Saako lapsen viedä hoitoon kun mies nukkuu iltavuoron jälkeen ja minä mene töihin aamullla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Moi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26801485]Huvittavaa, että pitäisi kertoa jotakin työvuoroja tai lapsen olla väsyneen isänsä kanssa, kun työttömätkin saavat viedä lapsensa hoitoon.[/QUOTE]

Ei pidä mennä sieltä mistä aita on matalin.

Ehkä miehesi tarvitsee nyt muuta apua kuin pelkät pillerit :whistle:

Mutta joo. On toivottavaa, että vanhempien työaika + työmatkat = lapsen hoitoaika.
Ei päiväkoti ole mikään säilö, jonne voi lapsensa nakata silloin kun huvittais olla villi ja vapaa. Varsinkin vuoropäiväkodeissa työ- ja hoitoaikojen ilmoittaminen on ehdoton edellytys sill, että talossa on riittävä määrä henkilökuntaa!!
Nämä subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen vetoajat eivät ymmärrä, että tuollaisilla väärinkäytöksillä koko oikeus on pian muisto vain! Tottakai on tilanteita, että lapsen on oltava hoitossa siitä huolimatta, että toinen vanhempi, jopa molemmat, on kotona, mutta nämä ovat pelkkä marginaali.

Mihin aikaan se miehesi sitten herää?
Jos makaa puolille päivin ennen iltavuoroa, en yhtään ihmettele ettei saa illalla ajoissa unta.

Oletko tehnyt vuorotyötä, varsinkaan epäsäännöllsitä sellaista?
Jos on täydessä vauhdissa töissä klo 22 saakka, niin ei ihmisen vireystila laske siitä muutamaan tuntiin sille tasolle, että saisi unta, vaikka olisi kuinka väsynyt.

Aika hirveää tekstiä vanhemmalta, joka on riippuvainen lastensa hoitajista ja heidän jaksamisestaan. Järkyttävä asenne.

Niinpä! Vaatimuksia ja velvollisuuksia lapataan vanhempien tahoilta vaikka kuinka, mutta arvostusta ei tipu pätkääkään :O

Ja kyllä, olen tehnyt vuorotyötä. Aamua, iltaa ja yötä. Ns. pitkä ilta loppui vasta puolilta öin, iltapalaa, vähän tv:tä, suihku ja nukkumaan. Uni ei välttämättä heti tullut, mutta aamulla olin kyllä ihan valmis heräämään "oikeaan aikaan".

Aika hirveää tekstiä vanhemmalta, joka on riippuvainen lastensa hoitajista ja heidän jaksamisestaan. Järkyttävä asenne.

Asenteita on monenlaisia. En näe järkeä ajaa itseään loppuun silloin kun om mahdollista päästä helpommallakin.

Myös ne lastenhoitajat voisivat itse ottaa vastuuta itsestään ja jaksamisestaan eikä nurista vanhemmille.

Nimim. Kerennyt kevään aikana kypsyä pojan koulun avustajille jotka tykkäävät että vanhempien pitäisi pitää terveet lapset kotona koska heillä on selät niin kipeät että työ käy liian raskaaksi... (ts. selkäkipu on kyseisen hoitajan ongelma, ei lasten ja näiden vanhempien. Samoin kuin kannattaisi opetella hoitamaan se työnsä ylipäätään niin ettei yhden 7v:n, seisovan ja kävelevän lapsen, vaipanvaihtoon tarvita kolmea ihmistä jne)

Oletko tehnyt vuorotyötä, varsinkaan epäsäännöllsitä sellaista?
Jos on täydessä vauhdissa töissä klo 22 saakka, niin ei ihmisen vireystila laske siitä muutamaan tuntiin sille tasolle, että saisi unta, vaikka olisi kuinka väsynyt.

Lienee yksilöllistä tämäkin... Ei minulla ole mitään vaikeuksia mennä suoraan nukkumaan ilta- ja aamuvuorosta. Jos ei heti uni tule, niin hetken kuluttua kuitenkin...

Ja jos illalla JO 21 on päässyt töistä kotiin, niin tietysti aamulla jaksaa herätä lapsen kanssa.

