Painu helvettiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lunacy sioux
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lunacy sioux

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
6 381
0
36
Tuosta eilisestä ketjusta tuli mieleeni kysymyksiä.
-Mitä sinulle tarkoittaa sana helvetti?
-Entäs jos se on vain sana sanojen joukossa?
-Mikä on ruminta mitä itse olet hermot kireällä huutanut lapsillesi?
-Ja jos isä tai äiti sanoo lapselle julkisesti rumasti, niin merkitseekö se mielestäsi automaattisesti että lasta ei saa vanhemmiltaan rakkautta?

Eilisestä ketjusta sai sellaisen kuvan ettei vanhemmilla ole oikeutta väsyä. Monikohan tämän ajatuksen omaavista vie itse lapsensa päiväkotiin? Ja mitäs siellä sitten tapahtuu :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
-Mitä sinulle tarkoittaa sana helvetti? Just pinnanpalamishetkellä se tarkoittaa, että parasta kohteen suoriutua mahd etäs mahd pian
-Entäs jos se on vain sana sanojen joukossa? Tätä nimenomaan...
-Mikä on ruminta mitä itse olet hermot kireällä huutanut lapsillesi? Kun lapsi huusi mulle, että toivon ettet olis mun äiti, huusin takas että samat fiilikset
-Ja jos isä tai äiti sanoo lapselle julkisesti rumasti, niin merkitseekö se mielestäsi automaattisesti että lasta ei saa vanhemmiltaan rakkautta? No ei tietenkään.

Eilisestä ketjusta sai sellaisen kuvan ettei vanhemmilla ole oikeutta väsyä. Monikohan tämän ajatuksen omaavista vie itse lapsensa päiväkotiin? Ja mitäs siellä sitten tapahtuu :whistle:

Suoraan sanottuna VITUTTAA sellainen tekopyhyys, etteikö muka ikinäkoskaanmilloinkaan menettäis hermoja lapseensa, teki tämä mitä tahansa...

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
-Mitä sinulle tarkoittaa sana helvetti? Just pinnanpalamishetkellä se tarkoittaa, että parasta kohteen suoriutua mahd etäs mahd pian
-Entäs jos se on vain sana sanojen joukossa? Tätä nimenomaan...
-Mikä on ruminta mitä itse olet hermot kireällä huutanut lapsillesi? Kun lapsi huusi mulle, että toivon ettet olis mun äiti, huusin takas että samat fiilikset
-Ja jos isä tai äiti sanoo lapselle julkisesti rumasti, niin merkitseekö se mielestäsi automaattisesti että lasta ei saa vanhemmiltaan rakkautta? No ei tietenkään.

Suoraan sanottuna VITUTTAA sellainen tekopyhyys, etteikö muka ikinäkoskaanmilloinkaan menettäis hermoja lapseensa, teki tämä mitä tahansa...

Ihan kuin minun suusta tämä puhe

Vanhemmilla ON oikeus väsyä ja menettää hermonsa.
Mutta kiroilu ja töniminen on silti väärin. Aikuisen täytyy pystyä hillitsemään suuttumustaan sen verran, ettei käyttäydy kuin pahainen kakara.
Näin se vaan on. Mutta nämä kiroilija-tukistajaäidit AINA olettaa, että niillä, jotka eivät lapsilleen kiroile tai eivät lapsiaan fyysisesti kurita, on helpot lapset tai ei uhmaikäistä ollenkaan. Sori, mutta ei se mene niin. Niillä äideillä on joko paremmat hermot kuin kiroilijoilla ja tukistajilla, tai halua ratkaista asiat muuten kuin ärräpäitä päästelemällä tai lapsia nippailemalla. Ehkä molempia.
Ruminta, mitä olen lapselle sanonut? Kuono umpeen taitaa olla ruminta.

-Ja jos isä tai äiti sanoo lapselle julkisesti rumasti, niin merkitseekö se mielestäsi automaattisesti että lasta ei saa vanhemmiltaan rakkautta?

tarkoittaa miulle sitä että saa mennä mahdollisimman kauas minusta. ruminta mitä olen sanonut.. apua.. oon sanonut monta rumaa asiaa :ashamed: varmaan se kun sanoin lasta paskapääks :ashamed: :ashamed: eikä todella tarkoita sitä etten rakastais lasta, mä rakastan niitä niin paljon että sattuu välillä. ei sellaista vois välillä vihata jota ei rakastais. rakkauden vastakohta on välinpitämättömyys.

no ensinnäkin en vois ikinä huutaa lapselle, että mene helvettiin tai mee viittuun tai jotain sellaista. korkeintaa toiseen huoneeseen saatan komentaa. tai jos ollaan kaupassa ja asioilla ja asiat menee lapsen kanssa hankauksiin, niin saatan sanoa, että joutuu autoon jos ei asetu ihmisiksi.
sit taas se että jos joku noin sanoo lapselleen, ei automaattisesti tarkoita sitä, että lapsi ei saa rakkautta, tai että lasta kaltoin kohdellaan, mitään lastensuojeluilmoitusta en ton perusteella kyllä lähtisi tekemään.
ja kolmanneksi, en jaksa uskoa sitä, etteikö jokaisella vanhemmalla se pinna joskus katkea. luulen, että jokaisen vanhemmat pinna katkeaa, ja silloin ei välttämättä aina käyttäydy fiksusti, varsinkaan jos on väsynyt. tai lapsi tekee miljoonannen kerran jotain kiellettyö.
mitä sä sitten tarkoitit tolla päiväkotijutulla????

