Päiväkodista "suututtiin", kun kukaan ei päässyt tulemaan paikalle vaikka lapsi löi päänsä ja joutui käymään terveysk.

• Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
[QUOTE="vieras";25065854]Haluaisin kyllä olla näkemässä, kun toinen vanhemmista sanoo esimiehelleen "En voi silloin lähteä työmatkalle, miehellä on jo sovittu työmatka. Siksi, jos lapseni satuttaa itsensä päiväkodissa ja minun pitää viedä lapsi terveyskeskukseen."[/QUOTE]

Hui sanoa nyt jotain noin kamalaa esimiehelle :D

Kyllä meillä on aina voinut keskustella aikatauluista esimiehen kanssa ilman seuraamuksia =)

Rollolainen
[QUOTE="huoh";25065032]En ole koskaan ymmärtänyt tätä ajatusta, että se pk:n hoitaja on vain joku lapselle vieras ja outo aikuinen... Tottakai hätätilanteessa pyritään itse pääsemään paikalle, mutta siis... ihan yhtä hyvin se lapsi varmasti pärjää sen pk:n hoitajankin (tai isovanhempiensa, tätiensä, setiensä ja muiten tuttujen) kanssa. Yleensähän näissä päiväkodissa tapahtuvissa haavereissa kuitenkin on kyse juuri tuollaisista pikkutapaturmista, jotka vaan tarvitsevat vähän liimaa/tikkiä päälle ja lapsi on taas kunnossa...[/QUOTE] ajattelepa tilannetta että lapsi o harrastusmatkalla toisessa kaupungissa, mukana on valmentaja ja muita vanahempia. Lapsi loukkaa siell itsensä, miten kuvittelet että vanhemmat lähtevtä tuosta vaan esim 800km päähän lastaan vastaan. Onhan siinä aikinen mukana, se valmentaja.

hoitajan näkökulma
Miltäs teistä vanhemmat tuntuisi tämä tilanne toisin päin ajateltuna: Liisa loukkaa päänsä pk:ssa eikä hänen vanhempiaan tavoiteta. Ryhmässä on 3 hoitajaa ja 21 lasta. Yksi hoitaja joutuu lähtemään Liisan kanssa terkkariin, joka on 20 km:n päässä odotuksineen kaikkineen reissussa kestää 3 tuntia. Tänä aikana aamuvuorolainen on lähtenyt jo kotiin ja se yksi aikuinen vastaa koko 21 lapsen ryhmästä. Kiva tilanne, eikö? Mitäs jos jotain sattuu sillä aikaa, pistättekö sen yhden ihmisen pään pölkylle kun ei ehtinyt valvoa 21 lasta?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja herraisä!;25065889:
miten joku voi viedä lapsensa päiväkotiin ja häipyä itse kaikkien yhteydenpitovälineiden tavoittamattomiin? mitäs jos se ap:n lapsi olis joutunut onnettomuuteen ja kuollut? eikö silloinkaan saa häiritä vanhempien työmatkoja tai soittaa sinne kansliaan että saataisiin edes se isä kiinni? miten te ajaudutte tuollaisiin tilanteisiin? kai teillä nyt jumankauta on joku tukiverkko olemassa, joka on hälytysvalmiudessa tuollaisissa tilanteissa?? ihminen joka tekee työtä, jonka aikana häntä ei tavoita puhelimitse huolehtii siitä että AINA on tavoitettavissa ihminen huolehtimaan hänen lapsestaan jos joku todellinen hätä tulee.
En tiedä olenko kovin raadollinen, mutta jos lapseni kuolisi, ei asiaa lopulta hirveästi muuttaisi saisinko tiedon siitä pari tuntia aiemmin tai myöhemmin. Tai mitä se auttaisi yhtään enempää, vaikka saisikin silloin jonkun kummin tai muun tukiverkon aikuisen kiinni?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja hoitajan näkökulma;25065918:
Miltäs teistä vanhemmat tuntuisi tämä tilanne toisin päin ajateltuna: Liisa loukkaa päänsä pk:ssa eikä hänen vanhempiaan tavoiteta. Ryhmässä on 3 hoitajaa ja 21 lasta. Yksi hoitaja joutuu lähtemään Liisan kanssa terkkariin, joka on 20 km:n päässä odotuksineen kaikkineen reissussa kestää 3 tuntia. Tänä aikana aamuvuorolainen on lähtenyt jo kotiin ja se yksi aikuinen vastaa koko 21 lapsen ryhmästä. Kiva tilanne, eikö? Mitäs jos jotain sattuu sillä aikaa, pistättekö sen yhden ihmisen pään pölkylle kun ei ehtinyt valvoa 21 lasta?
Tai että yksi lapsista oksentelee päiväkodissa koko päivän, kun vanhempia ei "tavoiteta".

