Pakko ottaa kantaa naisten lihomiseen

  • Viestiketjun aloittaja dkym
  • Ensimmäinen viesti
dkym
Olen nimittäin huomannut omalla työpaikallani, että ei ole enää nuoret naiset niin hoikkia kuin ennen. 18-20v kesätyöntekijätyttöset ovat järjestään hieman pömppömahaisia. Ei toki lihavia, mutta eivät hoikkiakaan. Uskaltaisin väittää, että muutosta on tapahtunut selvästi jo pelkästään 10-20 vuoden takaiseen tilanteeseen vastaavassa ikäryhmässä. Vai kuinka itse muistatte esim. omia lukio/ammattikouluaikojanne, näkyikö silloin kuinka paljon tukevia naisia?
 
Olen muuten huomannut saman. Kun itse olin 16-20v (nyt olen 30v) ei kellään (varsinkaan tytöllä) ollut pömppömahaa, tietysti reilusti ylipainoiset oli eriasia mutta niitäkin oli tosi vähän. Nyt kun olen nuoria katsellut niin on todella vähän niitä tyttöjä jolla ei pömppömahaa olisi...
 
ms
Sama pätee myös nuoriin miehiin. :( Ja se lihominen alkaa jo alakoulussa, valitettavasti. Moni lapsi on aivan rapakuntoinen myös. Me vanhemmat olemme tässä asiassa niin tärkeässä roolissa, pihalle vaan patistettava niitä lapsukaisia ja liikkumaan ja herkut kohtuuteen. Maailma on niin erilainen kuin meidän noin kolme-nelikymppisten nuoruudessa, että itteäkin hirvittää. KAIKKEA on tarjolla ja koko ajan ja kaiken saa netistä tilaamalla.
 
"vieras"
Lihavia on tosiaan nykyään enemmän kuin ennen, ja lihavia miehiä on vieläkin enemmän kuin lihavia naisia... Eli kun siellä ukkojen kanssa kahvitauolla tuijottelee kesätyöntekijöitä, kannattaa vilkaista myös niiden työkavereiden vatsanseutuja (ja ehkä omaakin), niin tosiaan varmistuu se huomio, ettei ole vatsanympärykset enää samaa luokkaa kuin ennen :)

"Vuonna 2000 lihavia miehiä oli 70 prosenttia ja naisia 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 1980" (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00042)
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella
Sama pätee myös nuoriin miehiin. :( Ja se lihominen alkaa jo alakoulussa, valitettavasti. Moni lapsi on aivan rapakuntoinen myös. Me vanhemmat olemme tässä asiassa niin tärkeässä roolissa, pihalle vaan patistettava niitä lapsukaisia ja liikkumaan ja herkut kohtuuteen. Maailma on niin erilainen kuin meidän noin kolme-nelikymppisten nuoruudessa, että itteäkin hirvittää. KAIKKEA on tarjolla ja koko ajan ja kaiken saa netistä tilaamalla.
Tämä on surullista, mutta totta. Kun parikymppiset asevelvolliset juoksevat Cooperin testissä huomattavasti huonompia tuloksia kuin minä - yli nelikymppinen ukonraahka - niin ei hyvä heilu pitemmän päälle. :(
 
2500m
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26841394:
Tämä on surullista, mutta totta. Kun parikymppiset asevelvolliset juoksevat Cooperin testissä huomattavasti huonompia tuloksia kuin minä - yli nelikymppinen ukonraahka - niin ei hyvä heilu pitemmän päälle. :(
Niin no tuo nyt ei suoraan liity lihavuuteen, mutta surullistahan se toki on. Tuli mieleen, että oma 60v appiukkoni juoksee pomminvarmasti edelleen paremmin kuin minä cooperissa.
 
