Pakko purkautua tämän päivän kauppareissusta !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jade"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26336934]Kai sitä on vähän hullu kun haluaa toisinaan kauppaostokset tehdä koko perheen voimin, tosin meillä ei ole kuin yksi reilu vuoden ikäinen lapsi ja voin rehellisesti sanoa, ettei hän ainakaan vielä osaa käyttäytyä kaupassa ja kävellä itse kuitenkin tahtoo.[/QUOTE]

Mutta hän oppii. Niin se oppi tuokin meijän villikko. Iänmukanen käytöskasvatus.

Muuten asiaan kantaa ottamatta - miten niin ne lapset ei opi käymään kaupassa, jos niitä ei sinne pienestä asti roudata kiljumaan? Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole, tai niin monimutkaista että sitä pitäisi vauvasta asti "harjoitella"...

...mulle on sitten varmaan suotu taivaan lahjana ravihevosuus :D, sillä en mä ainakaan kaupassa käydessäni kiinnitä huomiota siihen, miten muut siellä menevät lapsineen tai ilman lapsia - keskityn aika sujuvasti omien asioitteni hoitamiseen, olinpa sitten yksikseni liikenteessä tai sitten lastemme kanssa.

Mutta jos lapsiperheiden näkeminen tuottaa ylitsepääsemättömiä henkisiä tuskatiloja, niin silloin kehoitan välttämään vallankin Prisman kaltaisia perhemarketteja - kannattaa keskittyä pienemmän lähikaupan asiakkuuteen :). Tosin - riskinsä siinäkin on.

[QUOTE="Jenis";26336985]Muuten asiaan kantaa ottamatta - miten niin ne lapset ei opi käymään kaupassa, jos niitä ei sinne pienestä asti roudata kiljumaan? Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole, tai niin monimutkaista että sitä pitäisi vauvasta asti "harjoitella"...[/QUOTE]

Meiän poika unohtaa heti kauppakäytöstavat jos yhtenäkin päivänä jättää menemättä kauppaan. :D

Varmaan tossa pointtina oli, et ei se auta vaikka miten kotona jankkaa miten kaupassa/yleisissä tiloissa kuuluu olla (ei huutaa, ei juosta, yms.), se oppi menee kuitenkin parhaiten perille niissä tilanteissa ja paikoissa ja yleensä kokemuksen kautta. Esim. kun lapsi huomaa et ei saa kaupassa jotain kivaa vaik miten huutaa niin kyllä se lapsi sen jossain vaiheessa tajuaa ja lopettaa. Tollasta ei voi oikein etukäteen kotona treenata.

Käyn kaupassa nykyisin enimmäkseen yksin tai miehen kanssa, kun kaikki lapset ovat jo isoja.

Minulla on kaksi biologista lasta, ja olen ollut "varaäippänä" lisäksi kuudelle.

Niin, nykyisin on joskus harvoin joku viidestä lapsenlapsesta, kahdesta sisarenlapsesta tai yhdestä tukilapsen lapsesta mukana.

Yksin tai miehen kanssa en ole ikinä törmännyt tämmöiseen tilanteeseen että en mahtuisi kaupassa kulkemaan lapsiperheen vuoksi. Joskus joku vieras lapsi on kyllä käyttäytynyt huonosti kärryineen, esim. tullut päin - jolloin olen sanonut hänelle (eikä mun tarvitse sanoa kuin kerran, ilmeisesti naamani on luonnostaan niin paha...). Se mitä hänen mahdolliset vanhempansa minusta ajattelevat on yksi ja hailee, eivät voi ajatella edes yhtä huonoa kuin minä heistä.

Ja omilla ja muilla mukana olevilla lapsilla on kyllä aina ollut ihan selvät sävelet kaupassa, kulkevat vieressä eivätkä ryntäile. Jos ei näillä mennä, lähdetään kaupasta pois eikä osteta mitään.

Joo, suljetaan lapset kotiin pois yleisiltä paikoilta. Sitten 7veenä pääseevät ekan kerran ulos ku menevät kouluun. Mitenhän mukavaa sillä opella on siellä luokassa sitten 20 pullossa kasvaneen lapsen kanssa.

