Paino ahdistaa kovaa

Onko muita, joita ahdistaa paino raskausaikana määrättömästi?

Ajattelin tulla purkamaan tuntojani, tämän päiväisen jälleen toistuneen usean tunnin aiheeseen liittyvän googlailun jälkeen. Samaa googlailua on jatkunut koko raskauden ajan useasti. Asia stressaa ja ahdistaa minua todella paljon. Monta kertaa olen itkeskellytkin asian tähden. Olen siis entinen hoikka/normaalipainoinen.

Painon vaihtelut:

bmi: 23 6kk ennen raskautumista (tupakoinnin lopetus raskautta ajatellen)
bmi: 27 1kk ennen raskautumista (10kg lihominen bmi 23:sta)
bmi: 30 eka neuvolan punnitus (20kg lihominen bmi 23:sta) Kyllä lihoin vikat 10kg kuukaudessa.

Viime neuvolassa (rv 17) painon lisäys oli +3.5kg.

Olin testauttamassa kilpirauhasarvot bmi:n ollessa noin 28 ja normaalit olivat.

Raskausdiabetesta ei ole tutkittu vielä. Kotona olen kumminkin mitannut verensokeria ja on paastossa noin 3.7 ja syönnin jälkeen noin 4.8. Jos joskus syön karkkia paljonkin verensokeri on ollut silti vain noin 6. Arvojen mukaan en itse usko mulla olevan raskausdiabetesta. Koputtaa puuta.

Summa summarum. Yritän siis epätoivoisesti tarkkailla, ettei painoni vain nousisi mielellään yhtään. Korkeintaan vauvan painon verran hyväksyisin painon nousun. Nyt paino onkin noussut viime neuvolan mukaan juuri vauvan painon verran ja stressi kasvaa. Välillä olen suorastaan kauhuissani. Lisäksi stressaan jo nyt, että miten saan painon tippumaan synnytyksen jälkeen mahdollisimman pian takaisin bmi23:een. Haluisin olla bmi:n 23 lähellä jo jälkitarkastuksessa ja ristiäisissä. Syy, miksi en laihduttanut jo ennen raskautta on se, että käsittääkseni liiallinen laihdutus sekoittaa kierron ja vaikeuttaa raskautumisen. Yritin muutenkin raskautua 5kk, kunnes onnistuin. Laihduttaisin jo raskaana olessakin, jos voisin olla varma sen olevan turvallista vauvalle. Pyrin muutenkin syömään terveellisesti ja lisäten tarvittavat vitamiinit, jotta vauva saisi kaiken tarvitsemansa ja voisi ja kasvaisi hyvin. Lisäksi painon tarkkailua vaikeuttaa nyt keskiraskauden jatkuva pyörrytysolo. On muutaman kerran ollut taju lähteä ilmeisesti juurikin alhaisen verensokerin vuoksi. Minua rupeaa heikottamaan jos en syö 2-3h välein. Lisäksi stressiä aiheuttaa netistä luetut tarinat siitä, että imetysaikana ei saisi laihduttaa. Laihduttaa haluaisin heti synnytyksen jälkeen, kuten aikaisemmin kirjoitinkin tässä. Neuvolakin on ohjannut minua menemään puhumaan tästä neuvolan psykologille, koska neuvolatäti on huomannut miten kovaa stressiä paino aiheuttaa. En ole vielä ollut ainakaan juttelemassa. Lisäksi mulla on ollut joku anoreksian ja bulimian sekoitus 15v sitten lievän alipainon kera, joten painostressihistoriaakin löytyy. Asiaa ei silloin koskaan käyty oikeastaan edes läpi. Työterveys vain valitti, ettei enää saa laihduttaa (bmi oli 18 pintaan).


Tässä nyt purin asiaa hieman. Avautuminen helpottaa joskus. Toivottavasti sepostukseni ei ole liian sekava. Jos jollain on vastaavaa kokemusta tai osaa neuvoa, otan sen mielellään vastaan. Muidenkin painokamppailukokemuksia olisi mukava lukea ja näin saada vertaistukea.

19+3
 
Viimeksi muokattu:
Lisää ajatuksia:

Ennen neuvolaa olen syömättä koko päivän, vaikka neuvola olisi vasta iltapäivällä, jotta paino ei ruuan ja juoman vuoksi olisi 1-2kg enemmän. Mulla paino nousee aina noin paljon syönnin jälkeen.

Jos neuvola on aamulla, tarkkailen syömisiä erityisen tarkkaan edellisenä päivänä/päivinä.

Olen ahdistunut seuraavasta punnituksesta jo kuukautta/viikkoja ennemmin. Nyt seuraava punnitus on 2,5 viikon kuluttua.

Puen neuvolan punnitukseen mahdollisimman kevyet vaatteet, koska olen huomannut vaatteiden lisäävän painoa ainakin kilolla. Ensimmäiseen neuvolaan pistin mm. painavat farkut. En tienyt, että punnitaan vaatteet päällä. Aikaisemman kokemukseni mukaan mm. gynen punnitus tehty joskus verhon takana pelkissä alusvaatteissa.

