Päiväkodin hoitoajasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin menossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihin menossa

Vieras
Olisi kysyttävää.
- jos ilmoitan hoitoajaksi 8-17,kuinka sitova toi 17 on? Eli voinko hakea lapsen esim jo klo 14 tai 15 (tai joskus jopa klo 12/heti lounaan jälkeen) vai pitääkö siitä sopia erikseen?
- jos vanhemmista toinen on vuorotyössä (toisella säännöllinen työaika),niin onko lapsi haettava heti kun töistä ehtii vai onko ok hakea vasta myöhemmin

Meillä siis tällainen tilanne tulossa,eli minä teen normaalia 8 tunnin päivää (liukuva työaika,sijoittuu välille 7-18) ja puoliso vuorotyössä,työaika 6-8 tuntia sijoittuen välille 4-20.

En ole koskaan kuullut sellaisesta, etteikö lasta voisi hakea aiemmin. Mutta on varmasti hyvä kertoa paljon poikkeavista hakuajoista vaikkapa aamulla. Ja koskaanhan ei kannata lapsen hoitoaikaa pitkittää turhan takia, jos vain on mahdollista hakea aiemmin.

Monet tekevät niin, että kuljeskelevat kaupoissa ym ennen kuin hakevat lapsensa ja selittävät käytöstään sillä, että maksavat niin otetaan palvelu täysmittaisena. HYI.

Kyllä sieltä voi hakea milloin vain, oon ollut töissä päiväkodissa:) yleisimmin se on se lapsi joka ei siitä sitten tykkää kun haetaan aikaisemmin, jos on esim menossa kivat leikit kavereiden kanssa. Kyllä ne siellä henkilökunta ymmärtää että aina ei mene aikataulun mukaan, se klo17 tarkoittaa että viimeistään silloin haet lapsen:)

No hyvä. Itse ajattelin että "vapaa-ajan" ennen kun hakee lapset vois käyttää esim ruokaostoksiin/kotitöihin,niin lasten kanssa vois sit oikeasti viettää aikaa. Ja tarkoitan esim että jos pääsee töistä klo 13 hakee lapset vaik kolmelta.

Kuinkas "suuri synti" on viedä lapset hoitoon vaikka vanhemmalla olis vapaapäivä?

Päiväuniaikaan tai kesken ruokailun ei oikein voi hakea. Kannattaa siis kysyä mihin mennessä pitää hakea lounaan jälkeen etteivät oo jo pitkällään, lapsen hakeminen siinä vaiheessa häiritsee kaikkia. Hiljainen aika loppuu yleensä klo 14 ja sen jälkeen voi hakea, kannattaa kysyä tarkat ajat sieltä omasta päoväkodista.
Se klo 17 on takaraja johon saakka sinun lapsellesi on varattu hoitaja.
Vapaapäivinä pitäisin lapsen kotona. Tokin omakin mieheni tekee niin että vie vapaapäivinään lapset lyhyeksi päiväksi hoitoon.

No tottakai voi hakea ennen klo 17, on suotavaakin. Mutta tuskin haet, voi jo rivien välistä lukea. Ei niitä lapsia monta sinne 5 ole, harmittaa ne raukat jotka aina on.
Kunhan et valehtele tulevasi suoraan töistä.. Joku pk:n täti on kuitenkin nähnyt sinut Prismassa ja se on noloa.
Ja lapsen hoidattamisesta v-päivänä en viitsi edes kommentoida..

Mä olen ilmoittanut hoitoajaksi 7-17, mikä tarkoittaa että en ennen seiskaa tuo ja viideksi haen pois. Tuossa ajan sisällä voi itse vapaasti päättää. :) Tietysti kesken päiväunien tai ruokailujen ei voi hakea. Jos tiedän hakevani ajoissa, niin kerron siitä aamulla.

Vapaapäivinä olen pitänyt lapsen aina kotona. Se on lapsellekin vapaapäivä silloin.

