Päiväkodin oveen oli ilmestynyt lappu ns virikelasten vanhemmille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja virike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja siis vaikka vähän esimerkkiä tuosta meidän "virikehoidon" käytöstä viieaikoina:

Ma 18/5, mies koulussa ja itse vapaalla. Pojulla kuulotutkimus ja korvalääkäri minne ei voi ottaa sisarusta mukaan - tyttö virikehoidossa

Ti 19/5, mies koulussa ja minä vapaalla. Tytöllä puheterapia ja Poju virikehoidossa.

Ke 20/5 mies koulussa ja minä vapaalla. Tyttöllä lääkäri ja Pojulla erityispedagogi, ajat päällekäin. Minä menin tytön kanssa lääkärille ja mies Pojun kanssa erityispedagogille ja jatkoivat sieltä yhdessä kouluun.

To 21/5 mies vapaalla ja minä yöksi töihin, pk kiinni eli lapset kotona.

Pe 22/5 mies vapaalla ja minä yöksi töihin, lapset kotona.

Viikonlopun mies töissä ja minä lasten kanssa kotona, lauantain heti yövuoron perään väsyneenä.

Ma 25/5, mies koulussa ja minä yöksi töihin, pk kiinni. Tytöllä puheterapia jonne joudun nyt sitten ottamaan Pojunkin mukaan vaikka sen sata kertaa mielummin olisin (jälleen kerran) halunnut turvautua tuohon iki-ihanaan virikehoitoon!

Ti 26/5, mies koulussa ja minä yön töissä, lapset päivähoidossa

Ke 27/5, mies koulussa ja minä yön töissä, lapset päivähoidossa

To 27/5, mies koulussa ja minä yön töissä, lapset päivähoidossa

Pe 27/5, miehellä valmistujaiset ja koko perhe mennään sinne, lapset vapaallä päiväkodista.

Meille siis tuo virikehoito on ollut tärkeä tuki arjessa, nuo kaikki lääkäri-, kuntoutus-, ym jutut menisivät todella paljon hankalammiksi jos pitäisi molemmat lapset raahata kaikkiin mukaan. Ja siis sukulaisia ei ole lähellä, kaverit pääosin töissä päivät ja vauvan kanssa kotonaolijoille meidän lapset ovat aivan liian raskaita hoidettavia. Siski emme edes yritä järjestää hoitopaikkoja muualta vaan luotamme tuohon päiväkotiin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei meillä oo ainakaan viä ollu tollasta lappua ovessa.meillä esikoinen virikehoidossa.mitähän ne vanhemmat ajattelee,ku aamusin vien.enkä oes vieny jos ei oes lääkäri sanonu.helpompaa oes kun ei tarvihtis joka aamu herätä aikasin ja lähtee viemään.mut kesän on kyl kotona(sen ite halusin)

Se on aivan eri asia, jos lääkäri suosittelee kehityksen kannalta päiväkotia.

Taikka äidin lääkäri suosittelee päivähoitoa, sekin vaihtoehto on ja mont äidit ei varmaan sitä mainosta

Kyllä se virikehoito on joillekkin oikeen hyvästä,eräskin kaveri aina valittaa miten pää hajoaa lapsen kanssa kotona,tiuskii lapselle koko ajan ei ulkoilla ruoka on pakaste pitsaa ja grilliltä ranskalaisia tms..lapsella koko ajan iso karkkikippo edessä että olisi hiljaa ja piirretyt pyörii..olen iloinen että tämä lapsi on arkipäivät hoidossa ja äiti vaivautuu sinne viemään hänet..niin ja tämä lapsi ei virallisesti ole virikehoidossa vaan äiti "opiskelee" mutta koululla ei kyllä käy,eikä mitään kursseja saa suoritettua.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
mikä virikehoito tuo madicken teillä on, jos sä teet yötöitä ja miehes opiskelee? =) en oikein ymmärrä...

Tarkoitin virikehoidolla niitä päiviä kun meistä jompikumpi on vapaalla, eli sen puoleen lapset voisivat olla kotona. Kuitenkin viedään päiväkotiin.

Kyllä se virikehoito on joillekkin oikeen hyvästä,eräskin kaveri aina valittaa miten pää hajoaa lapsen kanssa kotona,tiuskii lapselle koko ajan ei ulkoilla ruoka on pakaste pitsaa ja grilliltä ranskalaisia tms..lapsella koko ajan iso karkkikippo edessä että olisi hiljaa ja piirretyt pyörii..olen iloinen että tämä lapsi on arkipäivät hoidossa ja äiti vaivautuu sinne viemään hänet..niin ja tämä lapsi ei virallisesti ole virikehoidossa vaan äiti "opiskelee" mutta koululla ei kyllä käy,eikä mitään kursseja saa suoritettua.

tätä juuri tarkoitin...

