Päivähoidossa nukkumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halinappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Halinappi

Aktiivinen jäsen
09.09.2006
2 491
0
36
Meillä poika 3 v aloitti päivähoidossa pph:lla elokuussa ja sitä ennen poika ei enään nukkunut päivä unia. No nyt pph on joka päivä sen aina laittanut nukkumaan ja meillä menee kotona illat ihan mahdottomiksi, on mennyt siitä asti ku poika aloitti hoidossa. Poika siis valvo illalla yhteentoista tai puoleen yöhön.
Vkoloppuisin poika ei nuku päikkäreitä ja pojan saa kahdeksan aikaan nukkumaan ilman huutoa ja taistelua.
Voinko vaatia että poika ei nukkuisi päivähoidossa niitä päiväunia???? Mä en jaksa enään tätä ainaista taistelua ja huuto nukkumaan mennessä kun sitä joka ilta kestää sen 2-3 tuntia!!

no voithan sä sanoa ettei laita nukkumaan ellei ole kovin väsynyt, mutta jos on hoidossa sen 8 tuntia, niin kyllähän ne unet hyvää tekisi, ainakin mun mielestä vielä 3 vuotias voisi nukkua päikkärit....

ite oon just tutustumassa pienen kanssa pph:n. siellä on isompia poikia hoidossa ja ainakin tämä pph sanoi että ne isommat "lepäävät" puolisen tuntia jos ei nukuta ja tekevät sitten "hiljaisia juttuja" kun pienemmät nukkuu. kuvittelisin että ihan sopimuskysymys pph:n kanssa...

Kyllä mun mielestä voit ottaa puheeks. Yhdessä niitä lapseen liittyviä asioita ja rutiineja hoitajan kanssa mun mielestä pitää pystyä suunnittelemaan! Meiän likan pph-ryhmässä on kaksi 3 vuotiasta lasta ketkä eivät nuku enää päikkäreitä kotona eikä hoitaja laita niitä päivisinkään nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja helitsu:
no voithan sä sanoa ettei laita nukkumaan ellei ole kovin väsynyt, mutta jos on hoidossa sen 8 tuntia, niin kyllähän ne unet hyvää tekisi, ainakin mun mielestä vielä 3 vuotias voisi nukkua päikkärit....

Kaikki lapset eivät tarvi enää tossa iässä päiväunia! Meidän lapset lopettivat päikkärit vähän yli 2 vuotiaana ja jos yritit niitä väkisin laittaa päikkäreille niin illat sit veny ainakin puoleen yöhön.

Meillä sama juttu,poika on 4vuotta ja hoidossa on kuulemma PAKKO nukkua päivä unet,kysyin asiasta ku alko tulla ongelmaks nää illat,poika nukahtaa puolen yön aikaan ja aamut takkuaa koska on väsyny,aikasin ku on pakko nousta töiden vuoks. vaihto ehdoksi annettiin että joko päikkärit tai sitten haen pojan ruuan jälkeen kotiin. Ei ihan onnistu koska mun työpäivä ei kuitenkaan puolenpäivän aikaan lopu. Mä vähän ihmettelen että miksi pph:ssa nää päivä unet on niin pakolliset mutta sitten päiväkodissa lapsi voi olla hereillä ja tehdä jotain hiljasia juttuja,tuttavalta tämän siis kuulin.

Mä oon sitä mieltä, että koska vanhemmat ostavat päivähoitopalvelun, niin vanhemmat myös saavat vaikuttaa siihen millainen hoito on lapselle hyväksi. Jos nukkumaanmeno venyy puoleen yöhön, niin se ei ainakaan ole lapsen etu.

Jos lapsi on hoidossa kovin väsynyt, niin voisiko päiväuniaikaa lyhentää?

Meillä nukkuu tai ainakin lepää kaikki lapset. Jos tämä tapa ei vanhempia miellytä, niin sitten on edessä hoitopaikan vaihto. Ja tiedoksi räksyttäjille: olen monessa muussa asiassa hyvin joustava, mutta tässä en. Lepo on tärkeää pienille lapsille.

niin, onhan se ihan tapauskohtaista, enkä minäkään aio nukuttaa jos menee siihen että väkisin pitäisi, mutta onko se lapsi sitten nukutettu siellä hoidossa väkisin?

miten lapsi nukutetaan väkisin? virkeä lapsi ei nukahda päiväunille. Voit toivoa että lapsi herätetään jos hän lepoaikaan nukahtaa, mutta tuskin hoitaja voi pientä lasta jättää toiseen tilaan yksin siksi aikaa kun nukuttaa muut.

