Pakko ottaa kantaa naisten lihomiseen

  • Viestiketjun aloittaja dkym
  • Ensimmäinen viesti
kkkhhh
olen huomannut saman uimarannalla. lapset ovat jaloista/käsistä hoikkia/normaaleita mutta masut röllöttää :/ varmaan liikaa juuri sitä sokerihöttöä? mun lapsuudessa/nuoruudessa olleet lihavat/pulskat olisivat nyt ns. normaaleita.
 
lol
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26841394:
Tämä on surullista, mutta totta. Kun parikymppiset asevelvolliset juoksevat Cooperin testissä huomattavasti huonompia tuloksia kuin minä - yli nelikymppinen ukonraahka - niin ei hyvä heilu pitemmän päälle. :(
Poliisikoulu ei enää ilennyt laskea rajaa, joten luopuivat coopperista kokonaan. Sotilaista akateemisten raja on 2400!! Siis ala-aste ikäisten tyttöjen tasolla!
 
Kuulemma vaatekaupatkin ovat joutuneet nostamaan isompien kokojen määrää hyllyissä. Noinkohan siitä sitten johtuisi, että normipainoisen on välillä hankala löytää sopivan kokoista. Kuvittelee olevansa normaali, koska on normaalipainoinen, muttei olekaan se keskiverto :D

Lapsissa olen huomannut saman. Omalta ala-asteelta muistan pari vähän pönäkämpää tapausta. Vetääköhän lapset ja nuoret nykyään enemmän sokeria naamariinsa kuin ennen? Silloin kun minä olin lapsi (pappa-moodi päälle) sokerijuttuja sai silloin tällöin herkuksi tai viikonloppuisin. Nyt näyttää kaupan hyllystä olevan hankala löytää edes muroja joissa ei ole hunaja- tai sokerikuorrutusta.
 
BMI
Kuulemma vaatekaupatkin ovat joutuneet nostamaan isompien kokojen määrää hyllyissä. Noinkohan siitä sitten johtuisi, että normipainoisen on välillä hankala löytää sopivan kokoista. Kuvittelee olevansa normaali, koska on normaalipainoinen, muttei olekaan se keskiverto :D
Eivätkä ole vaan lisänneet isojen kokojen määrää, mutta valmistajat ovat myös muuttaneet kokoluokitusta. Vaikka ihmiset lihovat niin he mielellään käyttävät "samaa kokoa" kuin ennen. Joten valmistajat tekevät nyt isompaa kokoa, jossa keikkuu 1-2 kokoa pienempi numero. Mäkin käytin 20 vuotta sitten kokoa 36, nykyisin mallista riippuen 32-34. Pätkääkään en ole laihtunut.
 
"hmm"
Mua surettaa eniten se kun huomaan että ylipainoisia pieniä tyttöjä on tosi paljon :( Ja sitten on huono itsetunto jo ennen murrosikää. Pojat mielestäni pysyvät lapsuusiän helpommin hoikkana ja lihovat sitten vähän vanhempana.

Pahinta lasten ylipainossa on että se on lähes aina TÄYSIN vanhempien vika. Hyvä tapa pilata lapsen terveys ja itsetunto jo pienestä asti. Onko se ylisyöttäminen niin hauskaa? Ei herkuilla rakkautta osteta.
 
"vieras"
Otamatta kantaa sukupuolten välisiin eroihin, yleinen lihominen on huomattavaa. Ja olisi sitä pudotettavaa itselläkin 10 kg, että ei nyt sen puoleen ;).

Mulle tulee nykymenosta vaan usein mieleen leffa Wall-e -leffa! Ihmiset lihovat valtaisaa tahtia, eikä kukaan liiku.
 
"Vieras"
Mun mielestä taas nyk. ajan nuoret ja lapset, ainakin täällä helsingissä on tosi hoikkia.
Mutta joskus tätä aiemminkin ihmettelin täällä palstalla jossain ketjussa, ja muutkin huomanneet saman. Olisiko siis jonkin verran paikkakohtaistakin?
Kun tosiaan nykyään päivitellään paljon, että pienet lapsetkin on isoja, mutta mä en oikeastinole kovinkaan montaa nähny. Ja kuitenkin useita lapsia nään, kun liikutaan paljon.
 
