Päivän OrpoPurra - Tunnin junalle täystyrmäys EU:lta: ”Taloudellisesti kestämätön”

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Päivän OrpoPurra - Tunnin junalle täystyrmäys EU:lta: ”Taloudellisesti kestämätön”
Länsiradan rahoituksen kohtalo on seuraavaksi kuntien käsissä, kun EU:lta ei tippunut sille eurokaan.

"Ei taloudellisesti elinkelpoinen, rahoitus epävarmaa.

Näihin argumentteihin kaatui Suomessa ehkä eniten lobatun ja esillä pidetyn ratahankkeen Länsiradan EU-rahoitus. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps).

”Kun noita arviointeja luin, niin siellä todettiin, että Länsirata on ’financially not viable’”, ministeri sanoo.

”Financially not viable” tarkoittaa rahoituksellisesti tai taloudellisesti kestämätöntä.

Hallitus pysyy päätöksissään

Onko Länsirata nyt siis vastatuulessa, kun EU ei tue hanketta?

”Iso kuva ei muutu. Länsiradasta on sovittu hallitusohjelmassa, ja meillä on tuore päätös talouspoliittisesta ministerivaliokunnasta. Valtio sitoutuu 400 miljoonaan, jos kunnat sitoutuvat vastaavaan summaan”, Ranne vastaa.

Kunnat ovat vaikeassa taloustilanteessa kuitenkin epävarmoja. Raidehankkeille kriittinen ministeri pitää kuntien epäröintiä ymmärrettävänä.

”En ihmettele yhtään. On kova juttu lähteä suurilla summilla hankkeeseen, jonka hyöty–kustannussuhde ei ole kovin häävi ja jossa tulonmuodostus on osin katsottu syntyvän maan arvon nousun myötä”, Ranne sanoo."


Orpo haluaa radan, Orpo voi itse sen maksaa ja pääsee 15 minuuttia nopeammin Turun ja Helsingin välin.

Mauri Pekkarista syytettiin aikonaan siltarumpu politikoinnista, mutta kyllä Petteri ja kokoomus pisti kertaheitolla miljaardilla paremmaks aivan älyttömään radan oikaisuun. EU oli kerrankin oikeassa antamatta näin älyttömään hankkeeseen senttiäkään.
 
vierailija
Hallituksen jättihanke jäi ilman EU-rahaa – ministeriltäkin kriittinen arvio: ”Ei maksaisi itseään hyvin takaisin”
"Vastaavan ministerin mukaan hankkeen toteutuminen riippuu nyt siitä, ovatko kunnat edelleen sitoutuneita.

Hallituksen Länsirata-hanke koki takaiskun, kun se jäi ilman EU:n Verkkojen Eurooppa -rahoitusta. Länsirata Oy oli hakenut radan kehittämiseen 176,28 miljoonaa euroa.

Hanke tunnettiin aiemmin nimellä Turun tunnin juna.

Ilta-Sanomat haastatteli hankkeesta vastaavaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Rannetta, jonka mukaan rahoituksen saamatta jääminen ei tullut yllätyksenä, koska hankkeen hyöty-kustannus-suhde on hänen itsensäkin mukaan heikko.


Lulu Ranne, kuinka varmaa Länsirata-hankkeen toteutuminen nyt on?

– Iso kuva ei ole muuttunut, mutta epävarmuuksia on. Kun kävin EU:n arviot hankkeesta läpi, siellä sanottiin selkeästi, että hanke on kannattamaton eli englanniksi financially not viable. Tämä ei toki tullut yllätyksenä, koska olemme itsekin tienneet, että hanke on hyöty-kustannus-suhteeltaan heikko.


Onko niin, että ette pidä hanketta järkevänä?

– Kun ihan faktoihin perustaa mielipiteensä, hyöty-kustannus-suhde ei näytä kovin mairittelevalta. Ei näytä siltä, että hanke maksaisi kovin hyvin itseään takaisin.

– Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että jättirata-hankkeet eivät ole sellaisia, johon pitäisi ensisijaisesti satsata. Kuten olemme hallituksessa yhteisesti sopineet, ensisijaisesti nykyistä tiestöä ja infrastruktuuria pitäisi kunnostaa.

Esimerkiksi Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) mukaan mitkään investointilaskelmat eivät osoita järkeviä tuottoja Länsirata-hankkeelle."


Taas yksi kokoomuksen rahareikä.
 
vierailija
Eihän tuossa koskaan ole mitään järkeä ollutkaan. Sellaista kepulaista politiikkaa, että tehdään koska maakunnat. Kuinka moni oikeasti kulkee hki-turku väliä jotenkin säännöllisesti? Tosi pieni porukka. Hullua hommaa alun alkaenkin.
 
vierailija
Eikä unohdeta sitä, että tämä tismalleen sama 'talousgurupuolue' oli se, joka lupasi kääntää "velkalaivan" suunnan vaalilupauksissaan, mutta hallitusvastuuseen päästyään ottavatkin vain lisää velkaa.

