Päiväkotien työntekijäkategoriat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex pklainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex pklainen

Vieras
Koska monet tällä palstalla ovat joko töissä päivähoidossa tai harkitsevat alalle siirtymistä, niin ajattelin valistusmielessä kertoa, millaisiin työntekijäryhmiin päiväkodeissa voi törmätä.

Päiväkodin johtaja/päivähoidonohjaaja: Paikan pomo. Omaa viileän ylhäisen auktoriteetin, koska tietää, että virallisen asemansa johdosta hänen ei tarvitse taistella asemastaan tavallisen nokkimisjärjestyksen tikkailla. Huomattavan usein miespuolinen, koska onhan nyt selvää, ettei kukko voi kanalaumassa olla muussa kuin kukon asemassa.

Varajohtaja: Lastentarhanopettaja, joka ainakin ajoittain kykenee näyttämään muille työntekijöille, että mistä tuulee ja kuka käskee. Tekee parhaansa osoittaakseen asemansa myös niinä aikoina, kun varsinainen johtaja on paikalla (muttei toki johtajan itsensä nähden).

Lastentarhanopettaja: Lapsiryhmässä opetuksesta ja toiminnan pedagogisesta valvonnasta vastaava henkilö (vaippojen vaihto ja kurahousujen pukeminen eivät kuulu lastentarhanopettajan tehtäviin). Osa lastentarhanopettajista kuuluu niihin harvoihin päivähoidon työntekijöihin, jotka ovat saaneet aidosti päivähoitoon liittyvän koulutuksen, eivätkä ole opiskelleet esimerkiksi sairaanhoitoa tai yleisesti sosiaalialaa. Omien sanojensa mukaan "varhaiskasvatuksen korkeakoulutettu erityisasiantuntija"; loukkaantuu verisesti, jos hänet rinnastetaan tavallisiin hoitajiin tai kutsutaan "tarhatädiksi".

Lastenhoitaja: Perushoidon puurtaja, yleensä koulutukseltaan lähihoitaja (opiskellut sairaanhoitoa 2 v). Tekee usein myös osan lastentarhanopettajan töistä, mutta saa silti selvästi pienempää palkkaa. Päiväkodin nokkimisjärjestyksessä keskiaskelmilla, ja antaa mielellään ylhäältä tulevan kakan valua edelleen alaspäin.

Henkilökohtainen avustaja: Käyttäytymishäiriöistä sekä kääntyneiden roolien ja puuttuvien rajojen kodista tulevaa "Nico-Petteriä" vahtimaan palkattu henkilö (koska ryhmän muiden työntekijöiden aika ei riitä Nico-Petteristä huolehtimiseen). Saa vastaanottaa Nico-Petterin potkut ja puremajäljet, ja hyvitykseksi tästä saa päiväkodin surkeinta palkkaa. Muiden työntekijoiden taholta oletetaan useimmiten tekevän virallisten töidensä ohella myös normaalit lastenhoitajan työt.

Päiväkotiapulainen/päiväkotityöntekijä: lapsiryhmän avustavia tehtäviä, pyykinpesua, ruokahuoltoa ja/tai siivousta tekevä henkilö. Päiväkotiapulaiselle/-työntekijälle ei yleensä kerrota mitään eikä häneltä kysytä mitään, mutta tekee silti työnsä tunnollisesti ja saa siitä pientä palkkaa.

Sijainen: nimensä mukaisesti vieraileva henkilö, joka sijaistaa yleensä lastentarhanopettajaa tai lastenhoitajaa tämän sairauden tai vuosiloman aikana (sijaisen palkkaamiseen muille työntekijäryhmille ei tavallisesti ole varaa). Luonnollisista syistä enemmän tai vähemmän pihalla ryhmän toiminnasta ja käytännöistä. Lyhytaikaisen oleskelunsa vuoksi ei varsinaisesti uhkaa kenenkään toisen työntekijän asemaa, ja on toisaalta tervetullut lisäapu perushoidossa. Tästä syystä muiden työntekijöiden suhtautuminen sijaiseen on ystävällistä mutta etäistä.

