Päiväkodista valitettiin kun lapsen loma alkaa liian myöhään! :-O

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Mun lapsen päiväkoti on ollut kiinni juhannuksesta heinäkuun loppuun, joten on ollut poissa hoidosta sen ajan. Ollaan miehen kanssa oltu vuorotellen alku- tai loppupää siitä kiinnioloajasta lomalla, joten lapsi sai aina sen vapaaksi.

Isompien lasten aikana opiskelin, joten kesät olivat vapaata.

Elokuun alku- heinäkuun loppu vielä menettelisi, mutta että myöhemmin olisi oma, niin nou nou. Ja kyllä- toki otan sen loman jonka pomo mulle antaa :saint:
Mullakin on käynyt tähän mennessä aika hyvä tsäkä, siis sinä aikana mitä mulla on lapsi ollut, niin että olen töissä käynyt. Vähän kauhulla ajattelen sitä kun se loma ekaa kertaa tulee olemaan touko-tai syyskuussa. :-/ Tosin mulla on onneksi aika ihanat työkaverit, niin että suostuvat jakamaan lomiaan osiin, niin että edes pari viikkoa lomasta jokaisella sattuisi suht inhimilliseen aikaan. Pakko meidänkin on miehen kansa sitten myöhemmin alkaa pitää lomamme peräperään.

Se minua ei huolestuta kun lapsi menee kouluun- täällä on kesäisin koululaisille leikkipuistoissa ohjattua toimintaa iltapäivään saakka, ja myös ilmainen ruokailu. Ja muulloin kuin loma-aikoina on iltapäiväkerhoja pienille koululaisille. Lisäksi on tukiverkostoakin ihan mukavasti.
 
Blue
[QUOTE="a p";28569614]Mullakin on käynyt tähän mennessä aika hyvä tsäkä, siis sinä aikana mitä mulla on lapsi ollut, niin että olen töissä käynyt. Vähän kauhulla ajattelen sitä kun se loma ekaa kertaa tulee olemaan touko-tai syyskuussa. :-/ Tosin mulla on onneksi aika ihanat työkaverit, niin että suostuvat jakamaan lomiaan osiin, niin että edes pari viikkoa lomasta jokaisella sattuisi suht inhimilliseen aikaan. Pakko meidänkin on miehen kansa sitten myöhemmin alkaa pitää lomamme peräperään.

Se minua ei huolestuta kun lapsi menee kouluun- täällä on kesäisin koululaisille leikkipuistoissa ohjattua toimintaa iltapäivään saakka, ja myös ilmainen ruokailu. Ja muulloin kuin loma-aikoina on iltapäiväkerhoja pienille koululaisille. Lisäksi on tukiverkostoakin ihan mukavasti.[/QUOTE]

Tukiverkostoa on mutta et voi nyt tänä kesänä sitä hyödyntää että lapsi saisi vähän enemmän lomaa?
 
"a p"
Tukiverkostoa on mutta et voi nyt tänä kesänä sitä hyödyntää että lapsi saisi vähän enemmän lomaa?
Enemmän? Lapsi on lomalla nyt kesällä 5 viikkoa putkeen. Lisäksi talvella kaksi viikkoa, eli yhteensä 7 viikkoa vuodessa. Kerro minulle kuinka monen lapsi saa olla enemmän kuin 7 viikkoa vuodessa lomalla? Ja jos joka toinen tai kolmas vuosi loma alkaa heinäkuun loppupuolella, mitä sitten?

Ihan oikeasti nyt, sinä et ole tosissasi. :-D
 
"vieras"
Mikähän tässä se ongelman ydin on? Meillä vanhassa työpaikassa oli kiertävät lomat, kun olin elokuun puolesta välistä syyskuun puoleen väliin lomalla, lapsi oli kesällä varahoidossa kun oma hoitaja oli lomalla, tykkäsi siellä olla ja kivat oli kaverit.
 
