Päiväkuiva alle 2v? Onko heitä?

Hei! Haluaisin siis kokemuksia teiltä, joiden lapset ovat olleet vaipatta alle 2v. vanhana.

Meillä on nyt kuopus 1v3kk ja käy potalla tosi hyvin, jos saa nakuilla alaosa paljaana. Katsonee isoveljestä mallia. Mietin vaan, kannattako tätä tosissaan jo hyödyntää vai onko joku ohimenevä vaihe. Nyt käytän potalla vaipanvaihdon yhteydessä, aamuisin ja jos istuskelee itse potalla. Joku päivä ajattelin kokeilla laittaa pelkät sukkikset. Isoveli oli päiväkuiva 2v4kk ikäisenä.
 
Kaverien poika oli päiväkuiva noin 1v9kk ikäisenä. Ja siis niin kuiva, ettei suostunut pissaamaan enää vaippaan! Meidän reilu 2v ei ole sinne päinkään, ja kuopuskin olisi tulossa kesällä... :/
 
Meidän 1v5kk pysyy kuivana päivisin jos ollaan kotona. Potalle laitan/menee aamuisin, aina ruuan jälkeen ja silloin kun ottaa etumuksestaan kiinni. Ei osaa vielä puhua, näyttää pissahädän tarttumalla pippeliin.. Tätä on jatkunut nyt noin kuukauden ajan. Toki sattuu vahinkoja, yks päivässä yleensä. Alkaa heti huutaa, jos housut kastuu. Pidän päällä kangashousuja tms. niin pissa ei roiku ympäriinsä jos vahinko tulee. Kakan tekee myös pääsääntöisesti pottaan. Muualle mennessä laitan aina vaipan, joskin se on usein kuiva jos reissu on ollut esim. 2h ja pissaa sitten kotona pottaan.

Muualla kuin kotona pottahommat ei onnistu, vaikka olis sama potta :)

Kahtena yönä vaippa on ollut aamulla kuiva ja pissan määrä huima potassa sen jälkeen.

Musta on mukavaa että homma sujuu näin ilman suurempia opetteluja. Ekan kerran poika tutustui pottaan n1v2kk iässä.
 
Meidän neiti oppi päiväkuivaksi/yökuivaksi kun oli 1v7kk ja oppi tosi nopeasti. viikko meni kun pottailu aloitettiin ettei enää housuun tehnyt. Meillä kun otettiin vaippa kokonaan päivällä pois. Eli muutaman kerran tuli housuun tuon viikon aikana, ja sit oli kokonaan kuiva :)
 
Esikoinen oli aikanaan päiväkuiva 1v 7kk, ja kokonaan kuiva kaksivuotiaana. Alle vuoden ikäisestä ei enää tullut kakkaa vaippaan. Pottaan tutustuminen meillä aloitettiin jo 4kk iässä, eikä mitään pottakammoa tullut koskaan.

Kuopus on nyt 1v 2kk, ja käy jo hienosti potalla, mutta edelleen tulee kyllä myös vaippaan. Osaa pyytää jo itse potalle, mutta ihan aina ei muista, tai lähtee liian myöhään. Hienosti kuitenkin menee, ja potalla käynti on tytöstä mukava asia.

Tottakai kannattaa kannustaa lasta, jos hän itse mielellään käy potalla! Kuivaksiopetteluhousut ovat mainio apu tuossa vaiheessa, meillä ollaan myös kohtapuoleen ottamassa ne päiväkäyttöön.
 
Bliss, mistä noita kuivaksi opetteluhousuja olet ostanut? On ilmeisesti toiminut? Meillä on pari viimeistä päivää mennyt vähän huonommin, ehkä olen liikaakin tuputtanut pottaa. Selvästikään ei tee, jos asetan potalle vaan hänen täytyy itse mennä, sitten istuu asiansa ajan. Kakkaa pottaan ei ole vielä tullut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja elotyttönen:
Bliss, mistä noita kuivaksi opetteluhousuja olet ostanut? On ilmeisesti toiminut? Meillä on pari viimeistä päivää mennyt vähän huonommin, ehkä olen liikaakin tuputtanut pottaa. Selvästikään ei tee, jos asetan potalle vaan hänen täytyy itse mennä, sitten istuu asiansa ajan. Kakkaa pottaan ei ole vielä tullut.
Esikoiselle ostin aikanaan täältä Turusta OMMO-nimisestä putiikista, sieltä voi niitä myös tilata: http://www.ommo.fi/index.php?page=Bummi_STP

Pitää mainostaa myös tuttuni firman tuotteita, vaikka itse en niitä (vielä ) ole ehtinytkään kokeilla: http://tirsokas.com/shop/cat/product_catalog.php?c=5

Esikoinen oppi kuivaksiopetteluhousujen kanssa yökuivaksi todella helposti, ja ne olivat erittäin hyvä varmistus juuri päiväkuivaksi oppineelle lapselle pitkillä automatkoilla. En koskaan puhunut lapselle kuivaksiopetteluhousuista vaippoina, vaan meillä niitä sanottiin yöpikkareiksi ja harjoittelupikkareiksi. :)

Meillä tuo kuopus on tosi mainio potalle menonsa kanssa, huutaa möreällä äänellä "äääh!" ja menee paukuttamaan vessan ovea hädän tullen, varsinkin kakkahädän ehtii tunnistamaan jo usein ajoissa, ja pissankin pari kertaa päivässä. Eli kuivaksiopetteluhousujen aika alkaa meilläkin olla jo käsillä.