Ahdistaa, että kotivaaka (digivaaka sekin, kuten neuvolavaaka) näyttää hieman vähemmän, kuin neuvolavaaka. Voi näyttää 1-2kg:kin vähemmän. Kerran jopa tämän vuoksi valehtelin neuvolan vaa'ankin näyttävän samaa, kuin juuri hetki sitten kotona ennen neuvolaan lähtöä vähemmän näyttänyt kotivaaka.

Lisäksi olen laihtunut 3v sitten -30kg. Tästä olin todella ylpeä ja tyytyväinen. Tämän seurauksena bmi:ni oli 23. Nyt järkyttää tämä 6kk aikana 20kg lihominen + raskauskilot.
 
Mua ahdistaa myös painonnousu todella. Olen ollut aina suhteellisen normaalipainoinen tai jopa hoikka. Yläasteiässä kärsin syömishäiriöistä. Nyt olen todella ahdistunut siitä, että mitä todennäköisimmin painoni tulee nousemaan sellaisella kymmenluvulle, jolla se ei koskaan ole ollut. Nyt on viikkoja vasta 9+1, joten kiloja ei sinänsä ole vielä tullut, mutta turvotus alkanut. Et siis todellakaan ole tämän asian kanssa yksin, babygreen :hug:
 
Suosittelen lämpimästi että menet neuvolapsykologille juttelemaan painoasiasta kun teillä sellainen palvelu on! Raskausaikana ajatuksien pitäisi olla muulla kuin pyöriä pelkän painon ympärillä.
 
Kannattaa jutella neuvolassa tuosta ahdistuksesta, koska on tosi harmi jos raskaus ja vauva-aika kuluvat painoa miettiessä. Tuo painon kertyminen kun on tosi yksilöllistä ja hormonit vaikuttaa vahvasti. On ihan mahdollista, että kilot häviävät nopeasti itsestään imetysaikna - tai sitten pysyvät tiukasti.. Osalla laihdutus ei onnistu imetyksen aikana.

Itse sain 17kg painoa esikoisesta ja kaikki lähti muutamassa kuukaudessa, paljon oli ihan silkkaa turvotusta. Kyllä silloin ahdisti, kun paino alkoi 8:lla, muistan sen vahvasti... Nyt toisella kertaa yritän olla välittämättä ja luottaa siihen, että kyllä ne kilot aikanaan lähtee. :)
 
Käy ihmeessä juttelemassa psykologin kanssa, auttaa selkiyttämään ajatuksia ja huomaamaan myös niitä vähemmän rakentavia ajatuksia. Olisi varmaan hyvä selvittää miksi sulla vaihtelee paino noin paljon, syyn korjaaminen palauttaa painonkin sitten sille tasolle mikä on sulle normaali.

Mulla on itelläki ollu varmaan jonkinlainen syömishäiriö, vaadin iteltäni ihan liikaa ja ihan älyttömiä tavoitteita. Liiat tavoitteet vie kuitenki vaan kaiken hauskan elämästä. Yritä siis pysyä terveenä ja viis veisata siitä mikä se paino on. Ei sillä oikeesti oo väliä tässä maailmassa. Eikä se kiinnosta muita ihmisiäkään yhtään vaikka sitä joskus niin saattaa ajatella.
 
Viimeksi muokattu:
Minuakin ahdistaa painonnousu. Sen vuoksi muutaman huomion ja vinkin kerron.
1. Painosi on tosiaan noussut paljon! Olet kuitenkin laihduttanut aiemmin ja muistat, miten ruokailuja suunnitellaan. Nyt siis suunnittelemaan: syö täyttäviä, mutta kevyitä ruokia (itsellä toimii esim. maitorahka, ruisleipä, kaurapuuro, lisäksi vähörasvaiset lihat jne) Tee suunnitelma niin, että syöt 3tunnin välein mutta yhteensa vain sen 1800kcal/päivä. Ei tekosyitä, ei lupauksia laihduttaa myöhemmin. Aseta tavoite! Ylipainoisen ei pitäisi lihoa raskausaikana kuin 4-7kg.
2. Pyydä neuvolasta käyntiä ravitsemusterapeutilla ja psykologilla.
3. Älä tavoittele kohtuuttomia. Painosi on nyt jo niin korkea, ettet edes ilman imetystä tule laihtumaan jälkitarkastukseen mennessä bmi23 millään terveellisellä konstilla. Eikä sulla oo kiire, vauva-aika ja syömishäiriö ovat huono yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt menossa muutaman viikon päästä neuvolan psykologille juttelemaan painoasiasta. Katsotaan miten auttaa vai auttaako. Kirjoituksenne saivat paljon ajattelemisen asiaa mulle. Lisäksi neuvolan psykologi lupasi selvitellä, että minne pääsisin myös ravintoterapeutille, kun pyysin. Tuo kalorirajoite kuulosti hyvältä. Itseasiassa olen sitä itsekin alustavasti suunnitellut. Pohdin juuri rd-ruokavalion 1600-1800 kcal määrää. Monta kertaa päivässä mun on kyllä pakko syödä, koska muuten pyörryttää raskaana todella kovaa. Nyt olen pitänyt aina liikenteessä mukana proteiinipatukkkaa ja sokerimehua/-limua. On auttanut pyörrytykseen. Pitää vaan laskea myös niiden kalorit sitten. Aikaisempana laihdutusaikanani juurikin laskin kaloreita joka päivä ja punnitsin ruuat ruokavaalla. Toivottavasti saisin joskus vielä mieleni sopuun painoni ja kroppani ja syömiseni suhteen...
 
