Päiväkotiärsytystä :/ Ja milloin lapsen voi viedä päiväkotiin???!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jossu"

Vieras
Voiko lapsen viedä päiväkotiin, kun hänellä on vähän yskä? Voiko viedä hoitoon, kun on VÄHÄN nuha? Pitääkö tuntea syyllisyyttä, kun päiväkodista sanotaan aamulla, että lapsi on yskinyt kovasti koko edellisen päivän? Pitäiskö minulla sanoa, että no mepä lähdetään kotiin päiväksi, jos se taas alkaa päivällä yskiin. Eilisen päivän oli kuulemma yskiny, mutta iltapäivä neljän ja tämän aamun välillä ei yskinyt kotona ollenkaan :0

Jos lapsi on sairaana, sisarustenkin pitää olla kotona, etteivät tartuta muita. Olivat sitten erissä tai samassa ryhmässä. Aivan ymmärrettävää esim. mahataudeissa ym. Jos lapsella nyt on nuha niin että päiväkodista ovat sitä mieltä, että hän on sairas, pitääkö kaikkien lasten jäädä kotiin, koska yhdellä on nuha? Jos lapsi syö ja leikkii normaalista, nukkuu hyvin päiväunia, mutta yskii välillä VÄHÄN, pitääkö lapsen ja hänen sisarusten olla kotona?

Ymmärrän, että pikkuisestamme on paljon työtä päiväkodissa, kun on vasta aloittanut ja on porukan pienin, 1-vuotias. Ymmärrän, että päiväkodista kuuluu kertoa lapsen kuulumiset, syönnit, nukkumiset... (olenhan itsekin ollut joskus sillä toisella puolella, kertomassa vanhemmille lapsen hoitopäivän kulusta) Mutta kun tunnen syyllisyyttä ja tunnen, että meidän lapset liikaa vaivaa hoitajia. Tuntuu, että jokainen yskäys, nenän pyyhkiminen ja kakan pesu katsotaan suurennuslasilla, oisko tässä kyseessä sairaus, pitäisikö lapsi hakea kotiin.

Tottuuko tähän päiväkodin palauteryöppyyn, eikö se jossain vaiheessa enää syyllistä itseä? Ja kuuluuko tällainen suurennuslasilla tutkiminen pienimpien ryhmään ihan normaalistikin?

Huoh.

Minun kokemukseni mukaan päiväkodissa on niin paljon yskimistä ja räkää, että mikään pieni tauti ei meitä hoitajia hetkauta. Vaan mielestäni aina, kun yskästä tms. painokkaasti sanotaan, on lapsella oikeasti ollut vaikeaa jaksaa sairautensa kanssa rankkana hoitopäivänä.

Esim. päiväuniaikana sattuu suunniilleen itseäkin, kun usein paikalla on niin kovasti yskiviä ja tukkoisia lapsia. Huomattavasta yskästä mainitaan, koska se on tehtävämme. Mutta ei asiasta aina puhuta siinä mielessä, ettei lapsi voisi tulla hoitoon, vaan sen takia, että vanhempikin voi seurata, mihin suuntaan lapsen terveydentila kääntyy. Jos pohdituttaa, vanhempi voi itse selvittää, ovatko hoitajat lapsen yskästä/räkäisyydestä puhuessaan sitä, mieltä, että tämä ei jaksa olla päiväkodissa.

Ehkä olet itse kohdannut hoitajana ollessasi turhankin tarkkaa lasten terveydentilan pohdintaa ja se vaikuttaa sinuun niin, että tunnet nyt syyllisyyttä, jos et voi aina pitää lasta kotona? Tässä tilanteessa, kun yökin on mennyt yskimättä, voisihan sen sanoa, että yöllä lapsi ei yskinyt ja pyytää sitten soittamaan pk:sta, jos lapsi vaikuttaa myöhemmin hoitopäivän aikana kipeältä.

Aika tavallista että lapsi hoidossa yskii liki keuhkonsa pihalle, ja sit kotona vanhempien mielestä ei ollenkaan tai on vaan "pieni" nuha ja "pieni" yskä.

Mahdotonta ottaa kantaa asiaan, kun ei ole lasta nähnyt. Voi olla että hoitajat liioittelee, kuin yhtä hyvin voi olla että sinä liioittelet. Erona vaan se että hoitajilla ei ole oikeastaan mitään syytä liioitella, sulla taas on kun on hankalaa olla lapsen kanssa kotona jnejnejne.

Itse olen huomannut kavereista että sanovat lapselaan olevan vähän yskää, mutta toinen oikeasti yskii keuhonsa pihalle.