"a p"
[QUOTE="a p";28574385]Enemmän? Lapsi on lomalla nyt kesällä 5 viikkoa putkeen. Lisäksi talvella kaksi viikkoa, eli yhteensä 7 viikkoa vuodessa. Kerro minulle kuinka monen lapsi saa olla enemmän kuin 7 viikkoa vuodessa lomalla? Ja jos joka toinen tai kolmas vuosi loma alkaa heinäkuun loppupuolella, mitä sitten?

Ihan oikeasti nyt, sinä et ole tosissasi. :-D[/QUOTE]

Lisään vielä, että tukiverkosto on kauempana ja ovat kaikki itsekin töissä, niin että kukaan ei voi viedä ja hakea tuosta päivystävästä päiväkodista häntä päivittäin. Ja vaikka olisikin, en näe nyt tänä kesänä siihen tarvetta, koska saatiin ihanasti aikaistettua lomiamme.

Olisitte iloisia meidän puolestamme. Ei, silti vaan kitistään. Ihme jengiä täällä osa. :-D
 
Blue
[QUOTE="a p";28574385]Enemmän? Lapsi on lomalla nyt kesällä 5 viikkoa putkeen. Lisäksi talvella kaksi viikkoa, eli yhteensä 7 viikkoa vuodessa. Kerro minulle kuinka monen lapsi saa olla enemmän kuin 7 viikkoa vuodessa lomalla? Ja jos joka toinen tai kolmas vuosi loma alkaa heinäkuun loppupuolella, mitä sitten?

Ihan oikeasti nyt, sinä et ole tosissasi. :-D[/QUOTE]

Ai te olette siis saaneet järkättyä enemmän lomaa, hyvä. Mutta jos ette olisi saaneet järkättyä niin miksi te ette silloin olisi käyttäneet niitä olemassa olevia tukiverkkoja vaan lapsen olisi ollut tyytyminen alkuperäiseen suunnitelmaanne?
 
Blue
[QUOTE="vieras";28574400]Kyllä on taas älyvapaata porukkaa. herätkää ihmiset sieltä pilvilinnoistanne!! Aika harvalla lapsi on joka vuosi heinäkuun lomalla päiväkodista...[/QUOTE]

Aika monella täällä päin. meidän kylällä on kolme päikkyä, yht. paikkoja 450. Kaikki menevät kiinni 4-6 viikoksi. Varahoito järkättynä vuoropäiväkodissa missä on neljän muunkin päiväkodin (reilu 500 paikkaa) kesävarahoito, ja laitoksessa on omia paikkoja 150.
 
"a p"
Ai te olette siis saaneet järkättyä enemmän lomaa, hyvä. Mutta jos ette olisi saaneet järkättyä niin miksi te ette silloin olisi käyttäneet niitä olemassa olevia tukiverkkoja vaan lapsen olisi ollut tyytyminen alkuperäiseen suunnitelmaanne?
No, edelleen, kuten tuossa jo vastasin, työssäkäyvää porukkaa kaikki, tai sitten lomalla jossain kauempana silloin. Ei meillä itseasiassa mikään iso tukiverkosto ole, muutama ihminen, mutta on meille riittänyt. Lapsi kun on erityislapsi, ja isovanhemmat pois pelistä, se rajaa jonkin verran.

Ja jos emme olisi saanee aikaistettua lomiamme, niin olisihan joku tukiverkostoomme kuuluva voinut vaikka muuttaa suunnitelmiaan, yksi on niin tehnyt ennenkin. Mutta nyt ei tarvinnut edes kysyä. Emme me nyt ala tuosta vain kuitenkaan heti olettamaan että muut muuttavat suunnitelmiaan meidän mukaamme, ennen kuin kaikki muut vaihtoehdot on käyty läpi.