 
Kiitos Bliss! Vielä kysyisin, kuin monta vaippaa teillä on pienelle, riittääkö? Ja en ole tajunnutkaan, että yökuivaksi opettelua voisi tuolla lailla opetella. Meillä 3v on päiväkuiva, mutta öisin vaippa. Ehkä hänellekin kannattaisi tilata pari. Tosin pissaa tulee vielä aika paljon, joten en tiedä pitääkö ne?
 
Alkuperäinen kirjoittaja elotyttönen:
Kiitos Bliss! Vielä kysyisin, kuin monta vaippaa teillä on pienelle, riittääkö? Ja en ole tajunnutkaan, että yökuivaksi opettelua voisi tuolla lailla opetella. Meillä 3v on päiväkuiva, mutta öisin vaippa. Ehkä hänellekin kannattaisi tilata pari. Tosin pissaa tulee vielä aika paljon, joten en tiedä pitääkö ne?
Meillä on toistaiseksi vain kahdet housut, jotka ovat esikoisen peruja. Esikoiselle ne riittivät mainiosti kuivaksiopettelun loppuvaiheessa, jolloin vahinkoja tuli enää harvoin. Tajusin nimittäin itsekin vasta silloin näitten hyödykkeitten olemassaolon... Meilläkin esikoinen pissasi öisin aika reippaasti, tosin havahtui kyllä joka kerta tapahtumaan. Olin isekin hiukan huolissani imukyvystä, mutta sitä ei kuitenkaan koskaan päästy edes testaamaan, sillä kun lapsi oli itse tietoinen, ettei hänellä ollut yöllä vaippaa, hän heräsikin hädän tullen potalle! Eli meillä kuivaksiopetteluhousut toimivat vain varmistuksena, ja niitä käytettiin n. kuukauden ajan. Sänkyyn kannattanee edelleen pedata kosteussulku petarin alle, niin jos hassusti käy, ei tule suurta vahinkoa. Tietysti voisit kokeilla ensialkuun esikoisellasi ihan tavallista kestovaippaa, jossa ei olisi kuivaliinakangasta peppua vasten, imukyky olisi silloin parempi, mutta vaippa jäisi pissan tullen märäksi... Saattaisi auttaa tunnistamaan hädän myös yöllä. :)

Tarkoituksenani on hankkia kuopukselle muutamat housut lisää, luulisin, että kolmet-neljät vielä. Jos vaikka ei heti samana päivänä ehdi/jaksa pöksyjä pestä... Tosin on tuolla kaapinpohjalla vielä kosteussulkukangasta, saattaa olla että tekaisen ne itsekin.
 
ollut päivä- ja yökuiva 1v6kk alkaen.. En muista tarkalleen mistä lähtien oli päiväkuiva, mutta tosiaan tuosta 1v6kk iästä ei ole tarvinnut vaippoja enää milloinkaan käyttää. Tyttö täytti juuri 2-v eikä meillä ole edes varalta vaippoja kotona :heart: Mutta tuokin on niin yksilöllistä. Mielestäni kannattaa kuitenkin hyödyntää täysillä, jos lapsi on innokas istumaan potalla. Meillä ainakin oli tyttö selvästi niin ylpeä itsestään, kun ei enää vaippoja tarvittu, ja säästyyhän siinä rahaakin kun ei ne vaipat mitään ilmaisia ole ;)
 
kaksi poikaa on ollu päiväkuivia jo hyvissä ajoin ennen kahta ja oikeastaan yökuivia olivat ensin ennen kuin päiväkuivia.Kolmonen on kakka kuiva jo 11k iässä ja tarkoitus olisi kesällä kuivaksi saada ettei syksyllä enää vaippoja osteltais =)
 
Meillä esikoistyttö oli kuiva 1v 4kk iässä, mutta oli siis jo paaaaljon tätä aikaisemminkin lähestulkoon kuiva, mutta ei vielä vaipaton kuitenkaan. "Kakkakuiva" hän oli nelikuisesta (samantien kun pottailu aloitettiin), pissojen osalta lähestulkoon kuiva siinä 1v. kieppeillä ja vaipat jäivät sitten kesän lopuksi pois 1v 4kk iässä. Kuopus (poika) on ollut kakkakuiva syntymästä lähtien eli ei ole koskaan kakannut vaippaan ihan ekan kuukauden maitokakkoja lukuunottamatta (käytössä vvv alusta lähtien) ja pissoistakin taitaa valtaosa tulla jo pönttöön, ikää pojalla nyt 8kk. Toivottavasti kesällä ollaan vaipattomia, täyttää kesäkuussa 1v. =)
 

Yhteistyössä