Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Jos lapset peilaa ja ihailee vanhempiaan NIIN paljon mitä annat ymmärtää. Niin kiroilu lieneen pientä. Moniko palstalainen polttaa tupakkaa? Moniko juo sen yhden kaljan tai siiderin silloin tällöin? Saati moniko vetää perseet olalle. Ja lapset tietävät tai näkevät nämä asiat?
Jos lähdetään noin mustavalkoiselle linjalle, niin sähän petit aikanasi poikaystävääsi? Eli JOS se selviää lapsillesi joskus, niin he ottavat susta mallia. Yksinhuoltajien lapset ihailevat äitiään ja haluavat myös alkaa yksinhuoltajiksi tai tehdä lapsia useamman partnerin kanssa. Tai sitten lapset voivat oppia että vanhemmatkin tekevät virheitä ja että se kiroileminen tai tupakointi on väärin.
Mun ongelmani on kiroilu. Mä en ole pettänyt partnereitani, en ole yh, en juo kaljaa (paitsi alkoholitonta joskus), en tupakoi. Mun virheeni on että hermostuessani kiroilen. Silti sun mielestä olen välinpitämätön äiti. Vaikka kiroilun ohessa annan lapsilleni kaiken aikani, rakkauteni ja ylistän heitä vuolaasti sanoin. Mutta sitä ei lasketa. vain se että hermostuessani kiroilen merkitsee jotain.
:xmas:
Kiroilulla ja kiroilulla on eroa. Jos vanhemmat kiroilee lapsilleen, se on todella väärin. Jos vanhemmat keskustelee keskenään ja sanovat vaikka että Jaskan uusi auto on helvetin hieno, niin ei sekään kovin hyvä juttu ole, muttei kuitenkaan niin paha asia kuin se että haistattelee lapselleen tai rääkyen käskee tämän painua helvettiin.
Juu, mä petin entistä poikaystävääni. Ja kun lapset kasvaa, niin olen täysin valmis keskustelemaan parisuhdeasioista heidän kanssaan. Kertomaan, että itse tein näin nuoruudessani ja se oli väärin, en ole siitä ylpeä, ja asiat pitäisi pystyä selvittämään toisilla tavoilla. Mutta onhan tuollaisen seurusteluikäisen eli vaikkapa 15+ vuotiaan ymmärrys jo ihan eri tasolla kuin pari-kolmevuotiaan jolle huudetaan että painu helvettiin...eli tuskin se pikkulapsi, jolle ehkä päivittäinkin kiroillaan, ymmärtää että vanhemmatkin on vain ihmisiä jotka tekee virheitä, vaan se oppii pitämään tuota ihan normaalina kommunikointina kun suututtaa, koska on pienestä pitäen tuota saanut osakseen. Ihmettelee vaan, miksi äiti ja iskä kieltää häntä kiroilemasta, vaikka itse kuitenkin koko ajan kiroilevat.
Tupakoinnista ja humalahakuisesta juomisesta olen sitä mieltä, että ei lasten olisi hyvä niitäkään nähdä. Alkoholin kohtuukäytön näkeminen (esimerkiksi saunaolut kerran viikossa tai lasi viiniä ruoan yhteydessä ) sen sijaan on hyvä juttu mun mielestä: siitä lapset saa mallia, miten alkoholia voi käyttää fiksusti.
Mä taisin jo todeta, että et sä ole välinpitämätön äiti, jos tunnet syyllisyyttä siitä että kiroilet ja huudat lapsille. Sellainen äiti on välinpitämätön, joka kiroilee ja huutaa JA puolustaa toimintaansa kaikin tavoin, ei näe siinä mitään väärää, yks hailee mitä muut ajattelee koska ne on hänen muksut ja hänen asiansa miten hän ne hoitaa.
Siitä, että hyvät tavat opitaan kotona ja että esimerkin voima on suuri pikkulasten ollessa kyseessä lienee ihan turha kiistellä.