Päivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kommari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kommari

Vieras
Ovatko sellaiset vanhemmat mielestäsi itsekkäitä, jotka käyvät molemmat töissä, sen sijaan että hoitaisivat vuorotellen kotona lapsia? Erityisesti mietin tätä tilannetta kun on paljon perheitä joissa kummallakaan vanhemmalla ei ole töitä.

Pitääkö mielestäsi työttömien (tai yhden työttömän perheiden) ja kotiäitien maksaa sellaisten perheiden lasten päivähoito, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, siinäkin tapauksessa että eivät itse saisi käyttää päivähoidon palveluita?

Onko yh:lla mielestäsi oikeus viedä isompi lapsi hoitoon jos hoitaa pienempää kotona?

Tämmösiä mietin tällä kertaa :)

"Pitääkö mielestäsi työttömien (tai yhden työttömän perheiden) ja kotiäitien maksaa sellaisten perheiden lasten päivähoito, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, siinäkin tapauksessa että eivät itse saisi käyttää päivähoidon palveluita?"

Mistä ihmeestä sä olet tällaista saanut päähsäi, että työttömät ja kotiäidit maksavat sellaisten perheiden päivähoidon jossa molemmat vanhemmat käy töissä?

Me käydään töissä ja maksetaan päivähoitomaksun lisäksi reilusti veroja. Eikä harmita yhtään. Ensisijaisesti ajattelen että jokaisen aikuisen velvollisuus on pyrkiä itse elättämään itsensä ja perheensä. Aina se ei ole mahdollista, mutta en käsitä miten se jonkun tilannetta parantaisi että jättäytyisin pois töistä. Mun lasten kannalta aika karhunpalvelus, sillä kuopuskin menee vuoden päästä kouluun. Pitää ajatella elämää vähän pitemmälle kuin pelkästään niitä vuosia kun lapset ovat pieniä.

[QUOTE="vieraana";30176101]"Pitääkö mielestäsi työttömien (tai yhden työttömän perheiden) ja kotiäitien maksaa sellaisten perheiden lasten päivähoito, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, siinäkin tapauksessa että eivät itse saisi käyttää päivähoidon palveluita?"

Mistä ihmeestä sä olet tällaista saanut päähsäi, että työttömät ja kotiäidit maksavat sellaisten perheiden päivähoidon jossa molemmat vanhemmat käy töissä?

Me käydään töissä ja maksetaan päivähoitomaksun lisäksi reilusti veroja. Eikä harmita yhtään. Ensisijaisesti ajattelen että jokaisen aikuisen velvollisuus on pyrkiä itse elättämään itsensä ja perheensä. Aina se ei ole mahdollista, mutta en käsitä miten se jonkun tilannetta parantaisi että jättäytyisin pois töistä. Mun lasten kannalta aika karhunpalvelus, sillä kuopuskin menee vuoden päästä kouluun. Pitää ajatella elämää vähän pitemmälle kuin pelkästään niitä vuosia kun lapset ovat pieniä.[/QUOTE]

Maksaa kotiäiditkin ja työttömät veroja. Varsinkin jos on juuri jäänyt työttömäksi, voi olla maksanut hyvinkin paljon. Verorahoillahan päivähoito pääosin turvataan.

Onhan se tavallaan itsekästä että molemmat vanhemmat käy töissä. Jos toinen jäisi pois töistä, niin siinä vapautuisi työpaikka jollekin perheelle missä kummallakaan ei ole töitä. Lisäksi lapset saisivat olla kotona vanhemman kanssa, eikö se kuitenkin ole tärkeämpää kuin uran luonti. Miksi tehdä lapsia jos kuitenkin vain halutaan luoda uraa ja hoidattaa lapset muilla ja muiden verorahoilla?

Kunhan pohdin erilaisia oikeutusnäkemyksiä esim. juuri päivähoidolle :) Eihän päivähoidon tarkoitus ole ollut vapauttaa naisia palkkatyöhön, vaan myös aktivoimaan itsensä kehittämiseen, politiikkaan, kansalaisopistoihin, opintopiireihin, vapaaehtoistyöhön jne.

Täytyykö veronmaksajien maksaa sellaisenkin työssäkävijän lasten päivähoito, jonka työpaikka on haitallinen Suomen kansantaloudelle, ympäristölle tms.? Esim. ulkomaiset jättifirmat, jotka vievät pienet pois markkinoilta (pienten raha jää Suomeen pyörimään, isojen tuotot pakenee ulkomaille Suomesta). Tai esim. monikansallisessa yksityisessä terveyspalvelussa työskentelevä. Nämähän tulevat Suomeen ottamaan yhteiskunnan (meidän verorahoilla) kalliisti koulutetun henkilökunnan käyttöönsä, ja lypsävät suomalaisten rahoja ulkomaalaisille omistajille ja johtoportaalle (koska palvelut on suunnattu näissä ainoastaan Suomalaisille, niin on 100% suomalaiten rahoja mitä ulkomaille menee). Samalla vievät kuntien tarvitsemat lääkärit maksamalla ylisuurta palkkaa, jonka palkat kuitenkin maksaa kunnat (kuntalaiset) loppupeleissä kun jotuvat ostamaan yksityisiltä lääkäripalveluja, kun kunta ei saa palkattua lääkäriä. Yhteisöveron alennus teki Suomesta veroparatiisin yrityksille. https://www.veronmaksajat.fi/Documents/Tilastot/yhteisovero_vrt_keskiarvot.pdf

Jos ainoa oikeutus käyttää verorahoin ylläpidettävää päivähoitoa on palkkatyö (johon siis ollaan menossa pienin askelöin), niin silloinhan järkevin veronmaksajille on, että päivähoidon järjestää työnantaja - jos haluaa. Kunnallinen päivähoito olisi silloin vain kunnan työntekijöille. Näinhän on meidän tavoitemaassa Yhdysvalloissa. Onko tämä tavoiteltava kehityssuunta, vai mikä "olisi oikein"?

Kotiäitin kotona makaamista ei maksa yhtikäs kukaan mitään , mistä tällainen käsitys?

Työssäkäyvät voivat pitää lapsensa päivähoidossa, mutta sen sijaan työttömien pitäisi pitää lapsensa kotihoidossa, myös työtön yh.
Mutta jos työtön haluaa lapsensa hoitoon sillä verukkeella, että pystyy etsimään paremmin töitä ( todellisuus on laiskuus) niin hänen kuuluisi maksaa täysi hoitomaksu eikä tämä saisi vaikuttaa tuki asioissa menona.

Yhteistyössä