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
mikä virikehoito tuo madicken teillä on, jos sä teet yötöitä ja miehes opiskelee? =) en oikein ymmärrä...

Tarkoitin virikehoidolla niitä päiviä kun meistä jompikumpi on vapaalla, eli sen puoleen lapset voisivat olla kotona. Kuitenkin viedään päiväkotiin.

no se rytmin säilyminenhän on lapselle tärkeää.. eli jos hoidon tarvetta on neljänä päivänä viikosta, niin tarha on mieluumminkin tyytyväinen, jos lapsi käy ne 5 päivää ja pitää sitä säännöllistä rymiä yllä =) virikehoito on mun mielestä sitä, että vanhemmat työttöminä/pienemmän kanssa äiti kotona, ja lapsi silti joka päivä tarhassa...

Sullahan on erityislapsi. Tilanne on silloin vähän eri. Muita hoitajia ei välttämättä ole saatavilla esim lääkärikäyntien ajaksi. Jos ei ole sukulaisia lähellä, eikä ketään tuttua, joka ottaisi hieman normaalia vaativamman lapsen hoitoonsa, niin päiväkoti on ihan ok vaihtoehto. Se on ihan eri juttu, jos joku vie lapsensa sinne sen takia, ettei jaksa ulkoilla ja ruoka on pakastepizzaa.

no se rytmin säilyminenhän on lapselle tärkeää.. eli jos hoidon tarvetta on neljänä päivänä viikosta, niin tarha on mieluumminkin tyytyväinen, jos lapsi käy ne 5 päivää ja pitää sitä säännöllistä rymiä yllä =) virikehoito on mun mielestä sitä, että vanhemmat työttöminä/pienemmän kanssa äiti kotona, ja lapsi silti joka päivä tarhassa...

No, meillä tuo ei ole säännöllistä ksokaan ollutkaan. Keskimäärin 3-5 hoitopäivää viikossa noille tulee, siroteltuna sitten niin kuin vanhempien työt/opiskelut ja lasten omat jutut (nuo kuntoutukset ym) menevät.

Ja nuo virikepaikathan meillä olisi käytännössä "pakko" pitää jos vaikka vauva nyt tulisi, ihan jo siitä syystä että hoitajan tarvetta silloin tällöin ilmenisi joka tapauksessa. Tosin nekään virikepaikat ei tarkoittaisi 5pv/vko.

Alkuperäinen kirjoittaja XCX:
En jaksanut lukea koko ketjua mutta minulle on hämärtynyt toi "virikelapsi". Ihan suomeksi, mitä se tarkoittaa??

Sellainen lapsi, joka vie hoitopaikan sen takia, ettei vanhemmat viitsi itse hoitaa. Eli vanhemmat (molemmat tai toinen) on kotona työttöminä, äitiyslomalla tms ja pystyisivät itse hoitamaan lapsensa, jos haluaisivat. Enkä tarkoita nyt mitään kuntoutuksellista hoitoa tarvitsevia erityislapsia.

Mää ymmärrän kyllä kyseiset laput, subjektiivisesta huolimatta. Ja tuo kerhotoiminta ja siitä kertominen on hieno homma koska tietynikäinen lapsi tykkää äksönistä ja kaipaa kavereita. Jäin juuri kotiin ja otin tytön pois pk:sta(mulla toisen LA elokuussa), ei tullut mieleenkään että tyttö jäisi sinne vaikka tarha onkin hänestä tosi kiva paikka ja kaverit ja tädit mukavia. Meidän kaupungissa on vain 1 vuorohoitopk jossa siis tyttäreni oli, ja sinne on hirveät jonot. Tietysti olisin voinut kysellä normaalista pk:sta paikkaa mutten siinä näe kovinkaan paljon järkeä kun oli sinne omaan päiväkotiinsa jo kotiutunut.

Tuo on syvältä että joutuu viemään lapset eri hoitopaikkoihin :( Tunnen yhden perheen jonka 3 lasta joutuivat kaikki eri hoitopaikkoihin... Äidillä menee lähes 2h kun pääsee töistä, hakee lapset ja pääsee kotiin!

Alkuperäinen kirjoittaja XCX:
En jaksanut lukea koko ketjua mutta minulle on hämärtynyt toi "virikelapsi". Ihan suomeksi, mitä se tarkoittaa??

