Päiväkodin ulkoilu"säännöt".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "IRMELI"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä mennään aina kun voi, ap ja ip. Niin lapset kun aikusetkin tykkäävät ulkoilla. Samaten pojan päiväkodissa ovat ulkona aina kun mahdollista ip ja ap, säitäkään eivät säiky. Meille se on hyvä jos pääsen hakemaan siinä 17 aikaan niin on jo saanu sen toisen ulkoilun eikä mun tarvi kolmatta kertaa itse mennä ulos töiden päälle. Lapsi saa kaipaamaansa liikuntaa ja ulkoilua, tollanen villi 3v tarttee paljon juoksutilaa mitä ei sisällä ole. Samaten mun ryhmässä lapset tarttee sitä energianpurkua ja jos sielä kähkittäs sisällä koko ip niin kaik menis seinille. Mä ymmärrän ap:n harmituksen niin työntekijänä kun äitinäkin.
Olen kyl tavannu päiväkoteja joissa ulosmeno on niin vaikeaa etenkin alle 3v kanssa, aina joku syy ettei pienet pääse. Hyvä jos isotkaan tarpeeksi.
Toki lyhyempinä työpäivinä vien itse lapsen ulos kotiatultua. Mut arvostan sitä että tädit jaksavat lauman ulos laittaa jokapäivä(ellei oo paukkupakkanen).

No meillä mennään ulos näin talvella viimeistään klo.16.00. Kesä aikaan sitten yleensä jo heti välipalan jälkeen, eli n. 14.30-15.00.

Täytyy huomioida se että osa lapsista haetaan vasta 17.00, jopa 17.30, joten ei olisi järjenhäivää viedä heitä ulos jo välipalan jälkeen talvella tai muuten huonolla kelillä. Meillä jäädään yksin siinä puoli neljän aikaa, ellei sitä ennen ole menty ulos niin yleensä odottelen siihen neljään että lapsia on haettu. Se kun on myös järjetöntä alkaa yksin pukemaan kahtakymmentä 3-4 vuotiasta.
Sitten on myös se leikkimispuoli... jos lapsilla on hyvät leikit sisällä niin joskus on hyvä antaa heidän vain leikkiä. Päivä päiväkodissa meinaan on aikamoista heittoa paikasta ja toiminnasta toiseen, vapaalle leikille sisällä jää yllättävän vähän aikaa.

Ja se että vanhemmat ei jaksa lasta pukea kun tulevat hakemaan tai ruuhka eteisessä häiritsee, taikka vanhemmat ei jaksa viedä lapsia itse ulos työpäivän jälkeen ei kyllä ole mitään syitä miksi pitäisi mennä aiemmin ulos. Ne syyt löytyy ihan muualta..

Joissakin päiväkodeissa ulkoilemaan ei voi mennä talvipakkasella, viimassa tai sitten loskassa paljon ennen neljää koska viiteen asti olevat yksivuotiaat eivät ilahdu pitkän päivän päätteeksi sellaisesta. Ei ole kovin mukavaa yrittää lohdutella ikäväänsä ja kaikenlaista surua itkeviä yksivuotiaita iltapimeässä. On myös pihoja jotka ovat ajoittain hengenvaarallisia, ennen kuin jää poistuu. Usein henkilökuntaa on olosuhteiden pakosta liian vähän vielä neljän aikoihin, ennen kuin lapsia haetaan koteihin.

Tuollaisia syitä tiedän olevan iltapäiväulkoilun lyhyyteen. Se taas tuntuu vanhempien väittämänä hurjalta, ettei oman lapsen kanssa jaksaisi ulkoilla, koska siitähän lapsi nauttisi paljon enemmän kuin päiväkodin hälinästä.