Alkuperäinen kirjoittaja Perhepäivähoitaja:
Meillä nukkuu tai ainakin lepää kaikki lapset. Jos tämä tapa ei vanhempia miellytä, niin sitten on edessä hoitopaikan vaihto. Ja tiedoksi räksyttäjille: olen monessa muussa asiassa hyvin joustava, mutta tässä en. Lepo on tärkeää pienille lapsille.

samaa mieltä, ja kuuluuhan ne lakisääteiset tauot myös hoitajille, työntekijöitä ne on nekin, ja silloinhan sitä taukoa on hetki kun lapset nukkuvat tai lepäilevät

Olen samaa mieltä: lepo on tärkeää! Se ei saisi kuitenkaan tapahtua yöunien kustannuksella. Kunnon yöunet on myös tärkeät.

Mitäs jos ehdotat, että poika herätetään jo esim. puolen tunnin tai tunnin unten jälkeen. Siis jos uni kuitenkin helposti hoidossa tulee, niin varmaan pikku-unet on hoidossa paikallaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kaikki lapset eivät tarvi enää tossa iässä päiväunia! Meidän lapset lopettivat päikkärit vähän yli 2 vuotiaana ja jos yritit niitä väkisin laittaa päikkäreille niin illat sit veny ainakin puoleen yöhön.

Meillä poika on kaks tuossa vähän jälkeen 2v lopettanu päikkäreiden nukkumiset... Ja mä tosiaan alan olla aika väsyny ku tätä on kuitenkin kestänyt jo sen 3kk... Pitää yrittää nyt asiasta ihan tosissaan keksustella sen hoitajan kanssa, koska ei tästä muuten tuu yhtään mitään. Pari kertaa oon jo hienovaraisesti koittanut jutella asiasta, mutta hoitaja sanoo että ne on pakko nukkua/ mennä levolle. Lisäksi hoitaja sano että meidän poika kuulemma nukahtaa heti, jota mä en todellakaan usko. koska kotona on koitettu joskus että meneekö päivä unille ja aina on saanu tunnin taistella eikä poika oo nukahtanu. Niinpä keväällä päätettiin että ei sitten nuku enään päikkäreitä.
Ja ilman päikkäreitä menee ajoissa sitten illalla nukkumaan ja nukkuu kuitenkin ne 10-12 h yöunet....
Nyt pitää ilmeisesti sitten jämäkämmin ottaa asia puheeksi hoitajan kanssa.

Minä ainakin laitan kaikki lapset lepäämään oli sitten ikää 1 tai 5 vuotta. Jos uni ei tule kolmessa vartissa niin otan sitten keittiöön vaikka piirtelemään/tekemään palapelejä tms. hiljaista. Mutta jos hereillä on 2-3 kpl 3-4 -vuotiaita niin meno menee silti aika villiksi eikä pienimmätkään pysty lepäämään. 3-vuotias on pieni vielä ja meillä ainakin ulkoillaan niin paljon, että varmasti väsymys iskee. Sitten jos valvotaan niin iltapäivä on kiukuttelua ja kiukku purkautuu heti kun vanhemmat tulevat hakemaan. Minä en ole törmännyt vielä vanhempaan, joka kieltäisi päiväunet!! Jopa 5-6v -vuotiaat ovat nukkuneet hoidossani.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Mä oon sitä mieltä, että koska vanhemmat ostavat päivähoitopalvelun, niin vanhemmat myös saavat vaikuttaa siihen millainen hoito on lapselle hyväksi. Jos nukkumaanmeno venyy puoleen yöhön, niin se ei ainakaan ole lapsen etu.

päivähoitohnkilökunta on koulutettu työhönsä ja he toimivat niinkuin ammattilaisina parhaaksi katsovat, muuten laiminlyövät työnsä. Tottakai vanhempia kuunnellaan ja lapsi voidaan herättää, mutta jokainen alaa opiskellut tietää että pieni lapsi tarvitsee sen rauhoittumishetken että jaksaa iltaan asti. Tämä ei tarkoita että pitäisi nukkua se kolma tuntia, vaan että esim kuunnellaan satuja ja pötkötellään tunnin ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:

