Päivähoidon työntekijät...!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työntekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työntekijä

Vieras
Miten herkästi ilmoitatte sairaasta lapsesta kotiin?

Itse olen tätä työtä tehnyt n.15 vuotta ja olen sitä mieltä, että vietän keskimäärin viikossa 38 tuntia niiden lasten kanssa ja opin niitä tuntemaan niin, että näen kun joku ei ole oma itsensä.

Nyt sain vihat niskaani kun soitin lapsesta joka vaan makasi koko aamupäivän ja valitti huonoa oloa, silmät "kiiluivat / lasittuneet" ja posket punaiset, mutta ei kuumetta. Nukahteli / torkahteli ja paleli.

Laitoin äidilleen viestin, että tilanne tämä, että ei paniikkia tai hätää hakea kotiin, mutta tiedoksi että on varmaan tulossa kipeäksi.

Äiti tuli n.reilun tunnin päästä ja totesi itsekin, että lapsi ei ole kunnossa.

No, sitten sainkin isältä "kuulla kunniani" kun häiritsen ihmisiä jotka yrittää töitään tehdä ja pikkuasioista valitan ja plaa. Sanoin, että tässä yksikössä myös muut olivat sitä mieltä, että lapsi ei ole ulkoilu/hoitokuntoinen.

(Eikä ollut eka -eikä vika- kerta kun sain silmilleni tästä aiheesta)

Mutta siis olisitteko tässä esimerkkitapauksessa odottanut sen 5 tuntia että äiti tulee muutenkin hakemaan? Kauanko seurailette ja laitatteko tuollaisia "varoitusviestejä" että vanhemmat osaavat työpaikallaan varoittaa et saattavat olla pois? Mitä mieltä ylipäätään...

Jotenkin taas sellanen olo et paskaaks mä tällä palkalla tällä alalla kituutan kun ei koskaan saa hyvää palautetta... Tänään tällainen päivä, huomena toivottavasti toisenlainen ;)

NO johan oli ...
Älä välitä :hug: Toimit aivan oikein.
Oma tyttö kun oli vielä päiväkodissa, niin olin kyllä tyytyväinen jos tytön mahd.sairastumisesta soitettiin. Ja nimenomaan sanottiin, että ei tarvitse sillä sekunnilla hakea, mutta oli kiva tietää tilanne.. :)

Hyvää työtä teet !!!!

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Niin siis laitoin viestin, en soittanut kuten jostain ihmeen syystä kirjotin :D

En mä nokkiini ota, nahka on paksuuntunut, mutta ei se silti hyvältä tunnu. Ja itseni tuntien en koskaan totu aiheettomiin negatiivisiin purkauksiin vaikka ne vastaanotankin ammattilaisen ottein enkä niitä jää märehtimään.

Syyttömiä me työntekijät olemme siihen, että jotkut päättävät tehdä lapsia jotka voivat myös sairastua ja täten häiritä työntekoa....................

En ole päivähoitaja, mutta muutaman lapsen kanssa kolmea päivähoitoa käyttänyt. Yksi paikoista soitteli 1-2 kertaa kuukaudessa milloin minkäkin 'on varmaan kuumetta, vatsa kipeä, ei leiki' juttujen takia. Välillä osui oikeaan, mutta todella monta kertaa olin seuraavan päivän töistä pois täysin terveen lapsen kanssa.

Yksi paikka yritti olla turhankin tarkka. Ottivat pepusta kuumeen 3-4 vuotiailtakin ja ilman kuumetta ei hälytetty noutamaan. Pyysin, ettei kuumetta enää mitattaisi, kun lapselle alkoi tulla ujostelukausi, mutta kun kuuluu asiaan niin kuuluu asiaan.

Nykyinen ei ole soittanut kuin kerran vuodessa noutamaan. Välillä kertovat noudettaessa, että epäilevät lapsen tulevan kipeäksi tai että tänään oli erityisen väsynyt ja kannattaa seurata oloa. Varoittavat myös etukäteen ryhmässä olevista vatsataudeista ja flunssista. Itse tykkään tästä tavasta eniten.

Oho mitä hulluja...mä olisin superkiitollinen jos soitettaisiin pojasta ettei kaikki ole ok jos siltä vaikuttaisi. Jos on selkeästi huonokuntoinen niin johan mua itkettäis ajatuskin että joutuisi siellä lapsilauman keskellä kalpeana horjua eikä vanhemmat tule, kukaan ei soita isälle tai äidille. :(
Ja ketut töistä jos lapsi on huonossa kunnossa. :O

Lapsia tosiaan oppii tuntemaan aika hyvin kun he päiväkodissa ovat tovin olleet. Meillä usein voidaan esim. aamupäivä seurailla tilannetta (toki mitataan kuume jos lapsi on lämmin jne) ja jos päivälevon jälkeenkin lapsi käyttäytyy poikkeuksellisesti (on väsynyt, silmät kuumeisen näköiset tms) soitetaan vanhemmalle, että ei taida olla kunnossa, mutta ei mitään suurempaa hätää. Etenkin jos lapsi on sellainen, joka haetaan vasta myöhemmin ja hänen tulisi jaksaa iltapäivällä ulkoilla tunti tai parikin, niin moni vanhempi mielellään hakee aiemmin pois jos vaan kykenee. Vihoja ei ole niskaan tullut, vaikka lapsi olisikin seuraavana päivänä ok ja kyseessä oli vain väärä hälytys.

Mielestäni olet toiminut oikein, kaikilla vain on niin kovin erilaiset ajatusmaailmat siitä, milloin ollaan niin kipeitä että tarvis pysyä kotona.

Päiväkodissa on lapsia kuitenkin niin monenlaisista perheistä, että paljolti homma on tasapainoilua ja ymmärtämistä erilaisista näkemyksistä.

Mä ymmärrän sun harmin vaikka työtä on takana vuosia, olen itse myös sellainen joka ei kestä aiheetonta kritiikkiä, tai se tuntuu aina pahalta enkä usko tottuvani.
Mutta jos olet meidän päiväkodissa töissä(tuskin:D) niin mahtavia tyyppejä tädit ja sedät siellä eikä mitään valittamista, lapseni viihtyy heidän ansiostaan hyvin ja me voidaan olla huoleti mieheni kanssa kun on noin osaavat hoitajat! Pitäisi kyllä kiittää ääneenkin joskus...se vaan helposti jää :ashamed:

sama homma, olen ilmoittanut vanhemmille. Sen todellakin huomaa silmistä, jos lapsi on tulossa sairaaksi. Tähän saakka ovat olleet tyytyväisiä sekä pitäneet lapsen kotona tervehtymässä.

Oletpa ap ihana hoitaja. Meillä on allergisia lapsia ja olisi ollut todella iloinen jos lapset olisivat saaneet kaltaisesi hoitajan joka osaa/jaksaa seurata lapsen vointia.

Koita jaksaa haukuista huolimatta :)

Kyllä mä ainakin sanon päiväkodissa, jos itseäni yhtään epäilyttää lapsen kunto, että soittakaa vain heti, jos jotain tulee, niin tulen hakemaan! Mulla astmaatikko-lapsi, joka varsinkin noiden tiukkojen pakkasten aikaan saattaa olla vähän "epäkunnossa", ja todellakin toivon, että mulle ilmoitetaan mielummin ennemmin kuin myöhemmin! Kun en työkseni mitään rakettitiedettä harrasta, niin mulle on tärkeämpi se, ettei lapsen tartte olla sairaana päivähoidossa, kuin se, että työni jää mahdollisesti hetkelllisesti vähemmälle huomiolle..

Yhteistyössä