paikalla ketään kenellä ollut ruusu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on ollut bakteerin aiheuttama vyöruusu, tuli jonkin pimpparin pistosta. Se uusiutui pari-kolme kertaa ihan peräkkäin ja sen jälkeen ei ole näkynyt. Tosin samassa kohtaa missä se pisto oli,on nykyään verenpurkaumia raskauden myötä, muuten ei ole ei edes toisessa jalassa vain siinä kohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on ollut bakteerin aiheuttama vyöruusu, tuli jonkin pimpparin pistosta. Se uusiutui pari-kolme kertaa ihan peräkkäin ja sen jälkeen ei ole näkynyt. Tosin samassa kohtaa missä se pisto oli,on nykyään verenpurkaumia raskauden myötä, muuten ei ole ei edes toisessa jalassa vain siinä kohtaa.
Vyöruusu on Herpes Zoster -viruksen aiheuttama infektio, ei siis bakteerin aiheuttama. Ruusun taas aiheuttaa bakteeri. Ihan vaan sivuhuomautuksena

:saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vyöruusu on Herpes Zoster -viruksen aiheuttama infektio, ei siis bakteerin aiheuttama. Ruusun taas aiheuttaa bakteeri. Ihan vaan sivuhuomautuksena

:saint:

En muuta tiedä, lääkäri sanoi vyöruusuksi.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=ruusu&p_artikkeli=dlk00065

jos linkki toimii, niin tuossa aikalailla maanläheistä asiallista tietoa ruususta. Jos ei toimi, kokeile laittaa sivuston hakuun ruusu tai erysipelas =)

Itselläni ei ole ruusua ollut, mutta sitä potevia olen kyllä hoitanut. Kipeähän siinä on, ja saattaa sitä perusterve aikuinenkin joskus joutua lasareettiin saamaan antibioottia suoraan suoneen, jos ei vaiva muuten tokene.
Tiedän myös, että joskus näitä uusiutuvia ruusuja on hoidettu ennaltaehkäisevästi pistämällä tiettyä penisilliiniä säännöllisin aikavälein lihakseen.

Onneksi tiedän jo ensioireista hakeutua nykyään lääkäriin. Mullakin se ruusu tulee toisen silmän yläpuolelle eli melko vakavaan paikkaan :(, mutta tosiaan joka kerta vain ollut siellä ihon alla eikä ole ollut kovin kipeä. Hoidoksi olen joka kerta saanut 7 päivää antibioottia, mutta kun netistä lukee, niin hoitona 6-8 viikkoa antibioottia, mutta kai lääkäri sitten tietää mitä tekee...?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Onneksi tiedän jo ensioireista hakeutua nykyään lääkäriin. Mullakin se ruusu tulee toisen silmän yläpuolelle eli melko vakavaan paikkaan :(, mutta tosiaan joka kerta vain ollut siellä ihon alla eikä ole ollut kovin kipeä. Hoidoksi olen joka kerta saanut 7 päivää antibioottia, mutta kun netistä lukee, niin hoitona 6-8 viikkoa antibioottia, mutta kai lääkäri sitten tietää mitä tekee...?

Minua kiinnostaisi tietää, minkä nimistä lääkettä olet saanut?

Miehellä oli talvella ruusu korvassa, sai siihen 3 viikon antibioottikuurin, eikä ole sen jälkeen uusinut. Tosin olen kuullut näistäkin, että vielä vuosien jälkeen voi uusia, mutta kerran ruusun potenut tunnistaa oireet, ja menee sitten heti lääkäriin, ja saa hoidon pikaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja jänö:
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:

Minua kiinnostaisi tietää, minkä nimistä lääkettä olet saanut?

Kefalexia.

Yhteistyössä