Kannattaisi muuten lukea kaikki ap:n vastaukset ennen kuin kommentoi... ;-)
 
Blue
[QUOTE="a p";28574481]No, edelleen, kuten tuossa jo vastasin, työssäkäyvää porukkaa kaikki, tai sitten lomalla jossain kauempana silloin. Ei meillä itseasiassa mikään iso tukiverkosto ole, muutama ihminen, mutta on meille riittänyt. Lapsi kun on erityislapsi, ja isovanhemmat pois pelistä, se rajaa jonkin verran.

Ja jos emme olisi saanee aikaistettua lomiamme, niin olisihan joku tukiverkostoomme kuuluva voinut vaikka muuttaa suunnitelmiaan, yksi on niin tehnyt ennenkin. Mutta nyt ei tarvinnut edes kysyä. Emme me nyt ala tuosta vain kuitenkaan heti olettamaan että muut muuttavat suunnitelmiaan meidän mukaamme, ennen kuin kaikki muut vaihtoehdot on käyty läpi.

Kannattaisi muuten lukea kaikki ap:n vastaukset ennen kuin kommentoi... ;-)[/QUOTE]

No hyvä, ihmettelin vain kun sitä ei pitkään aikaan esitetty vaihtoehtona vaan jankkasit vain että ei ole muita vaihtoehtoja. Mutta hyvä näin että lapsi saa nauttia tästäkin kesästä lomalla.

Ai miksi? Täälläkö ei ikinä saa erehtyä? :O
 
"a p"
Aika monella täällä päin. meidän kylällä on kolme päikkyä, yht. paikkoja 450. Kaikki menevät kiinni 4-6 viikoksi. Varahoito järkättynä vuoropäiväkodissa missä on neljän muunkin päiväkodin (reilu 500 paikkaa) kesävarahoito, ja laitoksessa on omia paikkoja 150.
Ymmärrän sitten tuon asenteesi. Me asumme helsingissä alueella jossa on kalliit asunnot- täällä lapset menevät päiväkotiin keskimäärin 1-vuotiaina, ja ovat lomalla keskimäärin 3-4 vk vuodessa...ja suunnilleen joka toinen tai kolmas päiväkoti päivystää. Ja meidän lapsemme on ihan innoissaan päivystyspäiväkodeissa, kun leikkikaverit vaihtuu.

Muttei se täällä ole kauhea juttu- kuin tuon yhden vähän tiukkapipoisen lastenhoitajan mielestä, jonka mielestä suunnilleen kaikki on kauheaa.

Teinpä tämän aloituksen osittain kokeilumielessä kun ajattelin että täällä täydelliset mammat hermostuu. Ja niinhän se menikin. Ei voi kuin nauraa. :-D
 
Blue
[QUOTE="a p";28574518]Ymmärrän sitten tuon asenteesi. Me asumme helsingissä alueella jossa on kalliit asunnot- täällä lapset menevät päiväkotiin keskimäärin 1-vuotiaina, ja ovat lomalla keskimäärin 3-4 vk vuodessa...ja suunnilleen joka toinen tai kolmas päiväkoti päivystää. Ja meidän lapsemme on ihan innoissaan päivystyspäiväkodeissa, kun leikkikaverit vaihtuu.

Muttei se täällä ole kauhea juttu- kuin tuon yhden vähän tiukkapipoisen lastenhoitajan mielestä, jonka mielestä suunnilleen kaikki on kauheaa.

Teinpä tämän aloituksen osittain kokeilumielessä kun ajattelin että täällä täydelliset mammat hermostuu. Ja niinhän se menikin. Ei voi kuin nauraa. :-D[/QUOTE]

Arvasin sen jo ekalla sivulla siksi painostin sinua niin lujaa, ja lähdin sitä laajentamaan kouluikään yms. ;)

Mutta kiitos, joka tapauksessa tämä on ollut hyvä keskustelu. Olet ollut asiallinen väittelykumppani. :) Ja tässä ketjussa on varmasti monelle muullekin paljon mietittävää. Kivaa kesää teille. :)
 
Työmatkalla
Miksi muuten mummolassa olo on parempi vaihtoehto kuin tuttu päiväkoti? Joidenkin mielestä lapsi pitäisi lähettää viikkokausiksia toiselle paikkakunnalla eroon vanhemmista, jottei lapsi vaan joutuisi olemaan päikyssä. Voi vaan kuvitella lapsen stressin tällaisella "lomalla".
 
