Pakko tehdä oikein oma avaus VITOSELLA VIIKON RUUAT

• Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
"hei"
Kun täällä tosiaan on näitä "kaikki rahat on loppu, ruokaa pitää saada"-ketjuja aika ajoin (melko säännöllisesti) ja aina niihin joku tulee huutelemaan, että muutamalla eurolla saa vaikka mitä. Tän päivän ketjussa joku sai viikon ruuat vitosella.

Ni vääntäkää nyt mulle se ostoslista, jossa viikon ruokatarpeet saa vitosella? Pliis. Mä haluan säästää ruokalaskussa.

Onko oletuksena se, että kaapeissa, pakastimessa ja varastoissa ei ole mitään? Silloin ei varmaan onnistuisi ainakaan multa. Tällä hetkellä pärjättäisiin varmaan vähemmälläkin summalla, kun on niin paljon lihoja, pakasteita ja kuivatarvikkeita tallessa.

"vieras."
No se nyt on ihan päivänselvä asia, että jos kotona ei ole mitään varastoja esim. kuivasäilykkeitä ja vastaavia kuten puurot, munia ym. niin viidellä eurolla ei kerta kaikkiaan saa kuin juuri ja juuri ehkä päivän aterian, jos sitäkään.
Lapsiperheessä on erityisen tärkeää olla varastot aina siinä kunnossa että ilman rahaa selviää tarvittaessa viikon jopa pidempäänkin.

Viikon aikana saa kyllä järjestettyä sitä lisää jos tukiverkostot ovat kunnossa. Velaksi ei pidä ostaa ruokaa, ellei ole ihan äärimmäinen pakko.

"hei"
Niin ja tietysti sekin vaikuttaa, onko perheessä kaks vai kahdeksan syöjää, minkä ikäisiä jne.
Ja se (mikä tuppaa näiltä huutelijoilta unohtumaan) että kaikkien lähikauppa ei ole Prisma, Cittari tai LIDL. Hintataso on paljon asuinpaikastakin kiinni?

"hei"
Siis mun ei tarvii saada nyt vitosella viikon ruokia vaan mua kiinnostaa tietää niiltä, jotka väittää sen olevan mahdollista, että mitä sillä vitosen ruokalistalla on....

Rollolainen
[QUOTE="heh";29532216]Saa viikon ruuat vitosella kun syö pelkkää makaroonia ja puuroa.[/QUOTE]

voi siihen lisätä porkkanaa ja makkaraakin. kukan ei kuole jos ei yhten viikkoon saa maitoa.
luulisi nyt ihmisillä olevan kuitenki jauhoja ja margariinia tai öljyä. leipoo leipää tai sämpylää itse. mausteita löyty kaapista. Oletan että marjoja löytyy, jotne kiisseleitä tekemään, haitanneeko tuo mitän jos yhden viikon syö välipalalla sekamarjakisseliä?
pottuja, lanttua ja perunaa. iso kattilallinen sosekeittoa. syö pari päivää kummmasti.
nykyaikana oikeasti ollaan liian ronkeleita. perusruuat ei kelpaa. Perus ruskea kastike siihen sipulia kaveriksi + makaroonia. HUom tää on vaan viikon kenenkään ravitsemus ei kärsi jos viikon syö vähän kevyemmin.
Mä oo huomannut että monesti mielikuvitus laukkaa paremmin kun on vähän aineksia, silloin keksii mitä erikoisempia ruokia syötäväksi. Jämät tule hyötykäytöön ja pakastin koluttua tyhjäksi.

Kuivat herneet maksaa noin euron per pussi, siitä saa muutaman litran hernaria. Kananmunat 10 kpl eurolla ainakin Tarjoustalossa tänään. Kaurahiutaleita paketillinen, maksaa noin euron joku kaupan oma merkki. Pussi jauhoa 99 senttiä Lidlissä. Pussi makaronia, pala hiivaa ja tölkki papuja/tomaattimurskaa, kumpaan se sitten riittääkään.

Veteen keitetty kaurapuuro, isompi satsi ja lopusta jauhoilla ja puolikkaalla hiivalla sämpylöitä. Hernerokkaa joku 3-4 litraa. Keitettyä makaronia ja papuja/tomaattimurskaa. Toiseen otteeseen kaurapuuroa ja uusi satsi sämpylöitä. Munakasta papujen kera. Kananmunaa sämpylän päälle. Kananmunista ja jauhoista pannaria, puuron lopun voi myös heittää taikinaan, kun ei ole maitoa; vettä nesteeksi. Aina parempi, jos jääkaapissa on voin nokare ja hillon jämät. Yks tai kaks pysynee hengissä ja kylläisenä viikon?

Rollolainen
jos ostais viitosella hernekeittoemmeet niin kyllä mä uskon että sillä 1 immeinen pysyis viikon just ja just henkissä
ei hernekeitoon 5e mene. kun tekee itte hernedopan ei se paljoo maksa! hernepussin saa noin 80 sentillä, siitä tule kyllä iso satsi hernesoppaa. 1 sipuli ei paljo maksa ja jos pakasteesta löytyy lihaa nin sitä mukaan. Voi tehdä myös lihattoman version. yksin oleva syö kyllä tästä kattilallisesta sen 4 päivää ja sitten leipoo kaveriksi leipää. Puuroa aamuisin. iltapäivällä sit vaikka makaroonia ja ruskea kastike+ sipulia, sieniä tai muuta, makkarasta saa 2-4 kertaa katikkeen.