Miks tämä yhteiskunta ei siedä lapsia??? ei kestetä että joku juoksee kaupassa tai nauraa kovaan ääneen kirjastossa tai itkee kirkossa.. Mikä siinä niin ressaa?? Sama kun laitetaan vanhuksetkin kotiin pois hidastelemasta kassalta. Tosi rasittavaa ku ne ei löydä plussa korttia heti vaan etsiivät ja etsiivät ja eivät nää ja lonkkakin on leikattu viime viikolla ni sitä kerrotaan kassalle samalla....

• Tykkää
Reactions: Minni:)
PAH! Yleensä ne on mummot ja papat jotka työntääkärrynsä nilkoille.
Kassalla pukumihet eivät osaa tervehtiä, ja sitten nämä turhan tärkeät "rikkaat" naiset joilla on olevinaan "louis vitton" HE EIVÄT OSAA käyttäytyy.
Eikä usein lukeakkaan. Hyllyn toisessa päässä on lappu, niin oletetaan että koko tavaratalon tuotteet on alennuksessa.
Kaikki lapset jotka meillä käy ( ja me ollaan iso marketti helsingissä)
Tervehtii aina ja hymyilee.
Meillä ei ole lapsille pikkukärryjä, vaan usein lapset kylä istuu autokärryissä tai normikärryissä. Ja mitä meteliin tulee... samalla tavalla ne teinit öykkäröi. JA puhumattakaan juopoista tai narkeista..
Harvemmin kaupassa kovin hiljaista on...

Kyllä mä usein käyn mun kolmevuotiaan kanssa, vaikka mahdollisuus ois toisen jäädä tytön kanssa kotiin.
Me ei mennä kauppaan kiireessä, nälkäisenä tai väsyneenä. Luulen että se vaikuttaa paljon siihen miten reissu sujuu.

Muutenkin, mä kyllä vielä muistutan ennen kauppaa miten siellä käyttäydytään, ollaan äidin vierellä, ei juoksennella tai kosketella joka paikkaan. Joskus toki lapsi koittaa tehdä näistä jotain, mutta mä kyllä samantien kiellän sitä.

Pikkukärryjä mun lapsi ei saa, ellei olla myöhään kaupassa niin ettei ole paljoa ihmisiä liikkeellä. Koska suuressa ihmisjoukossa se on vähän vaikee sen kolmevuotiaan kulkea niillä niin ettei olisi jonkun edessä/törmäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä vain;26336877:
Prisma on perheille suunnattu kauppa. Se näkyy kaikessa kaupan valikoimasta lähtien. Näin ollen valitsit lapsiperheiden toiveiden mukaan kehittyvän kaupan ja ihmettelet, miksi siellä oli lapsia.

Miksikö toinen vanhemmista ei voi jäädä lapsen kanssa kotiin? Siksi, koska emme alunperinkään kierrä töiden jälkeen 20 km:n päässä Prismasta ja työpaikoistamme olevan kodin kautta vaan tulemme suoraan koko perheellä tekemään viikon/viikonlopun ruokaostokset samalla, kun perheen isompi lapsi on harrastuksessaan. Edelleenkin jatkamme näin, vaikka se jotakuta närästäisikin.

Ja lisäksi sitten toisaalla haukutaan vanhemmat, jotka menevät itse ruokakauppaan töiden jälkeen ENNEN kuin hakevat lapset hoidosta.. :D

Ja onhan noita jotka valittavat siitä, että lapsiperheille suunnattuihin paikkoihin viedään lapsia. Kerrankin eräs lapseton keuhkosi siitä, kuinka joku kehtaa ottaa lapset mukaan Ikeaan. Siis ou mai gaad. IKEAAN. Lapsiystävällisempää huonekaluliikettä saa hakea, eikä löydä. Mutta ai niin. Huonekaluliikkeisiin ja ruokakauppoihin ei lähtökohtaisesti oteta lapsia mukaan, vai miten se meni..?

