Koko viikonlopun ollut paha mieli hoitajan takia =(auttakaa..

Eli lapseni on ollut samalla pph:lla nyt vuoden ja kaikki on mennyt loistavasti! Siis aivan loistavasti. Ikinä ei ole ollut sanomista puolin eikä toisin, ja kasvatustavat ja elämänarvot kohdanneet täysin...
Mutta nyt...
Olin 4 vk:a kesälomalla ja nyt poika ollut viikon hoidossa. Joka päivä hoitaja valittanut todella ikävään sävyyn poikaa hakiessa miten huonosti pojan kanssa on pärjännyt.
" On vähän kotona toi kuri unohtunut."
" Pukeminen on niin vaikeaa"
" Poikaa ei saa nukkumaan ja vielä sanoi että on AINA ollut vaikeampaa saada x nukkumaan, kuin muut lapset"
"Miten teillä kotona on unirytmi?"

Nyt pph sanoo, että meidän olisi viikonloppuisin ja lomalla pidettävä hoitopaikan rytmiä yllä, koska x on niin herkkä muutoksille?
Siis mitä? Meillä on vuosi eletty näin ja aina vapaapäivinä meillä herätään n. tuntia myöhemmin aamulla ja päiväunet vastaavasti tuntia myöhemmin päivällä. Nyt lomalla ollut paljon ohjelmaa, ja päikkäreitä jätetty väliin.
Poika ei niitä joka päivä nuku, huilihetki on riittänyt.
Miksi pph puhuu nyt vasta, jos jo VUODEN kerran ollut ongelmia lapsen kanssa?
Kuitenkin vielä kesällä oli puhetta, että vähennetään hoitopäiviä ja hoitaja harmitteli, että siinä vaiheessa varmaan joudutaan paikkaa vaihtamaan. Kun hän niin tuosta x:stä tykkää...
Nyt mä olen aivan ymmälläni, mitä ihmettä oikein tapahtuu?
 
"marianna"
Ompa kurja homma. Minä kysyisin ihan suoraan, että mistä on kyse ja miksi ei ole ottanut aikaisemmin puheeksi vaan on antanut käsityksen että kaikki sujuu hienosti.
 
"vierailija"
Älä välitä! Luulenpa että hoitajalla jotakin muuta murhetta ja sitten äksyilee lasten vanhemmille. Kyllä itsekin syyllistyn tuohon että jos itsellä kurja päivä niin ilkeilen muille. Kysy suoraan hoitajalta ja sano että jäi vaivaamaan aika lailla tuo asia. Kyllä se siitä.
 
"vieras"
Ehkäpä hoitaja vielä keväällä jaksoi teeskennellä, koska eli toivossa että hoitopaikka vaihtuu. Meillä on kokemusta hoitajasta, joka oli hyvän hoitajan maineessa. Totuus oli se, että hän aina kertoi, miten hienosti kaikki on mennyt, vaikka näin lapsestani, että mitään ei ole syönyt eikä uniaan nukkunut.

Kyllä meilläkin kesällä päiväunet monesti jää pois ihan valoisuuden vuoksi, ja syksyllä taas unta riittää selkeästi enemmän. Olen itse samanlainen, eli nukun kesällä ina vähemmän. Perhepäivähoitajille tuo nukkumattomuus tuntuu olevan ongelma, kun eivät saa huilia. Hoitaja ei ehkä halua hoitoon lasta, jonka hoitopäiviä vähennetään, koska ymmärtääkseni hoitaja saa palkan vain niiltä päiviltä kun lapsi on hoidossa, eikä toistakaan hoidettavaa voi aina ottaa tilalle.

Minä sanoisin pokkana, että kotona ei kyllä ole ollut ongelmia pukemisen ja nukkumisen kanssa, toivottavasti hoidossakin kohta pärjätään paremmin. Tai todennäköisemmin laittaisin lapsen päiväkotiin.
 
Poika on nyt 3v 9kk ja kovasti uhmakas. Kotona kuitenkin mennyt tosi hienosti. Ollaan eletty normaalia arkea kiukunpuuskineen ja iloineen. Hoitaja valittaa, kun poika pelleilee pukiessa ja ei tottele.
Kuitenkin kotona pukemishommat sujuneet normaalisti ilman mitään ylim. pullikointia. Mun mielestäni poika testaa hoitajaa pitkän poissaolon jälkeen.
Mä menin niin sanattomaksi perjantaina, kun ryöppy tuli niskaan niin negatiiviseen äänensävyyn. Koskaan aiemmin siis ei ole tuollaista ollut, vaan asioista on puhuttu asioina.
Inhottaa oikein viedä poika huomenna hoitoon.
Kaikenlisäksi poika puhunut koko viikon olevansa laiska? Ei kuitenkaan osaa kertoa mitä sillä tarkoittaa...
Laiskuudesta ei kuitenkaan mielestäni alta 4 veen kohdalla voi puhua...
 
