Päiväkodin työntekijöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huoh! Satavarmasti vuosia töitä tehnyt on parempi kuin koulunpenkiltä tuleva besserwisser. Ihan yhtä jääräpää on se - ja usein suurempi - joka nostaa omaa arvoaan toitottamalla eri teorioita. Voiko joku rehellisesti väittää, että ennen ja nykyään kasvatetuissa lapsissa olisi jokin perustavaa laatua oleva ero.

Huoh! Satavarmasti vuosia töitä tehnyt on parempi kuin koulunpenkiltä tuleva besserwisser. Ihan yhtä jääräpää on se - ja usein suurempi - joka nostaa omaa arvoaan toitottamalla eri teorioita. Voiko joku rehellisesti väittää, että ennen ja nykyään kasvatetuissa lapsissa olisi jokin perustavaa laatua oleva ero.

huoh.. tällaista asennetta juuri tarkoitin... "ennen" ja nykyään- lasten välillä tapahtunut paljon kehitystä asenteissa, tavoissa, toimintamalleissa.. lisää tietoa, ymmärrystä, tarvittaessa tukitoimia...

Taitaa olla että nää koulutushommat on keksitty sitä varten että ihmiset saadaan koulutuksen varjolla johonkin säilöön eikä niitä tarttis niin pian työllistää. tosin ei se työllistyminen onnistu koulutuksenkaan avulla että onhan se aika turhaa.
Moni koulutettu on epäpätevä hommiinsa omien persoonallisten kykyjensä takia kun taas joku kouluttamattomampi olisi pätevämpi alalle. Ja en puhu nyt ainoastaan päiväkodeista vaan ihan alasta kuin alasta johon ei rakettitiedettä tarvita!

Kyllä näin väittävät esim opettajat aivan yleisesti että lapset ovat muuttuneet, tietävät oikeutensa ja ovat röyhkeitä ja äänekkäitä verrattuna aiempiin sukupolviin.

Ei välttämättä koulutus auta, nykyään pitäisi saada kasvatusalalle esim. vartijoita ja poliisijea. Vanhemmilla on tarpeeksi tietoa,koska sitä on netti täynnä, mutta jollain lailla rajat puuttuvat ja nykylapset tarvitsevat lähinnä kuria.

Rajojen puuttumisesta syyttäisin kyllä enemmänkin koteja. Ja lasten kanssa työskentelevien on tärkeää tuntea alansa laki sekä kasvatukseen ja kehitykseen liittyviä asioita, muutakin kuin oman kokemuksen kautta (vaikka se kokemus todella on äärettömän tärkeä ja hyvä asia työssä!). Kuitenkaan se pelkästään ei opeta eikä pelkkä persoonallisuus ole riittävä, sen lisäksi tarvitsee myös tietoa ja osaamista. Ja diabeetikkojen lisäksi päiväkodissa lääkitään joskus muitakin lapsia, tosin noi lääkeasiat ei ehkä ole ne tärkeimmät päiväkodissa. Niiden osaamisesta on kuitenkin enemmän hyötyä kuin haittaa päiväkodissakin. Päiväkodeissa on todellakin erityislapsia nykyään paljon, pyritään pitämään samoissa ryhmissä. Osaaminen erityisvaikeuksista, häiriöistä, lasten mielenterveysongelmista ym. on tärkeää ja tarpeellista. Tänä päivänä lapset ja maailma on hyvin erilaista kuin 80-luvulla, joten tottakai päiväkoditkin ovat erilaisia. Tietoa on lisää, päiväkodeilta vaaditaan enemmän jne.

jos laitetaan samalle viivalle lähihoitaja ja lastenohjaaja, niin kyllä voiton vie lastenohjaaja! En halua aliarvioida lähihoitakien koulutusta, mutta kyllä se vaan niin on että lastenohjaajilla paljon kattavampi ja monipuolisempi koulutus. ja tämän olen ihan itse nähnyt ja kokenut päiväkodissa työskennellessäni.