Keittäjä: Raataa aamusta iltaan liki ilman taukoja huolehtien ruuat päiväkodin lapsille ja työntekijöille. Työntekijöiden vaihtuvuus tehtävässä usein erittäin suurta, jopa päivittäistä. Työssä pitempään viihtynyt henkilö tietää usein reviirinsä, eikä päästä talon muita työntekijöitä vaikuttamaan keittiön asioihin. Toisaalta päiväkodin työntekijöistä se, joka luultavasti kaikkein herkimmin kohtaa selän takana tapahtuvaa arvostelua toisten työntekijöiden taholta.

Siivooja: Siivooja on siivooja, kaikki mitä olet normaalisti kuullut siivoojista pätee myös päiväkodin siivoojiin.

Bonuskysymys: mihin päiväkodin työntekijäryhmään sinä kuulut?

Lastenhoitaja. Mut noin lokeroitua paikkaa en oo nähny sitte opiskelujen kauan sitten. Yhtälailla on opet vaihtaneet vaippoja ja jopa siivonneet. Viimesin pomo teki hommia ryhmissä tarpeen mukaan, ei mikään pöydän takanen pomottaja.

Olen lastenhoitaja, en kyllä ole opiskellut sairaanhoitoa 2 vuotta, mistä helkutista sen repäisit?

Olen ollut aika monessa paikassa töissä ja olen kyllä tavannut lokerointisi mukaisia henkilöitä, valitettavasti. Päiväkotimaailma on edelleen harmillisesti usein takapajuinen, kaikki työntekijät ei ole päivittäneet itseään kakstuhat luvulle. Siitä tulee ongelmia. Tein esim. kerran töitä lto:n kanssa, joka omien sanojensa mukaan EI osannut "yhteistyötä", koska oli opiskellut lto;ksi vuonna nakki ja jeesus ja silloin ei tiedetty mitään moniammatillisesta osaamisesta... kröh kröh.

Nokkimista on jokaisessa pk:ssa ollut, lievempää tai pahempaa, mutta pääsääntöisesti oon tullut kaikkien kanssa toimeen kivasti. Lisäisin vielä listaan opiskelijat. Pahimmassa tapauksessa = kynänteroittajat.

Täällä lastentarhanopettaja, jonka työnantajan palveluksessa olevat lto:t ovat kaikki saaneet "päivähoitoon liittyvän" koulutuksen. Aapeellä on ollut kärjistys-yleistys-negatiiviset lasit nenälllä kun on ajatuksiaan kirjoitellut.

Koska monet tällä palstalla ovat joko töissä päivähoidossa tai harkitsevat alalle siirtymistä, niin ajattelin valistusmielessä kertoa, millaisiin työntekijäryhmiin päiväkodeissa voi törmätä.

Lastentarhanopettaja: Lapsiryhmässä opetuksesta ja toiminnan pedagogisesta valvonnasta vastaava henkilö (vaippojen vaihto ja kurahousujen pukeminen eivät kuulu lastentarhanopettajan tehtäviin). Osa lastentarhanopettajista kuuluu niihin harvoihin päivähoidon työntekijöihin, jotka ovat saaneet aidosti päivähoitoon liittyvän koulutuksen, eivätkä ole opiskelleet esimerkiksi sairaanhoitoa tai yleisesti sosiaalialaa. Omien sanojensa mukaan "varhaiskasvatuksen korkeakoulutettu erityisasiantuntija"; loukkaantuu verisesti, jos hänet rinnastetaan tavallisiin hoitajiin tai kutsutaan "tarhatädiksi".

Kuulun tuohon ryhmään, vieläpä niihin harvoihin joka opiskeli "aidosti" lastentarhanopettajaksi. Ja naureskelen tuota kuvausta. Itse vaihdan vaippoja silloinkin, kun paikalla on joku, jota se ei kiinnosta, vaikka kokonaisuuden kannalta olisi parempi, että se toinen menisi yhden kanssa kun minulla on enemmän vastuuta koko ryhmästä. Yritän omalla esimerkilläni saada kaikki työntekijät huomaamaan, että pesut vain on tehtävä, vaikka inhoaa kakan hajua. Mielestäni vaipanvaihto, pyllynpesu ja kurahousujen pukeminen kuuluvat kaikille, tai muuten mistään ei tule mitään.