"koppis"
Kyllä on ihmiset keskimäärin paljon tukevampia nyt kuin mun nuoruudessani. Omalla luokallani oli 1-2 vähän pulleampaa, muut normaaleja tai o ikein hoikkia. Nyt on koululuokassa melkein toisin päin. Kyllä nykysin saa olla aika skarppina omienkin lasten kanssa, kun jos ne itse sais päättää, niin herkkujahan ne vaan söis..
 
"vieras"
Mä taas olen huomannut, että pikkuisen pyöreä luokitellaan nykyään lihavaksi, joten suotakoon terve pyöreys naisille :)
Mä taas olen huomaavinani että ennen pyöreä on nykyään tavallinen. Nuoret on paksumpia ja selvästi lihavia on paljon enemmän kuin ennen 10-20 v sitten.
Ennen koulussa saattoi olla pari pullukkaa nyt jokaisella luokalla on useita.
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella
"mää"
Paljon näkee superhoikkia pikkutyttöjä pääkaupunkiseudulla pillifarkuissa ja pikku topeissa. En muista, että meidän luokalla olisi ollut kuin yksi superhoikka 80-luvulla. Mutu oli silloin niin eri, etteivät erot niin selvästi näkyneet.

Ihan pikkulapsilla ne pömppömahat kyllä kuuluvat asiaan, vaikkei lapsi ikinä olisi vielä karkkia saanutkaan. Lapset eivät ole ruumiinrakenteeltaan miniaikuosia, eikä pidäkään olla.
 
"minä"
[QUOTE="mää";26843159]Paljon näkee superhoikkia pikkutyttöjä pääkaupunkiseudulla pillifarkuissa ja pikku topeissa. En muista, että meidän luokalla olisi ollut kuin yksi superhoikka 80-luvulla. Mutu oli silloin niin eri, etteivät erot niin selvästi näkyneet.

Ihan pikkulapsilla ne pömppömahat kyllä kuuluvat asiaan, vaikkei lapsi ikinä olisi vielä karkkia saanutkaan. Lapset eivät ole ruumiinrakenteeltaan miniaikuosia, eikä pidäkään olla.[/QUOTE]

Kyllä silloin 80-luvullakin oltiin hoikkia, vartalot vaan peitettiin isoihin ja löysiin vaatteisinn :)
 
läski etoo
[QUOTE="vieras";26841346]Miehissä on itseasiassa enemmän ylipainoisia kuin naisissa. Mutta totta, kansa lihoo nykyään huimaa vauhtia.[/QUOTE]

Juuri näin. Lihavia miehiä on enemmän kuin naisia. Yhtä säälittävää kummaltakin sukupuolelta.
 
"laalaa"
Meillä töissä ovat tosi hoikkia. Alakohtaista? Toisaalta pk-seudulla ovat aika solakoita nykyään, tosi pulskia ei näe.
Häh?!

Joo, no "eipä". Just tulin pääkaupungista, ja kyllä niitä enemmän ja vähemmän reippaasti ylipainoisia siellä tuntui olevan ihan samalla prosentilla kuin missä tahansa muuallakin.

Mikä ihmeen kommentti tuo oikein oli?
 
"vieras"
[QUOTE="laalaa";26843281]Joo, no "eipä". Just tulin pääkaupungista, ja kyllä niitä enemmän ja vähemmän reippaasti ylipainoisia siellä tuntui olevan ihan samalla prosentilla kuin missä tahansa muuallakin.[/QUOTE]

Lomakuukausina astrolaben teesi ei päde kun silloin keskustassa on paljon väkeä maalaiskunnista. Elokuussa lintsi on täpötäynnä sisämaan ihraa.

Lomien jälkeen solakat palaa pk-seudulle.
 