Tässä keskustelussa on nyt esillä vuosien työkokemus vs koulutus. Jollainhan se kokemus on hankittu. Todellakin mieluummin ottaisin koulutetun nuoren, kuin kouluttamattoman nuoren lastani hoitamaan. Niitä "20v työkokemusta takana"- tyyppejähän ei meinaan ikuisesti riitä.

Mun työkaveri on just sellainen työkokemusihminen. Pari vuotta sitten opiskeli pph:n ammattitutkinnon. Hänen kaikki tietotaito on kokemuksella hankittua. Niinpä monet hänen periaatteistaan tukeutuu johonkin yhteen tapaukseen keuruulla. Hemmetin ärsyttävää sellainen.

Ideaalitila olisi, että pväkodissa olisi lto, sosionomi ja lähihoitaja + avustaja. Olisi loistavaa, jos avustajillekin olisi koulutus. Luovat toimintatavat ovat yksi osaamisalue. Eikä (kivittäkää mut) edes tärkein, vaan oikeasti se helpoin.

Mutta onko lähihoitajan koulutus paras mahdollinen luovaan työskentelyyn lasten kanssa? Vastatkaa varsinkin te jotka olette lähihoitajina päiväkodissa töissä?

Vastaan omasta kulmastani. Ei oo paras mahdollinen. Itse luin alkuun lähäriksi ja vaihdoin sitten lastenohjaajaksi. Koin että en saa tarpeeksi alan opetusta ja toisaalta en tunne tarvitsevani niitä lähärikoulun muita osia tähän työhön. Lastenohjaajana mua on koulutettu vain lapsi-ja perhetyöhön 2,5v ja olen tyytyväinen. Tutkinto on samalla tasolla kun lähäri mutta se paketti aivan eri. MUTTA...lähäri voi olla todella luova ja omistaa lahojoja. Se koulutus on vain osa tätä työtä. Muu on aivan ihmisen omaa kykyä ja kiinnostusta. Minä esim olen musikaalinen ja luova tapaus, se on extraa tähän ammattipakettiin johon sitten kuuluu kaikki muu mitä tarvitaan. Tuossa lähellä on taidepäiväkoti ja hlokunta lähäreistä taideammattilaisiin. Jokaisella on se oma vahvuusala taidepuolella kattomatta sitä onko lähihoitaja vai jokin pedagogi.

Vai että lähihoitaja on ylikoulutettu, hahhaa sallikaa nauraa!! Palikkakoulutus niin kun joku sano... Kaikkihan sinne pääsee, aikamoisia tyyppejä olen urani aikana niissä opiskelijoissa nähnyt. Ja sinä pph, miten luulet että onnistuisi ryhmänhallinta? Pitäisit vaikka aamupiirin 21 lapselle(jossa siis opettaisit heille jotain sen hetkisestä aiheesta)? Tai suunnittelisit ja vetäisit jumpan 20 eskarille, jumppa pitäisi tietysti vastata lasten kehitystasoa(lasten taso ryhmässä taas voi vaihdella todella paljon)?

jos laitetaan samalle viivalle lähihoitaja ja lastenohjaaja, niin kyllä voiton vie lastenohjaaja! En halua aliarvioida lähihoitakien koulutusta, mutta kyllä se vaan niin on että lastenohjaajilla paljon kattavampi ja monipuolisempi koulutus. ja tämän olen ihan itse nähnyt ja kokenut päiväkodissa työskennellessäni.

Samaa mieltä. Tuota on sanonu moni pomokin. Vaikka täysin ammattikelpoisia ovat lähäritkin. Se pohja vain on erilainen.

Pakko sanoa että kylläpä täällä vedetään lähihoitajia alta lipan! Itse olen erikoistunut juuri lapsiin ja nuoriin ja mielestäni luovuutta ja askartelutaitoja on tarpeeksi. Ja ap vähätteli pk-työtä todella pahasti! Nykypäivänä kun ei riitä lasten tukeminen vaan kun koko perhettä pitää osata tukea,auttaa,neuvoa jos vaikka missä asioissa!