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja miettikääs;25063468:
Sitä en ymmärrä, ettei vanhemmat anna sellaista numeroa, josta tavoittaa edes jonkun! Mitä jos sattuu jotain todella vakavaa... Lapsi katoaa, satuttaa itsensä hengenvaarallisesti tms. Silloin ois ehkä paras olla jostain suuntaa tavoitettavissa. Vaikka eihän sitä meidän muruselle voi mitään sattua...
En lukenut ketjua tämän pidemmälle. Olen kanssasi samaa mieltä. Kännykät ovat tehneet ihmisistä 24/7 tavoitettavia ja jos ei pysty vastaamaan kännykkäänsä, onko "huono ihminen". Kun omat lapseni olivat päiväkodissa, ei kännyköitä vielä ollutkaan. Työpaikalle annettiin numero, josta voi yrittää tavoittaa. Yleensä juuri se kanslian numero. Mä tein esikoisen ollessa pieni töitä kotisairaanhoidossa ja olin siis suurimman osan työpäivästäni asiakkaiden kodeissa. Joku terveyskeskuksella sitten otti puhelun vastaan ja kun palasin kierrokselta, sain viestin. Sen lisäksi olin antanut päiväkotiin sekä vanhempieni että siskoni puhelinnumeron...sillä ajatuksella, että jos joku todellinen hätä tulee, niin joku lapselle läheinen ihminen saa siitä tiedon.

Mun työ on kyl sellasta että en pysty vastaamaan aina heti puhelimeen. Toisaalta mei on annettu sit vielä isovanhempien numerot varmuudeks jos sellainen tilanne tulee ettei voida vastata koska miehen äiti on lähes poikkeuksetta puhelimen ääressä työnsä vuoksi niin et aina saa jonkun kiinni. Toisaalta mä en ite henkilökohtasesti kyl tykkää et joka hemmetin pääkolhusta viedään ensiapuun jos ei oikeasti näytä siltä et olis tarve, koska mun työmatka on 35km per suunta ja en ihan kovin nopeasti pääse sieltä pois ja tuuraajaa on hiton vaikea löytää.. Esim. nyt oli ap:n perheellä se tilanne et mitään hätää ei ollut ja. toisaalta jos lapsella olisi ollut esim. aivotärähdys niin kokemukssta tiedän ettei lääkäri kuitenkaan asialle mitään voi vaan määrää lepoon. On eri asia jos lapsella tosiaan olisi tarve juurikin esim. tarve haavan tikkaamiselle tai liimaamiselle niin hoitajan olisi kuitenkin pakko lähteä viemään lapsi ensiapuun kun itsellä menisi niin kauan aikaa saapua paikalle ja haava todennäköisesti vaatisi heti ensiapua. Ihmisillä on niin erilaisia tilanteita ettei kukaan voi olettaa vanhempien olevan kahdessa minuutissa paikalla.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä provo;25063499:
ei kukaan ole noin törkeän tärkeilevä työmatkoistan tai miehen kirurgin ammatista. ei ole yhtään tärkeämpää kuin vaikka pph:n ammatti.
kuka vaan pystyy esittää lääkäriä ja olla parempi kuin moni kouluttautunut lääkäri. koneet ja lääkkeet ja laitteet sen työn tekevät.
Itse olen lapseni tehnyt ja minulle voi aina soittaa ja haen lapset heti. Kukaan hoitotäti ei ole vastuullinen kenenkään toisen penikoita kuljettamaan yhtään minnekään hoitoon.
Huh!
tiesitkö etä esim sydänlääkäriä ei voi kone korvata, jos on juuri leikkaamassa esim potilaan sydäntä niin jätää potilan siten siihen. kyllä muuttuis ääni kellossa jos kyseessä olis sun OMAINEN joka kuolee siihen leikauspöydälle kun kirurgi lähti hakemaan lastaan.