Lisää mietteitä:

Mulla on vaikeuksia syödä vähän, koska verensokerit ovat tosi alhaiset. Tämän vuoksi PYÖRRYTTÄÄ KOVAA. Paastoverensokeri on yleensä 3,7-3,8. Tänään mm. oli aamulla tuo 3,8 ja pyörrytti taas. Syönnin jälkeen on verensokeri myös n. 4.8, eli ei kovin korkea sekään. Esim. kun olin yhtenä iltana syönnyt kokonaisen ravintola pizzan (Tiedän! ei hyvä juttu painonhallinnassa) oli aamulla paastoverensokeri 4,2. Eli ei paljon sekään. Äsken pohdin ja googlasin ja ajattelin, että mun kannattaa vaihtaa proteiinipatukat mielummin vaikka kauravälipalakekseihin. Hiilihydraattiahan tarvii jos on hypoglykemia, eli alhainen verensokeri. Tuo sokerimehu jota olen käyttänyt on muuten hyvä, mutta sisältää ehkä liikaa kaloreita ja lihottaa. Tuommoisessa yhdessä kauravälipalakeksissä on vain 130kcal. Lisään tähän vielä, että kun olin syönyt ison irtokarkkipussin, verensokerin tarkka arvo oli sen jälkeen 5.8. (Joo! Tiedän tämänkin olevan huono juttu painonhallinnassa).


Tuossa jotain pohdintaa jälleen. Mielellään otan taas muiltakin kokemuksia vastaan, jos kokemusta raskaudenaikaisesta liian alhaisesta verensokerista.


Olen ihan ulalla tästä kaikesta. Koskaan aikaisemmin en muista, että minua olisi pyörryttänyt tällä tavalla. Tämä pyörrytys alkoi raskaudessa. Pyörryttää joka viikko ja joskus jopa monena päivänä putkeen. Esimerkkinä ennen raskautta mm. lenkkeilin 10km aamupäivälenkkejä tyhjällä vatsalla (polttaa paremmin rasvaa), eikä pyörryttänyt yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Oma huomio: Söin eilen illalla hitaita hiilihydraatteja runsaasti ja verensokeri oli aikaisempaa huomattavasti korkeampi nyt aamun paastoarvossa eli 4.8 :whistle:. Ei ainakaan heikottanut yhtään aamulla nyt.

Se, että mikä on hidasta ja mikä nopeaa hiilihydraattia on mulle aika hepreaa, mutta nyt ajattelin opetella hieman. Googlasin netistä listan. En siis eilen illalla edes tiennyt syöneeni moisia.

Muokkaus:

Tein sokerirasitustestin kotitestinä äsken. Liotin kuumaan veteen 75g (huomio kalorilaskijoille! Tuo litku sisältää 300 kcal) sokeria, jonka join. Testi kesti määrätyn 2h. Ravinnotta olin ollut n. 11.5h. Eli melkein 12h. Mulla on aikaa tähän, koska oon jo äippälomalla. Määräaikainen työ siis loppui pari kk ennen varsinaista äitiyslomaa. Tässä pitää kuulemma istua aikalailla paikoillaan, eli istuin 2h tietokoneella. Hyvin viihtyi. Eli kannattaa varautuu, et pystyy tuohon, jos kotitestinä tämän tekee. vessassa kävin kyllä 2 kertaa. Tänään rv 20+2.

Tulokset:
4,8 paasto
7,6 1h
3,4 2h


Vertailuksi raskauden ajan normaaliarvot:
alle 5,3 paasto
alle 10,0 1h
alle 8,6 2h

Eli normaalit arvot sormenpäätestissä mulla. Kuulemma sormenpäätesti eroaa hieman labratestistä, mut aika hyvältä näyttää arvot kumminkin.

HUI KUN PYÖRRYTTÄÄ! NYT SYÖMÄÄN!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Ruoka-aineet, joilla on matala glykeeminen indeksi eli GI (55 tai alle)

Hitaita hiilihydraatteja, pitkäaikaista energiaa: palkokasvit eli herneet ja pavut, pähkinät. ohra, omenat, kuivatut aprikoosit, päärynä, persikka, greippi, luumu, kirsikat, avokado, pinaatti, paprika, sipulikasvit, herkkusienet, vihreät lehtivihannekset, kaalit, jogurtti, maito.


Ruoka-aineita, joilla on keskiverto GI (56–69)

Keskinkertaisen ajan kestävää energiaa: raa'at porkkanat, tuore maissi, täysjyvämakaronit, kaura, puurot, kaurakeksit, kuitumurot, nuudelit, täysjyväruisleipä, tattari, bulgur, tumma riisi, rypäleet, appelsiini, punajuuri, tuoreet taatelit, viikunat.


Ruoka-aineita, joilla on korkea GI (70 tai yli)

Nopeita hiilihydraatteja, pikaenergiaa: glukoosi, sokeri, hunaja, ananas, banaani, rusinat, kiivi, mango, papaija, vesimeloni, olut, peruna, palsternakka, porkkana (keitetty), lanttu, vaalea leipä, pulla, valkoinen riisi, riisikakut, maissihiutaleet, popcorn, sipsit, voileipäkeksit.