Meillä poika on kaks tuossa vähän jälkeen 2v lopettanu päikkäreiden nukkumiset... Ja mä tosiaan alan olla aika väsyny ku tätä on kuitenkin kestänyt jo sen 3kk... Pitää yrittää nyt asiasta ihan tosissaan keksustella sen hoitajan kanssa, koska ei tästä muuten tuu yhtään mitään. Pari kertaa oon jo hienovaraisesti koittanut jutella asiasta, mutta hoitaja sanoo että ne on pakko nukkua/ mennä levolle. Lisäksi hoitaja sano että meidän poika kuulemma nukahtaa heti, jota mä en todellakaan usko. koska kotona on koitettu joskus että meneekö päivä unille ja aina on saanu tunnin taistella eikä poika oo nukahtanu. Niinpä keväällä päätettiin että ei sitten nuku enään päikkäreitä.
Ja ilman päikkäreitä menee ajoissa sitten illalla nukkumaan ja nukkuu kuitenkin ne 10-12 h yöunet....
Nyt pitää ilmeisesti sitten jämäkämmin ottaa asia puheeksi hoitajan kanssa.

tottkai se poika nukahtaa heti jos puolille öin valvonut

Jaa että sinun mielestäsi se on sitten ihan sama etta miten ne unet sitten vaikuttaa perheen elämään. Ja ei se todellakaan ole lapsellekaan hyväksi että nukahtaa vasta puolen yön aikaan...

Mistä niin päättelet ettei lapsi nukahtaisi siellä päiväkodissa heti?
Meneekö aikaisin hoitoon?
Siellä kuitenkin on niin paljon touhua ja ollaan pihalla, niin kyllä se väsymys iskee.
Meillä lapsi ei ole varmaan koskaan nukahtanut silleen että olisi vaan laitettu sänkyyn, mutta päiväkodissa nuokkuu jo ruokapöydässä ja simahtaa saman tien kun pääsee makuuasentoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:

päivähoitohnkilökunta on koulutettu työhönsä ja he toimivat niinkuin ammattilaisina parhaaksi katsovat, muuten laiminlyövät työnsä. Tottakai vanhempia kuunnellaan ja lapsi voidaan herättää, mutta jokainen alaa opiskellut tietää että pieni lapsi tarvitsee sen rauhoittumishetken että jaksaa iltaan asti. Tämä ei tarkoita että pitäisi nukkua se kolma tuntia, vaan että esim kuunnellaan satuja ja pötkötellään tunnin ajan.

Juu, tiedän mistä puhun, koska olen päiväkodissa lto. Näitä asioita ei välttämättä opi opiskelemalla, koska nukkumiset ym. on niin yksilöllisiä juttuja. Rauhoittumishetkeä ei kai kukaan kiellä :o

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Minä ainakin laitan kaikki lapset lepäämään oli sitten ikää 1 tai 5 vuotta. Jos uni ei tule kolmessa vartissa niin otan sitten keittiöön vaikka piirtelemään/tekemään palapelejä tms. hiljaista. Mutta jos hereillä on 2-3 kpl 3-4 -vuotiaita niin meno menee silti aika villiksi eikä pienimmätkään pysty lepäämään. 3-vuotias on pieni vielä ja meillä ainakin ulkoillaan niin paljon, että varmasti väsymys iskee. Sitten jos valvotaan niin iltapäivä on kiukuttelua ja kiukku purkautuu heti kun vanhemmat tulevat hakemaan. Minä en ole törmännyt vielä vanhempaan, joka kieltäisi päiväunet!! Jopa 5-6v -vuotiaat ovat nukkuneet hoidossani.

näin meilläkin pojan hoidossa toimittiin. Poika ei kotona päikkäreitä nukkunut pitkään aikaan, mut hoidossa kyllä, nukkuis vielä eskassakin, jos siihen olis mahdollisuus. Ei ole yöunia haitannut, illat menee kivasti kun ei ole väsykiukkua. Meillä kun loppui päikkärit hoidossa, alkoi yökastelu, nukkui yöt niin sikeästi ettei herännyt vessahätään. tuota ulkoilua ja toisten lasten kans peuhaamista kun on hoidossa niin paljon enemmän meillä kuin kotona, niin ei voi oikein verrata rasittavuudeltaan.

Yhteistyössä