Saako lapsen viedä hoitoon kun mies nukkuu iltavuoron jälkeen ja minä mene töihin aamullla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Moi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";26800483]Miksi teette lapsia jos elämän päätehtävä on nukkua juuri silloin kun minä itse tahdon huomioimatta lasta.
Oli aika et nukuin 3-5 h per yö katkonaisesti.
Se oli vaihe joka kuului elämään.[/QUOTE]

Ja teit tuona aikana työsi normaalisti ja kotityöt siihen päälle, itsestäsi ja parisuhteestasi huolehtimista unohtamatta?

Älkää hyvät ihmiset ilmoittako työvuorojanne päiväkoteihin. Ne ei kuulu niille millään tavalla. Hoidon tarve ja lapsen hoitoajat ilmoitetaan, ei syitä, miksi johonkin aikaan tarve on. Jos kyselevät, voitte kysyä takaisin, miten mahtavat toimia niiden asiakkaiden kanssa, joilla on liukuva tms. työaika. En minä ainakaan edes pystyisi ilmoittamaan päiväkotiin mitään omia työvuorojani, kun sellaisia ei ole. Työt on silti tehtävä ja hoidon tarve on sen mukainen.

Vuorohoito sitten asia erikseen.

[QUOTE="Vieras";26800483]Miksi teette lapsia jos elämän päätehtävä on nukkua juuri silloin kun minä itse tahdon huomioimatta lasta.

Tajuat kai itsekin, millainen terveysriski toi on!? :O

Alkuperäinen kirjoittaja entinen vuorotyöläinen;26800634:
Ja teit tuona aikana työsi normaalisti ja kotityöt siihen päälle, itsestäsi ja parisuhteestasi huolehtimista unohtamatta?

Mä en ole sama vieras, mutta kyllä. Korvakierrelapsen kanssa nukuin 1.5v aikana yössä kunnolla ehkä ehkä 3h. Hoidin siihen päälle 3v ja 2v + kodin ja edelleen on ihan suhdekkin kunnossa. Ja vaikka olin äitiyslomalla/khh tuella, ei sitä päivällä lisää nukuttu.

Pystyy jos haluaa.

Jos luet aloituksen oikein tarkkaan, huomaat ettei ap:n mies todellakaan nuku juuri silloin kun hän itse tahtoo. Ei edes unilääkkeiden avulla.

Sinun elämäsi päätehtävän voin aavistaa...

[QUOTE="vieras";26800665]Mä en ole sama vieras, mutta kyllä. Korvakierrelapsen kanssa nukuin 1.5v aikana yössä kunnolla ehkä ehkä 3h. Hoidin siihen päälle 3v ja 2v + kodin ja edelleen on ihan suhdekkin kunnossa. Ja vaikka olin äitiyslomalla/khh tuella, ei sitä päivällä lisää nukuttu.

Pystyy jos haluaa.[/QUOTE]
Ei ole pakko haluta, onneksi. Ei ole pakko kärsiä ja kärsiä kirkkaamman kruunun toivossa...ja äitiyslomalla/hoitovapaalla olemista ei nyt mitenkään voi verrata siihen, että kävisi palkkatyössä.

[QUOTE="vieras";26800665]Mä en ole sama vieras, mutta kyllä. Korvakierrelapsen kanssa nukuin 1.5v aikana yössä kunnolla ehkä ehkä 3h. Hoidin siihen päälle 3v ja 2v + kodin ja edelleen on ihan suhdekkin kunnossa. Ja vaikka olin äitiyslomalla/khh tuella, ei sitä päivällä lisää nukuttu.

Työssäkäynti on kyllä ihan eri asia kuin kotiäitiys... Silloinkin kun ei varsinaisesti päiväunia pystykään nukkumaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Herranen aika mitä marttyyriäitejä täällä on :D
ap, todellakin voit viedä lapsen hoitoon. Tarhaan kuuluu ilmoittaa vain hoitoajat, ei tarvii kertoa syitä miksi on hoidossa, jos ei ole vuorohoitopaikka.
Itsehän meinaan viedä tenavan aina klo 9 hoitoon (haetaan viimeistään klo16) vaikka työt alkais vasta kahdeltatoista. Siinä kerkee hyvin lenkille tai uimaan ennen työvuoron alkua ja tenava saa leikkiä kavereittensa kanssa. Eipä ole sitten illasta se aika pois perheeltä.