Glykeeminen indeksi - Ravitsemus ja painonhallinta - Yhteishyvä
 
Jonniss kerran-pari viikossa on ihan ok punnaakin, jos haluu seuraa painon kehitystä. En minäkään joka päivä punnaa nyt raskaana. Aikaisemmin laiharilla kylläkin punnailin päivittäin ja joskus parikin kertaa. Mut esim. ennen raskautumista (raskautumisen yritysvaiheessa) en uskaltanut punnaa välillä ja kun vaa'lle uskaltautui oli paino tyyliin 10kg enemmän, eli tossa mielessä kannattaa punnaa ees kerran viikossa :).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Ahdistus iski:
Eilen laskin ruokien kalorit koko päivän. Tulos 1722,9kcal.
Koko päivän pyörrytti ja jaoin ruuat 2-3h väleihin.
Illalla pelkäsin, että pyörrynkö yöllä, kun mulla muutenkin verensokerit laskee helposti alle 4:n. Kerran mittasin, kun pyörrytti arvon 3.8. Pyörrytti päivän aikana varmaan 10 kertaa. En kyllä laskenut kertoja, mutta veikkaus.
Yöstä selvittiin. heräsin 7 aikoihin. Aamupissalle ja puntarille.
Jään toivomaan, että paino laskisi vielä ainakin kilon, kun en syö mitään.
9 pintaan purskahdan itkuun. Olen googlannut 2h laihdutuksesta ja painon hallinnasta raskauden aikana netissä.
Lisäksi katselen itsestäni viime viikolla otettuja valokuvia, kuinka pullukka olen. Kyyneleet valuu taas silmistä.
Neuvola on tänään. Ahdistaa.
Koitan pyytää neuvolassa, että saisin neuvolakorttiin mielummin kotona mitatun aamupainon, koska en uskalla syödä mitään muuten ennen neuvolaa. Neuvola on vasta iltapäivällä. Pelkään pyörtyväni neuvolaan.
Toivottavasti mies ei ehdi neuvolaan, koska en halua hänen välttämättä tietävän painon nousseen viime neuvolasta 6kg. (klo 9.15 paino noussut tasan 5,7kg/kotivaaka)

Muokkaus: klo 10.15, paino laskenut 100g eli tilanne +5,6kg)
Soitan varmaan neuvolaan puhelintuntina ja pyydän etukäteen, että saisin merkatuksi kotipainon neuvolakorttiin) Sitten saisin syödäkin jotain(kalorien rajoissa) ennen neuvolaa ja en pyörtyisi sinne. En ole juonut edes vettä, koska se nostaa painoa! :(

Muokkaus2: Punnasin vielä kerran ja paino näytti 200g aamua vähemmän, eli tilanne +5,5kg)
Odottelen neuvolaan soittoa.

Muokkaus3: Soitin neuvolaan ja terkkari suostui, että punnitsen painon aina kotoa :). Huokaus. Uskalsin syödä hieman. n. 400 kcal.

Siltikin olen nyt 6 tuntia pohtinut vaan (netissä lukien) painoa, miten laihtua raskaana/ylläpitää sama paino yms.

Paino noussut siis +9kg ekasta neuvolapunnituksesta.Nyt 22+1
Lantio on nyt melkein 15cm leveämpi, kuin joskus ylipainossa(joskus vuonna kirves ja nyrkki, kun en ollut raskaana/vanha mittalappu tallella!) abaut samassa painossa:mad:

Kirjottelen myöhemmin, miten neuvolassa kävi.
 
Viimeksi muokattu:
Muista nyt babygreen, että sun vartalo muuttuu väkisinkin raskauden aikana! Lantion liitokset löystyy ja lantio levenee, ihan sen takia että sinä ja vauvasi selviäisitte synnytyksestä. Keho valmistautuu myös imetykseen :)

Yritä ajatella, että raskausaika on hyvin lyhyt jakso sun elämässä, eikä sitä kannata käyttää stressaamiseen ja murehtimiseen. Syöt terveellisesti, herkuttelet joskus ja se paino tulee mikä tulee. Sinulla on vuosia aikaa laihduttaa myöhemminkin! Kantelet lasta ja työnnät vaunuja ja sitten saatkin pian jo juosta taaperosi perässä ja viettää vapaa-ajat hiekkalaatikolla ym. (etkä pysty herkuttelemaan kuin salaa lapsen mentyä nukkumaan, tai pieni herkkupeppu syö kaikki namisi...)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Voi kiitos, Jonniss :):hug: Tuli parempi olo viestistäsi.

Kiitos myös Mariska :) Tuo naminsyöntijuttu oli muuten hyvä pointti ja niin totta pikkulasten kanssa! Tuosta lantiojutusta puhuttiin äsken myös terkan kanssa ja samantapaista terkkakin sanoi.