No kyllähän siitä kertoo jo koulutuksen laajuus. Lastenohjaajakoulutuksessa sitä varhaiskasvatusta on koko kolme vuotta, lähihoitajilla ilmeisesti viimeinen vuosi?
Ja tuohon diabetes hommaan, niihin saa kyllä perehdytyksen, diabeteshoitajan ja vanhemmat opettamaan juuri yksilöllisesti sen kyseisen lapsen kohdalta tärkeät jutut.

No minä ainakin arvostan ihmisiä jotka jaksavat hoitaa toisten lapsia. Siis sellaisia jotka oikeasti jaksavat myös panostaa esim. askarteluun eivätkä vaan oleta lapsen olevan itseohjautuvia. Kyllä lapset ansaitsevat koulutettua henkilökuntaa.

Välttämättä en ihan kaikkia perhepäivähoitajia osaa arvostaa, esim. just sellaisia jotka ottavat lapsia vaan siksi että saavat olla kotona niiden omien lapsiensa kanssa. Monikaan heistä ei edes pidä oikeasti lapsista, muista kun omistaan (tullut tälläkin palstalla ilmi). Sellaiselle en omiani ainakaan halua viedä. Kyllähän sen tietää miten omien lasten käy tuollaisessa hoitopaikassa.

ehkäpä just se, että sen varhaiskasvatuksen PITÄISI OLLA muutakin kun perustarpeiden tyydyttämistä. Se on kasvatusta ja opetusta.

Miksi se on nykyään niin?
Miksi lapsi ei saa olla lapsi edes siihen kouluikään asti?
Itse silloin kauan kauan sitten olin lapsuuteni kotona ja kouluun mennessä osasin ne samat perusjutut mitä ne hoidossakin olleet....Eikä äitini ollut millään tavalla koulutettu.

Ja tämän nykyisen aikaisen opetuksen hyötyä ei näy missään...ihan hurja meininki tuolla kouluissa jo ala-asteella..kielenkäyttökin korvia kuumottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29209676:
no kohta sitä vaaditaan jotain koulutusta, ennen kuin saa tehdä omia lapsia. aika kova vaatimus siihen että osaa pissittää, pukea, askarella yms. on vaatia että pitää olla joku lähihoitaja, ennen kuin työpaikan saa

Tätä ajoin takaa...tämä aihe nyt vaan saa "kalikka kalahtamaan kohteeseensa"...

On siinä tietysti koulutetuilla tarhantädeillä hommaa kasvattaa niistä hitsarin ja kaupan kassan lapsosista yhteiskuntakelpoisia kun kotona ei ole tietotaitoa!

Mutta onko lähihoitajan koulutus paras mahdollinen luovaan työskentelyyn lasten kanssa? Vastatkaa varsinkin te jotka olette lähihoitajina päiväkodissa töissä?

Hmm, ei meidän työ ole vain luovaa työskentelyä. Siellä pitää osata ne perushoidolliset jutut etu- ja takaperin, ja joskus myös esim. lääkehoitoa jos on esim. diabeetikkolapsi hoidettavana. Mielestäni koulutus on sopiva ja riittävä tähän työhön. Ja lto;n samaten, meistä tulee yhdessä hyvä tiimi.

Mutta kyllä myös lähihoitajille opetetaan luovia aineita. Lisäksi meidän koulutus ei todellakaan lopu valmistumiseen, vaan koulutuksia on joka lähtöön myös valmistumisen jälkeen. Itse olen käynyt vaikka mitä liikunnanohjauksen kursseja, joten olen lähes aina vetovastuussa meidän ryhmän liikuntatuokioista. Se on ihan omasta kiinnostuksesta ja viitseliäisyydestä kiinni.

Lisäksi sanoisin että suuressa osassa tässä työssä on se sun oma persoona ja asenne työhön, jota ei opi yhdenkään koulun penkiltä. Ihminen voi olla erittäin luova, vaikka ei olisi saanut parasta mahdollista taidekoulutusta.