Mutta väitän kuitenkin, että vireystilan ja tarkkaavaisuuden työssä on oltava (ainakin minun ja aviomieheni ammateissa) toista kuin kotiäidillä kotona. Ja pakon edessä ihminen tekee mitä vain, mutta jos ei kerran ole pakko, niin miksi ihmeessä pitäisi, ei se hyvästä ole kenellekään! Siitähän tässä oli kysymys, voiko lapsen viedä hoitoon aikaisemmin, jotta isä saa nukkua, jotta taas jaksaa. Eli edelleen mielipiteeni on, että toki saa.

Ei ole pakko haluta, onneksi. Ei ole pakko kärsiä ja kärsiä kirkkaamman kruunun toivossa...ja äitiyslomalla/hoitovapaalla olemista ei nyt mitenkään voi verrata siihen, että kävisi palkkatyössä.

:D Voi herttinen, pidä sinä kuule kruunusi.

Pakkohan se oli "kärsiä" vai olisiko se vuorotyössäkäyvä mies pitänyt valjastaa huutavan lapsen kanssa?
Ei tietenkään voi verrata, mutta samat lähtökohdat oli kuitenkin. 3v ja 2v kanssa ei ihan kauheasti vapaa hetkiäkään ole, ei kahvitaukoja tai ruokataukoja edes..

Siis onko kyseessä vuorohoitopäiväkoti vai normaali päiväkoti? Vuorohoitoon pitää ilmoittaa vanhempien työajat ja lasten hoitoajat katsotaan sen mukaan. Sitä en sitten tiedä viitsivätkö tarkistaa mistään niitä vanhempien työaikoja että pitävätkö ilmoitetut paikkaansa...

Mutta jos on normipäiväkoti niin totta kai lapsen voi viedä isän nukkuessa hoitoon.

[QUOTE="vieras";26800726]:D Voi herttinen, pidä sinä kuule kruunusi.

Pakkohan se oli "kärsiä" vai olisiko se vuorotyössäkäyvä mies pitänyt valjastaa huutavan lapsen kanssa?
Ei tietenkään voi verrata, mutta samat lähtökohdat oli kuitenkin. 3v ja 2v kanssa ei ihan kauheasti vapaa hetkiäkään ole, ei kahvitaukoja tai ruokataukoja edes..[/QUOTE]

No olisit tarhannut ne tenavat ja mennyt töihin. Sinä olisit saanut kahvitaukosi, ja tuskin lapsetkaan olisivat joutuneet sen happamampia naamoja katselemaan.

Älä ny, pian kuullaan luento siitä, miten kotiäitiyttä rankempaa ja vastuullisempaa työtä ei olekaan, ja kotiäidin työpäivät ovatkin 24 tunnin mittaisia, ilman lomia ja taukoja....räääääh :D

Toki, toki... :D

Samalla erikoisella logiikalla kuitenkin työssäkäyvillä äideillä kuitenkin ne illat, viikonloput ja lomat lasten kanssa on vapaa-aikaa. (toki tuota vapautta arvostaa helposti enemmän silloin kun se ei ole joka päiväistä arkea ja voi olla ihan piristävääkin saada lasten ja kodin lisäksi muutakin tekemistä mutta silti... Plääh)

Ei tietenkään voi verrata, mutta samat lähtökohdat oli kuitenkin. 3v ja 2v kanssa ei ihan kauheasti vapaa hetkiäkään ole, ei kahvitaukoja tai ruokataukoja edes..[/QUOTE]
Joojoo, olen minäkin äitiyslomalla ollut (ja olen parhaillaan), ja ollut kotiäitinä. Hoitanut kahta korvakierteistä lasta, miehen ollessa vuorotyössä (parhaimpaan aikaan mies opiskeli päivät ja teki illat/yöt/viikonloput kahta työtä).

Mutta en käynyt samalla töissä, ja se on niinkuin jutun pointti, kärsimyskommentin pointti. En taatusti kävisi töissä vuosikausia, parin tunnin yöunilla. Ehei, kyllä lapsi menisi hoitoon aamulla ja minä nukkuisin kotona ennen seuraavaa työvuoroa.

