Päiväkoti ei jousta yhtään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gluteus maximus

Vieras
Minulla tänään vapaapäivät, jotka ilmoittanut tietysti päiväkotiin, koska lapset kotona kanssani. Aamulla soitti pomo, että pääsisinkö iltavuoroon klo.14. Soitin päiväkotiin ja kysyi, että voisiko lapset tulla muutamaksi tunniksi iltapäivällä, että pääsisin töihin ja mies pääsisi hakemaan 16 aikoihin. No, ei käynyt, vaikka mekin maksetaan 16 päivältä, vaikka lapsille ei tule hoitopäiviä kuin vajaasta 10 päivästä tässäkin kuussa. Eikö voi yhtään joustaa? Kyse oli kuitenkin vaan parista tunnista kun lapset on jo pihalla ja osa jo haettu.Meidän täytyy kuitenkin joustaa omien lapsien hakemisessa, kun esim. tiistaina illalla ilmoitettiin, että hoitajien sairastumisen takia kaikki lapset haettava klo.13.30 keskiviikkona. Onneksi itsellä oli vapaa päivä. Muuten olisi mennyt vaikeaksi. Minä en vaan ymmärrä miksi toisinpäin pitää joustaa, mutta toisinpäin ei. Menen sitten töihin vasta klo.16 kun mies tulee kotiin.

Kohtuullista olisi minusta, että joustoa olisi toisinkin päin. Ei sitten ole se tilanne, että henkilöstöä olisi liian vähän, ei kai sitä ihan tunnin päälle lasketa sen mukaan, mitä on etukäteen ilmoitettu?

mutta sitä vaan ihmettelen, miten voidaan vaatia hakemaan lapset kuitenkin tiettynä päivänä klo. 13.30 kun ryhmä laitetaan kiinni? toisinpäin ei jousteta yhtään. Kai heilläkin sijaisia on? ei sairaalan osastoakaan voi vaan sulkea kesken päivän kun henkilökunta sairastuu. Sitä varten on sijaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Kohtuullista olisi minusta, että joustoa olisi toisinkin päin. Ei sitten ole se tilanne, että henkilöstöä olisi liian vähän, ei kai sitä ihan tunnin päälle lasketa sen mukaan, mitä on etukäteen ilmoitettu?

niin minustakin. parista tunnista kysymys ja tosiaan osa lapsista varmaan jo silloin haettukin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
mutta sitä vaan ihmettelen, miten voidaan vaatia hakemaan lapset kuitenkin tiettynä päivänä klo. 13.30 kun ryhmä laitetaan kiinni? toisinpäin ei jousteta yhtään. Kai heilläkin sijaisia on? ei sairaalan osastoakaan voi vaan sulkea kesken päivän kun henkilökunta sairastuu. Sitä varten on sijaiset.

Jos eivät ole saaneet sijaista. Mutta toki pitäis joustoa olla päiväkodinkin puolelta.

työvuorolistat on heillä varmaan jo tehty aiemmin. ja kun tiedetään kuinka monta lasta minäkin päivänä tulee niin sen mukaan on porukkaa paikalla. yhdellä hoitajalla kun ei sa aolla kuin tietty määrä lapsia siellä. jos viellä joku hoitaja sairastuu niin eivät taatusti halua sinne "yllättäviä uusia lapsia" jo laskuissa olevien lisäksi. ei siinä ole välttämättä pelkästään joustamisesta kyse, kai siinä joku lakikin on olemassa.

Ymmärrän ärtymyksesi, mutta minusta on parempi, että hoitajien määrä on sellainen, jolla lasten turvallisuus voidaan edes kutakuinkin taata. Parissakin tunnissa ehtii tapahtua paljon. Meillä aikoinaan tarha oli hoitajapulan plus muiden syiden takia aika ajoin joko kiinni tai vain osan aikaa päivästä auki, mutta niistä ilmoitettiin kyllä viimeistään edellisen päivän aamuna, ei samana päivänä.

Sairaalan osastoa ja päiväkotia ei ihan voi verrata... Ja tosiaan, pk mitoittaa henkilökuntansa joka päivälle sen mukaan mitä on odotettavissa lapsia. Jos haluaa joustoa niin ihan suosiolla sitten maksaa koko kuukaudesta. Vai haluaisitko sinä että päiväkodit sitten alkaisivat myös joustaa ryhmäkoossa? Ei se nyt olen niin nokon nuukaa vaikka aikuisia on liian vähän lapsimäärään nähden, joustellaan tässä näin...

joustoa molemmin puolin.
Ja tuo haku aika???? Ei meillä päiväkodissa moisia juttuja saanu tehä, vaikka henkilökuntaa oli sairaana.( oon ollu pk:ssa töissä 10 vuotta). Oli ihan ehdoton juttu et päikkis oli auki normaalisti, ja henkilökuntaa otettiin muualta taloista töihin, ja oma henk.kunta teki ylitöitä. Jännää.... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:

Sairaalan osastoa ja päiväkotia ei ihan voi verrata... Ja tosiaan, pk mitoittaa henkilökuntansa joka päivälle sen mukaan mitä on odotettavissa lapsia. Jos haluaa joustoa niin ihan suosiolla sitten maksaa koko kuukaudesta. Vai haluaisitko sinä että päiväkodit sitten alkaisivat myös joustaa ryhmäkoossa? Ei se nyt olen niin nokon nuukaa vaikka aikuisia on liian vähän lapsimäärään nähden, joustellaan tässä näin...