Niinpä! Vaatimuksia ja velvollisuuksia lapataan vanhempien tahoilta vaikka kuinka, mutta arvostusta ei tipu pätkääkään :O

Ja kyllä, olen tehnyt vuorotyötä. Aamua, iltaa ja yötä. Ns. pitkä ilta loppui vasta puolilta öin, iltapalaa, vähän tv:tä, suihku ja nukkumaan. Uni ei välttämättä heti tullut, mutta aamulla olin kyllä ihan valmis heräämään "oikeaan aikaan".

Kyllä minäkin olen iltavuoron jälkeen ollut kykenevä hoitamaan lasta seuraavana aamuna vaikka unta olisi saanut pari tuntia odotella. Mutta hei, minulla ei olekaan ollut mitään uni/nukahtamisvaikeuksia, en ole tarvinut unilääkkeitä tms. Aika merkittävä ero ap:n miehen tilanteeseen, eikö? :)

[QUOTE="Vieras";26800483]Miksi teette lapsia jos elämän päätehtävä on nukkua juuri silloin kun minä itse tahdon huomioimatta lasta.
Oli aika et nukuin 3-5 h per yö katkonaisesti.
Se oli vaihe joka kuului elämään.[/QUOTE]

Voi kun hienoa. Tosi upeaa, ettet pyytänyt apua ja sinnittelit itse. Olit noilla yöunilla varmaan ihana äiti. Lisää sinunlaisiasi!

Joo. Joskus on pakko selvitä olemattomilla unilla, mutta jos ei ole pakko, ei todellakaan kannata. Käsitinkö oikein, että lapsi on kuitenkin hoidossa ihan normimittaisen päivän? Sitten voisi miettiä, jos joutuu siellä aamusta iltaan olemaan.

Ei ole pakko haluta, onneksi. Ei ole pakko kärsiä ja kärsiä kirkkaamman kruunun toivossa...ja äitiyslomalla/hoitovapaalla olemista ei nyt mitenkään voi verrata siihen, että kävisi palkkatyössä.

Itsehän meinasin pimahtaa totaalisesti korvakierrelasten ja opiskelujen ohella. Enkä todellakaan kaipaa sitä lohikäärmettä mikä olin siihen aikaan. Tuskin lapsetkaan. Vanhempi on velvollinen myös pitämään itsestään ja omasta jaksamisestaan hyvää huolta.

Asenteita on monenlaisia. En näe järkeä ajaa itseään loppuun silloin kun om mahdollista päästä helpommallakin.

Myös ne lastenhoitajat voisivat itse ottaa vastuuta itsestään ja jaksamisestaan eikä nurista vanhemmille.

Nimim. Kerennyt kevään aikana kypsyä pojan koulun avustajille jotka tykkäävät että vanhempien pitäisi pitää terveet lapset kotona koska heillä on selät niin kipeät että työ käy liian raskaaksi... (ts. selkäkipu on kyseisen hoitajan ongelma, ei lasten ja näiden vanhempien. Samoin kuin kannattaisi opetella hoitamaan se työnsä ylipäätään niin ettei yhden 7v:n, seisovan ja kävelevän lapsen, vaipanvaihtoon tarvita kolmea ihmistä jne)

Hoitajan terveys ei ole täysin hänen oma ongelmansa. Lasten hoito ja kasvattaminen on yhteistyötä, kasvatuskumppanuutta ja se vaatii vanhemmalta täysin erilaista asennoitumista.

Silloin kun on mahdollista "tulla vastaan", silloin tullaan. Ei ole mitään järkeä rasittaa itselleen erittäin tärkeää ammattikuntaa huvikseen ja periaatteen vuoksi. Hoitajat kuitenkin joutuvat joustamaan ja tekemään mielettömästi myönnytyksiä jopa yksityiselämän kustannuksella sen takia, että vanhemmat tuovat lapsia hoitoon huvikseen. Kertovat, että nekin, ketkä hoitopaikkaa eivät tarvitsisi, unohtavat, että päiväkoti menee kiinni tiettyyn aikaan jne.

Hoitajan terveys ei ole täysin hänen oma ongelmansa. Lasten hoito ja kasvattaminen on yhteistyötä, kasvatuskumppanuutta ja se vaatii vanhemmalta täysin erilaista asennoitumista.