1v on niin pieni, että varmasti tuon ikäisen kohdalla on hyväkin olla vähän tarkempi kuin esim 3v:n.

[QUOTE="lastenhoitaja";29615903]Aika tavallista että lapsi hoidossa yskii liki keuhkonsa pihalle, ja sit kotona vanhempien mielestä ei ollenkaan tai on vaan "pieni" nuha ja "pieni" yskä.

Mahdotonta ottaa kantaa asiaan, kun ei ole lasta nähnyt. Voi olla että hoitajat liioittelee, kuin yhtä hyvin voi olla että sinä liioittelet. Erona vaan se että hoitajilla ei ole oikeastaan mitään syytä liioitella, sulla taas on kun on hankalaa olla lapsen kanssa kotona jnejnejne.[/QUOTE]

Siitäpä minä syylistynkin, kun ajattelen, että uskovatko hoitajat oikeasti, mitä sanon, vai selittelenkö vain. Luulisin kuitenkin, että jos lapsi on yskinyt todella paljon hoidossa, hän yskisi myös kotona. Tai sitten nuo yskimiset hoidossa on liittynyt esim. itkuun. (lisä syyllisyyttä itselle, kun lapsi on pieni ja häntä ei tietenkään voi samalla tavalla hoitaa päiväkodissa kuin kotona, pitää sylissä ym, niin hän itkee siellä enempi kuin kotona, kun ei jaksa koko aikaa leikkiä lattialla...)

Luulen, että minulla on aika lailla oikea käsitys siitä, milloin lapsen voi viedä hoitoon ja milloin ei. ja on muuten ollut puolet kuusta kotona sen vuoksi, että on ollut jotain kuumetta tai sisaruksista joku sairaana. Silloin kun itse olin päiväkodissa töissä tuntuu, että koko ajan siellä räkää pyyhittiin...

En tiedä, ovatko sitten ottaneet nyt erityistarkkailun, ettei yhtään saa flunssaa olla, ettei taudit pääsisi jylläämään.

ehkä olisi viisainta kysyä itsellä sitten seuraavalla kerralla heiltä, ovatko he sitä mieltä, ettei lapsi ole hoitokunnossa, vai muutenko vain mainitsevat asiasta.

Se yskä voi hyvin ajoittua aamuun/aamupäivään kun räkä yön sikana tukkii paikat. illalla yskä voi olla jo helpompi. Lisäksi lapsi voi yskiä ulkoilussa tosi paljon ja itse et sutä huomaa jos et lapsen kanssa ulkoile.

Eihän sua oo tuossa tarkoitus syyllistää, sinä et tosiaan voi aina 100% ennustaa sitä lapsen vointia sen peristeella miltä se kotona näyttää. Mutya toki hoitajilla on oikeuss kertoa jos lapsen vointi heitä huolettaa.

[QUOTE="hoitaja";29615899]Minun kokemukseni mukaan päiväkodissa on niin paljon yskimistä ja räkää, että mikään pieni tauti ei meitä hoitajia hetkauta. Vaan mielestäni aina, kun yskästä tms. painokkaasti sanotaan, on lapsella oikeasti ollut vaikeaa jaksaa sairautensa kanssa rankkana hoitopäivänä.

Esim. päiväuniaikana sattuu suunniilleen itseäkin, kun usein paikalla on niin kovasti yskiviä ja tukkoisia lapsia. Huomattavasta yskästä mainitaan, koska se on tehtävämme. Mutta ei asiasta aina puhuta siinä mielessä, ettei lapsi voisi tulla hoitoon, vaan sen takia, että vanhempikin voi seurata, mihin suuntaan lapsen terveydentila kääntyy. Jos pohdituttaa, vanhempi voi itse selvittää, ovatko hoitajat lapsen yskästä/räkäisyydestä puhuessaan sitä, mieltä, että tämä ei jaksa olla päiväkodissa.

