Paha äitikö?

Tyttärelläni on uhma. Ollut jo pitkään. Välillä menee pitkän aikaa ihan hyvin ja sitten taas jonkin aikaa vähemmän hyvin. Ts. välillä uhma kohtauksia on harvakseltaan ja välillä tuntuu ettei muuta olekaan.

Äsken alkoi taas kiukku kun mehu on vääränlaisessa lasissa. Minulla on periaate, että jos hän on itse saanut lasin valita, en rupea mehua toiseen lasiin enää kaatamaan, vaikka hän mielensä on muuttanutkin. Huutohan siitä sitten alkoi. Jonkin aikaa annoin huutaa, sitten uhkasin arestilla. Jos mies ei olisi kotona nukkumassa yövuoron jälkeen, saisi tyttö mun puolesta huutaa vaikka koko päivän. Nyt en voi antaa kovin kauaa huutaa, sillä miehen on saatava nukkua. Pienistä huudoista ei unet häiriinny, mutta jo pitkään huutaa, herää.

Arestiin laittokaan ei tehonnut ja huuto vaan jatkui. Sitten uhkasin, että vien autoon huutamaan jos huuto ei lopu. Eipä loppunut. Puin toppapuvun ym. ulkovaatteet päälle ja vein auton takatilaan. Penkeille en vienyt, ettei pääse käsiksi oviin / lukkoihin / säätimiin ym. Takatila on iso ja siellä mahtuu vaikka makaamaan, siellä on matto ja ikkunat joka suuntiin. Ei ole siis missään pakettiauton takatilassa. Ulkona on +2 astetta, joten ei palellu.

Annan olla siellä 10 min sitten menen katsomaan onko huuto jo loppunut.

Miten sinä olisit toiminut?

Minkä ikäinen? Kun arestissa saisi pitää niin monta minuuttia kun on ikää. En noin kauaa pitäisi missään teljettynä. Se uhmakohtaus kun on lapsellekkin hämmentävää ja ei saisi hylätä :/

Eiköhän se ole parempi ottaa jäähypenkki käyttöön kuin autoon sulkea! Mun mielestä parempi et isi herää kuin toinen on paniikissa, meillä ainakin likka hätääntyy yksin autossa jo puolessa minuutissa jollei näe minua..

Kuten sanoinkin, normaali tilanteessa saisi huutaa niin paljon kun sielu sietää. Yleensä ei olisi niin vaarallista vaikka mies heräisikin, mutta tänään joudumme lähtemään iltapäivällä liikenteeseen, eli miehen on herättävä normaalia aikaisemmin.

Kävin jokin aika sitten lapsen hakemassa autosta. Eipä vaikuttanut mitenkään traumaattiselta.

En osaa sanoa oliko loppujen lopuksi kyseessä "puhdas" uhma kohtaus. Hän saa sellaisia todellisia raivareita välillä. Nyt oli enemmänkin sellainen "huudan viellä vähän kun pyydetään lopettamaan".

Mä olisin kaatanu mehun vallan pois, ja vienyt huoneeseensa raivoamaan. Mutta autoon en yksin veisi koskaan lasta, se vaan ei ole lapsen paikka, ja kummallinen paikka ylipäätään viedä lapsi uhmakohtauksessa...

Ja miehestä en kyl siinä tapauksessa välittäs, jos heräis, se nyt vaan on lapsiperheessä joskus semmosta, että lasten ääniin herää, halus tai ei. Ja se pitäs kai miehenkin ymmärtää.

.
Minkä ikänen lapsi on?
Kaikenlainen uhkailu on huonoa...harrastin sitä itsekin kunnes huomasin sen tehottomuuden. Reilut säännöt, jotka vaikka kirjotetaan lapsen kanssa yhdessä paperille. Esim. Kun juonittelee, joutuu jäähylle. (hyvä paikka esim.tuoli mistä ei ylety rämplään mitään tavaroita). Lapsi, pienikin, oppii hyvin herkästi että juonittelu ei kannata, kun AINA joutuu jäähylle ja se ei ole kivaa. Lapsi huomaa että on tylsää kiukutella. Ja se hyvä puoli tässä tavassa kans on että äitin ja isin ei tarvi huutaa pää punasena vaan rauhassa kiikuttaa juonittelija jäähylle.

Alkuperäinen kirjoittaja Migrantti:
Kuten sanoinkin, normaali tilanteessa saisi huutaa niin paljon kun sielu sietää. Yleensä ei olisi niin vaarallista vaikka mies heräisikin, mutta tänään joudumme lähtemään iltapäivällä liikenteeseen, eli miehen on herättävä normaalia aikaisemmin.

Kävin jokin aika sitten lapsen hakemassa autosta. Eipä vaikuttanut mitenkään traumaattiselta.

En osaa sanoa oliko loppujen lopuksi kyseessä "puhdas" uhma kohtaus. Hän saa sellaisia todellisia raivareita välillä. Nyt oli enemmänkin sellainen "huudan viellä vähän kun pyydetään lopettamaan".
Kokeilepa seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa, että et kiinnitä lapseen yhtään mitään huomiota. Annat huutaa ja messuta ihan rauhassa. Mutta et myöskään vaihda sitä juomaa lasista toiseen. Nouse itse tilanteen yläpuolelle, ole rauhallinen, järkähtämätön ja periksiantamaton. Sinä pystyt siihen jos haluat.

Annan olla siellä 10 min sitten menen katsomaan onko huuto jo loppunut.
Aivan kamalaa!!
Jos se pentu pitää johonkin autoon laittaa huutamaan niin vähintään sun pitäs olla siellä lähellä ett ei tarvi yksin olla suljetussa tilassa noin pitkään.
Ulos oisin kyllä voinu viedä itekin huutamaan.

täällähan on jälleen oikea lynkkaus tiimi paikalla.......ns. täydelliset äidit......itse olisin pukenut pihalle et huuda siellä niinku sielu sietää, isi nukkuu nyt ja sisällä ollaan hiljaa, jos tintattaa niin huuda pihalla. Siis kauheeta :eek: oisin laittanut ulos :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
täällähan on jälleen oikea lynkkaus tiimi paikalla.......ns. täydelliset äidit......itse olisin pukenut pihalle et huuda siellä niinku sielu sietää, isi nukkuu nyt ja sisällä ollaan hiljaa, jos tintattaa niin huuda pihalla. Siis kauheeta :eek: oisin laittanut ulos :eek:

miksi pitää olla heti "täydellinen", jos on eri mieltä ????

Eli jos äidillä ei ole tapana viedä uhmaavaa lastaan auton takaboksiin yksin rääkymään, hän on Täydellinen Äiti? :saint:
No, siinä tapauksessa suurin osa äideistä kai on täydellisiä. Toivottavasti!
Lapsen ikää ei ole kerrottu, ihan pientä ei oikein voi kipata pihalle raivoamaan yksikseen...

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:

miksi pitää olla heti "täydellinen", jos on eri mieltä ????
no joo jos toista haukutaan, et oot tyhmä ym. niin joo tosi neuvoja

Yhteistyössä