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
[QUOTE="vieras";25063613]Mietihän sitä itse kun olet loukkaantuneen lapsen kanssa etkä saa lapsen vanhempia kiinni, niistä numeroista joista he ovat ilmoittaneet olevansa tavoitettavissa.[/QUOTE]

No eihän tässä tapauksessa ole edes yritetty soittaa miehen osastolle tms, en nyt muista tarkkaan, vaikka numero oli annettu päiväkotiin. Olivat VAIN miehen kännykkään soittaneet...

tiesitkö etä esim sydänlääkäriä ei voi kone korvata, jos on juuri leikkaamassa esim potilaan sydäntä niin jätää potilan siten siihen. kyllä muuttuis ääni kellossa jos kyseessä olis sun OMAINEN joka kuolee siihen leikauspöydälle kun kirurgi lähti hakemaan lastaan.
No mutta näinhän tän ketjun perusteella kuuluisi toimia. Tai vähintään pitäisi vaihtaa ammatti sellaiseen, että on 24/7 tavoitettavissa joka sekuntilla.

"vieras"
Kyllä mun mielestä aivan ehdottomasti pitää olla joku yhteyshenkilö joka pystyy hakemaan lapsen jos loukkaantuu tai sairastuu.

Meillä menee puol tuntia kun mies pääsee töistä taksilla jos itsellä on joku este mutta olen antanut päiväkotiin varmaan kuuden henkilön yhteystiedot ja joku varmasti pääsee jos on oikeasti hätä.
Mistä ne varahenkilöt 6 kpl otetaan? Meillä isovanhemmat samalla paikkakunnalla, mutta toinen heistä käy dialyysissä 3x viikossa. Suurin osa muista tuttavista paikkakunnalla on sellaisia että käyvät itsekin töissä,*ja vaikka ystäväni minulle hyvä ystävä onkin en tiedä miten työnantaja suhtautuisi jos lähtisi kesken päivän käyttämään mun poikaani terveyskeskuksessa?

Ymmärrän pk:n henkilökunnan närkästyksen että lapsi pitäisi olla etusijalla, mutta kun kaikista tilanteista ei aina pääse silloin kuin haluaa. Jos pystyisin työni lisäksi hoitamaan lapsen kotona niin varmasti niin tekisin, mutta koska lapsi hoidossa työni takia oletan että päiväkoti hoitaa oman osuutensa silloin kun lapsi on siellä.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25066032:
No mutta näinhän tän ketjun perusteella kuuluisi toimia. Tai vähintään pitäisi vaihtaa ammatti sellaiseen, että on 24/7 tavoitettavissa joka sekuntilla.
vaikka minäkin olen VAAN koulusssa niin en voisi aina vasaa, meillä ku ei saa tunilla vastata puhelimeen, ja tunnit kestää noin 1½ tuntia kerrallaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25066080]Mistä ne varahenkilöt 6 kpl otetaan? Meillä isovanhemmat samalla paikkakunnalla, mutta toinen heistä käy dialyysissä 3x viikossa. Suurin osa muista tuttavista paikkakunnalla on sellaisia että käyvät itsekin töissä,*ja vaikka ystäväni minulle hyvä ystävä onkin en tiedä miten työnantaja suhtautuisi jos lähtisi kesken päivän käyttämään mun poikaani terveyskeskuksessa?

Ymmärrän pk:n henkilökunnan närkästyksen että lapsi pitäisi olla etusijalla, mutta kun kaikista tilanteista ei aina pääse silloin kuin haluaa. Jos pystyisin työni lisäksi hoitamaan lapsen kotona niin varmasti niin tekisin, mutta koska lapsi hoidossa työni takia oletan että päiväkoti hoitaa oman osuutensa silloin kun lapsi on siellä.[/QUOTE]

Miten teillä toimitaan, jos lapsi oksentaa päiväkodissa kesken päivän? Jätät lapsen päiväkotiin "hoitoon" ja haet illalla, ei ihme että taudit kiertää.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25066080]Mistä ne varahenkilöt 6 kpl otetaan? Meillä isovanhemmat samalla paikkakunnalla, mutta toinen heistä käy dialyysissä 3x viikossa. Suurin osa muista tuttavista paikkakunnalla on sellaisia että käyvät itsekin töissä,*ja vaikka ystäväni minulle hyvä ystävä onkin en tiedä miten työnantaja suhtautuisi jos lähtisi kesken päivän käyttämään mun poikaani terveyskeskuksessa?