Ehkä olet itse kohdannut hoitajana ollessasi turhankin tarkkaa lasten terveydentilan pohdintaa ja se vaikuttaa sinuun niin, että tunnet nyt syyllisyyttä, jos et voi aina pitää lasta kotona? Tässä tilanteessa, kun yökin on mennyt yskimättä, voisihan sen sanoa, että yöllä lapsi ei yskinyt ja pyytää sitten soittamaan pk:sta, jos lapsi vaikuttaa myöhemmin hoitopäivän aikana kipeältä.[/QUOTE]

Ihmettelinkin, että onko oikeasti yskinyt niin kovasti eilisen päivän ja kyselin, millaisissa tilanteissa yski (nukkumaan laittaessa, ulkona..). Sanoin myös, ettei ole yhtään edes yöllä kotona yskinyt. Mut mää heti mietin, uskooko ne minua, puhuuko minun lähdön jälkeen, että joo, taas nuita selittelijöitä... Ehkä se kumpuaa tuolta menneisyydestä, kun olen itse ollut päiväkodissa töissä ja joutunut näitä asioita miettiin ja silloin kyllä keskusteltiin keskenään, me työntekijät, vanhemmista, jotka toi lapsia hoitoon, vaikka olivat meidän mielestä liian sairaita ym.

Itse olen huomannut kavereista että sanovat lapselaan olevan vähän yskää, mutta toinen oikeasti yskii keuhonsa pihalle.

1v on niin pieni, että varmasti tuon ikäisen kohdalla on hyväkin olla vähän tarkempi kuin esim 3v:n.

tämäpä se just onkin, miksi syyllistän itseäni, kun tiedän, että tällaista on paljon. Mutta meillä ei kyse ole tästä. Olen hyvin tarkka siitä, ettei esim. mennä kylään lapsiperheeseen, jos ollaan kunnolla flunssassa tms.

[QUOTE="jossu";29615938]tämäpä se just onkin, miksi syyllistän itseäni, kun tiedän, että tällaista on paljon. Mutta meillä ei kyse ole tästä. Olen hyvin tarkka siitä, ettei esim. mennä kylään lapsiperheeseen, jos ollaan kunnolla flunssassa tms.[/QUOTE]

Ehkä jotain hoitajaa sitten vaan ärsyttää 1v:n hoidossa olo? Voihan se jotain tuollaistakin olla, vaikka toivotaan että ei.

Olisi kyllä päiväkodit talvet tyhjillään jos ei pienessä yskässä tai nuhassa kukaan siellä olisi.

Mutta teillä siis on joku lääkitys tuohon yskään? Eli on sitten vissiin paranemaan päin? Sekin on ihan normaalia että yskän parantuessa lima irtoaa paremmin, ja se yskittää.

Ja itkussa nyt tulee pelkkää nuhaakin kaikilla.

Eipä nyt kannata ihan kaikkea itsees ottaa... Jos jo niin pahalta muutenkin tuntuu sen pikkuisen vieminen päiväkotiin, että joka asiasta on kamala syyllisyys ja muiten sanoista etsitään vielä lisää painoarvoa sille omalle huonolle ololle, niin kannattanee varmaan koittaa järjestää vielä toistaiseksi se kotihoito?

Mulla päikkyura kolmen lapsen osalta takana jo useampi vuosi. Nuorimilla ovat aloittaneet 2vuotiaana, jolloin minäkin olen ollut valmis sen lapsen sinne jättämään. Jos tulee palautetta, että lapsi yksii, on räkäinen, niin se otetaan sellaisena kun on se sanotaan. Seurataan tilannetta kotona ja toimitaan sen mukaisesti. Jos omaankin silmään lapsi vaikuttaa kipeältä, niin sitten ollaan kotona. Jos taas omasta mielestä lapsi on jaksavainen hoidossa (eikä siis ole muuta kun se nuha taikka yskä), niin viedään hoitoon ja pyydetään ilmoittamaan, jos heidän mielestä lapsi ei jaksa olla hoidossa. Näiten hoitaijen kanssa voi muuten ihan jutella, eikä vaan ottaa niitä sanomisia itseensä ;)

Ja meillä on kyllä aina ollut koko konkkaronkka koton, jos yksi on kipeenä. Henkilökohtaisesti en siis ole ikinä ymmärtänyt sitä, miksi ne sisarukset pitää roudata hoitoon, jos itse on yden kanssa kotona.

[QUOTE="jossu";29615930]Ihmettelinkin, että onko oikeasti yskinyt niin kovasti eilisen päivän ja kyselin, millaisissa tilanteissa yski (nukkumaan laittaessa, ulkona..). Sanoin myös, ettei ole yhtään edes yöllä kotona yskinyt. Mut mää heti mietin, uskooko ne minua, puhuuko minun lähdön jälkeen, että joo, taas nuita selittelijöitä... Ehkä se kumpuaa tuolta menneisyydestä, kun olen itse ollut päiväkodissa töissä ja joutunut näitä asioita miettiin ja silloin kyllä keskusteltiin keskenään, me työntekijät, vanhemmista, jotka toi lapsia hoitoon, vaikka olivat meidän mielestä liian sairaita ym.[/QUOTE]

