Paksusuolen tähystys, APUA! =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "bambi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="karpalo";27147535]Mulla on kans lähete vetämässä kolonoskopiaan. Pelottaa enemmänkin se, että miten saan sen tyhjennysjuoman juotua. Toki myös ahdistaa ja jännittää itse toimenpide, että käykö kipeää ja kuinka noloa se on. Onko niitä tyhjennyslitkuja erilaisia ja eri määriä? En älynnyt lääkäriltä kysyä ja sanoa, että haluan jotain mitä pitää juoda mahdollisimman vähän.[/QUOTE]

On olemassa sellaisia missä tyhjennysainetta juodaan vähemmän, mutta silloin ruokavalio on tiukka monta päivää ja suoli tyhjnetyy huonommin. Sitten on niitä rajumpia missä tyhjennysainetta juodaan neljä litraa ja ollaan vaan ruokavaliolla sen aikaa kun tyhjneyysjuomaa juodaan. Saat luulatavasti ohjeet sen mukaan tyhjennykselle mikä toimenpiteen suorittavan yksikön tapana on.

Yleensä kolonoskopiassa ei erityisiä esilääkityksiä tarvita. Voit toki ottaa silti särkylääkkeen ennen tutkimusta tai muut käyttämäsi lääkkeet pienen vesimäärän kanssa, vaikka muuten oletkin tutkimuspäivänä ennen tutkimusta syömättä ja juomatta. Pääasiassa kiputuntemukset on yksilöllisiä. Enemmänkin kai tutkimus on hivenen epämiellytrtävä muttei kovin kivulias. meillä lääkärit sanovat, että tuntuu juu, mutta on nopeasti ohi se tähystys. Kysy vaan jos haluat tietää enemmän, hoidan työssäni päivittäin sinunlaisia potilaita.

Tämä on sitten varmaan ihan sairaalakohtaista, mutta kirurgian poliklinikallaJa sisätaudeilla jossa itse olen ollut näissä avustamassa tarjosimme rutiinisti diapamin ja 5-10mg oxynorm jos potilas vain halusi. Esilääkettä varten piti tulla paikalle tuntia ennen toimenpidettä.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27147609:
Tämä on sitten varmaan ihan sairaalakohtaista, mutta kirurgian poliklinikallaJa sisätaudeilla jossa itse olen ollut näissä avustamassa tarjosimme rutiinisti diapamin ja 5-10mg oxynorm jos potilas vain halusi. Esilääkettä varten piti tulla paikalle tuntia ennen toimenpidettä.

Uusimmista ohjeistuksista on poistunut Diapam jopa leikkauspotilaiden esilääkityksistä. Annamme pelkästään parasetamolia jopa leikkauspotilaalle. Pelkkä parasetamoli korkeintaan myös näissä suolistotähystyksissä. Sappi- ja haimateidentähystyksessä saa esilääkityksenä opiaattia. Ehkä kirurgimme ovat niin kovasti taitavia ja nopeita. Kolonoskopiapotilas pääsee heti tutkimuksen jälkeen lähtemään kotiin ilman lisäseurantaa kun ei liikaa lääkitä tutkimusta varten.

Kiitos hyvistä vastauksista. Koko ajan mielessä pyörii otanko esilääkityksen vai en. Jos yritän pärjätä ilman, niin ei tulis ongelmaa tuon imetyksen kanssa. Mutta jos se sattuukin liikaa, voiko lääkettä ottaa kesken tutkimuksen? Ja onko muita lievempiä lääkkeitä saatavilla? Otetaanko se särkylääke itse jo kotona?

[QUOTE="bambi";27148231]Kiitos hyvistä vastauksista. Koko ajan mielessä pyörii otanko esilääkityksen vai en. Jos yritän pärjätä ilman, niin ei tulis ongelmaa tuon imetyksen kanssa. Mutta jos se sattuukin liikaa, voiko lääkettä ottaa kesken tutkimuksen? Ja onko muita lievempiä lääkkeitä saatavilla? Otetaanko se särkylääke itse jo kotona?[/QUOTE]

No eikös se ole aika lyhytaikainen tujaus?
Mä en suostu ilman esilääkitystä tuohon hommaan. Omassa lähikeskussairaalassa sen saa ihan
siinä hetkessä ennenkun homma aloitetaan, ei mitään tuntia ennen.

Mulla on ollut aina saattaja/hakija + lopun päivää lepäilee kotona. Suurempi "pöhnä"
häviää aika nopeesti.

Uusimmista ohjeistuksista on poistunut Diapam jopa leikkauspotilaiden esilääkityksistä. Annamme pelkästään parasetamolia jopa leikkauspotilaalle. Pelkkä parasetamoli korkeintaan myös näissä suolistotähystyksissä. Sappi- ja haimateidentähystyksessä saa esilääkityksenä opiaattia. Ehkä kirurgimme ovat niin kovasti taitavia ja nopeita. Kolonoskopiapotilas pääsee heti tutkimuksen jälkeen lähtemään kotiin ilman lisäseurantaa kun ei liikaa lääkitä tutkimusta varten.
No kuvaamani esilääkekäytäntö on kyllä ihan tälläkin hetkellä käytössä, 2kk sitten.

[QUOTE="bambi";27130513]Siis pitääkö mun hakea etukäteen jotain lääkettä sieltä vai miksi pitää soittaa etukäteen? Pitääkö mennä aiemmin jos ottaa lääkityksen?

Joo en ymmärrä miten saan 5litraa juotua sitä litkua. :([/QUOTE]

No mulle ainakin sanottiin että pitää soittaa etukäteen,jotta osaavat valmistella oikean lääkemäärän sinne toimenpidehuoneeseen.Suonensisäisesti laitettiin kipulääkettä.Toimenpiteen jälkeen nukuin muutaman tunnin.Autolla ei saa sinä päivänä ajaa.Näin ainakin Hyvinkäällä.

No mulle ainakin sanottiin että pitää soittaa etukäteen,jotta osaavat valmistella oikean lääkemäärän sinne toimenpidehuoneeseen.Suonensisäisesti laitettiin kipulääkettä.Toimenpiteen jälkeen nukuin muutaman tunnin.Autolla ei saa sinä päivänä ajaa.Näin ainakin Hyvinkäällä.

Tuolla tarjolla kipu- ja rauhoittava suun kautta, suoneen annettiin vain jos ei ollut ottanut esilääkettä ja olikin todella kivulias.

Itsellä ei kokemusta, mutta hyvällä ystävällä on. Piti toimenpidettä pahana, sanoi, että sattui tosissaan. Hoitaja oli yrittänyt samalla painaa mahaa, että ei ilma sattuisi niin kovasti. Onnistuu kuulemma paremmin, kun antaa rauhoittavaa ensin. Kannattaa pyytää.
Ystävällä oireena laihtuminen, vatsakivut (varsinkin syömisen jälkeen) ja turvotusta. Myöhemmin sitten tuli verta ulosteen mukana oikeen reilusti.
Valitettavsti kyseessä oli paksusuolensyöpä, melko iso kasvain olikin.
Harvinaista se kyllä on, että nuoremmilla on tuota syöpää.