Sellainen lapsi, joka vie hoitopaikan sen takia, ettei vanhemmat viitsi itse hoitaa. Eli vanhemmat (molemmat tai toinen) on kotona työttöminä, äitiyslomalla tms ja pystyisivät itse hoitamaan lapsensa, jos haluaisivat. Enkä tarkoita nyt mitään kuntoutuksellista hoitoa tarvitsevia erityislapsia.

Mutta, ensinnäkään päiväkotikavereiden vanhemmille ei kerrota koskaan miksi Ville on hoidossa vaikka äitinsä on vauvan aknssa kotona. Taustalla voi olla muitakin syitä kuin se ettei Villen äiti viitsi laittaa pojalle ruokaa tai viedä tätä ulos leikkimään.

Lisäksi vaikkei ole eritysilapsi, lapsella voi olla tarpeita päivähoidolle. Esimerkiksi maahanmuuttaja perheen, tai muuten kaksikielisen perheen lapsien olisi hyvä oppia paikallinen kieli mahdollisimman vahvaksi ennen koulun alkua - vaikka heillä sattuisikin olemaan nuorempi sisarus kotihoidossa.

Ja joillain työttömillä on oikeasti yritys ja vakaa aikomus työllistyä mahdollisimman pian, jolloin lasten hoidosta pois ottaminen ja näin hoitopaikan mahdollsinen vaihtuminen ei ole järkevääkään.

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa..

Jotta toivotaan että laiskat kotiihmiset tuntee jonkin häpeän piston ja alkaa itse hoitaa lapsensa kun ne on kerta itse tehnytkin. Antakaamme paikat niille jotka niitä tarttee.

Saako toisten syyllistämisestä kruunun päähän? Ehkä tämä on kysymys yleisesti kotihoito/ päivähoito vastakkainasettelijoille. Suomessa syyllistetään työssäkäyviä alle 3-vuotiaiden vanhempia, joilla lapset hoidossa kodin ulkopuolella. Samalla syyllistetään vanhempia joista toinen kotona ja lapset hoidossa. Jokaisella on erilainen elämäntilanne. Et voi tietää mitä psyykkisiä ongelmia tms on toisilla perheillä.

Kaikkialla ei ole myöskään kerhotoimintaa ja lapsi viihtyy toisten lasten seurassa. Silloin hoito on paras vaihtoehto. Ainakin jokusen tunnin päivässä. Kaksi aikuista 50 % vuorotyössä. Pakko käyttää 100% paikka, koska vuorot vaihtelevat rajusti ja ei tiedä miten vapaat menevät. Samoin pelkkiä keikkoja tekevä tarvitsevat lapsilleen paikan voidakseen vastaanottaa mahdollisen työtarjouksen.

Itse asun massa, missä päivähoito on erittäin suositeltavaa ja kukaan ei kysele kenen vanhemmat on toissä kenen kotona yms. Meillä lapset usein retkillä, teatterissa, on teemapäivä yms. päiväkodissa. kukaan ei koskaan arvostele naapuria joka vie 3 vuotiaan hoitoon ja on koton vastasyntyneen kanssa. En kokisi olevani parempi kuin muut vaikka hoitaisin lapseni kotona. Eikä minua kiinnosta missä ja miksi toiset hoitavat lapsensa kotona tai muualla. Suomalaisilla on jokin kateus yms joka kukkii....myös toisia mollaamalla saa itsestään tehtyä paremman ihmisen....kai ;)

Musta ihan oikein. Kaikki sallitut keinot käyttöön, jotta laiskat vanhemmat saadaan itse hoitamaan lapsiaan. Ainakin KAIKKI alle kolmevuotiaat virikelapset ehdottomasti pois päivähoidon piiristä. (en puhu nyt kuntoutuslapsista ja muilla erityistarpeella varustetuista)
Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmeessä tehdä lapsia, jos ei sitä pientä hetkeä, kun he ovat pieniä halua heitä itse hoitaa. Minä en vaihtaisi yhtään ainutta raskasta, ihanaa, helppoa ja kaikkea siltä väliltä päivää pois, siitä ajasta, jonka olen SAANUT kotona olla omien lasteni kanssa.

Nyt on tilanne se, että töihin on palattava syksyllä. Alueellamme on 150 lasta jonossa päivähoitopaikkoihin. Lapseni saivat paikan lähipäiväkodista, koska sanoivat palkitsevansa niitä vanhempia, jotka ovat säästäneet päivähoidon kustannuksia käyttämällä kerhopalveluita ja hoitamalla lapset itse kotona.

Onneksi näin!

