Päivän ruokaostokset sanoina tai kuvina?

"vieras"
Tämä ei nyt varsinaisesti osu ketjun otsikon alle, mutta kun täällä on näemmä muutakin ostoksista virinnyttä keskustelua. Olettekos luomu-jeesustelijat miettineet asioita laajemmasta vinkkelistä. Jos kaikki ruoka olisi luomua, suuri joukko maapallon väestöstä kuolisi nälkään. Varsinkin luomulihan tuottaminen vie melkoisesti viljelypinta-alaa suhteessa lopputuloksen ravinto-arvoon.
Ja en tätä nyt moitteeksi osoita kenellekään. Itsekin haluan syödä puhdasta ravintoa ja ostan osittain luomua. Mutta mieleeni on alkanut nousta ajatuksia siitä, että on tämä tietyllä tavalla erittäin itsekästä. Mikä olisi yhä kovemmin huutavaa omatuntoani tyynnyttävä ratkaisu. Lihan käytön minimointi, ehkä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23265261]Tämä ei nyt varsinaisesti osu ketjun otsikon alle, mutta kun täällä on näemmä muutakin ostoksista virinnyttä keskustelua. Olettekos luomu-jeesustelijat miettineet asioita laajemmasta vinkkelistä. Jos kaikki ruoka olisi luomua, suuri joukko maapallon väestöstä kuolisi nälkään. Varsinkin luomulihan tuottaminen vie melkoisesti viljelypinta-alaa suhteessa lopputuloksen ravinto-arvoon.
Ja en tätä nyt moitteeksi osoita kenellekään. Itsekin haluan syödä puhdasta ravintoa ja ostan osittain luomua. Mutta mieleeni on alkanut nousta ajatuksia siitä, että on tämä tietyllä tavalla erittäin itsekästä. Mikä olisi yhä kovemmin huutavaa omatuntoani tyynnyttävä ratkaisu. Lihan käytön minimointi, ehkä.[/QUOTE]
Syöminen yleensäkin on itsekästä. Siis länsimaalaisten syöminen. Vähemälläkin vaihtelevuudella ja määrällä pärjäisi varsin mainiosti ja jos ateria on oikeaoppisesti rakennettu, samaa sapuskaa voi syödä päivästä toiseen koko elämänsä ajan.

Jos omilla ruokavalinnoillaan haluaa ajatella maailman nälänhätäisiä, niin kasvisruokaan siirtyminen olisi järkevin juttu.
 
Minä luulen, että se on lopulta suhteellisen pieni osa väestöstä, jotka ovat tarpeeksi energisiä jaksaakseen kaikessa satsata luomuun. Heidän osansa ei pelasta maailma, mutta ei myöskään suista köyhiä kurimukseen.

Arvostan moisia ja esimerkiksi Keittiksen ostoksia katselen mielelläni.
Toisaalta sallin itselleni saamattomuuden samassa asiassa ilman että edes kannan siitä huonoa omaatuntoa.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia - kemikaalilannoitettuna tai ilman.
:)
 
=)
Mitäs mä tänään ostin...

- pirkan maustettu kokonainen kana, paistamaton
- 2 litran jogurttia
- Iso juusto, 750g
- Banaaneja
- Reilu paahtoleipä
- Pakaste vehnäpullia
- Mansikkahillo
- Mansikkakuohukerma
- Ballerina keksejä
- Pyttipannua
- 2 viennettaa
- Suklaata
- Muffinseja
- Tuc keksejä
- Fun light metsämarja

Ja älkää huoliko, kasviksia oli kotona ja noi pullat ja keksit on laskiassunnuntaiksi. Ja ei, en itse nyt jaksanut pullia leipoa kun ei mulla oikein ole leivontatilaa ja ei lattialla viittis :D :) Tuollasta herkutteluruokaa kun teki mieli ostaa kaikkee ei järkevää ja en noita lapselleni syötä.

Ja ainiin ostin hesestä kaksi kanatortillaa ilman aterioita :p
 
Mitäs mä tänään ostin...

- pirkan maustettu kokonainen kana, paistamaton
- 2 litran jogurttia
- Iso juusto, 750g
- Banaaneja
- Reilu paahtoleipä
- Pakaste vehnäpullia
- Mansikkahillo
- Mansikkakuohukerma
- Ballerina keksejä
- Pyttipannua
- 2 viennettaa
- Suklaata
- Muffinseja
- Tuc keksejä
- Fun light metsämarja

Ja älkää huoliko, kasviksia oli kotona ja noi pullat ja keksit on laskiassunnuntaiksi. Ja ei, en itse nyt jaksanut pullia leipoa kun ei mulla oikein ole leivontatilaa ja ei lattialla viittis :D :) Tuollasta herkutteluruokaa kun teki mieli ostaa kaikkee ei järkevää ja en noita lapselleni syötä.