Voi ap... Mulla on kaksi lasta ja mies. Ja todellakin mennään yhdessä kauppaan jos mahdollista. Kyllä. Me kaikki neljä. Ei tulisi mieleenikään jättää lapsia ja miestä aina neljän seinän sisälle, jotta Sinulla olisi itsellesi mieluisampi kauppareissu. Käy kaupassa jossain muualla tai muuhun aikaan, jos sinua noin häiritsee. Ihan omasta lapsuudestani muistan kauppateissut, tosin me siskoni kanssa oltiin kaupassa yleensä vain äidin seurassa, sillä isämme oli usein töissä. Ne kauppateissut oli mukavia. Pääsi tuulettumaan ihmisten ilmoille ja ehkä sai myös jätskin. Minun "Pikku Petterini" pitävät ja tulevat pitämään meteliä, puhumaan, nauramaan ehkä jopa hudahtamaan jossain vaiheessa, mutta silloinkaan en ajattele sinua ja sinun niiiin epäonnistunutta kauppareissua. Toki täytyy lapsilla olla säännöt ja käytöstavat, mutta kyllä meidän aikuistenkin täytyy antaa heidän olla lapsia! Eikä heitä voi pitää yhteiskunnan ulkopuolella, jättämällä aina kotiin kun mennään paikkoihin missä on muitakin ihmisiä. Miten he sitten edes ikinä oppisivat käyttäytymään julkisilla paikoilla? Noh.. Tästä voisin kirjoitella pidempäänkin ja pyöritellä eri kanteilta, mutta mulla on onneksi parempaakin tekemistä kuin murehtia sinun hermojasi :D ai niin, meidän perhe lähtee tänään kaupoille. Minä, lapset ja vieläpä lasten isovanhemmat! Toivottavasti osaat pysyä koton, etkä tule tiellemme. Saattaisit vaikka menettää hermosi, hah!

Niin, olen isekin miettinyt tätä monesti, että miltähän itse vaikutan kaupassa tytön kanssa. Kyllä se vain niin on, että vaikka kuinka parhaansa tekee, on napakka, kieltää, komentaa ja pysyy johdonmukaisesti sanojensa takana, lapsilla on niitä huonoja päiviä ja uhmaikäinen saa raivareita. Ne kuuluvat normaaliin kasvuun ja kehitykseen, ja minä en ainakaan suostu ottamaan huonon kasvattajan leimaa otsaani siksi, että uhamaikäinen tyttäreni joskus raivoaa kaupassa ja sanoo minua "kakkapyllyksi" isoon ääneen (sana, jonka on muuten oppinut hoidossa!). Komennan, olen tiukkana, ja tarpeen tullen kannan tyttäreni pois kaupasta. Lapset ovat lapsia ja uhmakohtaukset kuuluvat asiaan. Jos joku katsoo pahasti, katsokoon.

Mutta ymmärrän kyllä ap:n ärsytyksen, jos lapsia ei edes yritetä laittaa kuriin; sehän on aivan asia erikseen! Sanoohan sen järkikin, ettei lasten saa antaa juosta päättömästi pikkukärryjen kanssa tms. En minäkään sitä ymmärrä, ettei lapselle laiteta rajoja tai annetaan hänen juoksennella missä sattuu, huutaa ja riehua ja itse jäädään höpöttelemään tutuille. (Tosin, en kyllä tällaista ainakaan itse edes muista kertaakaan nähneeni, joten onkohan tässä sittenkin hieman liioittelun makua?)

En yleensä kiinnitä huomiota lapsien käytökseen kaupassa, mutta eilen (kapphallissa ja seppälässä) oli muutama mukula jotka ottivat vaatteita ja vetivät niitä "ympäri kauppaa" ja lattioita "pitkin". Eivät siis huutaneet tms. mutta jotenki ihmetytti, että lapsien annettiin "sotkea" vaatteet. Äidit keskusteli keskenään kera pienempien muksujen. Eivätkä yhtään kiinnittänyt huomiota "isompien" lasten käytökseen.

Nooo... Mä koen että lapsiperheellä on ihan yhtäläinen oikeus siellä kaupassa käydä vaikka pienet lapset eivät istuisikaan koko ajan hiljaa paikallaan.