"harmaa"
[QUOTE="Vieras";28556670]Aika hyvin jos mies pystyy yrittäjänä pitämään lomaa kaksi viikkoa yhtämenoa...en tunne yrittäjää joka pystyis samaan.[/QUOTE]

no on varmaan kerskailua mutta minun mies on 5 viikkoa lomalla putkeej ja vasta muutama vuosi yrittäjyyttä takana :) riippuu olosuhteista
 
"a p"
Arvasin sen jo ekalla sivulla siksi painostin sinua niin lujaa, ja lähdin sitä laajentamaan kouluikään yms. ;)

Mutta kiitos, joka tapauksessa tämä on ollut hyvä keskustelu. Olet ollut asiallinen väittelykumppani. :) Ja tässä ketjussa on varmasti monelle muullekin paljon mietittävää. Kivaa kesää teille. :)
Kiitos itsellesikin, ja hyvää kesää sinullekin! :)
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Työmatkalla;28574570:
Miksi muuten mummolassa olo on parempi vaihtoehto kuin tuttu päiväkoti? Joidenkin mielestä lapsi pitäisi lähettää viikkokausiksia toiselle paikkakunnalla eroon vanhemmista, jottei lapsi vaan joutuisi olemaan päikyssä. Voi vaan kuvitella lapsen stressin tällaisella "lomalla".
Niinpä. Meillä ei mummoloita ole, mutta päivystävä päiväkoti on vakipäiväkodin vieressä, ja lapset ovat käyneet siellä usein leikkimässä-osa lapsista ja hoitajista tuttuja-tosin ei heitä siellä välttämättä heinäkuussa ole, mutta lapseni on sellainen että vaan nauttii muutoksista. Erittäin ulospäinsuuntautunut ja positiivinen lapsi, jolla ei ole ollut varahoidossa mitään ongelmaa koskaan.
 
"a p"
[QUOTE="harmaa";28574575]no on varmaan kerskailua mutta minun mies on 5 viikkoa lomalla putkeej ja vasta muutama vuosi yrittäjyyttä takana :) riippuu olosuhteista[/QUOTE]
Joo kyllä se on ihan yrittäjästä itsestään kiinni paljonko voi pitää lomaa per vuosi. Minun mieheni laittaa koko ajan rahaa sivuun niin että on varaa lomailla joka vuosi ainakin 4-5 viikkoa.
 
"a p"
Siis nyt en ymmärrä enää ollenkaan. Emme alunperin edes osanneet ajatella että elokuu lapsen loma-ajankohtana olisi mitenkään ihmeellinen. Mutta kun loman myöhäisyydestä on valitettu, niin olemme aikaistaneet ja aikaistaneet sitä. Tänään ilmoitimme että lapsi voi olla lomalla 6 viikkoa, alkaen 22.7, eli pitäisimme miehen kanssa lomamme peräkanaa. Mutta sekin on liian vähän- pitäisi alkaa juhannuksena. Mutta kun se ei vaan onnistu, kun on kiertävät lomat, ja suurimmalla osalla tuntemistani ihmisistä on. Lastentarhanopettaja ja toinen lastenhoitaja alkoivat puhua etteivät ymmärrä että miksei vanhemmat joilla on myöhään loma, voi ottaa vaikka jotain opiskelijatyttöä kotiin hoitamaan lasta., nykyään vanhemmat ovat niin itsekkäitä.

Alkaa vähän ihmetyttää. Siis kyseessä ei ole mitään jutustelua, vaan suoranaista syyllistystä ja valitusta. Onko tuo oikeasti enää edes asiallista?