Ja ainiin ostin hesestä kaksi kanatortillaa ilman aterioita :p
Hyvältä näyttää.
Minäkin kirjoitin huomisen ostoslistalle pakastepullia. Ajattelin, että puolivalmiista laskiaispulliksi...
En saa omista pullista ikinä "laskiaissopivia".
 
Mitäs mä tänään ostin...

- pirkan maustettu kokonainen kana, paistamaton
- 2 litran jogurttia
- Iso juusto, 750g
- Banaaneja
- Reilu paahtoleipä
- Pakaste vehnäpullia
- Mansikkahillo
- Mansikkakuohukerma
- Ballerina keksejä
- Pyttipannua
- 2 viennettaa
- Suklaata
- Muffinseja
- Tuc keksejä
- Fun light metsämarja

Ja älkää huoliko, kasviksia oli kotona ja noi pullat ja keksit on laskiassunnuntaiksi. Ja ei, en itse nyt jaksanut pullia leipoa kun ei mulla oikein ole leivontatilaa ja ei lattialla viittis :D :) Tuollasta herkutteluruokaa kun teki mieli ostaa kaikkee ei järkevää ja en noita lapselleni syötä.

Ja ainiin ostin hesestä kaksi kanatortillaa ilman aterioita :p
Nyt mun tekee mieli Ballerinoja, Viennettaa ja laskiaispullia :|
 
=)
Hyvältä näyttää.
Minäkin kirjoitin huomisen ostoslistalle pakastepullia. Ajattelin, että puolivalmiista laskiaispulliksi...
En saa omista pullista ikinä "laskiaissopivia".
Pakastepullat on hyviä, niissä kun ei voi epäonnistua eikä tulee niin kauheaa tiskin määrää joka tulisi jos itse leipois. Pullat uuniin vaan, halkasu ja hillo sekä kermavaahto sisään. Nami =)
 
"taaperon äiti"
*3kpl maustamatonta broilerin koipireittä
*taaperolle muutama sosepurkki
*tuorekurkkua
*riisisuklaata
*malaco truly karkkipussi

ja myönnän,edelleen,olen liian herkkusuu :/
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23265667:
Syöminen yleensäkin on itsekästä. Siis länsimaalaisten syöminen. Vähemälläkin vaihtelevuudella ja määrällä pärjäisi varsin mainiosti ja jos ateria on oikeaoppisesti rakennettu, samaa sapuskaa voi syödä päivästä toiseen koko elämänsä ajan.

Jos omilla ruokavalinnoillaan haluaa ajatella maailman nälänhätäisiä, niin kasvisruokaan siirtyminen olisi järkevin juttu.
Niin, ja meidän perheessä menee ruokaa jonkun verran haaskuuseenkin...
Väärinkäsitysten välttämiseksi määre: luomu-jeesustelija kimmahti näpeistäni lukiessani näitä nillityskommentteja, joissa moititaan toisten "epäterveellisiä" ostoksia.
Ja peesaan Mummeliisan jäljempänä olevaa kommenttia. Kukin omatuntonsa mukaan, muutos lähtee itsestä, koskee myös yleistä maailmanparannusta :)
 
v
[QUOTE="vieras";23268743]Niin, ja meidän perheessä menee ruokaa jonkun verran haaskuuseenkin...
Väärinkäsitysten välttämiseksi määre: luomu-jeesustelija kimmahti näpeistäni lukiessani näitä nillityskommentteja, joissa moititaan toisten "epäterveellisiä" ostoksia.
Ja peesaan Mummeliisan jäljempänä olevaa kommenttia. Kukin omatuntonsa mukaan, muutos lähtee itsestä, koskee myös yleistä maailmanparannusta :)[/QUOTE]

Tämän päivän jossain lehdessä oli juttua siitä, kuinka karkilla ja sipseillä on suuri hiilijalanjälki. Että on yhtä "epäekologista" syödä pihvi kuin pussillinen vaahtokarkkeja.
 