"alma"
Juu, lihavia on enemmän, muttei se vaan naisten ongelma ole. Nykyään joka toinen parikymppinen on sellaisen löysän näköinen, omassa nuoruudessa 90- luvulla oli ehkä yksi tai kaksi ylipainoista luokalla.
Osasyynä voi olla kyllä nykyinen muotikin, joka on paljon armottomampi niille vyötärömakkaroille. Liian pienet vaatteet saa kaikki, joilla on kaksi kiloa ylimääräistä näyttämään läskeiltä.
 
ms
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26841394:
Tämä on surullista, mutta totta. Kun parikymppiset asevelvolliset juoksevat Cooperin testissä huomattavasti huonompia tuloksia kuin minä - yli nelikymppinen ukonraahka - niin ei hyvä heilu pitemmän päälle. :(
Niinpä. :(
 
[QUOTE="vieras";26841386]Lihavia on tosiaan nykyään enemmän kuin ennen, ja lihavia miehiä on vieläkin enemmän kuin lihavia naisia... Eli kun siellä ukkojen kanssa kahvitauolla tuijottelee kesätyöntekijöitä, kannattaa vilkaista myös niiden työkavereiden vatsanseutuja (ja ehkä omaakin), niin tosiaan varmistuu se huomio, ettei ole vatsanympärykset enää samaa luokkaa kuin ennen :)

"Vuonna 2000 lihavia miehiä oli 70 prosenttia ja naisia 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 1980" (Lihavuus :: Terveyskirjasto)[/QUOTE]

Mun mielestä on paljon surullisempaa katsoa niitä pyöreitä/lihavia nuoria, kuin sitä 40-50v äijää, koska sen tietää että ne nuoret ovat vielä pahemmassa kunnossa nelikymppisenä kuin nyt siinä vieressä istuva äijä (joka on suurella todennäköisyydellä ollut nuorena normaalipainoinen)
 
NIINPÄ NIIN
Mä oon kiinnittänyt huomiota nyt kesällä uimarannalla siihen miten paljon on lihavia lapsia tai ns. normaalipainoisia mutta löytyy jo jenkkakahvat ja selluliittia! Ja näin on sekä tytöillä että pojilla!! Ehkä ne on ne limsat, karkit, sipsti ym. yhdistettynä pleikkaan. Eikä meidänkään omakotitaloalueella näy juurikaan kouluikäisiä ulkona leikkimässsä. Ollaan ihmetelty, että mitä ne lapset nykyään tekee. Harrastaa vai löhöää sisällä??
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella
"vieras"
Totta koko ketju.

Yli 10 vuotta teinejä seuranneena olen huomannut, että lievä ylipaino on jotenkin "hyväksyttävämpää" ja paljon yleisempää kuin ennen - niin tytöllä kuin pojillakin.

Toisaalta hyvä, että lihava ei ole enää automaattisesti luuseri, mutta toisaalta ikävää, että lihavuus on nykyisin normaalia eikö siitä pyritä pois.
 
ms
Niinpä! Itse nuorena poljin pyörällä kotoa kaupunkiin n.5 km per suunta. Nykyään on skootterit ja mopoautot ja mäkkärisssä euron juustot...
Juuri näin. Mekin kavereiden kanssa 15-16 vuotiaina pyöräiltiin kesätöihin 10 km aamulla ja tehtiin työt ja polkaistiin taas 10 km kotiin. Ei tehny tiukkaa edes kun kunto nousi kohisten. Omille lapsille yritän kovasti siirtää tätä ajattelumallia hyötyliikunnasta.
 
Olen huomannut saman ilmiön. Ja kuten joku kirjoittikin, niin valitettavasti myös lapsissa näkee pyöreitä/lihavia nykyään paljon. Tosi ikävä ilmiö, kun kuitenkin vaikuttaa haitallisesti lapsen koko loppuelämään.
 
Juuri näin. Mekin kavereiden kanssa 15-16 vuotiaina pyöräiltiin kesätöihin 10 km aamulla ja tehtiin työt ja polkaistiin taas 10 km kotiin. Ei tehny tiukkaa edes kun kunto nousi kohisten. Omille lapsille yritän kovasti siirtää tätä ajattelumallia hyötyliikunnasta.
Tutulta kuulostaa (vaikka oli mulla kyllä se mopokin jossain välissä). Lisäksi me järjestimme lasten kesken eräänlaisia asuinalueemme "olympialaisia" harva se viikko - lajit vaihtelivat vuodenajan mukaan. Ainakin kilpailuhenkisimmät meistä myös harjoittelivat (salaa, tietysti) noihin koitoksiin. :)
 
[QUOTE="vieras";26841517]Entäs sitten? Siideripömppis on aika viehättävä.[/QUOTE]

En toki kiellä ketään olemasta tuota mieltä. Itse pidän kuitenkin sellaista litteää mahanseutua paremman näköisenä sekä miehillä että naisilla. Ja suoraa ryhtiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella

Yhteistyössä