Painonhallinta ja raskaus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulla

Vieras
Olen raskaana ja nyt tullut pari kg lisää... ja 14. rv menossa.
Mietin tässä kun pahoinvointi on nyt vähentynyt, eli enää ei tarvi olla niin 24/7 syömässä (kuten alussa piti melkeen koko ajan syyä jotain ettei tulis huono olo...) niin oon ruvennut nyt miettimään vähän että miten saan painon nousemaan mahdollisimman VÄHÄN?

Ensinnäkin siksi että meidän suvussa on korkeaa verenpainetta yms enkä todellakaan halua mitään sellasia.
Ja toisekskin en halua että on sitten kauheita läskimääriä kadotettavana synnytyksen jälkeen.
Terveellisesti pitäis tietenkin syödä, mutta kuinka paljon esim. ? Että sikiö varmasti saa kaikki ravintoaineet?

Jos jollakin on antaa jokin hyvä "ruokalista" päiväksi niin olisin tyytyväinen :)
Ja sitten liikunnasta, että minkälainen liikunta olis parasta? Ja kuinka usein?

Olen yhtä kamppailulajia harrastanut noin 10 vuoden verran ja nyt sen sitten olen tietenkin joutunut lopettamaan, niin pelkään että jo senkin takia paino nousee.... :(

Liikkuahan voi kaikinpuolin, sitä mikä itestä tuntuu hyvältä. Herkkuja vähennä. Jos tuntuu että pitää jotai napostella nii lohko kurkkua, omenaa yms. ja syö niitä.

Täällä kans yritetään mahollisimman vähäistä painon nousua. Nyt on -1kg. Mut mulla ylipainoa 10kg lähtiessä. ja viikkoja siis 15

mulla on painoindeksin mukaan lievaästi ylipainoa... Mutta tosin en sit tiiä kuinka paljon siihen on luottamista kun kuitenki lihastakin on jonki verran.

Mietin että jos joku on raskaana ollessa käynyt salilla, niin miten olette siellä treeenannut ja mitä lihaksia jne..?

Entä voiko juosta raskaana ollessa ja mille viikolle asti? Musta tuntuu ettei ois kovin hyvä jos se vaavin alku siellä hytkyy puolelta toiselle :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mulla on painoindeksin mukaan lievaästi ylipainoa... Mutta tosin en sit tiiä kuinka paljon siihen on luottamista kun kuitenki lihastakin on jonki verran.

Mietin että jos joku on raskaana ollessa käynyt salilla, niin miten olette siellä treeenannut ja mitä lihaksia jne..?

Entä voiko juosta raskaana ollessa ja mille viikolle asti? Musta tuntuu ettei ois kovin hyvä jos se vaavin alku siellä hytkyy puolelta toiselle :D

Mun mielestä kaikkia liikuntaa voi harrastaa siihen asti ku itestä tuntuu hyvältä.

Vedessähän se lapsi siellä on nii eihän se nii kauheesti pompi :D

Mä sain aikanaan vähän vastaavassa tilanteessa neuvolasta ruokaohjelman, joka oli tarkoitettu raskausajan diabetesta sairastaville. Kaikki ateriat oli valmiiksi sellaisessa 'taulukossa'. Oli tosi hyvä.

Neuvola kyllä antaa ohjeet terveellisestä ruokavaliosta.
Jos jättää herkut pois ja syö terveellisesti ei liho, oli raskaana tai ei.

Kannattaa toki vähentää myös suolaa ja juoda paljon vettä, jottei turhaa nestettä kertyisi.

Täältä Espoon kaupungin sivuilta löyty nuo raskausajan diabeteksen ruokavalio-ohjeet. Päivän esimerkkiateriat löytyvät sivun lopusta.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187

mä oon viikolla 35 nyt ja painoa tullu n.9 kg joka mun mielestä on ihan sopivsti.
Mä syön aikalailla lautasmallin mukaan ja normaalia kotiruokaa. Mulla on siinä mielessä hyvin asiat että herkut ei hirveesti ole maistunut koko raskausaikana vaikka muuten oonki aikamoinen herkkusuu.
Hedelmät on täällä ollut kovassa kulutuksessa.. ja kävipä mulla niinkin että kiivi on ollu suurinta herkkua, monta on menny päivässä vaikka ennen raskautta en niitä voinut syödä kuin yhden ja sen jälkeen suu oli tulessa..Nyt raskausaikana "allergia" on hävinnyt..

Musta tuntuu että mun on raskaana ollessa ollut helpompi sanoa ei kaikelle hyvälle kun aina aattelen että jos nyt syön ton suklaalevyn vauvan paino nousee ainakin kilon saman tien ja mä saan pungertaa ulos sellasen 5 kilosen pikku beibin jonka seurauksena repeän kokonaan.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja i:
Täältä Espoon kaupungin sivuilta löyty nuo raskausajan diabeteksen ruokavalio-ohjeet. Päivän esimerkkiateriat löytyvät sivun lopusta.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187

oi tuo oli hyvä :) kiitos

entä onko jollain vinkkejä kun mä olen kesän yötöissä, että miten sillon kannattais syödä? Vai kannattaako vaan tota samaa listaa noudattaa mutta vaihtaa kellonaikoja? :D

Yhteistyössä