Silloin kun on mahdollista "tulla vastaan", silloin tullaan. Ei ole mitään järkeä rasittaa itselleen erittäin tärkeää ammattikuntaa huvikseen ja periaatteen vuoksi. Hoitajat kuitenkin joutuvat joustamaan ja tekemään mielettömästi myönnytyksiä jopa yksityiselämän kustannuksella sen takia, että vanhemmat tuovat lapsia hoitoon huvikseen. Kertovat, että nekin, ketkä hoitopaikkaa eivät tarvitsisi, unohtavat, että päiväkoti menee kiinni tiettyyn aikaan jne.
:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vuorotyöläinen minäkin;26802006:
Lienee yksilöllistä tämäkin... Ei minulla ole mitään vaikeuksia mennä suoraan nukkumaan ilta- ja aamuvuorosta. Jos ei heti uni tule, niin hetken kuluttua kuitenkin...

Ja jos illalla JO 21 on päässyt töistä kotiin, niin tietysti aamulla jaksaa herätä lapsen kanssa.

Niin SINULLA on helppoa nukahtaa ja nukkua. Mutta kun kaikki eivät ole kuin sinä. Kuulostat ihan isältäni, joka pärjää olemattoman lyhyillä yöunilla (4-6 tuntia/yö) ja pystyy nukkumaan vaikka tikun nokassa mihin vuorokauden aikaan tahansa. Isältäni kuulostat siinä suhteessa, että HÄN ei voi ymmärtää miten joku ei saa unta vain sillä kun silmänsä laittaa kiinni. Ja HÄN ei voi ymmärtää miten joku tarvitsee unta jopa 7-8 tuntia/vrk. Kun ei sitä empatiakykyä löydy, niin sitä ei löydy.

Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että totta kai viette lapsen hoitoon. Isä voi hakea sitten lapsen aikaisemmin pois kun on saanut nukuttua.

Itsekin olen uniongelmista kärsivä vuorotyöläinen. Itse kun tulen töistä klo 23 jälkeen, niin aikaisintaan klo 01 maissa saan unen. Lapset heräävät siinä 7-8 maissa. Niillä unilla pärjään ihan hyvin mutta jos yö toisensa jälkeen valvottaisi pidempään työvuorojen jälkeen, niin tasan menisivät muksut hoitoon aamulla.

Ihan naurettavia nuo "itse-nukuin-12-vuotta-kahden-tunnin-unilla-ja-pärjäsin-hyvin-mussutukset". Joo joo, vaikka lapsen saakin, niin kenenkään ei tarvitse silti terveyttään tai mielenterveyttään uhrata vuosia kestävän rankan univelan takia. Jos näin tekee ilman, että osaa hakea apua, niin on ihan yksinkertaisesti melkoisen tyhmä marttyyri.

Jos ajattelee lapsen parasta niin voi jakaa uniaan siten, että on aamulla jonkun aikaa lapsensa kanssa ja vie hänet hoitoon inhimilliseen aikaan, vaikkapa puoli yhdeksäksi. Sitten ottaai pienet unet itse.

Yleensä vanhemmat osaavat sovittaa uniaan ja tekemisiään lasten takia, mutta kun päivähoitopaikan oletetaan olevan se pelastava enkeli kaikissa tilanteissa, niin ei viitsitä edes miettiä muita vaihtoehtoja.

Ai että minun pitäisi esim tulla vastaan pitämällä terve, kehitysvammainen lapsi poissa eskarista koska kuopusta kotona hoitaessa minulla olisi siihen mahdollisuus? Vain siksi että patalaiska ja työhönsä motivoitumaton hoitaja voi sitten nauttia kevyemmistä työpäivistä kipeän selkänsä kanssa. Juu, en oikein syty ajatukselle...

Enkä itsekään vanhuspuolella tylskentelevänä hoitajana ajattele että omaisten velvollisuus olisi hoitaa mummojaan mahdollisuuksien mukaan siksi että minulla on "rankkaa". Tai että omaisten tullessa kysymään kuulumisia rupeaisin heti selittämään kuinka raskas hoidettava isänsä on ja kuinka koko osasto on niin väsyneitä hänen kanssaan.

Kyllä meilläkin vastaan tullaan siinä missä se hyvin sopii, lapset om aina olleet hoidossa lyhyempiä päiviä ja saaneet ylimääräisiä vapaita ja lomia jne. Silti silloin kun tarvitsemme lapselle hoitopaikkaa (vaikka muustakin syystä kuin töissäkäynnin takia) hyödynnämme päiväkotia. Se että henkilökunta valittaa ja natisee kaikesta ei vaan motivoi mihinkään isompaan yhteistyöhön joten esim pojun viime vuotisessa koulussa en ollut pätkääkään kiinnostunut henkilökunnan hyvinvoinnista vaan tehtiin ratkaisut lapsemme tarpeiden pohjalta. Tytön päiväkodissa taas mielellään otettiin huomioon henkilökuntaa ja joustettiin niinkin että lapsi siitä "kärsi".

