Saako lapsen viedä hoitoon kun mies nukkuu iltavuoron jälkeen ja minä mene töihin aamullla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Moi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mää";26802565]Ei omaa kokemusta, mutta vähän ihmetyttää logiikka, että jos vanhempi on lapsen yöunen akan töissä, niin lapsi ei voisi olla hoidossa vanhemman unen ajan.

Ei kai sen lapsen kannalta ole niin väliä, kummin päin vanhemman työ ja uni menee, kun molemmat pitää kuitenkin hoitaa. Ja kaipa kaikki hoitajatkin jaksamisensa kannalta mieluiten sitä päivävuoroa tekevät. Kai yöllä on kaikille mukavin nukkua.[/QUOTE]

Mutta näinhän tässä tapauksessa EI ole, vaan isä on ILTAVUOROSSA ja pääsee kotiin jo klo 21.00 (eli töissä lapsen ollessa illalla valveilla kotona), isä ja lapsi nukkuu yöt (tai unettomuuden takia isä ehkä osittain valvoo, mutta kuitenkin...) ja sitten isä vielä lepäisi/nukkuisi aamun ja päivän. Milloin tämä isä sitten on lapsensa kanssa?????

Moneen se mies menee töihin, klo 13/14? Ja siihen asti siis nukkuu? Onko viikonloput vapaana? Siis tekeekö MITÄÄN muuta kotona kuin nukkuu? Paitsi yöt hilluu pillerien kanssa. Äkkiä nyt sitten tekemään lisää lapsia ja omakotitaloa rakentamaan tuollaisen risto reippaan kanssa!

Mutta näinhän tässä tapauksessa EI ole, vaan isä on ILTAVUOROSSA ja pääsee kotiin jo klo 21.00 (eli töissä lapsen ollessa illalla valveilla kotona), isä ja lapsi nukkuu yöt (tai unettomuuden takia isä ehkä osittain valvoo, mutta kuitenkin...) ja sitten isä vielä lepäisi/nukkuisi aamun ja päivän. Milloin tämä isä sitten on lapsensa kanssa?????

Vuorotyöläinen ei välttämättä tapaa lapsiaan iltavuoropäivinä, näinhän se on. Mutta ei kellään joka päivä ole iltavuoro :)
Minä teen epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, ja lapseni ovat olleet YHTENÄ viikkona 5 päivänä hoidossa koko hoitouransa aikana, aina muulloin on ollut max. 4 hoitopäivää viikossa, joskus jopa vain 2.

Alkuperäinen kirjoittaja vuorotyöläinen;26802928:
Vuorotyöläinen ei välttämättä tapaa lapsiaan iltavuoropäivinä, näinhän se on. Mutta ei kellään joka päivä ole iltavuoro :)
Minä teen epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, ja lapseni ovat olleet YHTENÄ viikkona 5 päivänä hoidossa koko hoitouransa aikana, aina muulloin on ollut max. 4 hoitopäivää viikossa, joskus jopa vain 2.

Jokainen perhe tekee tietysti itse ratkaisunsa, mutta kyllä minun mieheni tapaa lastansa myös iltavuoroviikkoina (tekee siis viikon aamuvuoroa ja viikon iltavuoroa systeemillä).

Meillä miehen iltavuoro päättyy klo 22 (jolloin lapset toki jo nukkumassa). Mies ottaa työpäivän päätteeksi vähän iltapalaa, käy saunassa ja tulee nukkumaan 00 - 00.30 tietämillä ja jää lasten kanssa aamulla nukkumaan, kun minä lähden töihin. Kun aamulla (yleensä n klo 8) heräilevät tekevät yhdessä aamiaista, pelaavat lautapelejä ja nauttivat kiireettömästä aamusta.

Päivän muista hommista riippuen mies vie lapsen päiväkotiin klo 11 (lounaspöytään) tai vasta n 13.30 (jolloin päiväkodissa muut alkavat heräillä päiväuniltaan). Ja työpäivä hänellä alkaa klo 14.

Meillä itseasiassa miehen iltavuoroviikot on lapsen suosikkeja. Silloin on koko aamu aikaa iskän kanssa ja koko ilta aikaa äidin kanssa.

Toki minun ja mieheni yhteinen aika on silloin minimissään :(

[QUOTE="mamma";26800776]Minä en kyllä ymmärrä tätä päiväkotien tyrannimaista hallintaa perheiden vapaa-aikaan/hoitoaikaan??
Meidän päiväkoti on ollut kiinni heinäkuun. 11 kuukautta se on sitten auki 7-17. Sinne pitää ilmoittaa koska lapsi on hoidossa. Ilmoitan joka vuosi että lapsi on hoidossa 7-17 mutta tosiasiassa isä vie lapsen 8:saksi koska silloin on aamupala-aika ja minä haen 16-16.30 aikoihin. Hoitajat sitten tuhertavat omiin pikku vihkoihin kellonaikoja koska tullaan ja lähdetään.[/QUOTE]

kaikissa hoitopaikoissa, oli kyse sitten päiväkodista, vanhusten päivätoiminnasta, lyhytaikaishoidosta tai vaikkapa sairaalahoidosta, on aina kirjattava asiakkaan todellinen tulo- ja lähtöaika. ei sitä minkään perheiden tyrannimaisen hallinnan takia tehdä vaan siksi että laki määrää...

Alkuperäinen kirjoittaja vuorotyöläisen vaimo;26802966:
Jokainen perhe tekee tietysti itse ratkaisunsa, mutta kyllä minun mieheni tapaa lastansa myös iltavuoroviikkoina (tekee siis viikon aamuvuoroa ja viikon iltavuoroa systeemillä).

Meillä miehen iltavuoro päättyy klo 22 (jolloin lapset toki jo nukkumassa). Mies ottaa työpäivän päätteeksi vähän iltapalaa, käy saunassa ja tulee nukkumaan 00 - 00.30 tietämillä ja jää lasten kanssa aamulla nukkumaan, kun minä lähden töihin. Kun aamulla (yleensä n klo 8) heräilevät tekevät yhdessä aamiaista, pelaavat lautapelejä ja nauttivat kiireettömästä aamusta.

Päivän muista hommista riippuen mies vie lapsen päiväkotiin klo 11 (lounaspöytään) tai vasta n 13.30 (jolloin päiväkodissa muut alkavat heräillä päiväuniltaan). Ja työpäivä hänellä alkaa klo 14.

Meillä itseasiassa miehen iltavuoroviikot on lapsen suosikkeja. Silloin on koko aamu aikaa iskän kanssa ja koko ilta aikaa äidin kanssa.

Toki minun ja mieheni yhteinen aika on silloin minimissään :(

Puhuinkin EPÄSÄÄNNÖLLISESTÄ kolmivuorotyöstä.
Jos minulla on kaksi iltavuoroa peräkkäin, niin ensimmäiseen mennessä herään pienten kanssa jo klo 6 ja vien heidät aamupäivällä hoitoon (tällöin olen YLEENSÄ päässyt ihmisten ajoissa unille illalla), mutta seuraavana aamuna sitten jäänkin nukkumaan ja mies vie lapset hoitoon, itse herään vasta 8-9 tietämissä. Iltavuoroni loppuu klo 22, olen kotona n. klo 22:45 ja nukkumaan menen klo 24-01. Ja jos näinä aamuina koululaiset lähtevät 7 jälkeen kouluun, niin näen heidät pikaisesti aamupalalla tai sitten en... sellaista se vaan on tämä vuorotyö.

Yhteistyössä