Sitä vaan ihmettelen miten sitten voidaan vaatia vanhempia hakemaan lapsensa klo.13.30 kun ryhmä menee kiinni? puolin ja toisin ollaan pyydetty olemaan joustavia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
työvuorolistat on heillä varmaan jo tehty aiemmin. ja kun tiedetään kuinka monta lasta minäkin päivänä tulee niin sen mukaan on porukkaa paikalla. yhdellä hoitajalla kun ei sa aolla kuin tietty määrä lapsia siellä. jos viellä joku hoitaja sairastuu niin eivät taatusti halua sinne "yllättäviä uusia lapsia" jo laskuissa olevien lisäksi. ei siinä ole välttämättä pelkästään joustamisesta kyse, kai siinä joku lakikin on olemassa.
näinhän se menee. tosin päiväkoti olisi kyllä ollut velvollinen hankkimaan sijaisen sillon kun sulkivat aiemmin. ite keikkatöitä päiväkodeissa tehneenä tiedän et tolla alalla on tosi paljon sijaisia. Itekin joskus joutunut olee koko ryhmän kanssa yksin ja olin sijainen joten lapsille entuudestaan tuntematon (tai no, olin ollut ryhmässä vissiin pari päivää mut... ) ja joskus on soitettu aamulla et pääsisitkö tulemaan parin tunnin päästä sinne ja sinne.

Mitä sanoivat syyksi, ettei jousto onnistu? Ymmärrän kyllä, jos ei henkilökuntaa ole tarpeeksi lapsiin nähden, niin silloin yllättävä hoitoon tulo ei ole mahdollinen, mutta usein olen kuullut, että päiväkodit joustavat ihan hyvin niinkinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja pumpuli:
joustoa molemmin puolin.
Ja tuo haku aika???? Ei meillä päiväkodissa moisia juttuja saanu tehä, vaikka henkilökuntaa oli sairaana.( oon ollu pk:ssa töissä 10 vuotta). Oli ihan ehdoton juttu et päikkis oli auki normaalisti, ja henkilökuntaa otettiin muualta taloista töihin, ja oma henk.kunta teki ylitöitä. Jännää.... :headwall:

näin juuri. Minäkin olen ollut pk:ssa töissä ja kyllä meiltäkin jäi sitten porukka ylitöihin tai sitten muista ryhmistä jäi ylitöihin. En ole koskaan kuullut moisesta ja siksi ihmettelin.

Sitä vaan ihmettelen miten sitten voidaan vaatia vanhempia hakemaan lapsensa klo.13.30 kun ryhmä menee kiinni? puolin ja toisin ollaan pyydetty olemaan joustavia jne.
Meillä ei kyllä koskaans oitettu mulle töihin, että voisitko tulla hakemaan lapsesi jo klo 13:30. Paitsi jos mun lapsi oli sairas. Päiväkodin lyhennetystä aukioloajasta informoitiin jo edellisenä päivänä.

Asia on valitettavasti niin, että sijaisia on nykyisin tosi vaikea saada ja sen vuoksi joudutaan olemaan näin joustamattomia. Työvuorolistat tehdään sen verran ajoissa, että äkilliset muutokset lasten hoitoajoissa eivät välttämättä onnistu, koska tärkeintä on kuitenkin se, että pystytään turvaamaan lapsille turvallinen hoitoaika ja asetusten mukainen henkilökuntamäärä.

Olisi tosi kurja, jos sattuisi joku tapaturma ja huomattaisiin että paikalla oli liikaa lapsia henkilökuntamäärään suhteutettuna. Lasten turvallisuuden takia tällaista joudutaan tekemään, valitettavasti. Sitä paitsi päiväkodin henkilökunta joutuu tekemään paljon ylitöitä juuri sen seikan takia, että ei voi jättää työkaveria yksin esim.15 lapsen kanssa, vaikka työvuoro olisi jo lopussa. Toisinaan kuitenkin on mahdoton jäädä ylitöihin, jos on esim. oma hammaslääkäri tms. Ymmärrystä pyydän!