Me emme herättäneet vuorotyössä käyviä miehiämme hoitamaan lapsia, mutta ap:n vuorotyötä tekevän miehen pitäisi herätä aamulla hoitamaan lasta...?

Minä en kyllä ymmärrä tätä päiväkotien tyrannimaista hallintaa perheiden vapaa-aikaan/hoitoaikaan??
Meidän päiväkoti on ollut kiinni heinäkuun. 11 kuukautta se on sitten auki 7-17. Sinne pitää ilmoittaa koska lapsi on hoidossa. Ilmoitan joka vuosi että lapsi on hoidossa 7-17 mutta tosiasiassa isä vie lapsen 8:saksi koska silloin on aamupala-aika ja minä haen 16-16.30 aikoihin. Hoitajat sitten tuhertavat omiin pikku vihkoihin kellonaikoja koska tullaan ja lähdetään. Joskus kun mies on työmatkalla olen vienyt lapsen hoitoon 7.00 ja joskus on mennyt ylitöiksi ja olen vasta vähän vajaa 17 ehtinyt hakemaan (ei kuitenkaan samana päivänä molempia).
Ei sinne päiväkotiin tarvii koko elämäänsä selostaa, kertoo vaan koska lapsi tarvii hoitoa.
Nyt kesällä laps oli viikon lomalla kesäkuussa ja ilmoitin että heti henäkuun loputtua ja kun päiväkoti taas aloittaa toimintansa lapsi tulee hoitoon. Eli yhteensä olisi ollut 5 viikkoa lomaa päiväkodista. Ja tämä vaikka mies on vielä 3 viikkoa lomalla. Lapsi meneekin mummille hoitoon joten ilmoitan heti kun päiväkoti on auki että lapsi ei tulekkaan kuin vasta xx.xx hoitoon. Nyt sitten tulee lapselle 6 viikkoa lomaa hoidosta enkä ota stressiä siitä että päiväkodissa on "lapsivajaus" kun en viekkään lasta sovitusti hoitoon heti elokuun alusta.

Joskus pakko miettiä onko siinä arjen pyörityksessä kaikki rutiinit kunnossa jos suht terveiden ja normaalisti kehittyneiden lasten kanssa ei äiti edes kerkeä syödä tai kahvitella, saati että saada hetken lepotaukoja (en tarkoita välttämättä nukkumista vaan ihan sitä että lasten touhutessa omiaan voi vaikka istuskella hetken sohvalla katsellen telkkaa, lueskellen lehtiä, surffaten netissä, juoruten puhelimessa tms).

• Tykkää
[QUOTE="Moi";26799797]Tiedän kyllä että selvittävä on. mutta yleensä sinunlainen kirjoitus tulee ihmiseltä joka ei ole nähnyt ja kokenut miltä univaikeudet tarkoittaa.se että otat lääkettä uni ei tule silti otat lisää ehkä jossain vaiheessa nukahdat viimein valvottua kahteen saakka. Sitten oot tokkurassa. Kyllä lapsen kans selviää mutta kun tätä vedetään joka päivä..kokeileppa itse[/QUOTE]

Tiedän erittäin tarkkaan, mitä univaikeudet ovat. Silloin kun ei ole vaihtoehtoja, vaan työt (+lapset) pitää hoitaa niistä huolimatta, niin kyllä ne hoituvat.

Mutta mitäs siitä, että vaikkei olisi pakko, lapsi riistetään omasta sängystä kukonlaulun aikaan hoitoon. Aika isolla todennäköisyydellä hänet viedään hoitajalle, jolla on paljon pahemmat univaikeudet kuin kotiin jäävällä vanhemmalla. Ja on täysin turhaa väittää, että sellaisia hoitajia ei saisi olla päiväkodissa.

Kaikkeahan Saa tehdä, ja tehdään, niin kuin tässäkin ketjussa on myönnetty.

Voi viedä!

