Päiväkodista valitettiin kun lapsen loma alkaa liian myöhään! :-O

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Minä palkattuna työntekijänä isossa firmassa, mies yrittäjä. Mies pitää yleensä 2 vkoa kesälomaa. Ja pitää sen samaan aikaan kuin minä. Lapsi on sen 4 vkoa eli minun lomani ajan myös lomalla. Itselläni alkaa tänä vuonna loma vasta elokuun puolivälissä.

Päiväkodista tosiaan valitettiin että emmekö voisi pitää eri aikaan lomat niin että mies pitäisi ennen minua, koska lapsi joutuu nyt olla koko kesän päivystävässä päiväkodissa... 5 v. lapsi kyseessä.

Onko tämä joku ongelma? Meillä loman ajankohdasta päättää esimies, ja koska minulla on kahtena kesänä peräkkäin ollut kesä-heinäkuussa loma, nyton sitten elokuussa. Mielestäni systeemi on ihan oikeudenmukainen, kaikki eivät voi joka vuosi olla samaan aikaan lomalla. Ja eikös 4 vkoa ole ihan normaali loma-aika? :-O
 
Valitettiin? Vai kysyttiin asiasta ihan asiallisesti?

Päiväkodille todennäköisesti on se ja sama, että missä se teidän penska hoidetaan...ennemminkin ajattelen, että lasta ajattelivat. Olisi lapselle mukavampi olla kotona lomalla, mikäli se on mahdolliksta, kuin koko kesä vieraassa paikassa hoidossa.

Jokainen taplaa tyylillään, mutta mikäli mahdollista, me tulemme pitämään kesälomamme mieheni kanssa kesällä siten, että lapset joutuisivat olemaan mahdollisimman vähän päiväkodissa/yksin kotona kesällä. Toki sellaista "yhteistäkin loma-aikaa" haluaisimme viettää, mutta joka vuosi se ei välttämättä sitten kuitenkaan olisi lapsen etu. Ja meille riittäisi vaikka se 1 viikko yhteistä lomaa, jolloin lapset saisivat 5 viikon loman, jos lomia olisi 2+4 viikkoa.
 
"a p"
Valitettiin? Vai kysyttiin asiasta ihan asiallisesti?

Päiväkodille todennäköisesti on se ja sama, että missä se teidän penska hoidetaan...ennemminkin ajattelen, että lasta ajattelivat. Olisi lapselle mukavampi olla kotona lomalla, mikäli se on mahdolliksta, kuin koko kesä vieraassa paikassa hoidossa.

Jokainen taplaa tyylillään, mutta mikäli mahdollista, me tulemme pitämään kesälomamme mieheni kanssa kesällä siten, että lapset joutuisivat olemaan mahdollisimman vähän päiväkodissa/yksin kotona kesällä. Toki sellaista "yhteistäkin loma-aikaa" haluaisimme viettää, mutta joka vuosi se ei välttämättä sitten kuitenkaan olisi lapsen etu. Ja meille riittäisi vaikka se 1 viikko yhteistä lomaa, jolloin lapset saisivat 5 viikon loman, jos lomia olisi 2+4 viikkoa.
Nimenomaan valitettiin, voivoi harmin paikka"-tyyliin. Ja ei se kyllä paljon auttaisi jos mies aloittaisi lomansa vaikka viikkoa aiemmin, silti oltaisiin elokuun puolella. Minä en tosiaan voi vaikuttaa ollenkaan siihen koska saan lomani, ne menevät vuorotellen niin että jos on edellisvuonna ollut n. parhaimpaan loma-aikaan, niin seuraavana vuonna on toiseen aikaan, lomakausi meillä on toukokuun alusta syyskuun loppuun.
 