Ymmärrän pk:n henkilökunnan närkästyksen että lapsi pitäisi olla etusijalla, mutta kun kaikista tilanteista ei aina pääse silloin kuin haluaa. Jos pystyisin työni lisäksi hoitamaan lapsen kotona niin varmasti niin tekisin, mutta koska lapsi hoidossa työni takia oletan että päiväkoti hoitaa oman osuutensa silloin kun lapsi on siellä.[/QUOTE]
Mä luulen, että päiväkodissa ollaan vähemmän närkästyneitä, jos soittaessaan tavoittavat edes jonkun. Saavat siis delegoitua viestin viemisen jollekin ja pääsevät itse jatkamaan omaan työhönsä kuuluvia tehtäviä. "Se joku" voi käydä keskeyttämässä palaverin, ilmoittaa asiasta leikkaussaliin tms. Tai jos "se joku" on omainen, omainen voi yrittää selvittää tilannetta. Mä sain aikoinaan palatessani vanhusten luota kierrokselta viestin kollegalta, että tyttäreni on ensiavussa. Joten tietenkin menin sen jälkeen heti ensiapuun. Kännyköiden pitäisi helpottaa ihmisten elämää, mutta aika ajoin ne tuntuvat vain hankaloittavan ihmisten elämää. Ap:n kertomat tilanteet kyettiin hoitamaan ennen kännyköitäkin ja varmasti kyettäisiin hoitamaan nytkin. Oleellista on, että päiväkoti saa lähetettyä viestin eteenpäin vanhemmille.

Äiti vaan
Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;25063491:
Työmmatkalla, lukee siinä aloituksessa.
So what? Aika monet ovat työmatkoilla ulkomailla ja silti vastaavat puhelimeen. Onko ap sitten niin erikoinen, että hänpä ei ulkomailla voikaan vastatsa puhelimeen?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25066096]Miten teillä toimitaan, jos lapsi oksentaa päiväkodissa kesken päivän? Jätät lapsen päiväkotiin "hoitoon" ja haet illalla, ei ihme että taudit kiertää.[/QUOTE]

Haetaan heti kun kyetään tai mummo hakee. Mutta en voi joka päivä olla minuutin hälytysvalmiudessa siksi että lapsi saattaisi oksentaa päiväkodissa.

Ennen oli päiväkodissa huone nimeltä "eristyshuone" sitä varten jos joku lapsi sairastuu kesken hoitopäivän ennenkuin vanhemmat ehtivät hänet hakea hoidosta. Tämä vielä vuonna -96 kun työskentelin itse päiväkodissa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25066182]Haetaan heti kun kyetään tai mummo hakee. Mutta en voi joka päivä olla minuutin hälytysvalmiudessa siksi että lapsi saattaisi oksentaa päiväkodissa.

Ennen oli päiväkodissa huone nimeltä "eristyshuone" sitä varten jos joku lapsi sairastuu kesken hoitopäivän ennenkuin vanhemmat ehtivät hänet hakea hoidosta. Tämä vielä vuonna -96 kun työskentelin itse päiväkodissa.[/QUOTE]

mistä sinne eristyshuoneeseen otetaan työntekijä huolehtimaan yhdestä kipeästä lapsesta, kun ryhmässä on parikymmentä muutakin lasta?

