Paksusuolen tähystys, APUA! =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "bambi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"bambi"

Vieras
Mulla ois pian meno paksusuolen tähystykseen ulosteen veren takia ym. Mua pelottaa ja nolottaa se jo nyt.

Miten siitä selviää ja mitä ois hyvä tietää etukäteen? Sattuuko kamalasti? Tuleeko ilmaa heti pois kun tähystys ohi? Jos mulla on peräpukamia tms. hoidetaanko ne samalla pois?

Saako esilääkitystä ja milloin se annetaan?

Tuntuu että tämä on kamalinta mihin olen joutumassa. :/

soitat etukäteen osastolle,jotta saat esilääkityksen,muuten et välttämättä saa.Ihan piece of cake kunnolla lääkityksellä :D se litkujen juominen on se pahin osuus..

Siis pitääkö mun hakea etukäteen jotain lääkettä sieltä vai miksi pitää soittaa etukäteen? Pitääkö mennä aiemmin jos ottaa lääkityksen?

Joo en ymmärrä miten saan 5litraa juotua sitä litkua. :(

Mullein tuotti tuo juominen ja ripulointi enemmän vaikeuksia kuin itse tähystys. Muistaa vaan hengitellä rauhallisesti ja keskittyä siihen, että pystyy rentouttamaan itseään mahdollisimman paljon. Ei maailman helpoin duuni, mutta... Ilmaa pumpataan sisään aika reilusti, joten sitä tulee sieltä myös ulos. Ja ne tähystäjät kyllä tietävät sen, kuuluu asiaan yhtä paljon kuin että hiuksia leikatessa niitä tippuu lattialle. Mulle ainakin ohjeistettiin, että antaa paukkua vaan, ilma pitäis saada sieltä poiskin eikä pierua kannata pidätellä, muuten alkaa vatsa sattua.

Kiitos kannustuksesta. Onneksi se on niille tuttua, mutta itselle se on iso asia kun ekaa kertaa menee.

Jos löytyy pukamia tai muuta, hirtetäänkö tai poistetaanko ne samalla?

Miksi teidän täytyi käydä tähystyksessä? Mulla anemia, laihtuminen, ulosteen veri ja väsymys syynä. Pelottaa jos onkin joku syöpä. :/

Mulla tuli verta ulostaessa ja sieltä löytyikin haava, joka sitten aina aukeni jos vatsa oli vähänkin kovalla. Sain lääkettä ja vaiva parani :). Mun tyttärellä oli ihan vastikään sama ongelma, tiedä sitten voisko tuokin olla joku periytyvä ominaisuus...

Oon kuullu että jotkut joutuu lopettaan kesken kun sattuu niin paljon ja jotku jopa pyörtyy? Onkohan liioittelua?

Niin pitääkö se esilääkitys hakea aiemmin, vai miksi siitä pitää soittaa etukäteen?

[QUOTE="bambi";27130513]Siis pitääkö mun hakea etukäteen jotain lääkettä sieltä vai miksi pitää soittaa etukäteen? Pitääkö mennä aiemmin jos ottaa lääkityksen?

Joo en ymmärrä miten saan 5litraa juotua sitä litkua. :([/QUOTE]
Kannattaa kaataa sen kuvottavan makuisen litkun sekaan jotain mehutiivistettä niin menee edes vähän paremmin alas!!

Jos oikein muistan niin tutkimus ei ollut kivulias!

Zemppiä!!

[QUOTE="bambi";27130700]Jospa mullakin vain joku haava, eikä pahempaa. Oliko sullakin niin paha se verentulo että tuli anemiaa?[/QUOTE]

Jos multa kysyt, niin ei ollut anemiaa.

Kävin viime viikolla, ummetuksen ja vatsakipujen takia. Tyhjennysneste oli ihan juotavaa, ei se hyvää ollut mutta kyllä sen joi ilman oksentelua. Itse tähystys kesti vartin verran. Kipu oli samanlaista kun mun normaalit vatsakivut eikä nekään kestäneet kuin ihan hetken suolen mutkissa. Mitään esilääkettä en ottanut.

Mua ahistaa ihan hulluna kun tähystys lähestyy. ;/ Mulla on oireena muutenkin laihtumista, väsymystä, pyörrytystä, anemiiaa niin miten kestän olla lauantain liemiruuilla ja sunnuntaina ois tyhjennys ja maanantaina tähystys.

Lisäksi imetän vielä, sekin kuihduttaa sitten kun pitää tyhjentää itteä. Ja sit haluan sen esilääkityksen, kun lääkäri sanoi että laihoilla tähystys tekee kipeämpää, niin ei saisi imettää vuorokauteen sen jälkeen. Mitenhän mä kestän sit vauvan kiukuttelunkin kun ei saakkaan yhtäkkiä rintaa? Vauva on kyllä kohta jo vuoden, mutta ei oo koskaan suostunut ottamaan muuta ku tissiä, niin on vähä hankala nyt.

Ja mitä kaikkea mä voin siis syödä lauantaina, kun lukee että saa syää liemiruokia ja jätteetöntä ravintoliuosta ym. Mitä kaikkea se tarkoittaa, eli mitä saan syyä? Antakaa vinkkejä?