läheisten kanssa ne tunteet tuppaa kiehahtelemaan enempi kun jonkun mr./mrs nobodyn kanssa ja kukapa olisi läheisempi kuin oma lapsi?mutta mutta.jos aikuinen kiehuu pelkkää omaa väsymystään,pitää se osata pyytää lapselta anteeksi ja yrittää hommata apua, jos tämä siis yleisempääkin.
en ole eilistä ketjua lukenut,enkä siis siihen kommentoinut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Niillä äideillä on joko paremmat hermot kuin kiroilijoilla ja tukistajilla, sekä/tai halua ratkaista asiat muuten kuin ärräpäitä päästelemällä tai lapsia nippailemalla.

Tai sitten taustalla sellaisia kokemuksia, että ei itse kykene esimerkiksi kohtelemaan omia lapsia samalla tavalla kuin itseä on kohdeltu. Jotkut tietysti toistaa niitä samoja käyttäytymismalleja, mutta osalla on ehkä niin pahat muistot siitä mitä itse on kokenut, että ei yksinkertaisesti pysty tekemään samalla tavalla.

Vanhemmilla ON oikeus väsyä ja menettää hermonsa.
Mutta kiroilu ja töniminen on silti väärin. Aikuisen täytyy pystyä hillitsemään suuttumustaan sen verran, ettei käyttäydy kuin pahainen kakara.
Näin se vaan on. Mutta nämä kiroilija-tukistajaäidit AINA olettaa, että niillä, jotka eivät lapsilleen kiroile tai eivät lapsiaan fyysisesti kurita, on helpot lapset tai ei uhmaikäistä ollenkaan. Sori, mutta ei se mene niin. Niillä äideillä on joko paremmat hermot kuin kiroilijoilla ja tukistajilla, tai halua ratkaista asiat muuten kuin ärräpäitä päästelemällä tai lapsia nippailemalla. Ehkä molempia.
Ruminta, mitä olen lapselle sanonut? Kuono umpeen taitaa olla ruminta.

hyvin sanottu. :flower: Niin, olen mä kiroillut monta kertaa, mutta joka kerta hiljaa itsekseni, en lapselle, enkä lapsen kuullen.

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:

Sitä että päiväkodeissa lapsia kohdellaan usein huomattavasti huonommin mitä kotona.
Eli jos ja kun äiti ajattelee että hän ei lapselleen huuda (eihän täydellinen äiti huuda). Ja vie sitten mukulansa hoitoon. Niin mitäpä siel tapahtuu? Rasistiset hoitajat huomauttelevat lapsille asiattomia. Suut pestään saippualla. Ruoka pakkosyötetään. Ja mitä lie kaikkea tapahtuukaan mikä ei vaan tule ilmi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:

. Tästähän ei varmaan monenkaan kohdalla ollut kyse, lainaanpa itseäni tuosta kyseisestä ketjusta: Ymmärrän kyllä, että uhmikseen saattaa palaa hermo, mutta ihmettelen, kuinka moni tässäkin ketjussa tuota isän käytöstä pitää hyväksyttävänä. Kun joku erehtyy sanomaan, ettei hänen mielestään tuollainen ole oikein, kaivetaan esiin "täydelliset äidit"-kortti. Ei kai se ihan noin mustavalkoista kuitenkaan ole? Itsekin olen lapselleni hermostuessani huutanut, mutta siltikään en sitä pidä oikeana tapana toimia, oli se pieni päivänsäde kuinka vaikealla tuulella tahansa.

Jos se helvetti on vain sana sanojen joukossa, niin sittenhän voi käyttää jotain nätimpääkin ilmaisua.

Oli sitten lapsen hoitoon jättämisestä, lapselle huutamisesta tai mistä tahansa kyse, niin täällä kaivetaan aina jossain vaiheessa esiin sama asia: "itsekin tein näin, eikä ole lapselle traumoja tullut". Tämä on tietysti keino hälventää omaa syyllisyydentunnetta, mutta älkää nyt tosissanne kuvitelko, että ne mahdolliset traumat tulevat juuri sillä hetkellä näkyviin, tai että te niitä edes kykenisitte aina objektiivisesti huomioimaan.

Vanhemmalla on toki oikeus väsyä, mutta siltikin VANHEMMAN TEHTÄVÄ ON OLLA VANHEMPI, eikä mikään takaisin haistattelija.

En tosiaan ymmärrä miten pk tähän keskusteluun liittyy, joten en sitä sen enempää edes kommentoi.