"Tata"
Meillä voi kyllä tulla sellainen tilanne, ettei kumpikaan ehdi pariin-kolmeen tuntiin vilkaista puhelinta. Ollaan molemmat yliopistolla töissä. Ja välillä käydään jopa työmatkoilla! Eikä ole varahenkilöitä. Kauheaa, pakko varmaan unohtaa ura ja jäädä kotiin.

ef3
Hohhoh mitä marttyyripaskaa. Itse en koskaan ollut muualla kuin kotihoidossa ja ei, en ole kiitollinen huoltajilleni tästä ratkaisusta. Päinvastoin. Ensinnäkin huoltajani olivat täysin epäonnistuneita vanhempina ja kodin ulkopuolella hoidossa ollessa olisi voinut vaikka saada niitä positiivisia, normaaleja kokemuksia ja arvostusta mitä ei kotona koskaan saanut. Toiseksi huoltajani onnistuivat lyttäämään minut täysin, itsetuntoni oli aivan olematon lapsena, jonka seurauksena saatoin olla todella ujo vieraassa seurassa (etenkin vieraiden lasten kanssa). Jos olisin ollut hoidossa kodin ulkopuolella, olisi se varmastikin auttanut myös tähän asiaan. Minun kotona ollelleella huoltajallani on aivan samanlainen marttyyriasenne, että kiitollinen pitäisi olla. Kuten jo todettua, en todellakaan ole. Että ei se kotihoito aina ole mikään autuaaksi tekevä asia, eikä siitä tarvitse yllättyä, jos ei siitä olla kiitollisia.

Sama, pyysin jopa äitiäni laittamaan minut päiväkotiin ja sitten eskariin mutta ei... Olisin ollut lapsena paljon onnellisempi jos olisin päässyt edes joskus pois kotoa. Mieluiten jokapäivä. Omaa lasta en aio hoitoo kotona niin kauaa että menee kouluun sillä silloin jää kyllä monet sosiaaliset taidot oppimatta. Luulempa että lapsi vanhempana jopa pitää ratkaisustani etten pidä kotona 7-vuotta ja voin itsekin kehittyä työelämässä enkä sitten olla työttömänä koko loppuelämää....

Kivittäkää vain!

jestas
[QUOTE="Tata";25066281]Meillä voi kyllä tulla sellainen tilanne, ettei kumpikaan ehdi pariin-kolmeen tuntiin vilkaista puhelinta. Ollaan molemmat yliopistolla töissä. Ja välillä käydään jopa työmatkoilla! Eikä ole varahenkilöitä. Kauheaa, pakko varmaan unohtaa ura ja jäädä kotiin.[/QUOTE]

no jestas. kai teillä molemmilla on jonkun sortin työnumero, mistä osataan kertoa missä olette jos ette ite vastaa? ja voi jättää tarvittaessa viestin?

ettekö te ihmiset halua siis saada tietoa siitä, jos lapsenne on vaikka joutunut onnettomuuteen ja makaa tiedottomana teholla???

"Tata"
no jestas. kai teillä molemmilla on jonkun sortin työnumero, mistä osataan kertoa missä olette jos ette ite vastaa? ja voi jättää tarvittaessa viestin?

ettekö te ihmiset halua siis saada tietoa siitä, jos lapsenne on vaikka joutunut onnettomuuteen ja makaa tiedottomana teholla???
Kukakohan se ihminen olisi, joka aina tietäisi missä menen töissä? Työmatkat tietysti ilmoitan päiväkotiin ja aina soitan heti takaisin kun huomaan että on soitettu.

Miten vaikeaa on ymmärtää että on erilaisia ammatteja ja niissä kaikissa ei voi tönöttää puhelin kourassa odottamassa olisiko lapsi joutunut teholle? Haloo.

Ap:n tapauksessa on ymmärrettävää että vanhempia ei saatu kiinni. Itselleni on tärkeää että minut, mieheni tai joku varahakijoista saadaan aina kiinni ja siks pidän neuvotteluissakin puhelinta näkyvillä (äänettömänä tietysti) jos pk:sta satutaan soittamaan.

"vieras"
[QUOTE="Tata";25066281]Meillä voi kyllä tulla sellainen tilanne, ettei kumpikaan ehdi pariin-kolmeen tuntiin vilkaista puhelinta. Ollaan molemmat yliopistolla töissä. Ja välillä käydään jopa työmatkoilla! Eikä ole varahenkilöitä. Kauheaa, pakko varmaan unohtaa ura ja jäädä kotiin.[/QUOTE]

Ei siihen tarvitse vilkaista, kun säätää sen niin että ainoa puhelu minkä se päästää läpi ollessaan kokous tai äänettömällä on päiväkoti.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä