Painon nousu raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras

Onko mahdollista ja todennäköistä, että painoni ei nousisi raskauden aikana esim. 6 kg enempää? Vai onko tämä sellainen asia, johon voi itse vaikuttaa vain rajoitetusti? Ymmärrän, että tietenkin voi vaikuttaa painonnousuun tietyissä määrin. Mutta mitä jos koko ajan on nälkä? Ei kai raskaana ollessa kannattaisi antaa itsensä nälässäkään olla?

Mulla on siis nyt vasta paino tippunut ja ruokahalua ei juuri ole. Mutta mitäpä jos sellainen 'pakko syödä' -olo iskee?

Miksi ylipäätään mietit asiaa tossa vaiheessa? Jokainen raskaus on erilainen, toisilla painoa tulee 6kg toisilla 30. Missään nimessä ei kannata pilata raskautta kiloja kyttäillessä. Syö terveellisesti ja muistaa sen ettei kuitenkaan tarvi syödä kahden edestä. Se leipä ja 1 jugu riittää energialtaan vauvan kasvun turvaamiseen.

No ei nyt ainakaan kannata tietoisesti alkaa mitään nälkäkuuria pitämään.
Se on ihan normaalia (ja yleensä suotavaakin) että kiloja tulee jonkun verran.
Tietysti terveellinen ruokavalio on jokaiselle, raskaana tai ei, hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Miksi ylipäätään mietit asiaa tossa vaiheessa? Jokainen raskaus on erilainen, toisilla painoa tulee 6kg toisilla 30. Missään nimessä ei kannata pilata raskautta kiloja kyttäillessä. Syö terveellisesti ja muistaa sen ettei kuitenkaan tarvi syödä kahden edestä. Se leipä ja 1 jugu riittää energialtaan vauvan kasvun turvaamiseen.

Pilata raskautta? Tarkoitat kai pilata kroppaa raskauden kiloilla?

Syö terveellisesti äläkä käytä raskautta tekosyynä mättää kaikkea epäterveellistä ja lihottavaa, nin varmasti pysyy jonkin verran kurissa kilot. Minulla tuli n. 8kg painoa, vaikka äitiysneuvolassa olivat sitä mieltä et saa tulla 20. N. 2kk kuluttua synnytyksestä on 7kg lähtenyt vaikka yritin olla laihtumatta. 6kg jäi laitokselle jo.

Mietin asiaa lähinnä, koska olen ottanut suuren painonnousun jotenkin automaattisena osana raskautta. Mun ympärillä ihmiset ovat lihoneet suuriakin määriä raskauden aikana (esim 25 kg) enkä aiemmin ole edes kuullut siitä että paino voi laskeakin. Viikkoja mulla on 11. Joten ehkäpä tämä jatkuukin näin tämä mun raskaus ja niitä kiloja ei sitten tulekaan niin hurjasti..? Ei painonnousu ole mulle mitenkään huono asia, kunhan ihmettelen. Painoa saa mun puolesta tulla, mutta sen sijaan housut mahtuukin entistä parmemin jalkaan ja kasvotkin on kavenneet!

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:

Kyllä mie tarkoitin raskautta. Kilokyttääjä jos toinenkin on tehnyt raskaudestaan hel vetin kyttäämällä kertyviä kilojaan (ja pitämällä itteensä nälkäkuurilla ), jotka ny kuitenkin suurimmassa osassa raskauksia on ihan normaalin rajoissa.

Itse elän viikkoa 36+5 ja painoa on tullut ehkä 6,5kg eikä voi sanoa, että nälkäkurkeilun ansiosta. Aika runsaasti on saanut syödä. Ja tosiaan, alkuun painoa ei tullut juuri lainkaan. ehkä se 2kg oli saldo viikkoon 14 mennessä. Lopussa kun vauva on tosissaan alkanut ottaa massaa niin on itselläkin paino noussut.