Neuvolassa meni ihan hyvin. Terkkari sanoi, ettei mun kannattais stressata painosta ja ihan hyvissä mitoissa se olis muka pysynyt. (Itse en tätä tietty usko vieläkään, kääk). Kerroin myös, että olen laskenut kaloreita eilen ja tänään. Terkka sanoi, että ei saa mennä sitten alle tuon n. 1800 kcal, mutta se on ihan ok määrä, kunhan mua ei pyörrytä sitten. Eli jos 1800kcal jälkeen rupee pyörryttää kovaa, mun pitää sitten syödä enemmän. Itse kumminkin sanoin myös, että en saisi omasta mielestäni lihoa enää yhtään kiloa, koska muuten painan muutaman (3-4kg) kilon kuluttua enemmän kuin koskaan elämässäni ennen ja se ahdistais liikaa. Terkka sanoi kumminkin, etten saisi varsinaisesti laihduttaa. Eli ristiriitaiset tunteet tosta mulla silleen. Itse meinaan ainakin yrittää pitää painon nyt kumminkin samassa. Yrittänyttä ei laiteta, niinhän se jotenkin meni :) Lisäksi olisin iloinen jos paino vaikka laskisikin muutaman kilon.
 
Viimeksi muokattu:
Babygreen, laitatko esimerkin siitä, mitä syöt päivän aikana? Siitä näkisi, syötkö oikein ja ennen kaikkea riittävästi. Sillä tiedäthän, että jos et syö tarpeeksi tai syöt ravintoköyhää ruokaa, elimistösi pitää kiinni hanakasti olemassa olevasta rasvavarastosta. Saatat tieten tahtoen aiheuttaa itsellesi sen että rasva lisääntyy, lihakset lähtee. Saatat lihoa, vaikka kalorit olisivatkin alhaiset.

Ja tiedäthän senkin, että paino voi vaihdella suuresti päivän aikana, mutta ei se tarkoita sitä että olisit lihonut/laihtunut. Minusta tuo sinun painontarkkailu on pakkomielteistä, ja siinä mielessä kannustaisin sinua edelleen hakemaan apua että pystyisit käsittelemään asiaa jonkun ammattilaisen kanssa. Sellaiselle, jolle paino ei ole ongelma, ei ole ongelma sekään että neuvolassa puntari voi näyttää kilonkin enemmän kuin mitä aamulla oma puntari on näyttänyt. Ja niinhän sen pitäisi ollankin. Viikon aikana tapahtuvat pienet painonvaihtelut menevät mm. nestevaraston vaihtelun piikkiin, ei niiden vuoksi kannata stressata eikä varsinkaan olla syömättä! Vain syömällä oikein laihtuu, ei sillä että panttaat ravintoa ja teet itsellesi huonon olon.

Joku muukin kehotti sinua olemaan realistinen, samaan kehotan minäkin. Eli todennäköisesti painosi kyllä nousee vielä raskauden aikana. Mutta voit itse vaikuttaa siihen paljonko se nousee, ja minkä vuoksi. Jos se nousee hyvästä ruokavaliosta huolimatta niin silloin se täytyy hyväksyä. Keskity siihen oikein syömiseen, jolloin et kerää rasvaa, sillä sitä on vaikea polttaa pois myöhemmin. Älä oikeasti ryhdy laihduttamaan ja vaaranna sillä tavalla lapsesi kehitystä. Voin vannoa, että jos aiheutat menettelylläsi lapsellesi jotain vakavaa, se riipaisee paljon syvemmältä kuin ne ylimääräiset kilot, joista kyllä pääset eroon raskauden jälkeen.
 
Hispula Laitan tähän nyt kahden päivän syömiset, nimittäin ne löytyy kalorienlaskulapulta.

Ma:

Aamupala:
berocca monivitamiinijuoma (vauvalle vitamiinit)
100 % Taikaruis pehmopala -leipää 174,2kcal
Juustoa 15% 70,2 kcal
Kurkkua
Funlight-mehua/teetä rasvattomalla maidolla ja makeutusaineella

Lounas:
Rasvainen banaanijogurtti 127,5 kcal
100 % Taikaruis pehmopala -leipää 169 kcal
Kurkkua
Juustoa 15% 65kcal

Välipala:
Runsaskuituinen Elovena välipalakeksi 130 kcal
3 kananmunaa 210
Funlight-mehua

Verensokerintasaus kun pyörrytti:
Runsaskuituinen Elovena välipalakeksi 130 kcal

Verensokerintasaus kun pyörrytti:
Runsaskuituinen Elovena välipalakeksi 130 kcal

Verensokerintasaus kun pyörrytti:
Runsaskuituinen Elovena välipalakeksi 130 kcal

Illallinen:
Kanakeittoa 387

Yht. 1722,9 kcal

Ti:

Aamupala jäi väliin, koska neuvola säätö (kts. ylempi viesti)

Foolihappotabletti

Lounas:

100 % Taikaruis pehmopala -leipää 161,2 kcal
Tonnikalaa vedessä purkki 157,5 kcal
Juustoa 15% 106,6 kcal

Välipala:

100 % Taikaruis pehmopala -leipää 145,6 kcal
Sienileike leikkelemakkaraa 40 kcal
mansikkarahka 75 kcal
kurkkua
Funlight-mehua

Illan lämmin ruoka:
Kanakeittoa 317, 34 kcal

Napostelu välipalaa:
Luumu vauvan bona 106, 25 (vatsa ollut kovana)
Persikoita liemessä 170 kcal
10% mehukeittoa (raparperimaku)

Iltapala:
Ruisleipää 266,05 kcal
Kinkkua 29,7 kcal
Sienileike leikkelemakkaraa 20 kcal
juustoa 200,2 kcal
salaatinlehteä
tomaattia
Funlight mehua

Yht. 1795,44 kcal

ps. En laske kaloreita semmoisista elintarvikkeista, missä kaloreita on tosi vähän. Esim. salaatinlehti, funlight-mehu, kevyt mehukeitto, tee... jne.


