Päiväkodista "suututtiin" kun en tuo lastani aikaisemmin hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Tilanne on siis se, että lapsemme menee vasta 10.00 hoitoon, koska itse menen 11.00 töihin. Päiväkoti ei ole mitenkään lyhyen matkan päässä, vain 15 km ja sopivasti työmatkani varrella. Päiväkodista pyydettiin että toisin lapseni jo viimeistään puol 9, jotta lapsi pääsisi hyvin mukaan touhuihin... No olisihan se kiva, mutta ei millään tavalla ole mielestäni fiksua että lähdemme aamulla 8 kotoa, sitten ajan takaisin, teen aamutoimet loppuun ja ajan töihin... Kun sanoin että en voi tuoda lasta aikaisemmin, niin ikään kuin hoitajat olisivat suuttuneet :O Nykyään vain tervehtivät ja eivät sano mitään muuta, ellen itse kysy. Ennen ovat kyllä kertoneet miten lapsella on mennyt hoidossa yms.

Ole sitten valmis kuljettamaan lastasi klo 10 sinne missä päiväkodin väki milloinkin on ... meillä päiväkodissa ainakin tekevät paljon metsäretkiä ja muita retkiä, kävelevät kirjastoon tms. jolloin päiväkodin ryhmä kokonaisuudessaan on siellä juurikin tuohon aikaan eikä kukaan olisi päiväkodilla ottamassa lasta vastaan... toki heillä sit täytyy olla jonkun sun tapauksessa ja se hankaloittaa niiden toimintaa ... harmillinen juttu

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Meillä myös oli vääntöä aikoinaan päiväkodissa minun iltavuoroista. Vein lapset hoitoon vasta lounaalle, halusin viettää heidän kanssaan päivän koska olisin myöhään töissä.
Ja normaaliin aikaan herättiin, ulkoiltiin jne. ettei tarhan "rytmi" kärsinyt.

Ei mun lapsen päiväkodissa ainakaan ikinä mitään retkiä tehdä eikä mun mielestä ne voi suuttua siitä ettei tuo lasta aikasin hoitoon. Parempihan se aina on mitä lyhyempi aika siellä vietetään.

Ymmärrän kyllä päiväkodinkin pointin tässä asiassa. Ohjatut askartelu- yms tuokiot jäävät väliin lapseltasi, ja jo mainitut retket taas pahimmassa tapauksessa peruuntuvat koko päiväkodin lapsilta.

Tai sitten susta vain tuntuu siltä. Kyllä mä hoitajiakin ymmärrän. Lapsi menee mukaan kesken leikkien, helposti jää ulkopuolelle. Jos mennään retkelle, yhtä pitää odottaa. Jos askarrellaan, ne on jo aloitettu jne. Lapsen sopeutumisen kannalta olis parempi viedä aiemmin.

Olen vienyt lapseni aina sinne missä koko ryhmä on ollut. Esimerkiksi eilen metsään. Se ei ole minulle mikään ongelma. Ongelma on ajaa aamulla edes takaisin.

Ehkä päiväkodista on huomattu, että lapsi ei tosiaankaan kykene asettumaan leikkimään ja osaa lyöttäytyä päiväkodin rytmiin kunnolla, jos tulee "kesken päivän" hoitoon? Itse kuuntelisin sillä korvalla päiväkodin hoitajien puheita, että onko kysysmys lapsen kyvyttömyydestä sopetua rytmiin vai pelkästään hoitajien mukavuudesta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ehkä päiväkodin väki yritti vain auttaa lastasi?

Meillä oli pojalla päiväkodissa sosiaalisesti vaikeaa. Ei oikein löytänyt paikkaansa, kavereita ...
sitten sovittiin että vien aina klo 8 jolloin lapsi pääsee rytmiin mukaan aamusta saakka, on mukana kaikkien kanssa kaikissa toimissa ... ja avot, se toimi :) päiväkodilla oli tietämystä asiasta ja mentiin sen mukaan

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
No voihan noinan retkipäivinä viedä lapsen aikaisemmin. Ja askarteluja ym. ohjattua toimintaa voi olla kotonakin. Pidä ap vain pintasii. Lapsella on oikeus olla vanhempiensa kanssa. Mitä lyhyemmät hoitopäivät, sitä enemmän aikaa perheen kanssa.

mä aikoinani ehdotin, että tuon lapsen 10. lapsi oli virikepaikalla ja hoitajat sanoi, että he kyllä suosittelevat että tulisi viimeistään kello puoli yhdeksän, koska kaikki retket yms. mukavat hommat tehdään aamusta. ennen kuin lapset menevät nukkumaan. ja että iltapäivällä vain leikitään ja lueskellaan päiväkodilla. jos olisin myöhemmin vinyt olis lapsi todellakin jäänyt kaikesta paitsi. olis ehtinyt sinne syömään ja nukkumaan ja sen jälkeen tunnin leikkimään, kun hoitopäivä jo päättyi