Joo ei meikäläinen ymmärrä tuommosta virikehoitoa lapselle, jolla on "vaan" laiska vanhempi, ei jaksa ulkoiluttaa jne.
Kerhot ne on juuri tarkoitettu kotiäitien lapsille.. Eikä päiväkodit.
Mä olin kuin puulla päähän lyöty kun ensimmäisen kerran kuulin tämmöisestä tavasta mun ystävältä, aikoo vielä 3v:n päiväkotiin kun toinen lapsi syntyy, kun ei viitsi/jaksa itse ulkoilla/muutakaan lapsen kanssa.. O_O siis mitä helv..??? Joo ja tiedän ettei tässä ole taustalla mitään muuta, on vaan kyse omasta laiskuudesta, jos näinkin pahasti voi sanoo omasta ystävästä...

Alkuperäinen kirjoittaja kkk:
Joo ei meikäläinen ymmärrä tuommosta virikehoitoa lapselle, jolla on "vaan" laiska vanhempi, ei jaksa ulkoiluttaa jne.
Mä olin kuin puulla päähän lyöty kun ensimmäisen kerran kuulin tämmöisestä tavasta mun ystävältä, aikoo vielä 3v:n päiväkotiin kun toinen lapsi syntyy, kun ei viitsi/jaksa itse ulkoilla/muutakaan lapsen kanssa.. O_O siis mitä helv..??? Joo ja tiedän ettei tässä ole taustalla mitään muuta, on vaan kyse omasta laiskuudesta, jos näinkin pahasti voi sanoo omasta ystävästä...

Ja asumme vielä samassa naapurustossa, ja meillä on samanikäiset lapset. Tässähän sitä virikettä olisi lapselleen, jos edes joskus kehtaisi lähtee meidän kanssa ulkoilemaan, tulla kylään, pihalle vaikka vaan istumaan ja lapset leikkii, vaan EI. Kaikki on niiiiiiiiiin hankalaa. Helpointa nakata lapsi päivähoitoon, sielläpähän huolehtikoon ja saa itse notkuu tietokoneella päivän :D musta tuo on ihan käsittämätöntä, ottakaa kuinka nokkiinne vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Lapseni saivat paikan lähipäiväkodista, koska sanoivat palkitsevansa niitä vanhempia, jotka ovat säästäneet päivähoidon kustannuksia käyttämällä kerhopalveluita ja hoitamalla lapset itse kotona.

Saako kysyä missä päin asutte? Itsekin toivoisin juuri tuollaista kohtelua / palkitsemista sitten kun hoitoonvieminen tulee ajankohtaiseksi. Toistaiseksi tyttö 1v3kk kotihoidossa ja minä äitinä teen 50%:na iltoja ja viikonloppuja. Ja esikoisen aion silloinkin hoitaa kotona jos meille toinen lapsi suodaan B)

Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Lapseni saivat paikan lähipäiväkodista, koska sanoivat palkitsevansa niitä vanhempia, jotka ovat säästäneet päivähoidon kustannuksia käyttämällä kerhopalveluita ja hoitamalla lapset itse kotona.

Saako kysyä missä päin asutte? Itsekin toivoisin juuri tuollaista kohtelua / palkitsemista sitten kun hoitoonvieminen tulee ajankohtaiseksi. Toistaiseksi tyttö 1v3kk kotihoidossa ja minä äitinä teen 50%:na iltoja ja viikonloppuja. Ja esikoisen aion silloinkin hoitaa kotona jos meille toinen lapsi suodaan B)

Me asuaan Vantaalla!

mulla itsellä vain 4vkoa kesälomaa, mutta lapset ovat 10viikkoa pois koulusta ja tarhasta, koska nauttivat kesälomasta joka solullaan :heart:

Kenen kanssa ne kotona ovat?
Kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen, että lapset olisivat kotona isän tai isovanhempien kanssa. Vaikka nauttisivatkin kesälomasta joka solullaan...

Ja asumme vielä samassa naapurustossa, ja meillä on samanikäiset lapset. Tässähän sitä virikettä olisi lapselleen, jos edes joskus kehtaisi lähtee meidän kanssa ulkoilemaan, tulla kylään, pihalle vaikka vaan istumaan ja lapset leikkii, vaan EI. Kaikki on niiiiiiiiiin hankalaa. Helpointa nakata lapsi päivähoitoon, sielläpähän huolehtikoon ja saa itse notkuu tietokoneella päivän :D musta tuo on ihan käsittämätöntä, ottakaa kuinka nokkiinne vaan!

peesi tähän

Yhteistyössä