Meillä poika pihalla lähes aina kun haemme hänet 15.45 - 16. 00 välisenä aikana. Tosi harvoin oon sisältä hakenut ja jos näin on käynyt , on siihen hyvä syy (liikaa pakkasta, sataa KAATAMALLA) TMS.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitajan näkemyksiä;22895306:
Joissakin päiväkodeissa ulkoilemaan ei voi mennä talvipakkasella, viimassa tai sitten loskassa paljon ennen neljää koska viiteen asti olevat yksivuotiaat eivät ilahdu pitkän päivän päätteeksi sellaisesta. Ei ole kovin mukavaa yrittää lohdutella ikäväänsä ja kaikenlaista surua itkeviä yksivuotiaita iltapimeässä. On myös pihoja jotka ovat ajoittain hengenvaarallisia, ennen kuin jää poistuu. Usein henkilökuntaa on olosuhteiden pakosta liian vähän vielä neljän aikoihin, ennen kuin lapsia haetaan koteihin.

Tuollaisia syitä tiedän olevan iltapäiväulkoilun lyhyyteen. Se taas tuntuu vanhempien väittämänä hurjalta, ettei oman lapsen kanssa jaksaisi ulkoilla, koska siitähän lapsi nauttisi paljon enemmän kuin päiväkodin hälinästä.

ihmettelinkin missä viipyy hoitajien kommentit laiskasta äidistä tähän ketjuun......aika supermutsi saa olla jos jaksaa/viitsii/haluaa joka päivä töiden/ruuan/kotitöiden jälkeen lähteä nauttimaan lapsensa seurasta ulos...

[QUOTE="kettu";22895385]ihmettelinkin missä viipyy hoitajien kommentit laiskasta äidistä tähän ketjuun......aika supermutsi saa olla jos jaksaa/viitsii/haluaa joka päivä töiden/ruuan/kotitöiden jälkeen lähteä nauttimaan lapsensa seurasta ulos...[/QUOTE]

vai supermutsi. minusta aika normi että oma koti siivotaan, omat lapset ja elukat hoidetaan ja ruokitaan töiden jälkeen ja vielä vähän ulkoillaankin. vien koiratkin lenkille vielä kahdesti töiden jälkeen.

jos ei jaksa muuta kuin itteään hoitaa emmerdalen edessä sohvalla JOKA ILTA niin kannattaa jättää ne muksut hankkimatta.

Kun olen nähnyt useita päiväkoteja viime aikoina, on hoitajilla ollut ylirasitusta ja puolikuntoisena on yritetty jaksaa kaikesta huolimatta töissä. Muuten päiväkodin aukioloaikaa olisi jouduttu lyhentämään. Sijaisia on ollut lähes mahdoton saada, joten koettakaa ajatella hoitajien kannalta, jos pukemisrumbaa vähennetään joskus. Viimeiset tunnit ovat joskus melkoisen rankkoja kaiken sen jälkeen, mitä päivällä on tapahtunut.

Ja pukemisista: Vaatteet ovat usein epätarkoituksenmukaisia, koska vanhemmat eivät itse ole edes kokeilleet niitä lapsen kanssa ulkona. Sellaisia kun autetaan kymmenellekin lapselle vähällä henkilökunnalla, kuntoa koetellaan kovasti. Moni ei itse saa omaa lastaan ulos parissakymmenessä minuutissakaan. :)

[QUOTE="kettu";22895385]ihmettelinkin missä viipyy hoitajien kommentit laiskasta äidistä tähän ketjuun......aika supermutsi saa olla jos jaksaa/viitsii/haluaa joka päivä töiden/ruuan/kotitöiden jälkeen lähteä nauttimaan lapsensa seurasta ulos...[/QUOTE]

Hoitajillakin saattaa olla omia lapsia. Ja supermutsin velvollisuudet odottavat ajoittain ylivoimaisen rankan päivän jälkeen. Terv. onnellinen hoitaja, jolla ei ole lapsia.

Meidän päiväkodissa voi olla osa ryhmistä sisällä ja osa ulkona. Ja valitettavasti siellä on yksi ryhmä, joka on melkein aina sisällä, jos ulkona ei paista aurinko. Näin siis ainakin iltapäivisin. Meidän tytön ryhmä ulkoilee melko paljon, mutta kyllä hekin ovat välillä sisällä vaikka ulkona olisi ihan kelvollinen ulkoiluilma. Mä olen sitä mieltä, että ulkoiluinto riippuu aika pitkälti hoitajista. Ainakin meidän päiväkodissa on selkeästi niitä hoitajia, jotka ovat mieluummin sisällä. Ja mä ymmärrän, ettei niitä yksivuotiaita voi seisottaa pihalla tuntitolkulla. Mutta isommat voisivat ihan hyvin mennä pihalle kolmelta, jotta ehtisivät olla ulkona ennen kuin mennään hakemaan.