Mut eikai vanhempia vois myöskään pakottamaan hakemaan lapsia jonain tiettynä päivänä 13.30 esim kolutuksen takia vaan silloin pitäisi olla mahdollisuus varahoitoon ellei ole yksityinen pk kyseessä?
Meiltä ainakin kysyttiin etukäteen että voidaanko hakea aikaisemmin ja jos ei onnistunu niin pk:n puolelta oli hoito järjestettynä muulla tavoin.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mitä sanoivat syyksi, ettei jousto onnistu? Ymmärrän kyllä, jos ei henkilökuntaa ole tarpeeksi lapsiin nähden, niin silloin yllättävä hoitoon tulo ei ole mahdollinen, mutta usein olen kuullut, että päiväkodit joustavat ihan hyvin niinkinpäin.

kun olen ilmoittanut tietyt päivät vapaapäiviksi niin ne on vapaapäiviä.

Eikä meillä mitotettu henkilökuntaa sen mukaan mitä lapsia oli. Oli lapsia sitte 15 tai 12 niin hoitajia oli 3, ja seuraavana päivänä saatto tulla pph: lapsia 2 lisää. Omasta talosta koitettiin siirtää väkee toiseen ryhmään, tai sitten tilattiin sijaisia. Aamulla piti kertoo johtajalle onko joku sairaana, ja sen mukaan johtaja tilasi sijaisia.Jos on kerran käyny noin, niin ei kauheeta haloota, mutta jos jatkuvasti käyttää tuota 2 tunnin hoitoo niin se on eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä ei kyllä koskaans oitettu mulle töihin, että voisitko tulla hakemaan lapsesi jo klo 13:30. Paitsi jos mun lapsi oli sairas. Päiväkodin lyhennetystä aukioloajasta informoitiin jo edellisenä päivänä.

Sama täällä, koko sinä aikana kun esikoinen oli päiväkodissa eli 3,5 vuotta, ei kertaakaan tarvinnut hakea ex tempore muutoin kun lapsen sairastumisen takia. Ne kerrat kun pk sulki ovensa aiemmin tai oli kokonaan kiinni, info tuli jo viikkoja aiemmin, ei edes päivän varoitusajalla ikinä.

Meillä onnistuu päivien vaihto, tosin ei ihan samana päivänä olla jouduttu vaihtamaan. Eli meillä pojalla hoitopäiviä merkitty max 15 pvä/kk. Yllättäen isännällä saattaa vaihtua työvuoro tai tulla koulutus tms ja tarvinnut vaihtaa päiviä, onnistunut toistaiseksi ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Sama täällä, koko sinä aikana kun esikoinen oli päiväkodissa eli 3,5 vuotta, ei kertaakaan tarvinnut hakea ex tempore muutoin kun lapsen sairastumisen takia. Ne kerrat kun pk sulki ovensa aiemmin tai oli kokonaan kiinni, info tuli jo viikkoja aiemmin, ei edes päivän varoitusajalla ikinä.
Meille tuli kyllä päivän varoitusajallakin sillon 1980-luvun lopulla. Ilmoitettiin vaan, että päiväkoti on huomenna auki klo 8-16 henkilökuntapulan vuoksi. Siihen aikaan hoitajia olisi kyllä palkattu - kouluttamattomia vaikka suoraan kadulta - mutta kun ei ollut tulijoita. Sitten vaan työpaikalle päästyäni kysyin pomolta, saisinko pitää yhden vuosilomapäivän, voisinko jonain päivänä korvata menetetyt tunnit ylitöinä vai pidänkö palkattoman vapaan.

Ja kun työvuorot on tehty, niin ne on tehty, ja niissä voidaan joustaa. Ite olen tehny työvuoroja omassa ryhmässsä 2 vuotta. Onhan se harmi kun pääsisit 16 kotiin, mutta joudut jäämään ylitöihin 18 asti. Jos oli koulutus päivät niin siitä infottiin kaksi viikkoa etukäteen. Muuten kaikki pyöri normaalisti. Ite oon ollu töissä 7-16 kun ei saatu sijaisia kuin yksi ryhmään, eli kaksi lastenhoitajaa ja laitsari ja lapsia 15. Pomo sanoi ettei saa laittaa ryhmää kiinni eikä taloa suljeta sen takia.

Jos mä olisin sä niin mä soittaisin pk;n johtajalle ja sanoisin asiasta. Kyllä pk joutuu joustaan jos (esim. toinen vanhemmista tekee keikka töitä ym.) ja jos kerran päiviäkin jäljellä. Kun kuitenkin osa on yli päiviäkin jos vanhempien työajat muuttuvat kun joutuvathan ne vanhemmatkin joustaan omalla työpaikalla.. sijaisena itse ollut useemmassa päiväkodissa eikä koskaan ole tollasta tilannetta ollut.. aina on otettu lapsi jos vanhempien työssä muutoksia.

Enkä muuten ole tavannut tollastakaan että laitetaan pk. kiinni kesken päivän samana päivänä ilmottamalla ei joka työpaikasta ole mahdollista tolleen vaan lähteä. (paitsi jos laps sairaana)

Yhteistyössä