Meillä hoitoaika kyselyssä kysytään vanhempien tyajat j hoitoajat...hoitoajat laitan ain mutta tyaikoja en jaksa aina laittaa kun päiväkodista sanottu että tarvii tietää ajat ruokatilausten takia ja sen että paljon väkeä tissä silloin, ei sen takia että kytätään missä vanhempi on kun lapsi hoidossa..
Lukiessani palstaa olen huomannut kuinka ihana päiväkoti meillä on, monilla tuntuu olevan pilkunviilaamista..mutta toisaalta taas se on varmasti eri asia kun meillä 3vuoro päiväkoti joka auki vähintän 6.30-17 ja tarpeen mukaan... Meniä ohi aiheen.. ;D

Tiedän erittäin tarkkaan, mitä univaikeudet ovat. Silloin kun ei ole vaihtoehtoja, vaan työt (+lapset) pitää hoitaa niistä huolimatta, niin kyllä ne hoituvat.

Mutta mitäs siitä, että vaikkei olisi pakko, lapsi riistetään omasta sängystä kukonlaulun aikaan hoitoon. Aika isolla todennäköisyydellä hänet viedään hoitajalle, jolla on paljon pahemmat univaikeudet kuin kotiin jäävällä vanhemmalla. Ja on täysin turhaa väittää, että sellaisia hoitajia ei saisi olla päiväkodissa.

Kaikkeahan Saa tehdä, ja tehdään, niin kuin tässäkin ketjussa on myönnetty.

Kuinka suurella todennäköisyydellä? Ap:n miehellä on univaikeuksia joihin lääkkeetkään ei aina auta ja itselleni on ihan uusi juttu että valtaosalla päiväkodin henkilökunnasta on vielä isompia univaikeuksia...

• Tykkää

Hoh hoijaa.

Kuinka suurella todennäköisyydellä? Ap:n miehellä on univaikeuksia joihin lääkkeetkään ei aina auta ja itselleni on ihan uusi juttu että valtaosalla päiväkodin henkilökunnasta on vielä isompia univaikeuksia...

Vaikeahan tuollaista on oikeasti tietää ja laskea, mutta laitoin esimerkkinä. Päiväkodin työntekijöissä on tietojeni mukaan työn rasittavuuden takia univaikeuksista kärsiviä työntekijöitä enemmän kuin keskimäärin.

Vaikeahan tuollaista on oikeasti tietää ja laskea, mutta laitoin esimerkkinä. Päiväkodin työntekijöissä on tietojeni mukaan työn rasittavuuden takia univaikeuksista kärsiviä työntekijöitä enemmän kuin keskimäärin.

Tai pk-henkilökunta (kuten hoitohenkilökunta yleensä) on keskimääräistä kovempia valittamaan työstään ja sen raskaudesta ym...?

Jos ap:n miehellä on tiedossa olevia univaikeuksia, niin jos voidaan sanoa että suurella todennäköisyydellä päiväkodissa lasta hoitaa hoitaja jolla on vielä suurempia vaikeuksia nukkumisen suhteen (unilääkkeet ei auta koskaan jne) niin se kuulostaa jo todella huolestuttavalta.

Meidän perheessä minä olen normaali päivätyössä (n 8-16) ja mies kaksivuorotyössä (aamuvuoro 06-14, iltavuoro 14-22).

Miehen aamuvuoro viikolla minä joudun viemään lapsen hoitoon jo n 7.20, mutta vastaavasto mies hakee jo n 14.30.

Miehen iltavuoro viikolla lapsi taas nauttii iskän kanssa kiireettämistä aamuista (menee yleensä lounaalle eli klo 11, joskus vielä myöhemmin) ja minä haen töiden jälkeen eli n 16.40.

Iltavuoron jälkeen miehellä menee vähintään puolille öille ennen kuin nukahtaa, mutta kyllä hän silti jaksaa seitsemän/kahdeksan aikaan herätä touhuamaan lapsen kanssa.

Ja joskus nukutaan paremmin, joskus huonommin. Minä lähinnä huonommin, kun krooniset selkäsäryt kiusaa nimenomaan pitkällään ollessa eikä muutaman tunnin kuluttua ole hyvä olla enää missään asennossa.

Mutta jotenkin tähän on tottunut. Minusta tuntuu, että en enää edes osaisi nukkua kovin pitkiä yöunia.

Ja meille tämä rytmi on ollut itsestään selvyys ja oikeastaan ihana asia, sillä tällä tavalla lapsen hoitopäivät jäävät lyhyeksi ja meillä molemmilla on mahdollisuus viettää paljon aikaa oman lapsemme kanssa.

Yhteistyössä