[QUOTE="vieras";22115997]Jos noita ongelmia ei ole ollut viime vuonna? Lapsi kuitenkin vuodessa muuttuu aikalailla. Mutta kannattaa puhua suoraan.[/QUOTE]

No kun kaikki oli vielä hyvin ennen kesälomaa ja nämä hoitopäivien vähentämispuheet oli juuri elokuulla, ennenkuin jäin lomalla. Siis kaikki on nyt siis viidessä päivässä mennyt ihan persiilleen!
 
"äiti"
uhmaikä, voisitko harkita lapselle päiväkotia. kaipaa ehkä enemmän toimintaa, järjestettyä ohjelmaa.
Nyt aika menee uhitteluu. Mitä isommaksi lapsi tulee niin tarvii haasteellista tekemistä. Pph ei aina pysty vastaan haasteeseen kun joukossa hyvin eri ikäisiä lapsia, osa hyvin pieniäkin.
 
"vieras"
No itsehän myönsit että loman jälkeen kotona on rytmit olleet hakusessa, joten tottakai se heijastuu hoitoonkin. Se että nyt sanoo lapsen olevan vaikeasti nukutettava päiväunille voi johtua siitä, että rytmien puuttuessa tai häiriintyessä se voi todella korostua tai muuttua todelliseksi ongelmaksi. Aiemmin lasta on saattanut joutua välillä rauhoittelemaan tai on ollut se lapsi joka aina nukahtaa viimeisenä, mutta nyt sitten lisäksi on levoton ja esim. värkkää ylimääräisiä nukkumaan mennessä.

Ota hoitajan kanssa kunnon keskustelu ajan kanssa asiasta ja laittakaa rytmit kotona kuntoon.
 
[QUOTE="vieras";22116078]No itsehän myönsit että loman jälkeen kotona on rytmit olleet hakusessa, joten tottakai se heijastuu hoitoonkin. Se että nyt sanoo lapsen olevan vaikeasti nukutettava päiväunille voi johtua siitä, että rytmien puuttuessa tai häiriintyessä se voi todella korostua tai muuttua todelliseksi ongelmaksi. Aiemmin lasta on saattanut joutua välillä rauhoittelemaan tai on ollut se lapsi joka aina nukahtaa viimeisenä, mutta nyt sitten lisäksi on levoton ja esim. värkkää ylimääräisiä nukkumaan mennessä.

Ota hoitajan kanssa kunnon keskustelu ajan kanssa asiasta ja laittakaa rytmit kotona kuntoon.[/QUOTE]

Mä kyllä ymmärrän sen, että meillä ei lomalla herätty 6.30 ja käyty nukkumaan klo 12. Mutta mielestäni on silti kohtuutonta, että nyt vasta sanoo asiasta, jos ongelmia on ollut koko vuoden?
Kuitenkin vielä muutama viikko sitten vielä harmitteli, jos poikani joutuu häneltä pois.

Hoitopaikassa on kolme samanvuotiasta poikaa, joten tekemistä ja seuraa piisaa. Kaikenkukkuraksi se pojista ns. vanhin on yleensä ollut pph:n mukaan se kolttosten keksijä. Nyt sitten kaikki on kääntynyt mun poikani syyksi viidessä päivässä.
Tätä mä en ymmärrä.
 
"anna"
Voi jessus, tottakai se sopeutuminen päiväkotiarkeen voi jonkun aikaa kestää itse kullakin. Lasten kanssa työskentelevänä luulisi myös ymmärtävän, että nuo mainitsemansa asiat ovat aika tyypillisiä kolmivuotiaille, vai kuinka monen kolmivuotiaalta esim. kaikki pukeminen sujuu kuin ruusuilla tanssiminen? Ei meilläkään tuon ikäinen enää meinaa millään suostua nukkumaan päiväunia, kotona ei ollenkaan ja pk:ssa n. 20-40 min maksimissaan.

Lapset on erilaisia, käyttäytyvät eri kehitysvaiheissa eri tavoin ja uhmaa takuulla riittää enemmän ja vähemmän. Mä en kyllä tuollaista hoitajaa kauan katselisi, kyllä asioista pitää puhua avoimesti jo aiemmin, jos jotain ongelmaa on - ja keskustella rakentavasti, myös sen lapsen ikävaihe huomioiden. Ilmeisesti olisi tyytyväinen ainoastaan, jos lapset olisivat hiljaa, söisivät täysin siististi, kävisivät vain pöntöllä ja aina ajoissa, tekisivät kaiken itse mukisematta ja alistuisivat aina aikuisen tahtoon yhtään kyseenalaistamatta.

Tuli kyllä sellainen fiilis tuosta tyypistä, että eipä paljon huvittaisi jatkaa oman lapsen hoitoa tuollaisen "kynsissä", oli tuon käytöksen takana sitten mikä tahansa.
 
ja pph sanoi vielä, että kaikki muutkin, koululaistenkin vanhemmat pitävät rytmeistä kiinni lomilla. Ajoi minut siis ns. epänormaalien kansalaisten asemaan.
Onko meidän perhe tosiaan ainut, jossa ei laiteta kelloa soimaan klo 6.30 viikonloppuisin?
 
ja pph sanoi vielä, että kaikki muutkin, koululaistenkin vanhemmat pitävät rytmeistä kiinni lomilla. Ajoi minut siis ns. epänormaalien kansalaisten asemaan.
Onko meidän perhe tosiaan ainut, jossa ei laiteta kelloa soimaan klo 6.30 viikonloppuisin?
ja tästäkään ei ole sitten voinut mainita yhtään aiemmin, vaikka vuosi näin eletty herätyskellolla herättämättä?
 