[QUOTE="Lissu";30790388]Mä olen ilmoittanut hoitoajaksi 7-17, mikä tarkoittaa että en ennen seiskaa tuo ja viideksi haen pois. Tuossa ajan sisällä voi itse vapaasti päättää. :) Tietysti kesken päiväunien tai ruokailujen ei voi hakea. Jos tiedän hakevani ajoissa, niin kerron siitä aamulla.

Vapaapäivinä olen pitänyt lapsen aina kotona. Se on lapsellekin vapaapäivä silloin.[/QUOTE]

Lisään vielä... siis tarkoitan että tuon ajan sisällä voi vapaasti valita hoitoajan mutta en tietenkän 7-17 lasta pidä hoidossa. Käytännössä hänet viedään 7-9 välissä ja haetaan 15-17 välissä riippuen meidän työvuoroista. Kauppaostokset yms. hoidan omalla ajalla, haen lapsen hoidosta suoraan töistä.

Silloin kun itse olin päiväkodeilla sijaisuuksia hoitamassa, vanhempien piti tuoda hoitoon työvuorolistat joiden puitteissa hoitoajat toteutuivat. Kauppareissut jne tuli hoitaa omalla ajalla, lapsi piti hakea suoraa töiden jälkeen eikä silloin kuin itsestä tuntui. Jos hakuajoista myöhästyi muutamiakin kertoja niin asia otettiin vanhempien kanssa puheeksi, selvitettiin tulisiko hoidon tarve tarkistaa vai mistä hakuajasta myöhästely johtui. Tällaiset säännöt oli ainakin niissä päiväkodeissa missä olen työskennellyt. Perhepäivähoitajat ovat sitten erikseen, niitähän (ikävä kyllä) saa kyykyttää miten haluaa, ja pitää lapsiaan hoidossa melkein miten tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja entinen päiväkotitäti;30790406:
Silloin kun itse olin päiväkodeilla sijaisuuksia hoitamassa, vanhempien piti tuoda hoitoon työvuorolistat joiden puitteissa hoitoajat toteutuivat. Kauppareissut jne tuli hoitaa omalla ajalla, lapsi piti hakea suoraa töiden jälkeen eikä silloin kuin itsestä tuntui. Jos hakuajoista myöhästyi muutamiakin kertoja niin asia otettiin vanhempien kanssa puheeksi, selvitettiin tulisiko hoidon tarve tarkistaa vai mistä hakuajasta myöhästely johtui. Tällaiset säännöt oli ainakin niissä päiväkodeissa missä olen työskennellyt. Perhepäivähoitajat ovat sitten erikseen, niitähän (ikävä kyllä) saa kyykyttää miten haluaa, ja pitää lapsiaan hoidossa melkein miten tykkää.
Ei kai enää nykyisin ole tuollaista normaaleissa päiväkodeissa? 1990-luvulla lapset oli pakko hakea heti eikä työmatkalla saanut poiketa mihinkään. Omat lapset olivat päiväkodissa 2000-luvulla ja esim. kerran kun olisi voitu hakea lapset aiemmin, niin päiväkodinjohtaja ehdotti, että käy rauhassa kaupassa ja tule hakemaan lapset vasta sen jälkeen.

Ihan 2000-luvulla oli, 2007-2009 olin töissä. :-) Varmaan vaihtelee kunnittain, mutta tuolla säännöllä varmaan yritetään ehkäistä hoitopaikkojen ylikuormittumista. Jos jokainen vanhempi hakisi lapset oman mielensä mukaan niin hoitajien määrä suhteessa lapsiin olisi vaikea mitoittaa iltapäiväksi.

No ei ole enää tuota 90-luvun menoa. Vanhemmat saa tehdä niin kun lystää, lapsia ajattelematta. Subjektiivinen päivähoito-oikeus... Ja valehdella mitä haluavat. Mutta en toki kannata tuota vanhaakaan.
Vuorohoidossa vuorot ilmoitettava tarkkaan edelleen ja jos on tavan ryhmässä esim 12 päivän systeemillä.