Kuopuksen päiväkodissa iltapäivä ulkoiluu toteutuu päivittäin aika tarkasti ymmärtääkseni.
Joka toinen viikko mies hakee pojan klo 15.30-15.45 välillä enkä oo koskaan kuullut et ois sisältä hakenut.
Joka toinen viikko mä haen klo 16-17 väliin ja aina ovat olleet ulkona.

Kerran viikkoon mies vie pojan vasta klo 10 ja suoraan ulos. Silloin on muutaman kerran olleet sisällä jos on ollut jotain spessua ohjelmaa ( siitä on ollut tieto etukäteen )

Alkuperäinen kirjoittaja hoitajan näkemyksiä;22895451:
Kun olen nähnyt useita päiväkoteja viime aikoina, on hoitajilla ollut ylirasitusta ja puolikuntoisena on yritetty jaksaa kaikesta huolimatta töissä. Muuten päiväkodin aukioloaikaa olisi jouduttu lyhentämään. Sijaisia on ollut lähes mahdoton saada, joten koettakaa ajatella hoitajien kannalta, jos pukemisrumbaa vähennetään joskus. Viimeiset tunnit ovat joskus melkoisen rankkoja kaiken sen jälkeen, mitä päivällä on tapahtunut.

Ja pukemisista: Vaatteet ovat usein epätarkoituksenmukaisia, koska vanhemmat eivät itse ole edes kokeilleet niitä lapsen kanssa ulkona. Sellaisia kun autetaan kymmenellekin lapselle vähällä henkilökunnalla, kuntoa koetellaan kovasti. Moni ei itse saa omaa lastaan ulos parissakymmenessä minuutissakaan. :)

juuripa noin se on, moni vanhempi luulee ostavansa hyvät vermeet lapselle ja käytännössä ne ei pysy päällä tai ovat jopa liian pieniä. Ei ole mitään tajua mikä on oikeasti toimiva vaate tai asuste leikkivän lapsen päällä. Mutta ei se este ole ulkoille, syyt sisällä oloon on ne mitä jo aiemmin maintitsin eli sää tai meidän hoitajien vähyys.

Niin ja kyllä itse olen monesti lapseni kanssa ulkona vielä työpäiväni jälkeen, ei se minusta mitään superäitiä tee, ihan tavis olen ja minusta se on normaalia jäädä ulos vielä joksikin aikaa. Pulkkamäki on kotimatkan varrella ja samoin lukematon määrä lapsesta mitä ihanimpia jätti suusia lumivuoria kiivettäviksi. Usein koti matka venyy ulkoin täyttäviin mittoihin ihan vain lapsen kahlatessa kävelytien lumikasoja pitkin kotiin.

Mutta isommat voisivat ihan hyvin mennä pihalle kolmelta, jotta ehtisivät olla ulkona ennen kuin mennään hakemaan.

Tuossa on joskus iso Mutta, kun ei ole ketään kuka menisi isojen kanssa. Aamuvuorolainen on jo kotona kolmelta, ja yhdellä hoitajalla voi olla vain 7 yli kolmevuotiasta tai 4 alle kolmevuotiasta, joten suhdeluvut eivät täsmää. Muuten oikein hyvä ajatus.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitajan näkemyksiä;22895586:
Tuossa on joskus iso Mutta, kun ei ole ketään kuka menisi isojen kanssa. Aamuvuorolainen on jo kotona kolmelta, ja yhdellä hoitajalla voi olla vain 7 yli kolmevuotiasta tai 4 alle kolmevuotiasta, joten suhdeluvut eivät täsmää. Muuten oikein hyvä ajatus.