"vieras"
Pakastepullat on hyviä, niissä kun ei voi epäonnistua eikä tulee niin kauheaa tiskin määrää joka tulisi jos itse leipois. Pullat uuniin vaan, halkasu ja hillo sekä kermavaahto sisään. Nami =)
Tässä Vaasan voisilmäpullien valmistusaineet:
ehnäjauho, kananmuna, sokeri, kasviöljy, kasvirasva (osittain kovetettu), hiiva, voi 3 %, maitojauhe, kardemumma, suola, jogurttijauhe, perunatärkkelys, sakeuttamisaineet (E 412, E 404), emulgointiaineet (E 471, E 472e), happamuudensäätöaine (E 330), aromit (mm. vanilja), säilöntäaine (E 202) ja värit (E 162, E 160a). Valmistettu tehtaassa, jossa käsitellään pähkinöitä.

Trnasrasvaa ja ainakin kahdeksaa lisäainetta. Nami =)
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23268743]Niin, ja meidän perheessä menee ruokaa jonkun verran haaskuuseenkin...
Väärinkäsitysten välttämiseksi määre: luomu-jeesustelija kimmahti näpeistäni lukiessani näitä nillityskommentteja, joissa moititaan toisten "epäterveellisiä" ostoksia.
Ja peesaan Mummeliisan jäljempänä olevaa kommenttia. Kukin omatuntonsa mukaan, muutos lähtee itsestä, koskee myös yleistä maailmanparannusta :)[/QUOTE]
Meillä ei mene nykyisin juuri lainkaan haaskuuseen, mutta kesti jonkin aikaa perheen pienennyttyä opetella tekemään pienempiä määriä ruokaa. Ja sitten on tuo "kotikompostori", jota puudeliksi kutsun :D

Mä ostan luomuna lihan ja kananmunat, muun sitten vaihtelevasti luomua ja tavallista. Haen usein tuosta meidän pikkukaupasta maitotaloustuotteet, vihannekset ja hedelmät eikä siitä saa luomua, joten tavallisilla mennään.
 
Tämän päivän ostoslista: 1ps pikkunakkia
1rs 400g naudan paistijauhelihaa
4 kpl banaaneja
1 tlk mansikkasiideriä
1 tlk kultalonkeroa
1 tlk mansikkaskumpaa
 
nakkinen
-1,5l rasvatonta maitoa
-ruisleipää
-täysjyväpaahtista
-kurkku
-tomaatteja
-appelsiineja
-porkkanoita
-2prk ananasta
-päärynöitä
-maustamatonta kanasuikaletta
-kalinkajugurtteja
-A-jugurtteja
-OLO-jugurtteja
-kananmunia
-maustamatonta rahkaa
-vadelmia
-vaniljajäätelöä
-5% ruokakermaa
 
"Mamma italiana"
Varmaan maukkaita pikkukaloja:)
piti ottaa oikein sanakirja jotta tietàisi tuon suomalaisen nimen, muttei selvinnyt kun yks sanoo kultalahna ja toinen hammasahven. paketti hieman yli puol kiloo. kilohinta 9,90 euroa

toisessa paketissa tonnikalafilettà. kilohinta 29,90 euroa, siis tuo pikkunòkàre maksoi noin 7 euroa.

koko ostokset 35,40 euroa, viinit oli tarjouksessa -40%
 
[QUOTE="vieras";23269952]Tässä Vaasan voisilmäpullien valmistusaineet:
ehnäjauho, kananmuna, sokeri, kasviöljy, kasvirasva (osittain kovetettu), hiiva, voi 3 %, maitojauhe, kardemumma, suola, jogurttijauhe, perunatärkkelys, sakeuttamisaineet (E 412, E 404), emulgointiaineet (E 471, E 472e), happamuudensäätöaine (E 330), aromit (mm. vanilja), säilöntäaine (E 202) ja värit (E 162, E 160a). Valmistettu tehtaassa, jossa käsitellään pähkinöitä.

Trnasrasvaa ja ainakin kahdeksaa lisäainetta. Nami =)[/QUOTE]

Noissa meidän tänään ostamissamme ei ollut noin paljon hienoja aineita, mutta toki Etäkin löytyi:

Ainesosat: Vehnäjauho, vesi, laktoositon margariini (kasviöljy, vesi, emulgointiaine E471, suola, aromi) sokeri, kananmuna, hiiva, suola, kardemumma.

Ja mantelimassan & kermavaahdon kanssa oli muuten todella hyvääkin vielä.
:)
 

Yhteistyössä