Päiväkodin välipala...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Oon muuten ihan tyytyväinen ruokalistaan, mutta että mehua ja pullaa välipalaksi 2 vuotiaalle :/

Kotona ei syödä makeeta kuin viikonloppuna, tuossahan oppiikin sitten kinumaan mehua kotonakin!!

No ei kai siellä joka päivä ole mehua ja pullaa? Meidän päiväkodissa välipalalla on yleensä marjasoppaa ja juotavaksi maitoa. Joskus on pullaa, esim. laskiaisena. Kyllähän lapsen pitää oppia että herkkuja saa joskus, mutta niitä ei saa kinuta aina.

Kyllä se lapsi kummasti vaan osaa erottaa, että mikä on päiväkodin tapa ja mikä kodin. Jos kotona ei ole pullaa ja mehua tarjolla, ei se muutamaa kertaa enempää sitä pyydäkään.

[QUOTE="vieras";25857808]Tiedätkö mitä? Useimpien synttäreitä siellä myös juhlitaan jollain makealla.[/QUOTE]

No onneksi ei ainakaan täällä pk-seudulla, jossa synttäritarjoilut on kielletty! :) Välipalalla on aina lisäksi näkkäriä/leipää, myös maitoa on aina tarjolla.

No jos esim. kerran tai pari kuukaudessa näin, niin minusta ihan ok. Jos lapsesi on viikot päiväkodissa, niin eihän se juuri ole kuin viikonloput kotona. Ja silloin siis saa herkkuja? Ihan minusta päiväkodinkin oikeus välillä tehdä arjesta vähän erilaista ja kivempaa.

Meillä myös p-kodissa yleensä jotain makeaa välipalalla. Vanhempainilloissa valitettu asiasta mutta eihän ne tädit siellä ruokalistaa päätä, valitettavasti. Tosin meillä ei ole aiheuttanut mitään ongelmia kotona. Kyse on vaan periaatteesta. Miksi pitää syödä makeaa valipalaa jos muuten koitetaan opettaa terveitä elämäntapoja. Itse en jaksa asiasta enää nipottaa mutta ihmetyttäähän se.

Ite olen ollut päiväkodissa töissä siivoustyössä. Siellä mun toimenkuvaani kuului laittaa siihen "ruokakärryyn" valmiiksi lautaset leipäkorit, astiat, juustot yms. Ruoka,aamupalat välipalat tuotiin keskuskeittiöltä. Joka ei nyt liity asiaan.

Mutta välipalaksi oli tarjolla joka päivä tuoremehua, maitoa, juustoa, kinkkuleikettä. Ja se mitä keksuskeittiöltä tuli vaihteli.. erilaisia kiisseleitä, hedelmäsalaattia, vanukasta(kerran kuukaudessa), pannukakkua + hilloa, kaura-omenapaistosta tai kaura-marjapaistosta(kerran kuukaudessa). Vappua edeltävänä päivänä tai lähellä vappua oli simaa ja munkkia. Kerran kuukaudessa eskimopuikot tai mehujää. Eli ei todellakaan ole usein mehua ja pullaa.

[QUOTE="jaa";25857880]Ite olen ollut päiväkodissa töissä siivoustyössä. Siellä mun toimenkuvaani kuului laittaa siihen "ruokakärryyn" valmiiksi lautaset leipäkorit, astiat, juustot yms. Ruoka,aamupalat välipalat tuotiin keskuskeittiöltä. Joka ei nyt liity asiaan.

Mutta välipalaksi oli tarjolla joka päivä tuoremehua, maitoa, juustoa, kinkkuleikettä. Ja se mitä keksuskeittiöltä tuli vaihteli.. erilaisia kiisseleitä, hedelmäsalaattia, vanukasta(kerran kuukaudessa), pannukakkua + hilloa, kaura-omenapaistosta tai kaura-marjapaistosta(kerran kuukaudessa). Vappua edeltävänä päivänä tai lähellä vappua oli simaa ja munkkia. Kerran kuukaudessa eskimopuikot tai mehujää. Eli ei todellakaan ole usein mehua ja pullaa.[/QUOTE]

Niin ja unohdin vielä välipalalle laitettiin myös tarjolle sämpylät ja näkkärit

meillä täällä maalla ainakin välipalana on aina ensin leipää ja sen jälkeen kun se on syöty saa pullaa. ja pullaa näkyy olevan kerran kolmessa kuukaudessa tarjolla. mehuja yhtä harvon. maito ja piimä juomana.
kiisseleiden, jugurttien ym kanssa on sama homma että ensin ruisleipää tai näkkäriä ja sitten vastan " herkku"

Nuo keskuskeittiön immeiset voisivat itse koettaa pärjät eskimopuikolla välipalalla. Ruoka on syöty kello 11.00 ja kun viimeiset haetaan kello 17.00 aika pirun pitkä aika yhdellä eskimopuikolla. Äitini oli pph ja välipalalla jos oli pullaa tai jäätelöä, se oli se jälkiruoka, ensin syötiin vaikka sämpylää tai puuroa ja jäätelöä päälle.

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Tuo on surkea välipala! Jos lapsen pitäisi jaksaa olla hoidossa vaikkapa klo 17 asti pelkän mehun ja pullan voimin :/ Ymmärrän juhlapyhät ja synttärit jne. mutta päivähoidon tehtävä ei ole tarjota niitä makeita ihan normi arkipäivänä! Minä ainakin tarjoan mieluummin itse leivottuja sämpylöitä maidon ja kiisselin kera ja varmasti pikku masut täyttyvät =)

[QUOTE="pph";25857987]Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Tuo on surkea välipala! Jos lapsen pitäisi jaksaa olla hoidossa vaikkapa klo 17 asti pelkän mehun ja pullan voimin :/ Ymmärrän juhlapyhät ja synttärit jne. mutta päivähoidon tehtävä ei ole tarjota niitä makeita ihan normi arkipäivänä! Minä ainakin tarjoan mieluummin itse leivottuja sämpylöitä maidon ja kiisselin kera ja varmasti pikku masut täyttyvät =)[/QUOTE]ei voi sanoa muuta kuin että sanokaa henkiläkunnalle. täällä ainakin on se tapa että ensin syödään leipää ja sitten kun sen on syönyt saa sen oikean välipalaksi tarkoitetun ruuan oli se kiisseliä tai jäätelöä tmv.

Välipala on välipala ja kyllähän se kustannuskysymys usein on, mitä tarjotaan. Ei kuitenkaan ole pk:n syy jos lapsi haetaan vasta 17 ja on sitten nälkäinen. Varmaan vanhemmat tämän ennakoivat itse ja laittavat mahdollisimman nopeaa ruokaa sitten kotona? Itse lämmittelin eilisiä noina päivinä.. mutta en koskaan ajatellut, että välipalan pitäis riittää sinne 17:45 saakka jolloin oltiin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25858033:
ja miksi muuten viette synttäreiksi herkkuja? ei meillä ainakaan ole lapset sen huonompi olleet vaikka synttäreillä eivät ole muille herkkuja tarjonneetkaan.
Aina ollaan viety ja tullaan aina viemään.

Koska halutaan, ja koska se on pk:ssa sallittua :). Ja koska about kaikki muutkin vievät, niin lapsetkin toki haluavat.

Muut vanhemmat voi sitten halutessaan kieltää lapsiltaan synttäriherkkujen syömisen pk:ssa jos siihen kokevat tarvetta. Ei ole kukaan kieltänyt. Tai vanhempainilloissa asiasta nipottanut kun siitä on keskusteltu.

Yhteistyössä