Selityksenä heillä on se, että "kun ne korot ovat niin korkeat". Ne korothan kylläkin taisivat olla jopa nykyistä vähän korkeammalla silloin kuin he antoivat niitä vaalilupauksiaan. Korkojen nousuhan alkoi jo loppukesästä 2022. Eivätkö ne talousgurut tienneet edes sitä, että korot pitää maksaa, vaikka jokainen suomalainen ihan tavallinen asuntovelallinenkin tietää sen?!? 😵💫

Joko he eivät ymmärrä taloudesta mitään, tai sitten he valehtelivat äänestäjille päin naamaa. Oli se kummin päin tahansa, niin se on todella surkea tilanne tämän maan kannalta. Toki on myös huomattava, että kumpikaan mahdollisuus ei sulje toistaan pois ja ne molemmat ovat mahdollisia samaan aikaan.
 
vierailija
Käsittämätöntä on sekin, että kokoomus Suomessa on suosituin puole ja edelleen jonkinlaisen sivistys- ja talousguru-puolueen maineessa.
Olisiko viimeistään tämän hallituksen toilauksien jälkeen syytä ottaa sinimustat lasit silmiltä ja korjata luutuneita ennakkoasenteita.
 
vierailija
Petteri ei luovuta, pakko päästä nopeemmin mökille jos vaikka oma auto onkin huollossa. Tässäkin puhutaan miljoonista, eikö arvio ollut neljä miljardia. Rakennushankkeet kun Suomessa tuppaavat venähtää, lopullinen hinta tulee olemaan kahdeksan miljardia.
 
vierailija
Miten se voi olla Marinin hallituksen idea, kun koko hanke oli aloitettu jo ennen Marinin hallitusta?!? Vanhin maininta siitä helposti löytyi vuodelta 2016, jolloin Vaasan yliopisto oli tehnyt selvityksen sen hypoteettisista taloushyödyistä Turun kauppakamarin toimeksiannosta, eli idea on oikeasti lähtöisin jostain Stubbin tai Sipilän hallituksen ajoilta. Mutta nykyisinhän tietyissä piireissä on tapana vain olankohautuksella ohittaa faktat ja sanoa opeteltua mantraa hokien kaiken aina olevan "Marinin hallituksen syytä". 😵💫

Kyllä se on aikuisten oikeasti oli ja on yhä kokoomusvetoinen idea ja Turusta lähtöisin.

Se oli kyllä edellisenkin hallituksen asialistalla, mutta hallitus, eli valtion toimeenpaneva elin, ei hyvästä syystä vienyt sitä eteenpäin. Nyt Orpon hallitus on ilmeisesti katsonut, että Suomella on ihan liikaa rahaa, että sitä voi haaskata vaikka miljarditolkulla johonkin "tunnin junaan", joka ei todellakaan edes ole oikeasti mikään tunnin juna ja jota aika harva oikeasti edes kaipaa saati haluaisi. Ja samaan aikaan maan tieverkosto rapistuu entisestään. 🙄

Kyllä joku/jotkut pyörittää Orpon hallitusta ihan mennen tullen, mutta pääministeri itse se ei ainakaan ole.
 
vierailija
Ihmisiltä viedään ja lakkautetaan maakunnissa palvelut ja vedotaan ettei ole rahaa. Hallitus laittaa rahaa kannattamattomiin hakkeisiin ministerien omissa vaalipiireissä. Täysin onnetonta toimintaa.
 
vierailija
Tästä hankkeesta on erittäin tärkeä nyt luopua. Suomi tarvitsee ne tähän hankkeeseen suunnitellut varat esim. Sote-palveluihin. Viisas pääministeri kertoo tämän hankkeen olleen floppi, ja kaikki aikeet tästä hankkeesta vedetään pois lopullisesti. Hallitusohjelmaan voidaan tehdä muutoksia. Tästä hankkeesta kannattaa nyt luopua Suomen parhaaksi.
 
vierailija
Tästä hankkeesta on erittäin tärkeä nyt luopua. Suomi tarvitsee ne tähän hankkeeseen suunnitellut varat esim. Sote-palveluihin. Viisas pääministeri kertoo tämän hankkeen olleen floppi, ja kaikki aikeet tästä hankkeesta vedetään pois lopullisesti. Hallitusohjelmaan voidaan tehdä muutoksia. Tästä hankkeesta kannattaa nyt luopua Suomen parhaaksi.
Kyllä!
 
vierailija
Lisää hyvän hallitusohjelman tuloksia:

"Suomen arvostus syöksyi ulkomaisten osaajien silmissä – ”Romahdus on jo älytön”
Maakuva|”Nyt on viimeistään herättävä”, Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen vaatii. Suomi putosi vuodessa sijalta 16 sijalle 51."


 

Yhteistyössä