Päivähoidossa nukkumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halinappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs pph:
Alkuperäinen kirjoittaja yx pph:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vain:
Alkuperäinen kirjoittaja yx pph:
Mulla pitää kaikkien köllötellä se n.45 min. Ja olen herättänyt vanhempien toiveesta tiettyyn aikaan, en "anna" kenenkään nukkua esim.3 tuntia. Sen tosiaan tietää et illalla valvotaan piiiitkäään.. Itellä 3 ja 5v. Päikkäreille siis mennään 12 ja herätän viimeiset heti klo 14 jälkeen.

Nukkuuko omat lapsesi päiväunia, pph?

Nukkuu ja nukahtaavat yleensä ekana :)

Mulla oma kuopus on kohta 5v. ja nukkuu yhtäaikaa hoitolasten kanssa. Parempi niin. Illalla nukahtaa 21-22 jälkeen. Ihmettelen välillä, jos vanhemmat valittavat oman ajan puutteesta. Eihän sitä ole pph:llakaan. Eka lapsi tulee klo 6.30 ja oma kuopus nukahtaa vasta klo 22 :/ Mutta ei se mua haittaa :) Vanhemmat sentään ovat lapsensa kanssa aika vähän jos lapsi haetaan klo 17 ja nukahtaisi jo klo 20....

Anteeksi, nyt mutta etkös ole itse oman alasi valinnut??? Jättäisit ne päikkärit vähemmälle, niin nukahtaisivat helpommin..

Niin olen valinnut ja sanoinkin, että ei MINUA HAITTAA. Mutta joillekin lasten vanhemmille tuntuu ainakin tämän palstan mukaan oman lapsen hereillä olo ilta-aikaan olevan lähes sietämätöntä. Koskas ne aikaansa viettää lapsen kanssa sitten, jos arkipäivät menee hoidossa ja illalla näkee vanhempiaan pari tuntia?

Siis se hereillä olo ei ole sietämätöntä, mutta se, et tulee iltavilli, kun lapsi on yli-väsynyt, kun uniaika on mennyt ohi. :/

Minusta tuon ikäinen tarvitsee vielä päiväunet hoitopäivän aikana. Meidän 4v nukkuu välillä vieläkin päiväunet vaikka kotihoidossa on. Mutta tuosta voi varmaan hoitajan kanssa sopia. Alle kolme vuotiasta en itse suostuisi pitämään hereillä. Mutta tuon ikäisen kanssa voi varmaan jo mietiskellä hoitajan kanssa yhdessä. Kuitenkin periaattena varmaan se että ainakin se puoli tuntia pitää huilata ja jos ei nukahda niin sitten voi nousta ylös mutta jos nukahtaa niin saa nukkua, herättelemään siinä vaiheessa ei varmaan aleta.

Mun mielestä kaikkien lasten tulee köllötellä (nukkua tai levätä oman jaksamisen mukaan) päiväkodissa. Mä luulen että ap:n pitäis keksiä ratkaisua muuta kautta. Esim. tarkat rutiinit ennen nukkumaan menoa. pesulle, iltapuuro, iltasatu/musiikkia jne. Valot pois joka huoneesta, rauhoitetaan koko asunto.

Ootko miettinyt miten se vaikuttaa lapsesi elämään tarhassa, jos ei väsyneenä voi nukkua. Sitten on kiukkuinen jne. ja se vie aikaa muualta, muilta lapsilta jne.

Mun mielestä on ihan älytöntä vaatia et "mein nicopetterin ei tarvitse nukkua" jne. Noinhan se lapsi just oppii mistä langoista vedellään. Sun tehtävä on vanhempana määritellä ne ajat kun mennään nukkumaan, kyllä se lapsi siihen rutiinin tottuu, kunhan olet määrätietoinen.

Ap:lle eli minäkin olin häirikkö jo kauan aikaa sitten eli jopa 50-luvulla. Minä en nukkunut päikkäreitä ja äidilleni siitä aina jaksettiin sanoa.

Äitini onneksi ei ottanut siitä "herneitä nenään" vaan kuittasi ne diplomaattisesti.

Äitini on edelleenkin tosi diplomaattinen (nyt tammikuussa 80 vee) ja antaa kaikkien kukkien kukkia eli jokainen taplaa tyylillään. Valitettavasti nykyään tämä on harvinainen ominaisuus.

Aina pitää verrata johonkin ja päiväkoteihin on tullut jos jonkinlaista "kehityskeskustelua" lapsista, joka minusta on tosi outoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä kaikkien lasten tulee köllötellä (nukkua tai levätä oman jaksamisen mukaan) päiväkodissa. Mä luulen että ap:n pitäis keksiä ratkaisua muuta kautta. Esim. tarkat rutiinit ennen nukkumaan menoa. pesulle, iltapuuro, iltasatu/musiikkia jne. Valot pois joka huoneesta, rauhoitetaan koko asunto.

Ootko miettinyt miten se vaikuttaa lapsesi elämään tarhassa, jos ei väsyneenä voi nukkua. Sitten on kiukkuinen jne. ja se vie aikaa muualta, muilta lapsilta jne.

Mun mielestä on ihan älytöntä vaatia et "mein nicopetterin ei tarvitse nukkua" jne. Noinhan se lapsi just oppii mistä langoista vedellään. Sun tehtävä on vanhempana määritellä ne ajat kun mennään nukkumaan, kyllä se lapsi siihen rutiinin tottuu, kunhan olet määrätietoinen.

meillä on joka ilta samat iltarutiinit ja illat pyritään rauhoittamaan kyllä... pitää yrittää sen hoitjan kanssa sopia että jos ei kelpaa se että poika ei nuku niin sitten se että puolituntia korkeintaan ja kokeilla auttaako se...

Yhteistyössä