"hankey"
ja pph sanoi vielä, että kaikki muutkin, koululaistenkin vanhemmat pitävät rytmeistä kiinni lomilla. Ajoi minut siis ns. epänormaalien kansalaisten asemaan.
Onko meidän perhe tosiaan ainut, jossa ei laiteta kelloa soimaan klo 6.30 viikonloppuisin?
Hoitaja on puhunut lööperiä. Itse pistän joskus kellon soimaan, jos haluan juoda aamukahvin rauhassa, mutta en varmasti herätä lapsia riekkumaan aamulla.
 
"anna"
En tunne lähipiiristäni yhtäkään perhettä, joka eläisi tarkalleen samalla kellonlyömällä, ellei lapset sitten niin herää. Meillä heräillään omaan tahtiin viikonloppuisin, noin suunnilleen +-0,5-1h arkirytmiin verrattuna. Voihan se olla, että jollakin tuokin ero voi vaikuttaa paljon, mutta veikkaisimpa, että pph on nyt vain närkästynyt, kun poikasi ei enää niin akuutisti tarvitse päiväunia ja hän ei saa kaikkia lapsia tainnoksiin samaan aikaan tietyksi ajaksi.
 
[QUOTE="vieras";22116195]Hoitaja on ehkä loukkaantunut/vihainen siitä, että aiotte vähentää päiviä tai vaihtaa hoitajaa ja purkaa sitten kiukkuaan/harmiaan noin?[/QUOTE]

niinpä...Mutta elokuussa viimeksi sanoin, että emme haluaisi vaihtaa hoitajaa, mutta jos hoitopäiviä vähennetään niin se on pakosti edessä. Eli ei ole meidän tahdosta hoitajanvaihdos edes kiinni.
 
"pph"
Aika radikaalisti saa hoitopäivät vähentyä, jotta se hoitajan palkkaan vaikuttaisi. Myös niiltä päiviltä, kun lapsi ei ole hoidossa, hoitaja saa palkan. Näin siis siinä tapauksessa että tuntimäärä on vähän yli 50 tuntia kahdessa viikossa.

Itselläni on hoidossa myös lapsi, joka ei enää vanhempien toiveesta nuku päiväunia (ikää 4v.) ja lapsi on haastava ja hoidossa yli 10 tuntia päivässä. Kyllä välillä olisi kivaa 11 tunnin hoitopäivän aikana edes hengähtää! Sovimme siis vanhempien kanssa, että lapsi lepäilee ja lueskelee lehtiä vähän aikaa, että saan pienimmät nukutettua. Mutta selvästi lapsi ne päiväunet tarvitsisi, mutta minähän en voi pakottaa enkä toimia vastoin vanhempien tahtoa, vaikka se olisi lapsen parhaaksi :(
 
"vieras"
ja pph sanoi vielä, että kaikki muutkin, koululaistenkin vanhemmat pitävät rytmeistä kiinni lomilla. Ajoi minut siis ns. epänormaalien kansalaisten asemaan.
Onko meidän perhe tosiaan ainut, jossa ei laiteta kelloa soimaan klo 6.30 viikonloppuisin?
Ei varmaan ole näin miten se pph sanoi.

Oikeasti, laittakaa päiväkotiin lapsi. Ehkä se ei olekaan niin ihana hoitaja...
 
"utelias"
[QUOTE="pph";22117215]Aika radikaalisti saa hoitopäivät vähentyä, jotta se hoitajan palkkaan vaikuttaisi. Myös niiltä päiviltä, kun lapsi ei ole hoidossa, hoitaja saa palkan. Näin siis siinä tapauksessa että tuntimäärä on vähän yli 50 tuntia kahdessa viikossa.

Itselläni on hoidossa myös lapsi, joka ei enää vanhempien toiveesta nuku päiväunia (ikää 4v.) ja lapsi on haastava ja hoidossa yli 10 tuntia päivässä. Kyllä välillä olisi kivaa 11 tunnin hoitopäivän aikana edes hengähtää! Sovimme siis vanhempien kanssa, että lapsi lepäilee ja lueskelee lehtiä vähän aikaa, että saan pienimmät nukutettua. Mutta selvästi lapsi ne päiväunet tarvitsisi, mutta minähän en voi pakottaa enkä toimia vastoin vanhempien tahtoa, vaikka se olisi lapsen parhaaksi :([/QUOTE]

Anteeksi - en millään pahalla kysy vaan uteliaisuudesta: jos tuo hoitopoikasi mielestäsi tarvitsisi unet (eli on väsynyt, sitäkö tarkoitit?), ja jos kerran päivällä lepäilee, niin eikö hän itsekseen myös nukahda siinä lepäillessään? Miten pidät hänet hereillä, jos hän on väsynyt ja tarvitsisi päiväunia?
 

Yhteistyössä