Lihaksia mulla on keskivertonaista enemmän, koska asia on mitattu kuntokeskuksessa ennen raskauteen/tupakoinnin lopetukseen liittyvää lihomista. Eli tiedän ainakin 10kg painostani koostuvan aina lihaksista verrattua keskivertonaiseen. Tämä ei tiettykään poista sitä, että bmi yli 30 ois ollenkaan hyvä. Anyways, eli olen bmi:ssä 23 keskivertonaista timmimpi lihasmäärän vuoksi. Lihaksista ja niiden ylläpitämisestä ja hankinnasta tiedän myös paljon, koska olen itseopiskellut asiaa joitain vuosia oman kiinnostuksen vuoksi. mm. pitäen itseäni 'koekaniinina', laihduttanut 30kg säilyttäen lihakset. Lyhkäisyydessään: protskuu paljon liikunnan ohessa. Rasva palaa tehokkaimmin jos lenkkeilee tyhjällä vatsalla aamulenkin. Aikaa 30kg laihtumiseeni meni 6kk. Lihaksia lähti 30kg laihtumisessa vain pari kg, loput rasvaa ja nestettä mulla oli paljon. Mittasin kokoajan kehonkoostumusta. Myös mittanauha oli projektin edetessä käytössä. Liikuntaa tuli n. 50km lenkkiä viikossa + hyötyliikunta ulkoillen+ liikkuen kauppareissut yms. fillarilla.


Juu tiedän, että paino vaihtelee päivän aikana jopa 1-2kg riippuen vuorokauden ajasta, syömisistä ja juomisista, liikunnasta yms. nestevaihteluista. Siksi nimenomaan punnitsen itseni aamuisin alasti, tyhjällä vatsalla, vessassa käynnin jälkeen omalla kotivaa'lla.

Painontarkkailuni on kyllä pakkomielteistä myönnän sen. Viikon päästä menen neuvolan kautta ruokapsykologille ja hänen kauttaan olen pyytänyt päästä myös ravintoterapeutille.

Painon en kyllä antaisi enää nousta yhtään raskauden aikana. 9kg:n nousu on jo tarpeeksi ja bmi oli tänä aamuna jo 34,0, eli liikaa. Onhan ohjeenakin, että ylipainoisilla raskaana olevilla painon ei tulisi nousta edes näin paljon, kuin mulla on noussut, vaan pari kg vähemmän. Paino oli laskenut eilisestä 300g, jee :).

Tässä kahden päivän ruokavalio on ollut suht terveellinen varmaankin. Mulla ruoka on aina terveellistä, jos lasken kaloreita. Olen kaikki tai ei mitään ihminen. Tosin myönnettäköön, että olen syönyt liian usein myös ravintolapizzaa. Myös pizzaa kotona. Muutaman kerran hampurilaista. Muutaman kerran karkkia. Jäätelöä usein, mutta aika kohtuudella. Muuten kokonaisuudessaan olen pääasiassa syönyt ihan tavallista kotiruokaa, mutta liian suurina määrinä. Yhteenvetona: En osaa enää syödä silmämääräisesti arvoiden siten, että paino pysyy samassa. Osaan vaan laihtua tai lihoa. Eli ongelma on tämäkin. ps. minun ihannepaino on n. 65kg pintaan.

ps. Mun pitää nyt käsittääkseni syödä 2-3h (toi tuntimäärä on pakko, koska muuten pyörryn kokemuksella) välein ja painottaa pitkäkestoiseen hiilariin, koska mua pyörryttää lähes päivittäin, kun verensokerit on usein alle 4:n. Tuo välipalakeksi on ilmeisesti juurikin keskiverto glykemiaindeksin mukaista, eli pitkäkestoisen ja lyhytkestoisen välimuotoa.

Lisäksi kyllä haluan, että vauva voi hyvin kaikesta huolimatta. Siksi mm. vältän äärettömän tarkasti kaikkia ruokia/juomia, jotka ei ole vauvalle hyväksi ja syön vitamiineja + pyrin syömään siten, että vauva saa kaiken tarvitseman. Käsittääkseni vauva ottaa ensin ruuasta omansa.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan nyt pikaisesti, voidaan kyllä jatkaa tätä ruokakeskustelua tarkemmin myöhemmin :) En tarkoita, enkä missään nimessä halua olla ilkeä tai tyly, mutta ei tuo sinun ruokavalio minun silmääni näytä terveelliseltä. Tai siltä, että sillä selviäisi päivän ilman huonoa oloa. Tai siltä, että sillä tehokkaasti laihtuisi. Suurimmat huomiot: hyvät rasvat puuttuvat kokonaan, rasvaa ja varsinkin proteiinia tulee aivan liian vähän, kasviksia tulee aivan liian vähän.

Elovena välipalakeksit ovat ihan ok, vähän riippuen siitä mitä makua syöt, mutta sokeria niissäkin on. En niitä joka päivä söisi, varsinkaan montaa päivässä.

Syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä! Tai yksi lämmin ateria, ja yksi esim. kunnon salaatti. Pelkillä välipaloilla et pitkäle pötki, varsinkin jos ne pohjautuvat leipään, leikkeleisiin, elovenakekseihin. Lisää kasviksia, myös vähän hedelmiä, proteiinin lähdettä mukaan. Ja lämpimän ruuankin kanssa aina salaattia/kasviksia, ne lisäävät kylläisyyden tunnetta ja jaksat pidempään, mutta kuten itsekin mainitsit, niissä ei ole paljoa kaloreita.

En ole mikään ravintoasiantuntija, mutta sen verran olen asioihin perehtynyt, että uskallan näin kommentoida. Hienoa että olet menossa keskustelemaan asioista ammattilaisten kanssa! Jos haluat, voisin kirjoitella esimerkkipäivän omasta ruokavaliostani, vaikka niitä ei voi vertailla suoraan keskenään, auttaisiko se hahmottamaan, miten voi syödä hyvin ja runsaasti lihomatta?

Pitää vielä painottaa, etten tosiaan halua ilkeillä, vaikka kirjoitankin asioista aika suoraan. Minusta tuntuu todella pahalta, että olet asiasta niin ahdistunut, ja vielä pahemmalta tuntuu, kun tiedän ettei tuollaisella syömisellä voikaan olla kylläinen ja hyvä olo. Kyllä elämästä ja olemisesta voi nauttia, vaikka laihduttaisikin :)
 
Laita vaan Hispula sunkin ruokavaliosta esimerkkiä, niin voi verrata. Lasketko myös kaloreita, oletko raskaana vai jo synnyttänyt? Kalorimäärät myös kiinnostaa, jos ruokavaliosi laitat.

Juu, rasva on mulla aika vähäistä. Paitsi piilorasvat. Alkuraskauden( lopetin varmaan pari vkoa sitten) kyllä käytin leivällä vähäsuolaista ( max40% suolaa) margariinia. Margariinin käytön aloitin, kun neuvolatäti kehotti kuultuaan, etten ennen ollut käyttänyt kymmeniin vuosiin leivällä yhtään rasvaa. Syy, miksi lopetin taas margariinin on, että ajattelin saavani liikaa turhia kaloreita margariinista. Ennen raskautta hyvistä rasvoista mun lempparia oli lohi ja nimenomaan graavina (kaipaan tota äärettömän kovaa ja en jaksa oottaa koska tota saan taas, nam!) Uunilohta en ole tehnyt kuin muutaman kerran, miehen ollessa muualla, koska hän ei pidä kalasta yhtään. Uunilohtahan saa syödä raskaanakin. Muuten kalana oon syönyt tonnikalaa.
Mistä voisin sitten saada hyviä rasvoja muualta, ilman liikoja kaloreita? Pähkinä? Tosin en liian usein pähkinääkää tykkää syödä.

Ennen söin kyllä salaattia tosi usein (laihisaikana) Nyt oon laiskistunut sen tekemisessä. Eli, tein omatekoista ruokaisaa salaattia lähes joka ruuan yhteyteen kulhollisen ja laskin kalorit siitäkin. Nykyisin ainoa salaatti on ollut tyyliin kaupan valmis sienisalaatti tai joku kaupan valmis raastesalaatti.

Elovena välipalakekseissä mulla on ollut makuina: hedelmä, puolukka ja suklaa.

Tossa kanakeitossa oli paljon kanasuikaletta. Muuten proteiinia oon saanut nyt mm. leikkeleistä, kanamunasta, lihamurekkeesta, lihapullista, kanasta, kalasta. Siis raskauden aikana. Miten sun mielestä saan liian vähän proteiinia? Enkö saa liikaa kaloreita jos lisään proteiinia lisää? Hiilarii tarvin nyt raskaana paljon, ettei pyörryttäis. Ennen raskautta söin enemmän protskupainotteisesti+ enemmän kasviksiakin. Söin myös uunivihanneksii ennen usein. Hedelmiä voisin tietty syödä lisääkin.

Tuo välipalapatukkapäivä oli semmoinen, kun mulla oli hirveesti kotihommaa ja en kerennyt kokkaa ees muuta. Yleensä pidän noita patukoita vaan varalla reissussa jos pyörryttää. Joskus kotona popsin ehkä pari muuten, mut tosi harvoin.

Ruuan kanssa oon syönyt myös keitettyä perunaa, kermaperunaa, riisiä tai makaronia. Tuo kermaperuna ei varmasti hyvä. Lähinnä miehen lempparia. Siksi itsekin sitä olen syönyt välillä.

Lisäksi eräs vakioruoka on ollut hernekeitto ja kaalilaatikko. Joskus makaronilaatikko.