Ymmärrän päiväkodin kannan siinä mielessä, että jos ja kun on jotain toimintaa aamupäivällä, kello 10 on varmaan hankalin aika tuoda lapsi. Meillä on kerran viikossa muskari, puistoretki ja usein saattavat lähteä sään mukaan ulkoilemaan johonkin muualle kuin omalle pihalle. Meillä oli toivomus että kello 9 mennessä lapset olisi hyvä tuoda, tietysti aina tulee poikkeuksia (neuvolat yms.) mutta niistä on ilmoitettava aina etukäteen.

[QUOTE="mamaa";24727246]Ole sitten valmis kuljettamaan lastasi klo 10 sinne missä päiväkodin väki milloinkin on ... meillä päiväkodissa ainakin tekevät paljon metsäretkiä ja muita retkiä, kävelevät kirjastoon tms. jolloin päiväkodin ryhmä kokonaisuudessaan on siellä juurikin tuohon aikaan eikä kukaan olisi päiväkodilla ottamassa lasta vastaan... toki heillä sit täytyy olla jonkun sun tapauksessa ja se hankaloittaa niiden toimintaa ... harmillinen juttu[/QUOTE]

Ei TODEllakaan tarvitse olla lasta viemässä minnekään! Päiväkodin on hoidettava asia niin, että hoitaja on lasta vastassa PÄIVÄkodilla, eikä missään metsäretkellä..

Meijän hoitopaikassa eivät suutu, vaikka vien iltavuoropäivinä vasta klo 10. Olen joskus kysynyt, että kokevatko tarpeelliseksi muuttaa tätä systeemiä, mutta sanovat että ei, koska lapselle on hyvä myös ne vähän verkkasemmat lähdöt ja ovat muutenkin tärkeitä lapselle. Ehtii olla ihan riittävästi hoitopaikassa muutenkin. toki vien aiemmmin, jos on jotakin mukavaa menoa.

Meillä hoitajille passasi vallan mainiosti, että vien lapsen vasta kymmeneksi. Tosin kysymys onkin alle 3-vuotiaiden ryhmästä, eikä lapsella ole ollut sopeutumisongelmia. Ehkä ap:n lapsen hoitajat vain yrittävät auttaa lasta pääsemään mukaan leikkeihin?

On kyllä kurja. Jotenkin se päiväkotitoiminta pitäisi olla enemmänkin sellaista, että automaattisesti olisi aina joku joka sitten olisi myöhään tulevien lasten kanssa.

Ymmärrän kyllä että olisi hoitajille helpompi kuin kaikki tulis ja menisi samaan aikaan, mutta mun mielestä päivähoito on sitä varten, että lapsi viedään hoitoon vanhempien työssä käymisen ajaksi, ja tuota hoitoa pitäisi kehittää sellaiseen suuntaan, että lapsen saa viedä sinne milloin hoidolle on tarve, eikä sillon kun pk hoitajat haluavat lapsen tulevan. Lasta vartenhan hoito on tarkoitettu.

• Tykkää
Reactions: Pinjuli
Ikinä tullu mieleen, että päiväkodessa on jokin "sovelias" hoidossaoloaika, ja sitten muina aikoina töissä olevien lapset ovat jotenkin epäsopivaan aikaan paikalla. :o Olin aina luullut, että kaikki lapset ovat hoidossa silloin kun vanhemmat ovat estyneet itse lastaan hoitamassa (eli ovat töissä), ja kotona ollaan silloin kun vanhemmatkin ovat. Mutta näköjään hoidossa ollaankin silloin kun se päiväkodille sopii eikä silloin kun hoidolle on tarvetta. :s

Aina sitä oppii jotain uutta...

Se on ihan totta että kaikki toiminnallinen ohjelma mitä päiväkodeissa järjestetään, tapahtuu aamupäivällä aamupalan ja lounaan välissä. Usein ennen lounasta sen lisäksi vielä ulkoillaan. Eli jos leivotaan, askarrellaan tms niin se kaikki tapahtuu ennen kello kymmentä - tai on parhaillaan kesken kun lapsesi sinne menee.

Miksi se on niin vaikea ymmärtää ettei päivähoitojärjestelmä pysty sopeutumaan jokaisen lapsen erillisiiin aikatauluihin? Päiväkodilla on tietty rytmi missä siellä eletään, ja jos lapsesi kovin paljon poikkeaa tuosta rytmistä, se ei ole hyvä.