[QUOTE="a p";28555699]Nimenomaan valitettiin, voivoi harmin paikka"-tyyliin. Ja ei se kyllä paljon auttaisi jos mies aloittaisi lomansa vaikka viikkoa aiemmin, silti oltaisiin elokuun puolella. Minä en tosiaan voi vaikuttaa ollenkaan siihen koska saan lomani, ne menevät vuorotellen niin että jos on edellisvuonna ollut n. parhaimpaan loma-aikaan, niin seuraavana vuonna on toiseen aikaan, lomakausi meillä on toukokuun alusta syyskuun loppuun.[/QUOTE]

Mun mielestäni tuossa kohtaa on valiteltu tilannetta, jolle ei siis mitään voi. Eikä niin, että teille on valitettu tilanteesta, tarkoittaen että jos haluaisitte, niin sille jotakin voisitte.

Eri asia. Eikä valittelusta pidä ottaa itseensä.
 
"a p"
[QUOTE="essi";28555697]miten aiotte junailla asian 2v päästä kun lapsi on koulussa?[/QUOTE] miten niin junailla, mitä junailemista siinä on? Nyt on eri päiväkoti kuin aiemmin, eikä aiemmassa ole koskaan sanottu mitään loma-ajankohdista. ei muutkaan perheet pysty olemaan välttämättä lomalla koko koulujen kesäloma-aikaa.siksi on täälläpäin leikkipuistoissa ohjattua toimintaa ja puistoruokailu kaikille alle 16-vuotiaille koululaisille. Esim. Ja Yh:tkaan eivät voi kahden kuukauden lomaa pitää.Meillä jos ottaisimme lomat eri aikaan, siitä tulisi sentään jo 6 vkoa. Ja tottakai silloinkin joskus lomat osuisivat kesä-heinäkuulle.
 
[QUOTE="essi";28555697]miten aiotte junailla asian 2v päästä kun lapsi on koulussa?[/QUOTE]

eskarin ja ekanluokan välisen kesän saa olla vielä päiväkodissa. Ekan luokan ja tokanluokan välisen kesän ja siitä eteenpäin on suurinosa lapsista yksin kotona, koska harvalla vanhemmilla on koko kesä lomaa.
 
"a p"
Mun mielestäni tuossa kohtaa on valiteltu tilannetta, jolle ei siis mitään voi. Eikä niin, että teille on valitettu tilanteesta, tarkoittaen että jos haluaisitte, niin sille jotakin voisitte.

Eri asia. Eikä valittelusta pidä ottaa itseensä.
No, miksi sitten pitää edes valittaa tilannettakaan, kun tosi harvat saavat aina lomansa kesä-heinäkuulle. Kyllä tuossa vähän syyllistysmeininki oli.
 
"a p"
[QUOTE="Vieras";28555742]Lomat peräkkäin......[/QUOTE] Ja mitä se auttaisi? Päiväkoti menee kiinni juhannuksena ja aukeaa elokuun alussa. Eli jos lapsi jäisi elokuun alussa lomalle, niin silti joutuisi olla varahoidossa koko sen ajan kun pk on kiinni.
 
v i e r a s
Lapsi siis saa lomaa 4 viikkoa,ei mun mielestä ollenkaan huono tilanne,ei sen niin väliä milloin se loma on. Pk:ssa jossa olen töissä on muutama lapsi jotka eivät saa lainkaan lomaa ja se on todella sääli. Ja minusta on hyvä että koko perhe viettää lomaa edes pari viikkoa yhdessä.
 
Ei tajua
No, onhan tuo vähintään vittuilua. Aivan kuin tilanne ei itseä jo harmittaisi.