Enemmän roskaruokaa ja vähemmän liikuntaa, ei se mitään muuta tarvi. Koko kouluajoilta, siis ala- ja yläaste ja lukioajoilta muistan ehkä 1-2 hieman pönäkkää tapausta ja siinä kaikki. Nyt näkee jo koululaisikäisissä ihan oikeasti lihavia ja paljon pönäköitä. Internet ei paljon energiaa kuluta.
 
"alma"
[QUOTE="vieras";26843550]Lomakuukausina astrolaben teesi ei päde kun silloin keskustassa on paljon väkeä maalaiskunnista. Elokuussa lintsi on täpötäynnä sisämaan ihraa.

Lomien jälkeen solakat palaa pk-seudulle.[/QUOTE]

Tää on niin totta. Maalaiset on oikeasti lihavampia, ihan ilman mitään asennevammaa. Asun itse lähellä linnanmäkeä, ja olen ihmetellyt usein, miten se lintsilee vyöryvä porukka näyttää niin punkerolta verrattuna leikkipuistojen "paikallisiin". Sama juttu keskustan hotelleissa. Maakuntien perheet ovat keskimäärin paljon pönäkämpiä kun keskustan asukkaat.
 
[QUOTE="alma";26844752]Tää on niin totta. Maalaiset on oikeasti lihavampia, ihan ilman mitään asennevammaa. Asun itse lähellä linnanmäkeä, ja olen ihmetellyt usein, miten se lintsilee vyöryvä porukka näyttää niin punkerolta verrattuna leikkipuistojen "paikallisiin". Sama juttu keskustan hotelleissa. Maakuntien perheet ovat keskimäärin paljon pönäkämpiä kun keskustan asukkaat.[/QUOTE]

Tässä ensilukemalta ihan älyttömältä kuulostavassa jutussa saattaa toiseen kertaan mietittynä itse asiassa ollakin jokin pointti. On nimittäin tunnettua, että paino ja koulutusaste korreloivat keskenään; mitä matalampi koulutusaste, sitä yleisempää on ylipaino. Pääkaupunkiseudullahan ihmisten koulutusaste on korkeampi kuin maakunnissa keskimäärin ja 00100-alueella varmaankin koko maan korkein. Tästä johtuen ylipainoisia ihmisiä lienee suhteellisesti vähemmän kuin muualla.
 
"Vieras"
Ruoka on muuttunut. Nykyään ruokia yhä enemmän jatketaan maissitärkkelyksellä yms. joten todellinen ravitsevan ruuan määrä on vähentynyt. Ihmiset vaan sulkee silmänsä tältä eikä edes tajua ottaa asioista selvää kun "onhan se eviran mukaan hyväksyttyä niin kyllä se sillon on ok!"

Miettikääpäs millä ne siat lihotetaan. Sitä samaa ihmiset syö. Ja miettikääpä kuinka ravinnerikasta liha on nykyään kun elukat syö keinotekoista lihottavaa ruokaa ja lääkkeitä.

Luultavasti luette tämän ja kauhistelette ja sitten taas laitetaan ruusunpunaiset lasit silmille ja uskotellaan että "kaikki on ok, kaikki on ok!"

Käytiin särkänniemessä ja tosiaan pisti silmään se ylimääräisen laardin määrä ihan kaiken ikäisillä. En ole koskaan nähnyt yhtä montaa ylipainoista samassa paikassa.

Kun syö ravinnerikasta ruokaa kroppa tulee kylläisemmäksi vähemmästä kun saa tarvittavat ravintoaineet ruuasta luonnollisesti. Kun syö maissitärkkelyshiilaripullaa on jatkuvasti nälkä sillä kroppa ei saa oikeaa ravintoa ja huutaa lisää. Ja siihen päälle keinotekoiset vitamiinit, joiden imeytymisprosentti on surkea, ja ollaan olevinaan niin terveitä.

Ja viimeiseksi liikunta. Niin mikä liikunta? Ihmisten ei enää tarvitse liikkua. Laskeppa oma energiankulutuksesi jos päivän liikunta on imurointi, kaupassa käynti ja matkat autolle. Vähällä pärjäisit.

Ihan vaan noin ajatuksena.
 

Yhteistyössä