Aloittaja on ilmeisesti kaltoinkohdeltu työyhteisössään?

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Alkuperäinen kirjoittaja lähiss;28803713:
Luitkohan sä vähän väärin? vai mitä tarkoitit?

Tarkoitin että kunnassa jossa minä olen lto:na töissä, kaikki ltot ovat saaneet päivähoitoon aidosti liittyvän koulutuksen, kukaan ei ole opiskellut ainoastaan "sairaanhoitoa tai yleisesti sosiaalialaa".

Ja tarkoitin myös että koko ap:n juttu on kirjoitettu negatiivisia asioita etsien ja korostaen, yleistäen ja kärjistäen.

Ehkä ymmärsin jotain väärin, voit vapaasti korjata :)

Tarkoitin että kunnassa jossa minä olen lto:na töissä, kaikki ltot ovat saaneet päivähoitoon aidosti liittyvän koulutuksen, kukaan ei ole opiskellut ainoastaan "sairaanhoitoa tai yleisesti sosiaalialaa".

Ja tarkoitin myös että koko ap:n juttu on kirjoitettu negatiivisia asioita etsien ja korostaen, yleistäen ja kärjistäen.

Ehkä ymmärsin jotain väärin, voit vapaasti korjata :)

Aattelin vaan että tarkoittaa sitä, kun osa lastentarhanopettajista on esim. sosionomeja... siksi "osa". Sosionomihan saa myös käyttää Lto-nimikettä päiväkodissa. Missä kunnassa ei huolita sosionomeja lastentarhanopen hommiin? Ainakin täällä isossa kaupungissa loppuis lto;t tuollasen myötä päiväkodeista totaalisesti...

Sosionomi-koulutuksessa ei opiskella yleisesti sosiaalialaa, vaan suuntaudutaan juurikin esim. pienten lasten hoitoon ja kasvatukseen = aidosti päivähoitoa. Opinnot sisältävät kasvatuspsykologian, kasvatussosiologian, kasvatustieteen ja pedagogiikan opintoja, kuvataiteita, musiikkikasvatusta, liikuntaa, (siis nimen omaan alle kouluikäisten lasten) ja myös harjoittelua päiväkodeissa.

Sosionomi-koulutuksessa ei opiskella yleisesti sosiaalialaa, vaan suuntaudutaan juurikin esim. pienten lasten hoitoon ja kasvatukseen = aidosti päivähoitoa. Opinnot sisältävät kasvatuspsykologian, kasvatussosiologian, kasvatustieteen ja pedagogiikan opintoja, kuvataiteita, musiikkikasvatusta, liikuntaa, (siis nimen omaan alle kouluikäisten lasten) ja myös harjoittelua päiväkodeissa.

Sosionomin opinnot sisältää kyllä muitakin alueita kuin varhaiskasvatus. Sinnehän kuuluu opintoja, jotka ei edes keskity mitenkään lapsiin, vaan esim. vammaishoitoon, ennenkuin tulee suuntautumiset.

Kun taas lto;n opinnot on sitä varhaiskasvatusta alusta loppuun. Eli voisi sanoa että lto:sta vain osa on viettänyt koko opintoaikansa varhaiskasvatuksen opintojen parissa, kun sosionomit taas on osan opinnoista suhanneet muutakin asiaa....

Alkuperäinen kirjoittaja lähiss;28803688:
Olen lastenhoitaja, en kyllä ole opiskellut sairaanhoitoa 2 vuotta, mistä helkutista sen repäisit?

Eikö lähihoitajakoulutuksessa ole aika suuri osa opetuksesta juuri sairaiden hoitoon liittyvää asiaa (vaikkei siellä toki sairaanhoitajaksi opiskella)? Yksittäisinä esimerkkeinä vaikka piikittäminen tai nenämahaletkun laittaminen (mitkä eivät ole sellaisia asioita, joista olisi erityisemmin hyötyä päiväkotityössä).