Sitä että päiväkodeissa lapsia kohdellaan usein huomattavasti huonommin mitä kotona.
Eli jos ja kun äiti ajattelee että hän ei lapselleen huuda (eihän täydellinen äiti huuda). Ja vie sitten mukulansa hoitoon. Niin mitäpä siel tapahtuu? Rasistiset hoitajat huomauttelevat lapsille asiattomia. Suut pestään saippualla. Ruoka pakkosyötetään. Ja mitä lie kaikkea tapahtuukaan mikä ei vaan tule ilmi.

eli ihan sama miten itse toimin vanhempana, koska joku aikuinen joskus jossain käyttäytyy väärin lastani kohtaan kuitenkin

Hyviäkin päiväkoteja on. Paljon. Suurin osa hoitajista tekee työnsä hyvin, sadistiset lastenkiduttajat lienee promillen kokoinen vähemmistö.

Aika moni kai on sanonut aika ajoin huutavansa lapselle, muttei kirosanoja.

Ja vaikka päiväkoti olisi miten paska, niin ei se siltikään oikeuta vanhempia karjumaan lapsilleen kirosanoja ja käyttämään näitä kohtaan fyysistä väkivaltaa (millään tasolla). Se on aika huono tekosyy tuollaiselle käytökselle mun mielestä.

no höpö höpö. suurimmassa osassa päiväkoteja toimitaan ihan asianmukaisesti. Ja mitä toi rasistisuus nyt tähän liittyy :o :o .

Hyviäkin päiväkoteja on. Paljon. Suurin osa hoitajista tekee työnsä hyvin, sadistiset lastenkiduttajat lienee promillen kokoinen vähemmistö.

Aika moni kai on sanonut aika ajoin huutavansa lapselle, muttei kirosanoja.

Ja vaikka päiväkoti olisi miten paska, niin ei se siltikään oikeuta vanhempia karjumaan lapsilleen kirosanoja ja käyttämään näitä kohtaan fyysistä väkivaltaa (millään tasolla). Se on aika huono tekosyy tuollaiselle käytökselle mun mielestä.

Tässä asiassa oon samaa mieltä sun kanssas.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Niillä äideillä on joko paremmat hermot kuin kiroilijoilla ja tukistajilla, sekä/tai halua ratkaista asiat muuten kuin ärräpäitä päästelemällä tai lapsia nippailemalla.

Tai sitten taustalla sellaisia kokemuksia, että ei itse kykene esimerkiksi kohtelemaan omia lapsia samalla tavalla kuin itseä on kohdeltu. Jotkut tietysti toistaa niitä samoja käyttäytymismalleja, mutta osalla on ehkä niin pahat muistot siitä mitä itse on kokenut, että ei yksinkertaisesti pysty tekemään samalla tavalla.
Täytyy muistaa myös että ihmiset ovat erilaisia. Ihmiset reagoivat stressiin erilailla.
Mä epäilen että harva vanhempi HALUAA ratkaista ongelmatilanteet huutamlla tai tukistamalla. Mutta jos vahinko on jo tapahtunut, niin ainakaan se että muut kivittävät ei varmasti helpota tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Siinä teille:
Lukekaapa Väestöliiton julkaisema kirja Äidin kielletyt tunteet! (toim kristiina Janhunen ja Minna Oulasmaa)

näitä kiellettyjä tunteita tulee ihan varmasti jokaiselle ja niitä on hyvä purkaa, mutta lapsi ei tosiaan saa olla se kohde.

no höpö höpö. suurimmassa osassa päiväkoteja toimitaan ihan asianmukaisesti. Ja mitä toi rasistisuus nyt tähän liittyy :o :o .

Varmasti suurin osa hoitajista on päteviä ja asiallisia. Mutta joukkoon ei tarvitse mahtua kun yksi toisenlainen. Mä kyllä olen kuullut ihan tarpeeksi tarinoita niistä ei niin mukavista hoitajista.
Miten rasismi liittyy tähän? Mun mielestä jos lasta kohdellaan rasistisesti hoitopaikassa on ihan verrattavissa muuhun väkivaltaan.

Täytyy muistaa myös että ihmiset ovat erilaisia. Ihmiset reagoivat stressiin erilailla.
Mä epäilen että harva vanhempi HALUAA ratkaista ongelmatilanteet huutamlla tai tukistamalla. Mutta jos vahinko on jo tapahtunut, niin ainakaan se että muut kivittävät ei varmasti helpota tilannetta.

Mutta jos äiti tai isä reagoi stressiin siten, että kiroilee lapselle ja tukistaa tätä, niin silloin on haettava apua! Apua arjen jaksamiseen, keinoja purkaa suuttumustaan muulla tavalla.

Eikä se monelle ole mikään vahinko, vaan elämäntapa: kirosanat on sanoja muiden joukossa, vittu ja paska on kuin välimerkkejä joita viljellään puheessa, tukistetaan kun sana ei kuulu, jne. Sanotaan, ettei ne lapset siitä ole pilalle menneet, puolustellaan näitä tekoja. Se on lapsen kannalta todella ikävää ja väärin.

Yhteistyössä