Mutta sama suhdehan pitäisi olla sisälläkin, ei pelkästään ulkona. Eli yhtä paljon pitäisi hoitajia olla ollaan sitten sisällä taikka ulkona. Ainakin meidän päiväkodissa nuo hoitajat ovat vähän kaikkien hoitajia iltapäivästä eli kun yhdessä ryhmässä väki vähenee, niin he yleensä liittyvät sitten toisen ryhmän kanssa yhteen, jolloin saadaan enemmän aikuisia yhtä ryhmää kohden. Meillä ei nuo aikuisten ja lasten väliset suhdeluvut ole muutenkaan pitäneet hirveästi paikkaansa, aina on joku poikkeuksen poikkeus millä perusteella voidaan pitää hoitajia vähemmän kuin laki sallii.

Muoks: ja nyt kun luin tarkemmin sun viestin, niin sähän tietysti tarkoitit sitä, että jos pienemmät jäävät vielä sisälle, niin silloin ei hoitajat oikein riitä :) Mun sisälukutaito on välillä vähän heikko... Juu, se on kyllä totta. Silloin ei hoitajat tosiaan oikein riitä. Mutta kun meilläkin on usein niin, että pienten ryhmä on ulkona mutta isompien ei....

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Luinkohan nyt oikein kun joku hoitaja kirjoittaa että iltapäivällä jos on 16 lasta en ala niitä yksin pukemaan. Tuohan on laiton tilanne oltiin sisällä tai ulkona jos tolla lapsimäärällä on vaan yks aikuinen. Miten yksi ihminen sisälläkään pärjää?

Meidän pk:ssa on vähän samaa aistittavissa, eli ovat aamupäivästä ulkona mutta eivät iltapäivästä...mutta voisiko se näillä loskakeleillä selittyä ihan silläkin, että vaatteet ovat vielä kuivumassa eikä lapsia voi laittaa pakkaseen kosteilla vaatteilla?

Kyllä minäkin ottaisi asiallisesti puheeksi tuon, että ulkoilua olisi hyvä olla enemmän, mutta minusta perusteluksi ei kyllä kelpaa se, että olisi vanhemmalle helpompaa kun lapsi olisi jo valmiiksi puettu kun pukuhuoneessa tulee muuten ahdasta. Vielä ahtaampaahan siellä on kun kaikki lapset ovat pukemassa yhtäaikaa. Mutta ulkoilu olisi kyllä hyväksi lapsille (ja hoitajillekin) iltapäivälläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja jos järjellä miettii;22896141:
Meidän pk:ssa on vähän samaa aistittavissa, eli ovat aamupäivästä ulkona mutta eivät iltapäivästä...mutta voisiko se näillä loskakeleillä selittyä ihan silläkin, että vaatteet ovat vielä kuivumassa eikä lapsia voi laittaa pakkaseen kosteilla vaatteilla?

No eikai ne lämpömittarilukemat niin paljoa heittele päivän aikana et aamupäivällä on loskaa ja iltapäivällä liian paljon pakkasta. :D

[QUOTE="vieras";22895425]vai supermutsi. minusta aika normi että oma koti siivotaan, omat lapset ja elukat hoidetaan ja ruokitaan töiden jälkeen ja vielä vähän ulkoillaankin. vien koiratkin lenkille vielä kahdesti töiden jälkeen.

jos ei jaksa muuta kuin itteään hoitaa emmerdalen edessä sohvalla JOKA ILTA niin kannattaa jättää ne muksut hankkimatta.[/QUOTE]

Jaapajaa, meillä ei Emmerdalet pyöri, eikä aikuiset katso telkkaria lasten ollessa hereillä, vaikka en jaksakaan yleensä näin talviaikaan lasten kanssa ulkoilla. Meillä leikitään, pelaillaan, luetaan yhdessä illat. Vaihtoehtona kun on lähteä kävelyttämään lapsia 2km puistoon ja toiset takaisin tai sitten juosta tuossa autojen seassa keskikaupungilla, jos haluaa ulkoilla. Kaikilla kun ei näet ole sitä omaa tai edes kerrostalon pihaa käytössä!

Meillä vähän samaa ongelmaa ison päiväkodin kanssa...

Likempänä puolta viittä ei olla vielä ulkona vaikka tarha menee kiinni klo 17. Selityksen on aina yhtä hyviä; satoi lunta, oli niin pimeää, oli niin märkää jne.