Itseäni on kautta aikojen eniten harmittaneet ne vanhemmat, jotka eivät osoita kiinnostusta lapsen terveydentilaan. Sinä olet kuitenkin jutellut tilanteesta asiallisesti :)

Ja varmasti kaikissa ammateissa puhutaan asiakkaista ties mitä, joten jos vaan pystyy, niin ei kannata turhaan miettiä mitä jossain puhutaan, kun itse on paikalta poistunut ;)

Voisiko päiväkodissa olla huono sisäilma /hometta?
Mies oli töissä läpihomeisessa päiväkodissa, koko ajan poskiontelontulehdus ja yskä päällä , jatkuvia antibioottikuureja. Ja päiväkodin lapset oireilivat todella paljon, mutta ohjeistus oli että vanhemmille asiasta ei saanut puhua. Sittemmin koko talo on purettu, suoraan käytöstä

Jos lapsi ei kotona oireile voi päiväkodissa olla hometta josta saa oireet.Monissa päiväkodeissa on home ongelmia,tosin niistä vaietaan ja vähätellään..Itse olin töissä päiväkodissa jossa aivan varmasti oli hometta;yskin,silmät vuosi jne.Enkä ollut ainoa.Kotona ei mitään.

Siihen tottuu ajan kanssa. Mäki otin alkuun kaiken kritiikkinä mut nyt oon oppinu hyväksyyn et jotku vaan esittää ne kuulumiset silleen että voi tehdä mieli heti puolustautua :)

Hoitajissa on eroja - toiset on sitä mieltä, että pelkkä nuha on syy jäädä kotiin, toiset ei oo niin tarkkoja. Turhaa niistä itseensä ottaa (kommenteista, siis), kun ei tiedä millä mielin on sanottu.

Mutta sitä mäkään en tajua, mikä itu on roudata muita hoitoon jos yksi on kotona sairastamassa?

Pelkästä yskästä ei yleensä lääkäri kirjoita sairaslomaa, joten vanhemman kannalta vähän pattitilanne. Jos lapsi ei ole kunnolla kipeä, ei ole helppoa järjestää lapselle hoitopaikkaa muualta, kun työnantajakaan ei ole velvoitettu antamaan vapaata sairaan lapsen hoitoa varten, jos lapsi ei ole riittävän sairas.

Omalla kohdalla on sikäli onnellinen tilanne että pystyn tekemään tuollaisessa tilanteessa etätyöpäivän.

Meillä on useinkin käynyt niin, että lapsi kuulemma päiväkodissa yskii hirveästi mutta kotona ei ollenkaan. Olen arvellut, että päiväkodin kova ilmastointi ja kuiva sisäilma provosoivat sitä yskää aika voimakkaasti. Hometta en epäile, koska lapset kuitenkin sairastavat hyvin vähän.

Olen myös sanonut, että kotona ei ole yskinyt. Tiedä sitten mitä siitä kahvihuoneessa puhutaan, mutta totta se on. Ei töistä oikein voi jäädä sen perusteella pois, että joku muu on kuullut lapsen yskivän. Jos kunto on selvästi väsynyt ja vetämätön, niin silloin tietenkin ollaan pois.

Mutta nämä on näitä asioita, joiden kanssa täytyy aina tasapainoilla. Jos viet nuhaisen lapsen hoitoon, olet välinpitämätön. Jos olet jokaisen lapsen jokaisesta räkäpallerosta kotona, olet aika pian työtön tai ainakin yhteiskunnan tuhoava huono työntekijä. Pieleen se menee siis kuitenkin, eikä se siitä stressaamallakaan parane.

[QUOTE="Jenis";29615969]Hoitajissa on eroja - toiset on sitä mieltä, että pelkkä nuha on syy jäädä kotiin, toiset ei oo niin tarkkoja. Turhaa niistä itseensä ottaa (kommenteista, siis), kun ei tiedä millä mielin on sanottu.

Mutta sitä mäkään en tajua, mikä itu on roudata muita hoitoon jos yksi on kotona sairastamassa?[/QUOTE]

Mahataudissa en tietenkään vie muitakaan lapsia hoitoon, ettei tarttuisi. Mutta jos vain toisella on kuumetta ja nuhaa, ei ole mitään syytä miksei se terve lapsi voisi mennä hoitoon. Meillä ei ole lapset aina sairastaneet samoja tauteja, vaan jos toinen on ollut kipeänä joskus se toinen ei tule ollenkaan sairaaksi.