Meidän haahuilijat on sellasia että kyllä niitä komennetaan ja opastetaan jatkuvasti että miten käyttäydytään, eivät mm. tuhoa tai koske mihinkään (nojoo, leluja käyvät painelemassa jossain isossa kaupassa) mutta saattavat kyllä ihan hetkessä olla seisomassa jossain keskellä käytävää aiheuttaen ruuhkaa :p kun itse kumartuu vaikka vertailemaan jotain hintoja tmv.

Jos lapsi on tiellä tai tekee jotain tyhmää, niin oli se minun tai jonkun muun, minä kyllä huomautan lapselle... Tässä menneenä päivänä sain juuri mielenkiintoisen katseen äidiltä jonka poikaa pyysin lopettamaan vihannesvaa'alla istumisen :whistle:

Lapset ne tekee aina väärin. Tän talon narinamummo ensin sanoi muksuille että vesisaavista saa ottaa van kukkien kasteluvettä, ei leikkeihin. Kun nää sitten innoissaan alkoi kastelemaan kukkia (mummon neuvoa noudattaen) niin sekin oli väärin. Ei nitä kukkia saa kastella kuin mummo.... Tsiisus.

Mulla meni akillesjänne paskaksi kun yksi hulivili törmäs kärryillä takaapäin nilkoille :( ja arvaatte varmaan että lapsi juoksi karkuun kovaa vauhtia .
Pitäkää ne lapset aisoissa kaupassa tai jättäkää kotiin.

Lapset ne tekee aina väärin. Tän talon narinamummo ensin sanoi muksuille että vesisaavista saa ottaa van kukkien kasteluvettä, ei leikkeihin. Kun nää sitten innoissaan alkoi kastelemaan kukkia (mummon neuvoa noudattaen) niin sekin oli väärin. Ei nitä kukkia saa kastella kuin mummo.... Tsiisus.

Voi höntti.

Arveletko että lapsesi hyvinkin osaavat kastella kukkia ilman aikuisia? Siis niin että ne kasvit eivät kuole...?

Kai siinä nyt joku raja on mitä lapset saa ja voi tehdä... Tosin mua vähän ihmetyttää, jos iso vesisaavi saa yleensä olla paikassa missä lapset leikkii ilman valvontaa. Ei olis ensimmäinen kerta kun pikkulapsi hukkuu vesisaaviin.

Sama kai tuon aloittajan tekstissä lähinnä: ärtymys siitä että lapsia ei vahdita. En minäkään pidä siitä, että lapset ryntäilevät ja koskettelevat tavaroita jos heidän aikuisensa eivät reagoi asiaan mitenkään eivätkä tee sille mitään. Tästä käytöksestähän seuraa vaaratilanteita kaikille, sekä muille että lapsille itselleen.

Itselläni on aivovamman seurauksena ataksia, käyn silti kaupassa. Jos lapsi hyökkää tai ryntää päin minua, voin menettää tasapainoni ja kaatua lapsen päälle. En myöskään pysty väistämään nopeasti kärryilläni, jos lapsi säntää nurkan takaa eteeni. Usein tunnen voimakasta syyllisyyttä vammastani, mutta olen yrittänyt ajatella, että vanhempien vastuullahan se lapsi siellä kaupassa kuitenkin liikkuu. Ikävä vain, että huolimattomien ja ajattelemattomien vanhempien välinpitämättömyyden seuraukset saa kärsiä lapsi (ja minäkin...).

Melu ei haittaa. Mieluummin kuuntelen lapsen huutamista, kun häntä edes yritetään kasvattaa yhteisön tapoihin, kuin katselen näitä säntäileviä kullanmuruja...

minä käyn yksin 3 lapsen kanssa aina kaupassa. ainut ketä en sinne samaan aikaan huoli on mieheni :D En kestä käydä hänen kanssaan kaupassa. Aina häviää jonnekin elektroniikka-, auto- tms. osastoille ja en jaksa odottaa yhtään. Minun kaupassa käynti kun on sitä, että tavarat kärryyn, kassalle ja ulos.