Me olemme ajatelleet että loman pituus on se tärkein juttu, eli 4-5 viikkoa. Mutta kun loma alkaa heinäkuun loppupuolella, niin kuusikaan viikkoa ei ole tarpeeksi.

Lisään vielä, että meillä oli kahden viikon talviloma huhtikuussa, lapsi siis oli tuon kaksi viikkoa lomalla. Harva lapsi kahta viikkoa on lomalla ollut noin myöhään keväällä, siihen nähden enää tuo 22.7 ei todellakaan ole mitenkään liian myöhään. Ja tuo itsekkyysjuttu, ja valittava äänensävy. Nyt alan jo miettiä oikeasti, onko tämä enää asiallista valitusta?
 
Työmatkalla
Ap:n lasten loman tulee alkaa juhannuksena ja jatkua elokuun alkuun, sillä tietenkin hoitajilla on joka vuosi oltava oikeus lomailla kyseisenä ajankohtana. Muutenhan he eivät voisi vittuilla hoitolastensa vanhemmille, että kyllä he aina saavat lomansa järjestymään tänä ajankohtana, keinolla millä hyvänsä.
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Työmatkalla;28589657:
Ap:n lasten loman tulee alkaa juhannuksena ja jatkua elokuun alkuun, sillä tietenkin hoitajilla on joka vuosi oltava oikeus lomailla kyseisenä ajankohtana. Muutenhan he eivät voisi vittuilla hoitolastensa vanhemmille, että kyllä he aina saavat lomansa järjestymään tänä ajankohtana, keinolla millä hyvänsä.
No, tiedän että muitakin ryhmän lapsia on kesäkuun lopun ja heinäkuun alun varahoidossa. Pitääkin kysyä lasten vanhemmilta, onko heille valitettu ja heitä syyllistetty samalla tavalla.

Oli kyllä sen verran rankkaa syyttelyä, että alkaa mielessä pyöriä jo johtajalle soitto. (itsekkyydestä paasaaminen tms. suora syyllistys)
 
"a p"
Lastentarhanopettaja siis tänään paasasi minulle, että sääliksi käy lastani kun olisi selvästi jo loman tarpeessa ja kaikki muutkin lapset joilla on myöhään loma. Ja että kyllä vanhempien luulisi tekevän valintoja, kun kerran lapsen hankkivat, ja luopua jostain. Mutta ei, laitetaan vaan lapsi hoitoon kesäksi. Ja että sellaiset vanhemmat ovat itsekkäitä.

Ja siis vielä korostan, että olimme siis aikaistaneet lapsen lomaa alkuperäisestä suunnitelmasta jo 3 viikkoa, ja lapsi tulee saamaan kuusi viikkoa lomaa. Mutta silti siis tämä valitus ja syyllistys, joka ei todellakaan, ainakaan enää ollut mitenkään asiallista. Koin tilanteen erittäin epämiellyttävänä kun kaksi naista kilpaa siinä minua syyllisti.

Minun lomani on jo töissä päätetty ja vahvistettu, ja mies ei voi mitenkään enempää enää pitää lomaa, eikä kykene mitenkään aloittamaan lomaansa juhannuksen jälkeen, siis jos ajattelisimme että pitäisimme lomamme lapsen takia täysin eri aikaan, tarkoituksena että lapsi joutuisi olemaan mahdollisimman vähän aikaa varahoidossa.

Mutta, en tuotakaan oikin ymmärrä. Varahoito on vakkaripäiväkodin ja kotimme vieressä, ja ryhmän lapsia ja hoitajiakin on siellä heinäkuussa. Ja luulenpa että olemme aka harvoja, keiden lapsella tulee olemaan kuusi viikkoa lomaa, vaikka se alkaakin vasta 22.7.

Vielä sanon, että en ole todellakaan liioitellut mitään mitä olen kertonut hoitajan ja lastentarhanopettajan sanoneen.
 

Yhteistyössä