Päivähoito vanhemman loman aikana

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Toivon mukaan jokainen tekee päätösen oman perheen parhaaksi. Katsoin just Armanin lastensuojelu ohjelman ja pahasti särähti korvaan lastensuojelutädin kommentti, että nykyään vanhemmilla ei välttämättä ole aikaa omille lapsille. Tokihan sellainen lapsi alkaa kapinoida. Töissä niin kiire, ettei näy oman lapsen pahaa oloa. Kaikkein tärkeintä mitä vanhempi voi lapselleen antaa on aika.
 
vierailija
Palaan tähän aiheeseen, koska omalta osalta aiheellinen. Kaikki kritisoineet näyttivät unohtaneen sen seikan, että isä on jo monta viikkoa lasten kanssa kotona ja haluaisi omalla lomallaan, ei juuri pitämällään isyyslomalla, olla hetken muutamat päivät rauhassa. Itse aion päiväkodin kuukausikirjeen ohjeistuksen vastaisesti olla kesälomastani viikkoa lomalla, kun lapseni on tarhassa, sitten olemme kaksi viikkoa tiiviisti yhdessä ennen paluutani töihin. Tämän jälkeen lapsi on kaksi viikkoa isänsä kanssa kotona ja kaksi viikkoa hoidossa, jotta isäkin saa kesälomansa. Tästä hoidosta maksamme, kovimman tulorajan mukaan ja helpotuksia ei ole tulossa ellei lapsi ole ainakin kaksi ennalta määriteltyä päivämääräjaksoa pois hoidosta. Meidän lomamme ei näihin päivämääriin osu. Miksi siis on väärin, että lapsemme on hoidossa, josta olemme maksaneet ja silti saa olla myös itse kuukauden kesälomalla vanhempien kanssa, jotka eivät ole lopen uupuneita töistä, koska ovat saaneet myös hetken hengittää itse rauhassa?! Ja kyllä rakastan lastani, mutta tarvitsen myös oman jaksamiseni kannalta aikaa ilman häntä.
 
vierailija
Palaan tähän aiheeseen, koska omalta osalta aiheellinen. Kaikki kritisoineet näyttivät unohtaneen sen seikan, että isä on jo monta viikkoa lasten kanssa kotona ja haluaisi omalla lomallaan, ei juuri pitämällään isyyslomalla, olla hetken muutamat päivät rauhassa. Itse aion päiväkodin kuukausikirjeen ohjeistuksen vastaisesti olla kesälomastani viikkoa lomalla, kun lapseni on tarhassa, sitten olemme kaksi viikkoa tiiviisti yhdessä ennen paluutani töihin. Tämän jälkeen lapsi on kaksi viikkoa isänsä kanssa kotona ja kaksi viikkoa hoidossa, jotta isäkin saa kesälomansa. Tästä hoidosta maksamme, kovimman tulorajan mukaan ja helpotuksia ei ole tulossa ellei lapsi ole ainakin kaksi ennalta määriteltyä päivämääräjaksoa pois hoidosta. Meidän lomamme ei näihin päivämääriin osu. Miksi siis on väärin, että lapsemme on hoidossa, josta olemme maksaneet ja silti saa olla myös itse kuukauden kesälomalla vanhempien kanssa, jotka eivät ole lopen uupuneita töistä, koska ovat saaneet myös hetken hengittää itse rauhassa?! Ja kyllä rakastan lastani, mutta tarvitsen myös oman jaksamiseni kannalta aikaa ilman häntä.
Ei se ole väärin, että lapsi on hoidossa. On vaan jotenkin kummallinen se asenne, että lapsikin on työ, jota pitää niin saakelisti suorittaa, että siitä tarvitsee lomaa. Ehkä siinä on se väsymisen ja rasittumisen syy, ettei osata olla rennosti oman lapsen kanssa, niin että sekä lapsi että vanhempi voivat arjessaan saada myös voimaa toisistaan.
 
vierailija
Minä olin 6,5 vuotta kotiäitinä minkä jälkeen esikoisen aloittaessa eskarin laitoin 4-vuotiaan kuopuksen päiväkotiin n. 3 h/pv. Ihan siksi, että mun alalla ja asemassa työtilaisuudet tulee nopeasti ja laitan paljon painoarvoa sille että lapsella on turvallinen olo hoitoon jäädessä ja että lasten hoitopäivät on mahdollisimman lyhyitä (eli että hoitopaikka on esikoisen eskarin vieressä eikä toisella puolella kaupunkia jolloin myös autoton voi viedä/hakea). Ottaen huomioon myös lapsen kaveritarpeet (edellisvuotinen kerho 1krt/vko oli tosi vähän) päiväkoti ei tuntunut huonolta ratkaisulta.

Lapsi ehti olla hoidossa 4kk ennen kuin sain kokoaikatyön kahden arkipäivän varoajalla. Ja kyllä se minulla käytössä ollut 2,5h/pv meni työnhakuun ja työnhakua edistävään opiskeluun aika tehokkaasti, välillä lapsi oli kokonaisiakin päiviä kun hankin täydennyskoulutusta ja osallistuin tapahtumiin jossa sain kontakteja. Tuon syksyn aikana löysin myös aikaa ja energiaa hoitaa omaa terveyttäni.

Nyt olen toista vuotta samassa duunissa jonka silloin sain. Enkä millään tahdolla pysty ajattelemaan että olisin laiska lusmu, työtön vetelys joka on yrittänyt pitää lapsensa mahdollisimman paljon poissa silmistä, vaikka lapsi aloittikin hoidossa minun ollessa työtön.
 

Yhteistyössä