...mulle on sitten varmaan suotu taivaan lahjana ravihevosuus :D, sillä en mä ainakaan kaupassa käydessäni kiinnitä huomiota siihen, miten muut siellä menevät lapsineen tai ilman lapsia - keskityn aika sujuvasti omien asioitteni hoitamiseen, olinpa sitten yksikseni liikenteessä tai sitten lastemme kanssa.

Mutta jos lapsiperheiden näkeminen tuottaa ylitsepääsemättömiä henkisiä tuskatiloja, niin silloin kehoitan välttämään vallankin Prisman kaltaisia perhemarketteja - kannattaa keskittyä pienemmän lähikaupan asiakkuuteen :). Tosin - riskinsä siinäkin on.

Joo, en kiinnitä minäkään normaalisti huomiota. On kuitenkin niitäkin lapsia, jotka siellä kaupassa osaavat käyttäytyä. Mutta kai se on heitä vaikea olla huomaamatta, jos puskevat päälle, ja itsellä on varpaat ja nilkat muusina. Ja ihan oikeasti, nyt siellä kaupassa oli joku aivan järkyttävä hullunmylly. Mitä vanhempien päässä liikkuu, kun annetaan lapsien törmäillä päättömästi kärryjensä kanssa, tiputella tavaroita hyllyistä ja töniä toisiaan niin että siihen sivullisetkin joutuvat 'uhriksi'? Edelleen, ei se kauppa (vaikka olisi kuinka lapsiperheiden kauppa) ole mikään lasten temmellyskenttä, vaan KAUPPA ! Ei sinne ole tarkoitus tuoda lapsia riehumaan ja leikkimään.

[QUOTE="Äiti x 2";26337270]Voi ap... Mulla on kaksi lasta ja mies. Ja todellakin mennään yhdessä kauppaan jos mahdollista. Kyllä. Me kaikki neljä. Ei tulisi mieleenikään jättää lapsia ja miestä aina neljän seinän sisälle, jotta Sinulla olisi itsellesi mieluisampi kauppareissu. Käy kaupassa jossain muualla tai muuhun aikaan, jos sinua noin häiritsee. Ihan omasta lapsuudestani muistan kauppateissut, tosin me siskoni kanssa oltiin kaupassa yleensä vain äidin seurassa, sillä isämme oli usein töissä. Ne kauppateissut oli mukavia. Pääsi tuulettumaan ihmisten ilmoille ja ehkä sai myös jätskin. Minun "Pikku Petterini" pitävät ja tulevat pitämään meteliä, puhumaan, nauramaan ehkä jopa hudahtamaan jossain vaiheessa, mutta silloinkaan en ajattele sinua ja sinun niiiin epäonnistunutta kauppareissua. Toki täytyy lapsilla olla säännöt ja käytöstavat, mutta kyllä meidän aikuistenkin täytyy antaa heidän olla lapsia! Eikä heitä voi pitää yhteiskunnan ulkopuolella, jättämällä aina kotiin kun mennään paikkoihin missä on muitakin ihmisiä. Miten he sitten edes ikinä oppisivat käyttäytymään julkisilla paikoilla? Noh.. Tästä voisin kirjoitella pidempäänkin ja pyöritellä eri kanteilta, mutta mulla on onneksi parempaakin tekemistä kuin murehtia sinun hermojasi :D ai niin, meidän perhe lähtee tänään kaupoille. Minä, lapset ja vieläpä lasten isovanhemmat! Toivottavasti osaat pysyä koton, etkä tule tiellemme. Saattaisit vaikka menettää hermosi, hah![/QUOTE]

Kirjoituksessani oli lähinnä kyse siitä, miten niiden lapsien annetaan kaupassa käyttäytyä. Jos sinä annat lapsiesi juoksennella pitkin kauppaa kuin päättömät kanat, ja annat heidän sotkea paikkoja, niin aivan varmasti tulen sinulle asiasta huomauttamaan, jos joskus satut kanssani samaan kauppaan. Kyllä sinne kauppaan saa lapsia mukaan ottaa, mutta opettakaa heidät ensin käyttäytymään ! Ja sinä tunnut olevan juuri sellainen itsekin, joka vähät välittää muista. Annat luultavasti lapsesi huutaa täyttä kurkkua jossakin tärkeässä tilaisuudessa, niin että muilta menee tunnelma ja puheet ohi, koska et viitsi vaivautua lähtemään lapsesi kanssa muualle rauhoittumaan. Lopeta se omaan napaan tuijottaminen.

