pakko tehä oma alotus (sukunimestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orion-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Orion-

Aktiivinen jäsen
18.05.2007
21 085
4
38
Rupes nii huvittaa tää oman (nykyisen) sukunimen yleisyys omalla paikkakunnalla. :D Kaikenkaikkiaan mun nykystä sukunimeä on 361:lla nykyisenä nimenä. Eniron haku tuotti tälle meijän pikkukaupungille (n. 10 000 asukasta) tolla sukunimellä 87 osumaa. Ihan mitä tahansa muuta kaupunkia (isoimmat myös) kokeilin, tuli korkeintaan noin 20 osumaa.

Sinänsä ei kyllä yllätä tulos. Tässä samalla kylälläki on ihan täs alle kilsan säteellä useampi (samalla tiensuoralla) tällä samalla sukunimellä. Vissiin 5 taloutta ainaki. :D

Ei ainakaan tuota nimen kans ongelmia, ei tartte toistaa moneen kertaan että miten se nimi menikään. :laugh:

Aika hassua. Jotenkin olen ajatellut, että nykyään ihmiset liikkuisi, siis muuttaisi, niin paljon. Jos ajattelen esim. omia sisaruksiani, niin kukaan täysikäinen ei asu samalla paikkakunnalla kuin vanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Matma:
Mä taas joudun tavaamaan sukunimeni about joka kerta. Meitä on tällä hetkellä Suomessa 6.

Mäkin jouduin tyttönimeä. Pitkä ja kans aika harvassa kun "edustajia" ei ole kun 30kpl. Nykyinenkin on semmonen, et loppupääte kuullaan aina väärin..

Ei näköjään vaihtamalla parantunu.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Aika hassua. Jotenkin olen ajatellut, että nykyään ihmiset liikkuisi, siis muuttaisi, niin paljon. Jos ajattelen esim. omia sisaruksiani, niin kukaan täysikäinen ei asu samalla paikkakunnalla kuin vanhemmat.

Täälä on vissiin kaikki samanlaisia ku miehen suku. Ukolla on 7 sisarusta, joista ainoastaan 2 asuu muualla kuin tällä paikkakunnalla, ja noistaki toinen vain puolittain asuu muualla. Toinen onki sitte reilusti kauempana, ulkomailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Mä taas joudun tavaamaan sukunimeni about joka kerta. Meitä on tällä hetkellä Suomessa 6.

Onks ihan suomalainen nimi? :)

Joo, "suomennettu" aikanaan Gunnell nimestä. Sama nimi on kuitenkin kai käytössä ainakin Unkarissa.

Ja huomasin vasta, että harvinaisista sukunimistä olikin oma ketjunsa...

Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:

Mäkin jouduin tyttönimeä. Pitkä ja kans aika harvassa kun "edustajia" ei ole kun 30kpl. Nykyinenkin on semmonen, et loppupääte kuullaan aina väärin..

Munki tyttönimi oli sen verran harvinainen, että monesti tuli sekaannuksia. Sinänsä suomenkielinen selkeä nimi, mutta sillä alueella harvinaisempi. Tyttönimellä oltiinki perheen kans ainoita sillä paikkakunnalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:

Onks ihan suomalainen nimi? :)

Joo, "suomennettu" aikanaan Gunnell nimestä. Sama nimi on kuitenkin kai käytössä ainakin Unkarissa.

Ja huomasin vasta, että harvinaisista sukunimistä olikin oma ketjunsa...

Ok :) Tuo on ärsyttävää, kun joutuu tavaamaan. Meillä ei ole suomalainen sukunimi, muttei mikään järkyttävän vaikea lausua (tai siis lausutaan, kuten kirjoitetaan), mutta kun kirjoitustyyli on tyyliin Mäki Mattila, ei siis viivaa nimien välissä, niin saa AINA tavata. Siksi mä lapsillekin halusin suomalaiset nimet, ettei niitä tarvii enää tavata :)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:

Munki tyttönimi oli sen verran harvinainen, että monesti tuli sekaannuksia. Sinänsä suomenkielinen selkeä nimi, mutta sillä alueella harvinaisempi. Tyttönimellä oltiinki perheen kans ainoita sillä paikkakunnalla...

Muuten voisin peesailla, mut meitä asui myös isän siskot samassa kylässä. :)

Joo, mulla oli sama homma (meitä on 8) ja nykyään kun on kaksoisnimi, jossa molemmat nimet harvinaisia, niin aina saa tavata moneen kertaan. Hullua sinänsä, että esim. mun tyttönimi on aivan selvää suomea, niin ei luulisi olevan hankalaa, toinen osa onkin semmoinen nimi mikä ei tarkoita mitään, niin ymmärrän, että se voi olla vaikea.

Yhteistyössä