Tuossahan on kyse ihan omasta laiskuudestasi ettet viitsi lasta aikaisemmin sinne viedä.

Rakkaat mammat: kyse ei suinkaan ole siitä miten TE jaksatta tai miten TE koette asiat. Päiväkodin henkilökunta ajattelee asian LAPSENNE kannalta (aivan totta, tuliko kukaan ajatelleeksi edes asiaa????). Päiväkodin toimintatuokiot ja aamupiirit sijoittuvat yleensä aamuaikaan, ja on lapsenne kannalta todella harmillista että hän ei pääse osallistumaan niihin. Hän näkee toisten piirustukset, askartelut, muovailut ym..ja tajuaa ettei ole itse päässyt tekemään sellaisia koska TE olette ajatelleet että on aivan sama milloin sen lapsen sinne päiväkotiin vie.

Hän ei pääse kertomaan viikonlopun kuulumisista maanantain aamupiirissä, ei olemaan vuorollaan päivämäärän näyttäjä viikkokalenterissa (se on todella iso asia lapselle), ei laittamaan omaa kuvaansa läsnäolijoihin, ei laulamaan "onko XXX täällä...on XXX täällä" aamuisin...

mutta ihan miten vaan, pääasia tässä että TE jaksatte itse.

Älkää sitten ihmetelkö miksi muiden lasten kasvun kansiot ovat täynnä tavaraa mutta oman lapsenne kansio huutaa tyhjyyttään. Ai mutta. Eipä teitä taida sekään kiinnostaa.

Ei TODEllakaan tarvitse olla lasta viemässä minnekään! Päiväkodin on hoidettava asia niin, että hoitaja on lasta vastassa PÄIVÄkodilla, eikä missään metsäretkellä..

Niin no se on sitten niiltä muilta lapsilta pois. Koska käytännössä katsoen yhden hoitajan pitää jäädä päiväkodille venaamaan sitä yhtä lasta joka tulee klo 10 jolloin ohjaajia ei riitä tarpeeksi lähtemään retkelle mukaan ja laki velvoittaa tietyn määrän olevan mukana tiettyä määrää lapsia kohden (ja tuskin yhdessäkään päiväkodissa tänä päivänä ole ylimääräisiä hoitajia töissä) joka tarkoittaa että retki peruuntuu sinun lapsesi takia.

[QUOTE="Ken guru";24727315]On kyllä kurja. Jotenkin se päiväkotitoiminta pitäisi olla enemmänkin sellaista, että automaattisesti olisi aina joku joka sitten olisi myöhään tulevien lasten kanssa.

Ymmärrän kyllä että olisi hoitajille helpompi kuin kaikki tulis ja menisi samaan aikaan, mutta mun mielestä päivähoito on sitä varten, että lapsi viedään hoitoon vanhempien työssä käymisen ajaksi, ja tuota hoitoa pitäisi kehittää sellaiseen suuntaan, että lapsen saa viedä sinne milloin hoidolle on tarve, eikä sillon kun pk hoitajat haluavat lapsen tulevan. Lasta vartenhan hoito on tarkoitettu.[/QUOTE]

Ja vanhemmathan itse määrittelevät ne hoitoajat, eivät hoitajat. Jos olet määritellyt hoitoajaksi klo 8-16 niin on aika luonnollista että hoitajat odottavat lastasi sinne klo 8.

[QUOTE="Ken guru";24727315]Ymmärrän kyllä että olisi hoitajille helpompi kuin kaikki tulis ja menisi samaan aikaan, mutta mun mielestä päivähoito on sitä varten, että lapsi viedään hoitoon vanhempien työssä käymisen ajaksi, ja tuota hoitoa pitäisi kehittää sellaiseen suuntaan, että lapsen saa viedä sinne milloin hoidolle on tarve, eikä sillon kun pk hoitajat haluavat lapsen tulevan. Lasta vartenhan hoito on tarkoitettu.[/QUOTE]
Hoito on tosiaan lasta varten tarkoitettu.Mutta päiväkodissa on tietty päiväjärjestys, ja siellä on useampia lapsia. Jotta homma toimisi, niin joku rytmi ja säännöt on oltava. Sen verran pitäisi vanhemmilta löytyä pelisilmää ja yhteistyöhalukkuutta, ettei lasta tuoda tai haeta kesken päiväunien (tai edes kesken ruokailun, jotta muu ryhmä saa ruokarauhan), tai ettei koko ryhmän retki peruunnu siksi ettei vilimatiaksen äiti halua ajaa edestakaisin yhtenä päivänä.

Jos ihan tyystin omien aikataulujensa mukaan haluaa mennä, niin päiväkoti ei liene oikea hoitomuoto.

Uusimmat

Yhteistyössä