Joo lämpimiä aterioita vois lisätä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen raskaana, noin puolessa välissä. Ennen raskautta painoin n. 60 kg, pituutta on 160 cm. Olen ruumiin rakenteeltani lihaksikas mutta hoikka. Kiloja on tullut tähän mennessä 4-5 kg, kohtuullisesti mutta ehkä hieman enemmän kuin olisin halunnut. Syynkin tiedän, ennen raskautta urheilin todella kovasti, joten ruokailumäärät olivat sen mukaiset. Ruuan vähentäminen ei ole ollut kovin helppoa, sen sijaan urheilu on vähentynyt ja tietysti keventynyt. Ja alkuraskauden pahaan oloon tuli myös herkuteltua liikaa. Mutta nyt kevennän tietoisesti, en laske silti kaloreita. En itse asiassa osaa edes ajatella, onko tuo sinun itsellesi asettama kalorimäärä paljon vai vähän. Olen joskus aikoinaan käyttänyt apuna kalorilaskuri.fi osoitteesta löytyvää laskuria, sitä voin kyllä suositella! Helppo käyttää, ja sen avulla myös hahmottaa, paljonko saa hiilareita, rasvoja ja protskuja. Eikä maksa muistaakseni montaakaan euroa kuukaudessa. Ja sitä käyttäessä huomasin itse, että söin liian vähän ja liian hiilaripainoitteisesti.

Proteiinista sen verran, että kunnolliset proteiinin lähteet sulla puuttuu useammalta aterialta, leikkelettä tai juustoa en yksin laske sellaiseksi. Tottakai jos jotain lisää, jotain pitää ottaa pois. Itse karsisin niistä hiilareista. Hyviä rasvoja saat esim. oliiviöljystä ja pähkinöistä. Tähän väliin täytyy taas huomauttaa, etten ole asiantuntija, enkä esimerkiksi ymmärrä verensokeriarvojen päälle ollenkaan! Itse syön n. 4 tunnin välein, joskus tiheämmin, muuten tulee huono olo ja heikotus.

Tässä vähän esimerkkiä siitä, miten syön:

Aamupala
Kaurapuuro veteen keitettynä (1 dl hiutaleita), marjoja 1 dl, kookosöljyä 1 rkl, raejuustoa 1 dl tai sitten pari desiä rasvatonta maitoa.

Lounas
Lounaan syön lähes aina töissä ulkona, mutta siihen kuuluu aina salaattia, lihaa tai kanaa, kasviksia, hiilarin lähteenä mieluiten riisiä. Joskus myös pastaa/perunaa, mutta silloin karsin hiilareita muualta tai päivä on sellainen, että urheilen paljon.

Välipala
Hedelmä, lisäksi vaikka sokeriton ja rasvaton maustettu rahka tai maustamatonta jogurttia ja vähän marjamysliä

Päivällinen
Kasviksia, esim. munakas tai sitten leivän päällä paistettu/keitetty muna. Leivälle tulee aina levitettä ja leikkelettä, yleensä myös juustoa. En käytä vähärasvaisia levitteitä tai juustoja. Saatan myös tehdä ruokaisan salaatin, tämäkin riippuu vähän päivän aktiivisuustasosta. Jos päivä on oikein aktiivinen, tässä välissä syön toisen lämpimän ruuan.

Iltapala
Banaania, mantelivoita, leipää leikkeleellä ja mahd. juustolla. Jos on sellainen olo että pitää napostella jotain niin sitten porkkanaa, kurkkua, paprikaa..

Tämä nyt on vain karkea esimerkki, sillä syön aika monipuolisesti eikä esim. aamupala näytä aina samalta. Yritän syödä sen mukaan, paljonko liikun, ja koostaa ateriat niin että jos jollain aterialla tulee enemmän hiilareita/rasvaa, niin otan niitä sitten vähemmän myöhemmin. Minunkaan ateriat eivät varmasti ole siitä terveimmästä päästä, en edes yritä sitä väittää :) Minulle on kuitenkin tärkeää, että ruoka maistuu hyvältä ja saan sitä tarpeeksi. Jos jossain välissä minulle tulee yllättäen nälkä, syön jotain pientä välipalaa. Viikonloppuisin herkuttelen vähän, eikä maailma kaadu siihen jos kahvipöydässä syön keksin tai kaksi. Kunnon herkkupäiviäkin mahtuu mukaan, tästä taitaa tulla sellainen, mutta sitten syön vain seuraavat päivät tarkemmin ja pihistän rasvan sekä hiilareiden määrässä.

En tiedä onko tästä nyt sinulle mitään apua. Toivottavasti sen verran, että ymmärrät ettei liika pihimistäminen väärässä paikassa ole hyväksi. Sinulla kuitenkin on selvästi tietoa ja kokemusta siitä, miten laihtua oikein, älä annan paniikin sumentaa arvostelukykyäsi! Vaikka nyt alkuraskaus olisikin mennyt plörinäksi ja olet kerännyt turhia kiloja, eikö loppuraskauden aikana kannata keskittyä siihen, miten ylläpidät lihakset ja minimoit rasvan lisääntymisen eikä siihen, miten laihdut keinolla millä hyvänsä?

Hirveästi tsemppiä sinulle näiden asioiden kanssa pohtimiseen. Käyhän kertomassa, miten edistyt ja saitko ammattilaisilta apua :)
 
En ole täällä ollut aikoihin, mutta olen nyt laihtunut muutamaa sataa grammaa vajaan 17kg ja synnytyksestä on aikaa 11,5 viikkoa. Kiloja tuli raskaudessa 27kg. Synnärille jäi 8kg ja olin synnärillä 4päivää. 10kg + röökikilot (röökin lopetuksesta mässätyt) jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miri81

Yhteistyössä