Turussa mulla ei oo yhtäkään kauppareissua mennyt niin pilalle tai tullut niin paha mieli, että siitä pitäisi erikseen avautua millään foorumilla. Yksinkertaisesti en ole nähnyt mitään ihme lapsi-vanhempi -laumoja, jotka ongelmia aiheuttaisivat. Ja käyn kyllä ihan perhemarket Prismassa yleensä kaupassa.

Omat lapset pienempinä tulivat mukaan kun ei niitä voi kotiinkaan jättää. Kerran olen esikoisen kantanut ulos kaupasta ja istunut autossa hänen kanssaan kun mies ja kuopus tekivät ostokset. Ei ole tarvinnut toistaa sitä kokemusta. Karkkihyllyongelmia ei ole kun lapset tietävät, koska on karkkipäivä ja koska karkit ostetaan. Leluhyllyilläkään ei ole draamaa nähty kun leluostokset sovitaan etukäteen. Joskus ovat voineet jotain pientä ylimääräistäkin saada.

Muistini mukaan olen vain kerran törmännyt kaupassa ympäriinsä juokseviin ja kiljuviin lapsiin, joita vanhemmat eivät paimenna. Sekin oli Raahen Halpa-Hallissa.

Eli missä näitä kirkuvia laumoja oikeesti oikein on?

[QUOTE="Jade";26337790]Joo, en kiinnitä minäkään normaalisti huomiota. On kuitenkin niitäkin lapsia, jotka siellä kaupassa osaavat käyttäytyä. Mutta kai se on heitä vaikea olla huomaamatta, jos puskevat päälle, ja itsellä on varpaat ja nilkat muusina. Ja ihan oikeasti, nyt siellä kaupassa oli joku aivan järkyttävä hullunmylly. Mitä vanhempien päässä liikkuu, kun annetaan lapsien törmäillä päättömästi kärryjensä kanssa, tiputella tavaroita hyllyistä ja töniä toisiaan niin että siihen sivullisetkin joutuvat 'uhriksi'? Edelleen, ei se kauppa (vaikka olisi kuinka lapsiperheiden kauppa) ole mikään lasten temmellyskenttä, vaan KAUPPA ! Ei sinne ole tarkoitus tuoda lapsia riehumaan ja leikkimään.[/QUOTE]

No ei toki ole mikään leikkipaikka, mutta vahinkoja sattuu kaupoissa ihan aikaihmisillekin :). Ja siitä vahingosta myös viisastuu. Jostain se harjoittelu vain on aloitettava - niin lapsen kuin sen lapsen vanhemmankin - ja varmasti on ko. asiointi ollut silmiä avaava tapahtuma yhdelle sun toisellekin. Kaikki me ollaan täällä harjoittelemassa yhteispelien sääntöjä, joskus se sujuu ja joskus tulee kintuille. Toivottavasti seuraava asiointikertasi olisikin sitten positiivinen kokemus :).

Minäkin olen ollut yh ja siten lapset oli pakko ottaa mukaan kauppaan. Mutta olisin myös mielelläni ottanut mukaan puolison, jolla on auto ja ajokortti.

Mä vähän luulen, että nykyisin käydään koko perheen voimin marketeissa sen vuoksi, että siltä reissulta haetaan niin koko perheen, äidin, isän kuin lastenkin tarvitsemat asiat. Vaatteita täysyy sovittaa, äiti haluaa itse valita kynsilakkansa värin, isä taas partakoneensa mallin, pihagrilli halutaan valita yhdessä jne. Jos jokaisen perheenjäsenen tarvitsemat asiat haetaan erikseen - vaikka muu perhe odottaisikin sen aikaa autossa - niin jo pelkästään kassajonoissa jonottamiseen menisi turhan paljon aikaa.

Yhteistyössä