Meillä on aina ollut mahis pitää juhannuksesta 5-6 viikkoa lasta kotona kun on molemmilla lomarahavapaitakin. Mutta meillä myös periaate, että hyvä avioliitto on lapselle paras koti. Ja me koemme, että yhteinen neljän viikon loma on meille sellainen kivijalka ja tärkeä aika vuodesta, että se pidetään yhdessä. Ja se pidettäisiin vaikka se olisi tammikuussa.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
"yyhoo"
Meillä on sitten vissiin harvinaisen fiksu päiväkoti, kun ne ei ole lomista ikinä napissut. Eikä napissut nytkään, vaikka mun lapsella ei ole päivääkään lomaa... Ja viime vuonnakaan ei olis ollut, ellei isovanhemmat olis ystävällisesti ottaneet lasta mukaan reissulle viikoksi. Hienoahan se olis, ettei lapsen tarvis siellä olla kesäisin, mutta kun tosiaan niitä lomia ei isommassa työyhteisössä ihan niin vaan pidetä siten, kun itseä huvittaa... Kyllä kait aikuisilla ihmisillä sentään sen verran järkeä pitäs päässä olla?!? Tuskin ne päiväkodin täditkään saa niitä lomiaan itse päättää?
 
meillä menee nyt toinen vuosi niin et meillä ei ole yhteistä lomaa ollenkaan ku tyttö on jo koulussa. Nyt siis tokan luokan lopetti.

Mummot ja paapat on kaukana eikä täälä mitää puistotoimintaa ole. Mä olen lomalla juhannuksesta kesäkuun loppuun ja sit pakko mennä töihin. Opiskelijan sanelema pakko. Mies pitää sit heinäkuun lomaa.

Mutta jos työnantaja sanelee lomat niin siihen ei paljoa päiväkodin auta vinkua. Ne lomat on silloin kun ne on. Ja onhan lapsella lomaa.. Ideaalihan olis jos kaikilla päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmilla olisi palkallinen 2,5kk loma..:D Kukaa ei valittais
 
"vieras"
No ei ole mun mielestä oikeutta pk:n hlökunnalla valittaa asiasta. Meillä varahoidossa on oman talon työntekijät ja kaikki on tuttuja lapselle. Kyllä meilläkin pidettäisiin myös tuo 2 vkoa yhteistä lomaa. Jotkut kuulemma pitää jopa lomalla lapsen pk:ssa, siitä kyllä voi jo valittaakin.
 
En kyllä ymmärrä päikyn hoitajien hoitajien valitusta. Jos ja kun kerran lapsella kuitenkin on 4 viikon verran lomaa, vaikkakin loppukesästä, ja jos päivystävä päiväkoti kuitenkin pyörii kesälläkin, niin missä ongelma?
 
pk:n hoitaja
Ei kuulosta valitukselta. Kysyminen ei ole kiellettyä. Eihän se päivystys niin kiva paikka ole, että siksi ehkä kysyivät jos halusivat varmistaa että ymmärrätte mitä se loma elokuussa tarkoittaa. HYVIN MONI vanhempi yrittää siinä kohtaa järjestää lapselle lomaa, kun vaihtoehtona on päivystyshoito. Ja ei, en tarkoita että teidän pitäisi tai olisi pakko, mutta se on yleistä ja siksi se varmaan otettiin sun kanssa puheeksi.
 
"möks"
Voi olla, että oli tarkoitus syyllistää tai sitten ei, en voi tietää. Aika usein tuntuu, että hoitajat unohtavat, että ovat siellä kasvattamassa lapsia, että vanhemmat tosiaan saisivat työnsä tehtyä. Ihme vanhempienkasvatusmentaliteetti monella.
 
"Lastenhoitaja"
Kesäpäivystys on todella rankkaa lapsille ja hoitajille. Koko talon Lapset ja hoitajat yhdistettynä samassa ryhmässä, mahd. vieraassa päiväkodissa. varmaan kyselivät. Ajattelivat varmaan, että jospa miehesi yrittäjänä pystyisi heinäkuulle, edes osalle, järkkäämään lomaa.

Meillä on koko kaupungissa sääntönä, että työntekijöistä kellään ei olisi yli kahta viikkoa töitä päivystyksessä. Ja on tod. surullista kun jotku lapset paikalla koko kesän.
 

Yhteistyössä