei töissä kovin kivaa kun se ilma pyrkii ulos :) Niin ja mulla toi koko suolen tähystys on kestänyt kauimmillaan 20 min ja jos ovat vaan alkuosan tähystäneet ni sit joku 5 min. Koepalojen ottoa en oo juuri tuntenutkaan, nyt viimosella kerralla yks pala tuntu ihan tosipahalta kun sen ottivat.

Niin ja joillekin toi tähystys on kivulias! Mun kaverilla se oli jouduttu jättää kesken kun oli suolessa ollut niin tiukka mutka et ei ollu onnistunut eteenpäin meno. Nii ja anopille se kans oli ollut yhtä tuskaa, oli kestänyt kauan ja saanut kipulääkkeitä jne et olivat saaneet sen tehtyä.Mulle selitti hoitsu ennen ekaa tähystystä että toi kivuliaisuus riippuu ihan suolesta. Eli jos on ns. normaali suoli jossa ei oo kun nuo kaks tiukempaa mutkaa ni se ei oo kivulias, mutta sit jos on oikeen mutkanen sulisto niin tottakai se sit koskeekin aikatavalla enemmän.
 
se vähän ninkuin kiristää ja vihlasee välillä kun putkea työnnetään, ja pumppaa ilmaa mut se ei kyl kauaa kestä. koepalojen otto ei tunnu.

yritä olla pieraisematta sit lääkäri naamalle B)
mua jännitti se etukäteen :LOL: mut ne sanoi jo alkuun että niin käy mut se ei haise ku on vaan ilmaa mitä ne on pumpannu
 
Vilijonkka
Jestas, mulla menee aina vähintään se 20 minuuttia. Eihän sulle vieras tehty vaan peräsuolentähystystä? Kolposkopia eikä kolonoskopia? Koska kolonossa kyllä menee ainakin puoli tuntia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilijonkka:
Jestas, mulla menee aina vähintään se 20 minuuttia. Eihän sulle vieras tehty vaan peräsuolentähystystä? Kolposkopia eikä kolonoskopia? Koska kolonossa kyllä menee ainakin puoli tuntia.
Mulle itseasiassa tehdään vaan sigmoidoskopia eli ei mennä siitä suolenmutkasta pidemmälle ollenkaan... toivotaan että ei siis mene kauhean kauaa!

 
vieras
Täytyypä viel jatkaa! Tos joku oli kirjottanut et mehua juoda välillä. Sitä ei saa tehä! Laimentaa liikaa sitä tyhjennys litkua. Mutta mä oon käyttänyt sokerittomia mynthoneita. Eli jääkaappikylmää litkua sisuksiin (lämppimänä ihan kauheeta!)ja sit mynthonia imeskelly ja sit taas litkua ja mynthoni... Mulle ainakin on tullut ihan sairaalalta ohje että kun aloitat tyhjennyksen niin älä juo muuta kuin tyhjennyslitkua, kun se on juotu niin voit juoda kupillisen teetä, kahvia tai mehua. Tyhjennyksen aikana voit imeskellä SOKERITTOMIA pastilleja.

Mullakin oli tosi pahasti tulehtunut suolisto ku ekakerran tähystivät ja silti se ei sattunut.
 
Vilijonkka
Alkuperäinen kirjoittaja JabbaTheHut:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilijonkka:
Jestas, mulla menee aina vähintään se 20 minuuttia. Eihän sulle vieras tehty vaan peräsuolentähystystä? Kolposkopia eikä kolonoskopia? Koska kolonossa kyllä menee ainakin puoli tuntia.
Mulle itseasiassa tehdään vaan sigmoidoskopia eli ei mennä siitä suolenmutkasta pidemmälle ollenkaan... toivotaan että ei siis mene kauhean kauaa!
Juu, no se ei oo paha! :D Mulla käydään aina ohutsuolenkin puolella, mitä päästään..