Ei omaa kokemusta, mutta vähän ihmetyttää logiikka, että jos vanhempi on lapsen yöunen akan töissä, niin lapsi ei voisi olla hoidossa vanhemman unen ajan.

Ei kai sen lapsen kannalta ole niin väliä, kummin päin vanhemman työ ja uni menee, kun molemmat pitää kuitenkin hoitaa. Ja kaipa kaikki hoitajatkin jaksamisensa kannalta mieluiten sitä päivävuoroa tekevät. Kai yöllä on kaikille mukavin nukkua.

Jos ajattelee lapsen parasta niin voi jakaa uniaan siten, että on aamulla jonkun aikaa lapsensa kanssa ja vie hänet hoitoon inhimilliseen aikaan, vaikkapa puoli yhdeksäksi. Sitten ottaai pienet unet itse.

Yleensä vanhemmat osaavat sovittaa uniaan ja tekemisiään lasten takia, mutta kun päivähoitopaikan oletetaan olevan se pelastava enkeli kaikissa tilanteissa, niin ei viitsitä edes miettiä muita vaihtoehtoja.

Oikeista univaikeuksista kärsivällehän tuo on todella helppoa. Herätä muutama tunti nukahtamisen jälkeen, olla joku tunti hereillä ja nukahtaa taas heti uudestaan kun saa siihen tilaisuuden.

Minä olen hoitajana päiväkodissa pienten puolella, enkä näe ap:n tilanteessa mitään ongelmaa, jos kyseessä on tavallinen päiväkoti, eli ei vuoropäikky.

Hienoahan se olisi jos isä voisi hakea lapsen aiemmin ja suoda lapselle lyhyemmän päivän.

Jos meillä on töissä rankkaa, niin se ei ole vanhempien ongelma, eikä vanhempien todellakan tarvitse mitenkään tulla vastaan! Jos meillä on fyysisiä kremppoja, niin meillä on työterveys sitä varten. Jos henkisesti raskasta, niin pomo ja muut päättäjät on silloin osoite ja oma työyhteisö.

Tietenkin sitä odottaa vanhemmilta että ilmoitetuist ajoista ja muista sovituista jutuista pidetään kiinni tai sitten sovitaan asiat reilusti uusiksi.

Kyllä meidän työ on ihan olla lasten ja perheiden käytettävissä ja siitä meille maksetaan.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Minä olen hoitajana päiväkodissa pienten puolella, enkä näe ap:n tilanteessa mitään ongelmaa, jos kyseessä on tavallinen päiväkoti, eli ei vuoropäikky.

Hienoahan se olisi jos isä voisi hakea lapsen aiemmin ja suoda lapselle lyhyemmän päivän.

Jos meillä on töissä rankkaa, niin se ei ole vanhempien ongelma, eikä vanhempien todellakan tarvitse mitenkään tulla vastaan! Jos meillä on fyysisiä kremppoja, niin meillä on työterveys sitä varten. Jos henkisesti raskasta, niin pomo ja muut päättäjät on silloin osoite ja oma työyhteisö.

Tietenkin sitä odottaa vanhemmilta että ilmoitetuist ajoista ja muista sovituista jutuista pidetään kiinni tai sitten sovitaan asiat reilusti uusiksi.

Kyllä meidän työ on ihan olla lasten ja perheiden käytettävissä ja siitä meille maksetaan.

Tuli vahingossa ap. en siis ole alkuperäinen kirjoittaja.

No tässä on järkeä.
Jos pk:n hoitajalla on vaikea jaksaa työssään ei ole asiakkaiden asia autta häntä vaan kyllä se apu pitää tulla sieltä työnantajan puolelta.
Aivan nurinkurista että se jolle palvelu tuotetaan pitäisi jotenkin varjella palvelunantajaa?? Vähän sama kun jos kaupan kassa on joka päivä väsyneen näköinen niin kaikki asiakkaat tekee pidemmän jonon toiselle kassalle ettei vaan tämä rasittuneen näköinen kassa ihan liikaa ylirasittuisi. Mitä häh?

Yhteistyössä