Vuoropäiväkodeissa on se käytäntö, että vuorot tuodaan näytille ja lapselle merkataan sen mukaan hoitoajat.. Normipäiväkodissa, jos asiakas syystä tai toisesta on vapautettu maksuista, on käsittääkseni päiväkodilla (siis kunnalla) peruste toimia samoin. Jos lapsi on normi päiväkodissa, ja maksaa täyden hoitomaksun, on ilmoittanut hoitoajaksi 7-17 niin seon yks hailee kellekään, vaikka pääsisi töistä jo kolmelta mutta hakee vasta viideltä... En voi käsittää että aina löytyy niitä, jotka määkivät näistä pikkuressukoista jotka ovat aina viimeisenä hoidossa- aika monet joutuvat tekemään pitkää päivää ja käymään töissä pitkänkin matkan päässä... Jos on oltava työssä kahdeksalta Ja matkaan menee se tunti niin lapsen on oltava hoidossa jo seitsemältä - työpäivä loppuu klo 16 niin hakemassa ollaan klo 17.. Onko se sitten synti, jos vanhempi hoitaa esim kauppareissun pikaisesti ennen lapsen hakemista hoidosta? Päästään rauhassa kotiin ja ruuan laittoon- siitä vaikka ulos tai muihin puuhiin kotona.. Vaihtoehto hakea se väsynyt lapsi hoidosta, mennä sen tai niiden kanssa kauppaan tappelemaan... Kotiin jatkamaan tappelua.... .?? Ei minusta aloittaja vaikuttanut siltä että tarkoituksensa olisi aina venyttää lapsen hoitoaikaa oman vapaajan saamiseksi- hän hän tiedusteli, voiko hakea aikaisemmin :)

Mulla on hoitoaika 6.30-16. Mulla työajat vaihtelee ja välillä voi mennä ylitöiksikin, joten pitää olla ainakin hieman varaa tossa hakuajassa. Yleensä haen 14.30-15.30 välillä. Toisekseen nyt olen lomalla ja molemmat lapset päiväkodissa, sillä isompi on eskarilainen ja käy eskarin myös mun lomalla ja pienempi on samassa paikassa hoidossa, joten on myös sen ajan hoidossa, mitä isompi eskarissa, johtuen siitä että mun pitää siivota juhlia varten, niin saan vähän paremmin aikaan. Ja hoitajatkin totesivat, että tottakai tuot toisenkin siksi aikaa.

Mulla on työ, josta pääsen sitten kun olen valmis. Olen merkannut hoitoajoiksi (pk:n seinällä on lista, johon joka viikon ajat merkataan) 9-16.30, koska tuohon puoli viiteen mennessä olen varmasti päiväkodilla. Useimmiten haen lapsen n. Klo 15.30. Mulle sanottiin, että aikasemmin saa hakea, mutta myöhemmin ei voi ilmoittamatta. Kesken päiväuniajan en hae, ellei ole pakko.

Mä käyn myöskin kaupassa työmatkalla. Kuljen matkat kävellen (työmatka n. 2km suuntaansa) ja ruokakauppa on matkan varrella. Jos hakisin lapsen ensin, tulisi kävelyä kilometrin lisää, eikä mua huvita kävellä yhtään enempää ja raahata ostoksia lapsen kanssa. :P eipä ole kukaan tähän mitään sanonut, ehkä koska lapsella lyhyet päivät muutenkin ja vapaapäiviä viikolla paljon.

Joskus on joku hoitaja sanonut, että lapsen voisi viedä aikaisemmin päiväkotiin. Ja että mä maksan turhasta, koska lapsi on paljon pois eikä koko päivää, mistä maksan. Tohon en osannut sanoa kyllä yhtään mitään, niin älyttömältä kuulosti mun korvaan. :D

Jos mulla on vapaapäivä, en vie lasta hoitoon. Toki kukin tavallaan, ja jotkut lapset varmasti haluavat mennä leikkimään sinne kavereiden kanssa vaikka pariksi tunniksi. :)

Yhteistyössä