Mihinkään viivalle en lähde laittamaan lastenohjaajia, lähihoitajia, sosionomeja taikka lastentarhanopettajia. Se joka semmoista tekee, on missannut yhden _erittäin tärkeän pointin tässä työssä_. Nimittäin sen, että me kaikki toimitaan moniammatillisessa tiimityössä, jossa kaikkien ei edes kuulu olla saman koulutuksen saaneita. Mitä enempi erilaisia koulutuksia taustalla, sitä laajempi osaaminen kun lyödään fiksut päät yhteen. Ihan joka ikinen käy omassa koulutuksessaan läpi sellaista, mistä toiset ei ole saaneet oppia ja kokemuksia. Ei myöskään pidä ajatella että esim. vanhustyö on turhaa kun opiskellaan lähihoitajaksi päiväkotiin, se tarkoittaa vain sitä että olet silloin kyvytön soveltamaan oppimaasi. Se on muuten tärkeä taito se soveltaminen.

Esim Pph:n koulutuksessa opetetaan ihan samat lakipykälät ja diabeetikoiden hoitamiset kuin lähäri koulutuksessakin.Yhtä monta lasta saa vastuulla olla, joten mielestäni lähihoitajan koulutusta ei tarvitsisi pk:ssa olla,lto:oita sen sijaan tarvitaan pedagogiikan osaamisen ja ryhmäkoonkin takia.
Olen käynyt sekä pph:n että lähihoitajan koulutuksen ja mitään lisää lasten kasvatukseen en lähäri opiskeluista saanut.

Nyt ei eletä elämää kauan kauan sitten vaan tätä päivää. Maailmaon muuttunut ja ihmisiltä vaaditaan enemmän. On oltava valmis oppimaan uutta ja omaksumaan jatkuvasti uutta. Siksi puhutaankin elinikäisestä oppimisesta, joka alkaa jo alke koulu ikäisenä, se auttaa sitten siihen oppimiseen siellä alakoulussa jne. Mutta leikin varjollahan pieniä opetetaan, mutta pointti kuitenkin sr että tosiaankin tehdään muutakin kun leikitään. Ja Suomessahan koulu aloitetaan vanhempana kuin monissa muissa maissa, vaihtoehtona olisi koulun aloitusiän laskeminen. Ei passaa jäädä kansainvälisessäkään mielessä takapajulaksi :) lasten ongelmat ovat lisääntyneet, mikä näkyy kouluissa ja niiden syyt ei liene liity tähän keskusteluun... Ja niitä ei taikatempuilla poista ei lähihoitaja eikä lto.

Eihän lähihoitaja ole pk maailmassa sen paremmassa asemassa kuin lastenohjaa,pph tms kyllä se on lto joka ne ongelmat ja vastuut sielläkin hoitaa eli siis aivan turhaa hommaa ja resurssien tuhlausta kolmen vuoden koulutus.

Eihän lähihoitaja ole pk maailmassa sen paremmassa asemassa kuin lastenohjaa,pph tms kyllä se on lto joka ne ongelmat ja vastuut sielläkin hoitaa eli siis aivan turhaa hommaa ja resurssien tuhlausta kolmen vuoden koulutus.

No eipä niitä lastenohjaajan tai pph:n koulutustakaan ihan kuukaudessa käydä.

Mielestäni on vain hyvä, että nuoret joutuvat olemaan peruskoulun jälkeen vielä kolme vuotta nuoria ja saavat käydä koulua. Vai olisiko mielestäsi parempi vaihtoehto että heti peruskoulun jälkeen 16 v. tulee hoitamaan päiväkotiin lapsiasi kun eihän siihen hommaan mitään koulutusta tarvita.

Selväähän on että tässä, kuten kaikissa töissä sitä todella kehittyy vuosien saatossa. Mutta täytyyhän niillä nuorilla jotkut taustatiedot olla sieltä koulusta mistä sitten lähtee kehittämään itseään ammatillisesti.