Itse olen ottanut asian säännöllisesti puheeksi mutta menee kuin kuuroille korville. Yleensä 16.30 aikaan on enää tosiaan muutamia lapsia hoidossa ja siellä ollaan sisällä istuskelemassa. Kattovat joskus telkkaria tai pelaavat tietokoneella mikä on minusta aika ikävä tapa päiväkodin arjessa kun ei rajoitu esim. kerta viikossa tai kaks kertaa kuukaudessa vaan talviaikaan on usein päivittäistä.

Ja annan vastakin palautetta. Usein ovat aamupäivisinkin sisällä, eskarilaiset ja pikkuiset ulkoilee, mutta sitten tämä 3-5v. ryhmä ei ja johtuu varmasti hoitajien laiskuudesta!

[QUOTE="vieras";22896213]Kyllä minäkin ottaisi asiallisesti puheeksi tuon, että ulkoilua olisi hyvä olla enemmän, mutta minusta perusteluksi ei kyllä kelpaa se, että olisi vanhemmalle helpompaa kun lapsi olisi jo valmiiksi puettu kun pukuhuoneessa tulee muuten ahdasta. Vielä ahtaampaahan siellä on kun kaikki lapset ovat pukemassa yhtäaikaa. Mutta ulkoilu olisi kyllä hyväksi lapsille (ja hoitajillekin) iltapäivälläkin.[/QUOTE]

Miksei kelpaa perusteluksi se ettei kolme lasta ja heidän vanhemmat mahdu pyllistelemään rivitaloasunnon tuulikaapissa? Mun mielestä on ihan hyvä syy. Myös hoitajat organisoivat nämä päiväpukemiset varmaan jotenkin 2-3 erässä. Se on heidän työtään, syöttää, leikittää, ulkoiluttaa ja antaa perusturva lapselle päivän aikana.

Kyllä ainakin siellä missä mä olin kesätöissä, niin mentiin jokaikinen päivä (paitsi sateella, ja talvella ei tietystikkään liian kovilla pakkasilla) pihalle. Mitään aikoja en nyt just muista kun siitä on jo aikaa, ja ne saattaa normisti (kun sillon siellä ei ollu koko aikaa edes ryhmien omat tädit ja lapset) olla vähän erit. Mutta ainakin kun niillä oli kaks pihaa siellä (etu ja takapiha, molemmissa vähän eri lelut jne.), niin niissäkin oli jaettu ajat että milloin mikäkin ryhmä oli takapihalla jne...

Sama oli myös silloin kun itse olin hoidossa (ja tetissä), kaikki seudun neljä pp-hoitajaa oli aina kaks kertaa päivässä ulkona. Toki me jäätiin hoidon jälkeen vielä usein pihalle leikkimään kun ko. puistokin oli niin lähellä, mutta oli se silti aina kiva mennä vielä toisenkin kerran päiväunien yms. jälkeen pihalle touhuamaan.

[QUOTE="pirkko";22896034]Luinkohan nyt oikein kun joku hoitaja kirjoittaa että iltapäivällä jos on 16 lasta en ala niitä yksin pukemaan. Tuohan on laiton tilanne oltiin sisällä tai ulkona jos tolla lapsimäärällä on vaan yks aikuinen. Miten yksi ihminen sisälläkään pärjää?[/QUOTE]

ihan oikein luit ja ei ole mitenkään laitonta, ajoittain saa näin olla ja tätä "ajoittaista" ei ole sen kummemmin määritelty et kuinka pitkä se aika on. Näitä tälläisiä ylityksiä tapahtuu päiväkodeissa todella paljon ja aina se on vain "ajottaista". Mutta siis sitä vain että silloin varsinkaan en lähde yrittämäänkään pihalle, kaksinkin se on haasteellista, kun se tarkoittaa sitä et yksi pukee ja toinen vahtii ja vessattaa, valmiit tappelee eteisessä. Et kolme pitäisi olla, mutta kun me olemme ihmisiä ja sairastumme, sijaisia ei aina saa, eikä muistakaan ryhmistä liikene apuja läheskään aina.