[QUOTE="bambi";27147092]Mua ahistaa ihan hulluna kun tähystys lähestyy. ;/ Mulla on oireena muutenkin laihtumista, väsymystä, pyörrytystä, anemiiaa niin miten kestän olla lauantain liemiruuilla ja sunnuntaina ois tyhjennys ja maanantaina tähystys.

Lisäksi imetän vielä, sekin kuihduttaa sitten kun pitää tyhjentää itteä. Ja sit haluan sen esilääkityksen, kun lääkäri sanoi että laihoilla tähystys tekee kipeämpää, niin ei saisi imettää vuorokauteen sen jälkeen. Mitenhän mä kestän sit vauvan kiukuttelunkin kun ei saakkaan yhtäkkiä rintaa? Vauva on kyllä kohta jo vuoden, mutta ei oo koskaan suostunut ottamaan muuta ku tissiä, niin on vähä hankala nyt.

Ja mitä kaikkea mä voin siis syödä lauantaina, kun lukee että saa syää liemiruokia ja jätteetöntä ravintoliuosta ym. Mitä kaikkea se tarkoittaa, eli mitä saan syyä? Antakaa vinkkejä?[/QUOTE]

Kysy näitä asioita paikasta, jossa tähystys tehdään - saat parhaimman tiedon!

Kolonoskopiassa yritetään selvittää, että näkyykö jotain syytä sille miksi sulla ulosteessa on verta. Syitä voi olla oireileva umpipussitauti tai sitten jopa joku pahanlaatuinen juttukin. Joskus tutkimuksssa ei selviä mikään ja silloin lääkäri ehkä määrää muita tutkimuksia tai tekee diagnostisen leikkauksen. Ilmaa laitetaan apuaineeksi tutkimuksessa ja se tulee aikanaan ulos sillä normaalilla tavalla. Pukamat voidaan hoitaa samalla jos ne ovat pienet ja helposti hoidettavat, riippuu hiukan lääkäristä ja hänen taidoistaan.

Kiitos gastrohoitaja!!! Helpottavaa saada lisätietoa.

Onko vinkkejä miten siitä selviää helpommin? Ja pärjäisköhän ilman esilääkitystä? Miksi lääkäri sanoi että laihoilla käy tähystys kipeämpää??? Ja mä oon liian laiha. :/

[QUOTE="bambi";27147464]Kiitos gastrohoitaja!!! Helpottavaa saada lisätietoa.

Onko vinkkejä miten siitä selviää helpommin? Ja pärjäisköhän ilman esilääkitystä? Miksi lääkäri sanoi että laihoilla käy tähystys kipeämpää??? Ja mä oon liian laiha. :/[/QUOTE]

Yleensä kolonoskopiassa ei erityisiä esilääkityksiä tarvita. Voit toki ottaa silti särkylääkkeen ennen tutkimusta tai muut käyttämäsi lääkkeet pienen vesimäärän kanssa, vaikka muuten oletkin tutkimuspäivänä ennen tutkimusta syömättä ja juomatta. Pääasiassa kiputuntemukset on yksilöllisiä. Enemmänkin kai tutkimus on hivenen epämiellytrtävä muttei kovin kivulias. meillä lääkärit sanovat, että tuntuu juu, mutta on nopeasti ohi se tähystys. Kysy vaan jos haluat tietää enemmän, hoidan työssäni päivittäin sinunlaisia potilaita.

[QUOTE="bambi";27130735]Oon kuullu että jotkut joutuu lopettaan kesken kun sattuu niin paljon ja jotku jopa pyörtyy? Onkohan liioittelua?

Niin pitääkö se esilääkitys hakea aiemmin, vai miksi siitä pitää soittaa etukäteen?[/QUOTE]

Tämä on harvinaista. Silloin yleensä potilaalla on jokin toimenpiteitä vaativa ongelma tosiaankin suolistossa. Jos toimenpide on liian kivulias potilaalle, se keskeytetään ja suunnitellaan kyseinen toimenpide tehtäväksi anestesiassa. Lähinnä itse olen kohdannut tällaisia potilaita vain siinä tapauksessa, että ovat saaneet peräpäähän kohdistuvassa syövän sädehoidossa komplikaatioita ja peräpää on niin sanotusti palanut rikki.

Vähäjätteinen ravinto on helposti sulavaa, suolen pintaa värjäämätöntä liemiruokaa. Esim. mehukeittoja ja sosekeittoja, mutta ei mitään punaista eikä mitään mikä sisältää siemeniä. Muista juoda paljon vettä ja mehua lisäksi.

Mulla on kans lähete vetämässä kolonoskopiaan. Pelottaa enemmänkin se, että miten saan sen tyhjennysjuoman juotua. Toki myös ahdistaa ja jännittää itse toimenpide, että käykö kipeää ja kuinka noloa se on. Onko niitä tyhjennyslitkuja erilaisia ja eri määriä? En älynnyt lääkäriltä kysyä ja sanoa, että haluan jotain mitä pitää juoda mahdollisimman vähän.

Oon ollut tuossa tähystyksessä, enemmän minä kuvaisin sanalla "epämiellyttävä", mun kohdalla ei ainakaan voi puhua kivusta siinä asiassa.
Jännitin kamalasti, mutta nopeastihan tuo oli ohi. Hyvin se menee.

Yhteistyössä