"hei"
voi siihen lisätä porkkanaa ja makkaraakin. kukan ei kuole jos ei yhten viikkoon saa maitoa.
luulisi nyt ihmisillä olevan kuitenki jauhoja ja margariinia tai öljyä. leipoo leipää tai sämpylää itse. mausteita löyty kaapista. Oletan että marjoja löytyy, jotne kiisseleitä tekemään, haitanneeko tuo mitän jos yhden viikon syö välipalalla sekamarjakisseliä?
pottuja, lanttua ja perunaa. iso kattilallinen sosekeittoa. syö pari päivää kummmasti.
nykyaikana oikeasti ollaan liian ronkeleita. perusruuat ei kelpaa. Perus ruskea kastike siihen sipulia kaveriksi + makaroonia. HUom tää on vaan viikon kenenkään ravitsemus ei kärsi jos viikon syö vähän kevyemmin.
Mä oo huomannut että monesti mielikuvitus laukkaa paremmin kun on vähän aineksia, silloin keksii mitä erikoisempia ruokia syötäväksi. Jämät tule hyötykäytöön ja pakastin koluttua tyhjäksi.
Joo, ei ole kyse siitä, että perusruoka ei kelpaisi. Mutta jospa kotona ei vaikka ole perunoita, porkkanoita ja lanttua? Tai vaikka ruuanlaittoon sopivaa rasvaa (siihen kastikkeeseen)? Jos ne pitäs ostaa, on vitonen äkkiä törsätty. Jos taas lähdetään liikkeelle oletuksesta, että kotona on valmiiksi juurekset, vihannekset, jauhot, rasvat, kananmunat, marjat ja ties mitä, niin vitosella voi päästä pitkällekin.

ei hernekeitoon 5e mene. kun tekee itte hernedopan ei se paljoo maksa! hernepussin saa noin 80 sentillä, siitä tule kyllä iso satsi hernesoppaa. 1 sipuli ei paljo maksa ja jos pakasteesta löytyy lihaa nin sitä mukaan. Voi tehdä myös lihattoman version. yksin oleva syö kyllä tästä kattilallisesta sen 4 päivää ja sitten leipoo kaveriksi leipää. Puuroa aamuisin. iltapäivällä sit vaikka makaroonia ja ruskea kastike+ sipulia, sieniä tai muuta, makkarasta saa 2-4 kertaa katikkeen.
kai sitä pärjäis vaikka kuukauden 5 sentillä jos on ennalta varannu kaapit ja pakasteet täyteen sapuskaa

Riippuu tietty montako suuta on syömässä viikon tuolla vitosella mutta mun ehdotus on kans hernekeitto koska kuivaherneet on halpoja. Keittoa voi keittää vaikka kuinka monta litraa jos omistaa tarpeeksi ison kattilan. Herneisiin menis siis se n. 2e. Jos haluaa lihattoman sopan niin sit rahaa riittää just jauhoihin yms. jos meinaa leipää/sämpylöitä leipoa mutta jos ostaa lihaa keittoon niin esim. pirkan ylikypsä saunapalvipala on max. 2,99e pala. Siitä vaan keittoa tekemään ja varmasti syö viikon jos säännöstelee..
Jos sattuu olemaan vielä esim. pulloja kotona niin ne mukaan kauppaan ja puurohiutaleita. Kyllä viikon pärjää hyvinkin vähällä, varsinkin jos ei ole lapsia/montaa lasta eikä syö hevosen annoksia..

Rollolainen
[QUOTE="hei";29532151]Kun täällä tosiaan on näitä "kaikki rahat on loppu, ruokaa pitää saada"-ketjuja aika ajoin (melko säännöllisesti) ja aina niihin joku tulee huutelemaan, että muutamalla eurolla saa vaikka mitä. Tän päivän ketjussa joku sai viikon ruuat vitosella.

Ni vääntäkää nyt mulle se ostoslista, jossa viikon ruokatarpeet saa vitosella? Pliis. Mä haluan säästää ruokalaskussa.[/QUOTE]

pussi herneitä, makkaralenkki, pari sipulia, pari porkkanaa, hiiva, ( jauhoja oletan sulla olevan)makaroonia pari pussia.Nuudeleita. ( niitä missä on valmispusi mukana)

Rollolainen
kai sitä pärjäis vaikka kuukauden 5 sentillä jos on ennalta varannu kaapit ja pakasteet täyteen sapuskaa
tällä mun ehdotuksella pärjää kyllä ihan hyvin ilman että pakasteessa on mujuta kuin marjoja ja kaikilla yleensä on jauhoja kaapissa. oletan toki että on 1-3 syöjää. Mitä se oikeasti haittaa jos syä pari kolme päivää samaa ruokaa. On hyvä oppia myös leipomaan itse =)

"..."
ja koska sun ei oikeesti tarvi pärjätä vitosella (sillähä ei hirveen leuhkoja eväitä saa, kuten näkyy), mutta haluut säästää, ni tästä ketjusta voi jo poimia sellaset jutut, kuten: leivot kaiken leivän itse, et ostele juurikaan leivänpäällisiä, syöt perusruokaa, vähennät lihan määrää, ostat vaan sesongin mukasia kasviksia, etkä todellakaan mitään mehuja ja jogurtteja.

Yhteistyössä