Teen etätöitä kotoa ja pystyn suhteellisen hyvin hoitamaan myös työni jos vain yksi lapsi on kipeänä kotona katsomassa piirrettyjä. Jos molemmat jää kotiin, ei töiden tekemisestä enää tule mitään. Tästä syystä laitan mieluummin sen terveen hoitoon, ja hän pääsee ulkoilemaan ja leikkimään kavereiden kanssa ja se potilas saa nukkua päiväunensa rauhassa.

Meillä on useinkin käynyt niin, että lapsi kuulemma päiväkodissa yskii hirveästi mutta kotona ei ollenkaan. Olen arvellut, että päiväkodin kova ilmastointi ja kuiva sisäilma provosoivat sitä yskää aika voimakkaasti. Hometta en epäile, koska lapset kuitenkin sairastavat hyvin vähän.

Olen myös sanonut, että kotona ei ole yskinyt. Tiedä sitten mitä siitä kahvihuoneessa puhutaan, mutta totta se on. Ei töistä oikein voi jäädä sen perusteella pois, että joku muu on kuullut lapsen yskivän. Jos kunto on selvästi väsynyt ja vetämätön, niin silloin tietenkin ollaan pois.

Mutta nämä on näitä asioita, joiden kanssa täytyy aina tasapainoilla. Jos viet nuhaisen lapsen hoitoon, olet välinpitämätön. Jos olet jokaisen lapsen jokaisesta räkäpallerosta kotona, olet aika pian työtön tai ainakin yhteiskunnan tuhoava huono työntekijä. Pieleen se menee siis kuitenkin, eikä se siitä stressaamallakaan parane.

:D

[QUOTE="lastenhoitaja";29615903]Mahdotonta ottaa kantaa asiaan, kun ei ole lasta nähnyt. Voi olla että hoitajat liioittelee, kuin yhtä hyvin voi olla että sinä liioittelet. Erona vaan se että hoitajilla ei ole oikeastaan mitään syytä liioitella, sulla taas on kun on hankalaa olla lapsen kanssa kotona jnejnejne.[/QUOTE]

Niin, no työnantaja voi kyllä herkästi olla sitä mieltä, että lapsen oireita liioitellaan kun työntekijä jää kotiin hoitamaan lasta. Varsinkin, jos ei ole muuta syytä kuin se yskä. Ja onhan hoitajillakin syynsä liioitella, sillä varmasti heillä on pienten ryhmässä helpompaa, kun yksi itkuinen 1-vuotias on poissa hoidosta.

Pienten lasten työssäkäyvä vanhempi on niin puun ja kuoren välissä näissä asioissa, kaikkia ei vaan voi miellyttää. Ainakin tämän palstan perusteella kun päiväkodin tädeillä ja toisilla äideillä on yleensä ihan erilainen käsitys siitä, koska lapsi pitäisi hoitaa kotona, kuin mitä työnantajilla on. Joten joku tuomitsee sinut kuitenkin, teet niin tai näin. Pakko vaan koittaa välttää syyllistymistä ja tasapainoille eri vaatimusten välillä.

Nämä on aina hankalia asioita. Jos vie nuhaisen ja yskivän muksun päiväkotiin, niin tartuttaa muita lapsia. Mutta toisaalta perusyskä voi kestään pitkää. Minulla asian ratkaisi aina lapsen yleisvointi.

[QUOTE="vieras.";29616060]Niin, no työnantaja voi kyllä herkästi olla sitä mieltä, että lapsen oireita liioitellaan kun työntekijä jää kotiin hoitamaan lasta. Varsinkin, jos ei ole muuta syytä kuin se yskä. Ja onhan hoitajillakin syynsä liioitella, sillä varmasti heillä on pienten ryhmässä helpompaa, kun yksi itkuinen 1-vuotias on poissa hoidosta.

Pienten lasten työssäkäyvä vanhempi on niin puun ja kuoren välissä näissä asioissa, kaikkia ei vaan voi miellyttää. Ainakin tämän palstan perusteella kun päiväkodin tädeillä ja toisilla äideillä on yleensä ihan erilainen käsitys siitä, koska lapsi pitäisi hoitaa kotona, kuin mitä työnantajilla on. Joten joku tuomitsee sinut kuitenkin, teet niin tai näin. Pakko vaan koittaa välttää syyllistymistä ja tasapainoille eri vaatimusten välillä.[/QUOTE]

Veikkaan että suuri osa niistä täällä pahimmista syyllistäjistä on kotiäitejä, joiden ei edes tarvitse pohdiskella sitä töistä pois jäämistä jo kolmantena viikkona peräkkäin.

Yhteistyössä