Sisällä pärjää, kun jakaa tekemistä pöydille, muovaillaan yhden pöydän äärellä, toisessa piirretään tms. jos vastaavaa ei tee, niin sitten on aika mahdotonta. Mutta kyllä sitä pärjää, mutta jos jokin haaveri sattuis ja pitäis hakea vaikka keittiöstä kylmäpakkaus, kun joku on kolhaisuut vaikka otsansa tms. niin pakkaus jää hakematta ja otan pussiin lunta ikkunasta ja sillä hoidetaan... mutta pärjätään, kun on pakko. Me hoitajat emme voi mitään asialle ja meidän vanhemmat eivät juurikaan välitä. Vain ehkä muutaman lapsen vanhempi on kiinnostunut, mitä päivänaikana on lapsi tehnyt, miten on syönyt tms. Eli ihmetelkää aina, jos lapset sisällä ja kysykää miksi, kysykää onko riittävästi henkilökuntaa. Me emme saa pyytää esim vanhempia hakemaan lapsia aiemmin, vaikka tilanne olis tuo edellämainittu. Tosin olen kyllä joskus pyytänyt kotona olevien lasten vanhempia hakemaan heti välipalan jälkeen, jos on tiedetty iltapäivän tilanne etukäteen. Silloin ryhmä pienenee muutamlla ja jää vain 13. Onneksi kuitenkin ryhmäni lapsia haetaan yleensä ajoissa, klo 16 mennessä on jäljellä yleensä vain 5. Mutta on siinä sähellys, kun haetaan ja olet yksin, pidät kirjaa ketä haettu, kirjaat ylös, jos seuraavana päivänä onkin jotain erikoista lapsen tulossa tai haussa, vahdit muuta ryhmää ja samalla yritän muistela lapsen päivän kuulumisia.

Että pyydän ymmärrystä meille, kaikesta huolimatta teemme parhaamme.

Alkuperäinen kirjoittaja jos järjellä miettii;22896141:

meillä käy myös noinkin, muutamilla on mm. kosteussuojattuja rukkasia missä varmaankin lapsen käsi on hionnut ja on sitten aivan märkä sisältä. (Tuokaa aina lapselle vararukkaset, niin yksi pari voi olla kuivumassa ja toiset käytössä) Rukkasta ei saa kuivaksi seuraavaan ulkoiluun, eikä meillä ole laittaa varalle kuin jotain sormikkaita, joilla ei tosiaankaan pihalla pärjää. Toisilla on kengät aivan märät tms. eli välillä syynä myös tämä. Yleensä voisi sanoa, että jokin järki syy on aina sisällä oloon, järki syy on myös lasten leikkit.

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä taas;22893300:
Mun mielestä 15 astetta pakkasta ei kyllä vielä estä ulkoilua... Omat lapset ovat olleet ulkona myös 20 asteen pakkasessa. Tarpeeksi vaatetta päälle, niin kyllä tarkenee :) Mutta tuossa 20 asteen pakkasessa ei olla ulkoiltu kuin puolituntia-tunti. Ja ikää on muksuilla ollu 1,5-4 vuotta, eli lasketaan varmaan aika pieniin vielä. Varsinkin isompi, kun on vilukissa ja aina ekana sormet jäässä. Pienemmän ei ole ollu edes kylmä vielä tänä talvena ulkoillessamme :)

No kun siellä päiväkodissa osa lapsista on jopa kuuteen asti hoidossa niin on ihan selvää, ettei heitä -15 asteessa laiteta pihalle kolmelta eikä muitakaan lapsia, koska henkilökunnan päivät alkavat päättyä. Henkilökunta ei enää iltapäivästä riitä kuljettamaan lapsia sisältä ulos vaan, jos pihalle on menty siellä myös ollaan. Korkeintaan viedään pari viimeistä viimeiseksi vartiksi eteiseen lämmittelemään.

Oon vähän kuullut swmm, ostakin, että jos joillakin lapsilla on niin huonot talvivarusteet, että pakenevat koko ajan, niin ei voi mennä ulos. Eikä tätä voi tietenkään muille vanhemmille sanoa. Vaitiolovelvollisuus.

Yhteistyössä