Jotenkin minua ihmetyttää, että koska päivähoidon työvoimantarve on huomattava, niin miksei sitä varten ole enemmän "täsmäkoulutuksia" malliin yliopisto-lastentarhanopettaja? Mitä järkeä on opettaa lastenhoitajiksi ja lto:iksi aikoville vaikka vanhusten tai vammaisten hoitoa lähihoitaja- ja sosionomikoulutusten puitteissa?

Sosionomi-lto:t eivät opiskele vanhusten tai vammaisten hoitoa. Perusteet vammaisuudesta teoreettisesti kyllä, ja sehän on tarpeen päiväkodissa. He opiskelevat lastensuojelua ja perhetyötä, joka on tärkeää pk:ssä. Joitain 'turhia' kursseja varmasti mahtuu joukkoon eikä pedagogiikkaa ole yhtä paljon kuin yliopistolla opiskelleilla. Nähtävästi kuitenkin yhteiskunnallinen ja perhekeskeinen suuntautuminen - tai niiden tarve - on korostumassa, koska lapsihan on aina osa sosiaalista kontekstia.

[QUOTE="vieras";28805720]Eikö lähihoitajakoulutuksessa ole aika suuri osa opetuksesta juuri sairaiden hoitoon liittyvää asiaa (vaikkei siellä toki sairaanhoitajaksi opiskella)? Yksittäisinä esimerkkeinä vaikka piikittäminen tai nenämahaletkun laittaminen (mitkä eivät ole sellaisia asioita, joista olisi erityisemmin hyötyä päiväkotityössä).

?[/QUOTE]

Ensimmäinen vuosi on lähes pelkkää kasvatustiedettä, psykologiaa, sosiaalipsykologiaa ja yleistä sosiaali-ja terveysalan toimintaperiaatteiden ja eettisten säädösten ja säännösten tahkoamista sekä ryhmänohjausta.
Hoidon ja huolenpidon opinnoissa opiskellaan sitä sairaanhoitoa, myös piikittämistä mikä on ihan hyvä osata kun päivähoitoon tulee esimerkiksi diabeetikkolapsi.
Suuntaavissa opinnoissa käydään sitten läpi oman alan asioita. Minä olen suuntautunut vanhustyöhön enkä todellakaan ole pätevä toimimaan lasten ja nuorten kasvattajana jos omia lapsia ei lasketa. Ammatillinen näkökulma kun on aika pitkälle eri asia kuitenkin.
Saisin silti työskennellä päiväkodissa.
Lähihoitajan koulutus ei oikein aja asiaansa, alunperin oli tarkoitus pätevöityä "vähän kaikkeen" kun erilliset lastenhoitaja. perushoitaja sun muut lakkautettiin. Käytännössä edelleen lasten pariin haluavan on opiskeltava se oma suuntaava paitsi jossakin pikkukylillä. Isoissa kaupungeissa vaaditaan oman alan suuntaavat opinnot muualle paitsi vanhustyöhön ja se valitettavasti siellä vanhustyössä näkyy :|b

Itse olen lto-koulutuksen saanut lto. Täytyy kommentoida tuohon koulutusasiaan sen verran, että ainakin minun opiskeluaikana yliopisto-opinnot kesti 120ov ja ammattikorkeaopinnot 140ov. Ja tosiaan sosionomi sai lto:n pätevyyden vasta kun oli riittävä määrä tiettyjä opintoja. Itse ainakin arvioisin, ettei vastavalmistuneella lto:lla ja sosionomilla ole juurikaan eroa tietopuolessa. Kokemus ja ammattitaitokin hankitaan vasta työelämässä.

Mä olen yhdistelmätyöntekijä, laitoshuoltaja siis.

Mun selän takana ei kyllä puhuta. Mutta mulle jutellaan vaikka mistä, parisuhdehuolista, ärsyttävistä työkavereista, lasten vanhemmista jne.