Ä
Äiti vain.
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja toinen kysymys ja kysyjä:Nyt alkoi pelottamaan. Mitäs jos lapsi on 2v kun se menee eka kerran päiväkotiin? tuleeko siitä sitten ihan hirveitä ongelmia? Vai olisko parempi että kävis aikasemmin jo esim 1 päivänä viikossa hoidossa?
Teki mieleni vastata tähän kysymykseen omakohtaisella kokemuksella, sillä meidän etelä-suomen kunnassamme ei pääse kerta kaikkiaan tuolla lailla lapsi hoitoon kunnalliseen pv-hoitoon, ei, koska ÄITI ON KOTONA. Suoraan sanottiin, että kerta olet kotona, hoitopaikkojen vähyyden vuoksi lasta tuskin saa hoitoon tuolla perusteella, vaikka lähtökohtana EI olekaan äidin "oma mukavuudenhalu" vaan se, että ajateltaisiin lapsen parasta.(Tai meidän tilanteessamme nyt jo KOKO perheen parasta...) Sanotaan vaan, että vie kerhoihin ja äiti-lapsikahviloihin yms.
Meillä on kotona kauhea tilanne 2,5v pojan kanssa joka on tosi turhautunut (hirmu aktiivinen pakkaus ja "kovapäinen" eli tahtoa on ollut vauvasta asti!) kun en välttämättä ehdija enää jaksakaan joka asian perässä juosta kun on pienempikin lapsi hoidettavana. En pääse edes vessaan yksin päivisin, koska poika sillä välin lyö tai tönii pienempää siskoaan joka myös mielestäni jo kärsii tilanteesta. Maalaisjärjellä olen ajatellut, että pojan vilkkaus purkautuu väkivaltana, koska minulla ei aina ole esim. mahdollisuutta pelata palloa hänen kanssaan ulkona niin pitkään kuin tämä haluaisi, sillä pienempi vaatii myös huomiota.
En pysty keskittymään kumpaankaan vilkkaaseen lapseen ja täyttämään molempien tarpeita tyydyttävästi vaikka unohtaisin täysin itseni (=en söisi päivisin, en kävisi vessassa jne.)
Itse olen tosi väsynyt ja turhautunut myös minäkin, vaikkeihan sitä tietysti saisi sanoa ääneen, näin se vaan on. Kun yritin tilannettamme selvittää päiväkotiin päin, oli vastaus hyvin ylimielinen. Eli se, että kerta olet lapsesi tehnyt ja sinulla on "varaa" olla hoitovapaalla, myös hoidat ne kotona, piste.
Olemme puolen vuoden kokeilemisen, YRITTÄMISEN ja jaksamisen jälkeen yhä vakuuttuneita siitä, että pojan olisi hyvä päästä purkamaan aktiivisuuttaan ja rajatonta kokeilunhaluaan ohjattuun toimintaan. (Emme siis mielestäni ole olleet laiskoja vanhempia jotka ensimmäisen vastoinkäymisen tai jaksamattomuuden jakson jälkeen ovat työntämässä omia lapsiaan vieraan hoitoon, sillä olen yrittänyt kaikkeni koko tämän puoli vuotta ja ylikin kuten myös mieheni oman vapaa-aikansa puitteessa mikä töiltään jää.)
Pelastavaksi enkeliksi vaikuttaa nyt tulleen yksityinen vieraskielinen päiväkoti, joka suostuu ottamaan pojan 3pv/vk hoitoon. Itse olisin halunnut vain puolipäivähoitoon, mutta se ei sopinut päiväkodille.
Omat tuloni kai tippuvat ratkaisumme seurauksena 0e/kk kerta olen tämmöinen laiska kotiäiti joka hoitaa toista lasta kotona ja pistää toisen hoitoon. Lapsilisän toki kai saan vielä tämänkin jälkeen ;-)
Vuodatukseni perusajatus oli se, että kannattaa ajoissa ottaa selvää mihin kunnallanne/kaupungillanne on resursseja, sillä tuo 1pv/vk:ssakin saattaa olla joillekin kunnille aivan liikaa jos äiti itse on kotona!