Paha mieli kaupassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MiMeira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MiMeira"

Vieras
Olen hoitovapaalla, ja rahat tiukassa, mutta silti koen olevani hyvätuloinen. Kaupassa on vielä voinut käydä huoletta - vaikka edullisinta merkkiä ostan ja kilohinnat katson ja ruokalistani suunnittelen. Ja mulla on summittainen budjetti ruokaan kuukaudessa. Mutta voin ostaa herkkuja, ja niitä olin eilen taas kärrylenkillä hakemassa lidlistä...

Takana kassajonossa oli nainen, kolmikymppinen maks, joka osti kaks punaista maitoa ja maustettuja kanoja semmoisen ison dynon. Kassa sanoi hinnan, ja nainen ottikin sitten dynon takas eikä ostanutkaan sitä, koska luuli että koko dyno maksoi sen kilohinnan, oliko se nyt sitten 4,95, mutta pakkauksessa oli enemmän ja sen hinta jotain 7 euron päälle. Sillä oli vaan kolikoita mukana.

Saattoi olla että naisella oli rahapussi jäänyt kotiin ja puuromaidot unohtuneet ostaa aiemmin, mutta siitä olemuksesta ja käyttäytymisestä päätellen sen rahat oli finito. Ois tehnyt mieli maksaa se, mutta ei sitävaan kehtaa.

Joulun aikaan kävi vastaava, kassalla oli nuori pari vauvan kanssa, jolla joko sossun laput tai muu vastaava sitoumus. Ostokset teki kuitenkin vain parikymppiä ja siouus isommalle summalle. Takana kauhea jono, eikä niillä rahaa maksaa käteisellä, vaan kassan piti vetästä ostokset veke ja käskeä mennä takas ostamaan lisää. Silloinkin teki mieli antaa oma kortti ja sanoa et ota tuosta.

Ja muuta vastaavaa. Näitä on ollut aika paljon vastaavia. Tekis mieli pelastaa pulasta, mutta kun on suomalainen niin jää tekemättä...Ja sit jos ne vetääkin rahat viinaan ja tupakkiin sen sijasta, niin mitä mä niitä makselisin...

Mun täti on vähän sellainen tuollainen reppana. Aina sanoo ku ei ole rahaa ruokaan yms, mut tupakkaan on ja kaikenlaisiin tavaroihin osamaksulla. Tulee aina sellai olo että pitäisi antaa rahaa, tai viedä ruokaa mut jos niin tekisi useammin ku kerran laskisi ne "tuloksi" nii että vois ehkä ostaa uuden kolmannen television tms.

Toki tilanteita ihmisiä ja tarinoita on NIIN paljon.

Meillä on lähikaupassa selllainen kuppi, johon ihmiset tiputtaa kolikoita (ja joskus isompaakin) nimenomaan sitä varten että josjoltain jää "pienestä kiinni" ostokset, niin kassa voi ottaa erotuksen sieltä.
:)

Hyvä systeemi..

Meillä on myös toisessa kaupassa. Kauppias kerran sieltä noukki että yks deeku sai kaljan.. :( huuli pyöreenä seurasin, kun pakkasin tavaroita samalla! :O

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;25502780:
No en ole kuullut. Sori?

Ihan perussana jos on elintarvikkeiden kanssa enemmän tekemisissä, en mäkään sitä ole aikaisemmin kuullut kuin vasta koulussa, ruokapuolella, että ei se nyt ihan yleisessä käytössä ole joka paikassa.

Mun työpaikalla on myös rahakippo (tippikippo), josta voidaan tarvittaessa ottaa maksua varten jos asiakkaalta hieman uupuu. Rajansa silti siinäkin. Kerran annoin pikkutytölle (n. 8v.) pari euroa, kun sillä loppui rahat kesken. Mutta sitten kun kuulin, että pari muutakin työntekijää oli antanut sille, niin en enää antanut. Selvästikään sillä tytöllä ei ollut aavistustakaan rahankäytöstä, vaan se vain keräsi aina tavaroita, riitti rahat tai ei.
Myöskään siinä tapauksessa en sieltä kiposta anna, että asiakkaalta vaan uupuu käteistä ja pankkikortti kuitenkin löytyy.

Mutta noita tapauksia näkyy usein, että jotkut joutuu tosi tarkkaan laskemaan ostoksensa. Säälittävimpiä tapauksia on juuri esim. nuoripari pienen vauvan kanssa.
Sitten käy myös turkisrouvia seurakunnan lappujen kanssa. Ensin ostetaan niillä ruokaa ja sitten sen päälle vielä maksetaan omalla rahalla tupakat, käyttötavarat ja ukon kaljat. Rahasta ei siis pulaa oikeasti.

[QUOTE="Mää";25502758]Hyvä systeemi..

Meillä on myös toisessa kaupassa. Kauppias kerran sieltä noukki että yks deeku sai kaljan.. :( huuli pyöreenä seurasin, kun pakkasin tavaroita samalla! :O[/QUOTE]

Jotenkin mukava ajatus, että laitapuolen kulkija saa aamun tasoittavansa.

Itsekin joskus saanut aikoinaan kassasta hilun niin ettei ole tarvinnut rikkoa isompaa rahaa jonkun pienen summan vuoksi. Vastaavasti yritän nykyään muista tyhjentää kolikot sinne silloin kun niitä on, kun nykyään kumminkin usiemmiten kortilla maksaa...

[QUOTE="LoLLo";25503438]Voi kun olet hyväsydäminen! Vai teki oikein mieli maksaa ne toisten ostokset, no sehän riittää! Hallelujaa ja sädekehä päällesi :)[/QUOTE]

No hyvä, kiitos! Mut oikeesti meni vähän into niistä omista herkuista jos toisessa perheessä ei oomrahaa ruokaan.

Mä saatan usein olla kaupassa noin, että mukana vain vähän kolikoita ja lasken mitä voin ostaa. Ei johdu siitä, että mulla ei ole tilillä rahaa, vaan siitä että mulla ei ole mukana käteistä rahaa enempää, ja korttia en kanna aina joka lenkillä mukana.

[QUOTE="Mää";25502758]Hyvä systeemi..

Meillä on myös toisessa kaupassa. Kauppias kerran sieltä noukki että yks deeku sai kaljan.. :( huuli pyöreenä seurasin, kun pakkasin tavaroita samalla! :O[/QUOTE]

Kylläpäs lämmitti sydäntäni. Siinä se ihmisyys punnitaan, suhtautumisessa deekuihin, "hulluihin" (edellisessä inhimillisessä tekijässä skitsofreenikko toivoi, että mielenterveyskuntoutujia nimitettäisiin mieluummin hulluiksi) tai vaikkapa tupakoitsijoihin ;)

Yhteistyössä