Päiväkodin hoitaja sanoi "sinä et määrää täällä" vaikka vain ehdotin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ei muuta käytäntöä löydy niin sitten on turha valittaa että lapsi häiritsee muiden nukkumista. Jos ei järjesty nukkumattomille muuta tilaa niin se on voi voi.

Ethän sinä toki määrääkään mutta ei myöskään tarhan täti voi määrät lastasi nukkumaan saati pitämään suutaan kiinni kahta tuntia ja makaamaan yhdessä kohti. Höpsis!

Kahden tunnin pakkomakuuttaminen on typerä käytäntö.

Onneksi sitä ei tunneta omien lasten pk:ssa. Levätään 30-45 minsaa, siihen sisältyy satu eli sadun jälkeen pitää vielä hetki levätä. Sitten ne, jotka eivät nuku & ovat levänneet nätisti, saavat nousta hiljaiseen leikkiin. Ne, jotka nukkuvat, saavat tietty nukkua, ja ne jotka eivät nuku mutta eivät ole osanneet olla hiljaa pääsevät pois sitten kun ovat tajunneet hetken aikaa hiljaa levätä.

Tuokin on ongelma joillekin vanhemmille - niille, joiden lapset ei nuku ja jotka eivät osaa olla hiljaa. Minusta lapsen taas pitää oppia lepäämään hetken aikaa hissukseen.

Aika natsi meininki! Siis en kyllä hyväksyisi, että lasta kaksi tuntia pakko makuutettaisiin! Meikäläinen itsekään jaksa noin kauaa paikoillani maata, saati sitten pieni mukula, jolla varmasti varpaita kihelmöi, kun jaksa paikallaan ja hiljaa olla! Ei olis minun muksu tuommosessa paikassa kauaa. Oli sitten curlinkia tai ei! Onneksi meillä onkin ihana tarha, josta ei ole moitteen sanaa sanottavana.

Meillä oli samaa ongelmaa joskus 10 vuotta sitten (yksityisessä päiväkodissa). Ongelma ratkesi lopulta (lapsen omasta ehdotuksesta) niin, että hän sai ottaa kirjan sänkyyn. Oppi muuten lukemaan 5v.

[QUOTE="vieras";23172546]Nukkuuko oikeesti viela monetkin 4 vuotiaat paikkarit? ja jos niin kuinka aikasin heraavat aamulla ja milloin nukkuvat illalla?[/QUOTE]

Pph:lla ollessa nukui, vikonloppuna ei. Päivähoidon rytmi on sellainen että päiväunet tekevät lapselle hyvää, nollaavat stressin.

Muistaakseni n. 5-vuotiaana lapsi ei enää nukahtanut vaan pysyi hereillä ja sai sadun jälkeen nousta ylös, eli n. 30 min lepohetki. Nyt eskarissa otettiin lepohetki käyttöön, meidän lapsi ei enää nukahda mutta osa lapsista nukahtaa.

Siis täh? :O Pakotetaan makaamaan hereillä 2 tuntia? Mulle oli tehty päiväkodissa noin, kun olin 5v. Äitini (lastentarhanopettaja itsekin) sanoi asiasta hyvin tiukasti ja sitten se loppui. Siirryin kyllä aika äkkiä toiseen hoitopaikkaan (oli muitakin asioita huonosti). Noin EI saa päiväkodissa toimia!

meillä 4,5-vuotias nukkuu ja tarvitsee edelleen päiväunet!!! kotona nukkuu päikkäreitä 1-2 h, tarhassa vain tunnin verran. aamuisin herää 6 jälkeen ja illalla käy nukkumaan 8 maissa.

osa meillä kavereista nukkuu päiväunet, osa ei eli EI kannata yleistää -tässäkään asiassa.

Ei se kivalta systeemiltä kuulosta mutta ymmärrän toki senkin että jos hoitajia muutenkin vähän niin voihan se olla hankalaa yhden tai kahden lapsen kanssa erikseen järjestää valvonta ja saada lapset pysymään hiljaa. Lisäksi on myös se että jos kaikkien ei ole pakko nukkua niin haluaako yksikään lapsi mieluummin nukkua kuin leikkiä jos ei ole ihan pakko nukkua.

Mun molemmat lapset on olleet huonoja nukkuun päikkäreitä ja esikoinen ei nukkunut päikkäreitä enää kun kolmevuotiaana meni päiväkotiin mutta alkoikin siellä yllättäen nukkua uuestaan.

No mites jos lapselle mp3 soitin mukaan hoitoon ja sais kuunnella satuja tai lemppari musiikkia kun muut nukkuu mutta pötköttäis kuitenkin pedissään. Hyvää se rauhoittuminen kuitenkin tekisi vaikkei nukukaan.

Minun mielestäni jos pv-hoitoon lapsensa laittaa (tms.) niin saa vain tottua siihen että siellä asiat tehdään eri tavalla. Ei siellä voida yoteuttaa kaikkien palleroiden äitien toiveita.. sikisi hoidan lapseni toistaiseksi kotona.

Minun mielestäni jos pv-hoitoon lapsensa laittaa (tms.) niin saa vain tottua siihen että siellä asiat tehdään eri tavalla. Ei siellä voida yoteuttaa kaikkien palleroiden äitien toiveita.. sikisi hoidan lapseni toistaiseksi kotona.

Ei kaikkia toiveita, mut 2h ON liikaa. Jopa meidän tätien mielestä. Toki hoitoon viedessä täytyy sitten mennä kuten päiväkodissa mennään mut hlökuntakin voi miettiä tapojaan ja sitä mikä on kohtuullista.

No mun mielestä hoitajien on turha sitten enää siitä, että lasta joutuu komentamaan kun ei halua makailla kahta tuntia... ens kerralla jos valittavat niin sanot vaan, että oma syynne, olet jo ehdottanut ongelmaan ratkaisua mutta ei kelvannut joten hoitakoot itse ongelmansa.

Jos ei muuta käytäntöä löydy niin sitten on turha valittaa että lapsi häiritsee muiden nukkumista. Jos ei järjesty nukkumattomille muuta tilaa niin se on voi voi.

Ethän sinä toki määrääkään mutta ei myöskään tarhan täti voi määrät lastasi nukkumaan saati pitämään suutaan kiinni kahta tuntia ja makaamaan yhdessä kohti. Höpsis!

Niinpä, se että valittaa asiasta joka pv lapsen äidille joka ei ole edes ollut siellä paikalla eikä ole voinut mitenkään vaikuttaa lapsen käyttäytymiseenkään, on ihan turhaa.

Yhteistyössä