Päiväkodin loistava kielikylpy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyytyväinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyytyväinen äiti

Vieras
Haluan suositella teille kaikille, etenkin läntisessä Helsingissä asuville , perheille päiväkotien kielikylpyryhmiä! Kielikylpyryhmiä on pk Ruskeasuolla ja Pk Pihlajassa. Kielikylpy tarkoittaa sitä, että ryhmän aikuiset puhuvat lapsille ruotsia ja lapset oppivat ruotsinkielen leikkien, laulujen, retkien ja kaikenlaisen touhun avulla ihan itsestään. Meidän vanhempien kanssa henkilökunta keskustelee suomeksi:). Ryhmän aikuiset ovat todella motivoituneita ja innostuneita työstään, mikä näkyy lapsien hyvänä viihtyvyytenä ryhmässä. Näissä ryhmissä aikuiset todella antavat lapselle yksilöllistä, juuri hänen luonteensa ja tarpeensa mukaista hoitoa ja kasvatusta.

Kielikylpyryhmässä on 4-6 vuotiaita lapsia (myös eskareille) , paikaa voi hakea samalla hakemuksella kuin tavallisiinkin päiväkoteihin. Kielikylpy ei maksa enempää kuin muukaan hoito päiväkodissa. Ja mikä parasta, lapsia ei testata millään testeillä ja valita testituloksien perusteilla ryhmään. Pienten lasten elämään ei tällaiset testaukset mielestäni kuulu. Kielikylpypäiväkotiin voi hakea myös oman päiväkotialueen ulkopuolelle.

Meilahden ala-asteella on kielikylpyluokka, johon jo päiväkodista tutut lapset siirtyvät samalle luokalle.

Kannattaa käydä tutustumassa paikanpäällä tai hakea tietoa googlesta tai kaupungin omilta sivuilta, kohdasta päivähoito. :heart: :

Olen myöskin kuullut paljon hyvää kielikylpypäiväkodeista ja juuri tuosta Ruskeasuon. Meillä on kielikylpylä omasta takaa, kun äiti on suomalainen ja isukki ruotsalainen! Uskomatonta miten pirpanat alusta asti oppii kaksi kieltä ja osaavat sujuvasti vaihtaa sitä vanhemille jutellessaan - jopa jo 2-vuotias kuopuksemme. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 15:23 mamma-72 kirjoitti:
Olen myöskin kuullut paljon hyvää kielikylpypäiväkodeista ja juuri tuosta Ruskeasuon. Meillä on kielikylpylä omasta takaa, kun äiti on suomalainen ja isukki ruotsalainen! Uskomatonta miten pirpanat alusta asti oppii kaksi kieltä ja osaavat sujuvasti vaihtaa sitä vanhemille jutellessaan - jopa jo 2-vuotias kuopuksemme. :)

Hih.. Eipä mun tarttenu kirjottaa. =) Siis ihan sama juttu meillä.

Tosi kiva, että otit kielikylvyn puheenaiheeksi! Enpä ole itse hoksannut sitä tehdä, vaikka tiedän, että vanhemmat eivät tiedä tästä Helsingin kaupungin tarjoamasta mahdollisuudesta usein lainkaan. Kaksi lastani ovat käyneet kielikylpy-eskarin ja ovat nyt koulussa kielikylpyluokalla. Ja hyvin on mennyt ja mukavaa ollut. Aina vain jaksaa hämmästellä, kuinka helposti lapset omaksuvat ruotsin ja kuinka hyvin he sitä osaavat. Kylvetys on selvästi helpottanut myös saksan ja englannin oppimista hurjasti.
=)

Yhteistyössä