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilijonkka:
Alkuperäinen kirjoittaja MörköStiina:
Eihän se kovasti kai voi edes sattua, kun suolessa ei ole tuntoa? Minulle on noita tehty lapsena, mutta silloin aina nukutettiin..Mutta vähän aikaa sitten tähystettiin suolen loppuosa ja eniten tuntui sellaista voimakasta tyhjennys tarvetta, ymmärrettävästi, kun jotain työnnetään sinne suoleen väärään suuntaan. Tutkimuksen jälkeen voi olla olo hieman ilmapallomainen, suoleen kun voidaan laittaa ilmaa näkyvyyden parantamiseksi...
Sekin riippuu, miksi tähystetään. Mulla ainakin sattuu ihan perk*leesti, koska suoli on tulehtunut ja totta kai se sattuu, kun osutaan siihen tulehtuneeseen kohtaan.
No joo, muistin vaan jostain tuon, että suolessa ei ole tuntoa, siksi laitoinkin tuon kysymysmerkin =) Mulla siis kyllä lapsena tähysteltiin juuri tuon tulhehduksen takia, mutta silloin nukutettiin aina. Nyt ei enää tarvi tähystellä koko suolta, kun ei ole mitä tähystää..
 
vieras
Juu kyl 20 minuuttiin ihan koko paksusuoli tähystettiin ja otettiin koepalat! Kävivät ihan tos ohutsuolen loppuosassa asti. Seurasi muuten ite siit monitorilta sitä tähystimen etenemistä ja lääkäri sit selosti kokoajan missä kohin suolta mennään. Sit vaan sano et jaa, tässä alkaa ohutsuoli ja se on ok. että sulla sit on haavainen paksusuolentulehdus ja aika hyvinhan tuo suoli näyttää olevan tulehtunutkin. On muuten ollut hyötyä siitäkin kun oon aina seurannut itekin sitä tähystystä kun hoitava lääkäri muuttu niin pystyin sit itekin sanoo et onko se nyt paremman näkönen kun viimeks ku tähystettiin. Mäkin olin varautunut pitenpään aikaan ja olin ihan et HÄH nytkö se on jo ohi.
Joten kyl ne pystyy tekee sen alta puoleen tuntiin.
 
Vilijonkka
Alkuperäinen kirjoittaja MörköStiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilijonkka:
Alkuperäinen kirjoittaja MörköStiina:
Eihän se kovasti kai voi edes sattua, kun suolessa ei ole tuntoa? Minulle on noita tehty lapsena, mutta silloin aina nukutettiin..Mutta vähän aikaa sitten tähystettiin suolen loppuosa ja eniten tuntui sellaista voimakasta tyhjennys tarvetta, ymmärrettävästi, kun jotain työnnetään sinne suoleen väärään suuntaan. Tutkimuksen jälkeen voi olla olo hieman ilmapallomainen, suoleen kun voidaan laittaa ilmaa näkyvyyden parantamiseksi...
Sekin riippuu, miksi tähystetään. Mulla ainakin sattuu ihan perk*leesti, koska suoli on tulehtunut ja totta kai se sattuu, kun osutaan siihen tulehtuneeseen kohtaan.
No joo, muistin vaan jostain tuon, että suolessa ei ole tuntoa, siksi laitoinkin tuon kysymysmerkin =) Mulla siis kyllä lapsena tähysteltiin juuri tuon tulhehduksen takia, mutta silloin nukutettiin aina. Nyt ei enää tarvi tähystellä koko suolta, kun ei ole mitä tähystää..

Sä olet siis suoleton ja huoleton :D Mulla tulehdus pahinta ohutsuolessa, ja leikkaukseen kai mennään, jos ei tujummat lääkkeet auta.
 
vieras
Onks vilioinkalla crhonintauti? Saatkos mitä hoitoa? Mulla siis haavainen paksusuolentulehdus ja saan siihen remicade hoitoa, jota kuulemma on käytetty jo pitkään crhonintaudin hoidos mutta vasta vähän aikaa sit täs colitiksen hoidos.
 

Yhteistyössä