Muista että viikolla 11 se on ihan pieni sintti eikä alkuraskauden runsas ja nopea painonnousu todella olekaan suotavaa. Ole siis nykyiseen tilaasi tyytyväinen ja ota se mitä tulee niin rauhassa vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:

Kyllä mie tarkoitin raskautta. Kilokyttääjä jos toinenkin on tehnyt raskaudestaan hel vetin kyttäämällä kertyviä kilojaan (ja pitämällä itteensä nälkäkuurilla ), jotka ny kuitenkin suurimmassa osassa raskauksia on ihan normaalin rajoissa.

Niin tosiaan vastasinkin tuossa aiemmin, että ei ole kyse mun painontarkkailusta siinä mielessä etten halua lihota. Ihan vaan ihmettelen ja mietiskelen asiaa, kun olin varautunut ihan muuhun.

ihan tavallista terveellistä ruokaa vaan kohtuudella. Ei se energiantarve niin paljon raskaana ollessa kasva että pitäisi alkaa mättämään, ja kun usein loppuraskaudessa varsinkin myös liikkuminen vähenee niin suunnilleen saman verran tarvitsee syödä kuin ennen raskauttakin. Se lisääntynyt energiantarve raskausaikana ei ole kuin muutama sata kcal korkeintaan.
Jos hirveästi syöpötyttää niin sitten jotain vihanneksia ja juureksia esimerkiksi voi napostella aika paljon ihan hyvillä mielin.

Ei rasvaa tarvitse kerätä kymmeniä kiloja raskaana ollessa, turvotus taas on sitten asia erikseen.

Voihan sitä syödä pieniä, terveellisiä annoksia jos kovasti nälkä kurnii. Jos painon kertyminen huolettaa, aina voi raskausaikanakin liikkua. Siis mikäli neuvolalääkäri ei ole erikseen kieltänyt.

eli nimimerkissä jo sanoinkin mitä mulle kävi. Alussa vähän laski, sitten pysytteli samoissa ja kunnolla alkoi vasta nousta sitten rv 30 kohdalla. Kokonaisuudessaan tuli kiloja vajaat 20, mistä loppuosan turvotuksilla oli oma osansa kun lähtivätkin sitten niin nopsaan. Puoli vuotta ja kaikki ns. kilot olivat lähteneet.

Tuttavapiirissä on myös erikoisuus, jolla paino nousi koko raskausaikana vain kolme kiloa. Kyseessä oli normaalipainoinen ihminen... :o Vauvakin oli ihan normaalikokoinen sitten kun syntyi.

Ei kannata liikaa tuijotella kiloja, oma olo ja jaksaminen tärkeämpää. Tietentahtoen ei tietysti tarvii liikakiloja kerätä, mutta ei kannata liikaa paineitakaan ottaa. Meidän jokaisen kroppa suhtautuu eri tavalla, niin raskauteen kuin muihinkin elämän asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja alussa lähti ja lopussa tuli:
eli nimimerkissä jo sanoinkin mitä mulle kävi. Alussa vähän laski, sitten pysytteli samoissa ja kunnolla alkoi vasta nousta sitten rv 30 kohdalla. Kokonaisuudessaan tuli kiloja vajaat 20, mistä loppuosan turvotuksilla oli oma osansa kun lähtivätkin sitten niin nopsaan. Puoli vuotta ja kaikki ns. kilot olivat lähteneet.

Tuttavapiirissä on myös erikoisuus, jolla paino nousi koko raskausaikana vain kolme kiloa. Kyseessä oli normaalipainoinen ihminen... :o Vauvakin oli ihan normaalikokoinen sitten kun syntyi.

Ei kannata liikaa tuijotella kiloja, oma olo ja jaksaminen tärkeämpää. Tietentahtoen ei tietysti tarvii liikakiloja kerätä, mutta ei kannata liikaa paineitakaan ottaa. Meidän jokaisen kroppa suhtautuu eri tavalla, niin raskauteen kuin muihinkin elämän asioihin.

Niinpä näyttää olevan yksilöllistä! Mulle sopii kumpi vaan, mutta olisihan se kiva ettei tarvitsisi vuosia taistella raskauskilojen kanssa.. Toisaalta, ei kai sitä vauvan kiireisenä äitinä ehdikään niin syödä! :)

Yhteistyössä