Päivähoidosta...

• Viestiketjun aloittaja What a...
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Epäselväksi jäi myös se, miksi se nuorimmainen pitää herättää nimenomaan päiväunilta, että ehtii 16:30 päiväkodille? Eikö isompia voi hakea yhtään aikaisemmin hoidosta? Eikö nuorimmainen voi nukkua rattaissa?

emma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Tähän on nyt menty.. monet vanhemmat elää vain ja ainoastaan sen mukaan, mikä itselle on mukavinta ja helpointa.. mites se lapsi??? Meilläkin töissä pari hyvää esimerkkiä, kun joulunajankin lapset on hoidossa, vaikka vanhempi kotona, koska he eivät saa rahallista korvausta näistä päivistä!!!!! Eli raha menee lapsen joululoman edelle....
ei ollenkaan. kyllä nykyään vanhemmat viettävät aivan toisella tapaa aikaa lastensa kanssa kuin ennen. Mun kanssa ei koko lapsuuteni aikana viettännyt vanhemmat aikaa. ruoka ja vaatetus oli se mitä sain.
aivan väärässä olet. niin väärässä kuin voi olla.
vielä j okin aika sitten lapsia kasvatettiin piiskaamalla kerran päivässä ja ruokkimalla jos perheen herralta jäi jotain syötävää.

kyllä nykyvanhemmat väsyttävät itsensä loppuun lastensa kanssa aivan eri tavoin kuin ennen. Et tiedä imstään mitään.

Surullista, jos olette eläneet tuollaista lapsuutta.. minä en ole. Aina oli vanhemmat tai isovanhemmat läsnä, kaikkea touhuttiin koko ajan yhdessä. Ja kyllä mä nyt vaan satun tietämään aika paljon näistä jutuista, kun olen niitä 10 vuotta päiväkodin työntekijänä seurannut. Perheiden pahoinvointia ja uupumusta, silti tehdään lisää lapsia. Vanhemmat hoitoon, kun uusi vauva tulee, lapsilla ei oikeutta siis kunnolliseen sisarussuhteeseen.

En tekstissäni sanonut, että kaikki toimivat näin, mutta MONET toimivat ja se on fakta. Lapsen kanssa aika jää kahteen tuntiin arki-iltaisin, muu aika vietetään päivähoidossa. Työelämässä oleville tämä on pikku pakko, mutta miksi kukaan haluaa vapaaehtoisesti hoidattaa lapsensa vierailla, vaikka olisi kotona. Ja jos meninaatte vastata virikkeiden takia, niin liimaa, saksia, paperia ja kyniä löytyy joka kodista. Astianpesukoneen täyttö käy virikkeestä, ruoanlaitossa auttaminen.... Äiti osaa myös laulaa ja lukea.

Itse pk töissä. Meillä 2 hoitajaa "illassa" joista toisen työaika loppuu 16.30 ja voin sanoa että joka viikko joutuu jonain päivänä venymään. Kyllä suoraan sanoen v******aa kun kotiäiti sitten tulee laahustaen hakemaan muksujaan. Ja virike toiminta 2.5v... no ehkä pk on parempi paikka lapsellesi jos et osaa ärjestää virikkeitä tuon ikäiselle.

ap
Mun 5vee on päiväkodissa ja 2,5vee pph:lla. En ole huvikseen näitä hoitopaikkoja hakenut vaan olin töissä ennekuin kuopus syntyi.
2,5vee tarvitseee virikkeitä siinä kuin isompikin...kaikilla ei ole sosiaalista verkostoa!
Meidän pikkuinen ei viihdy päiväunia vanuissa..kaikki kokeiltu. On herkkäuninen ja nukkuu tuossa neljän aikaan ainoat pitkät päikkärit..siksi mieheni on hakenut tytöt kotiin.
Ja on meidän perheen kannalta paras ratkaisu tuo 2pv/vko eikä pätkäpäivät.
Ja tiedoksi käyn esim. satujumpassa 2-vuotiaani kanssa joka viikko ja järjestän virikkeitä..ei kiinni siitä... tämä sinulle ****

mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mun 5vee on päiväkodissa ja 2,5vee pph:lla. En ole huvikseen näitä hoitopaikkoja hakenut vaan olin töissä ennekuin kuopus syntyi.
2,5vee tarvitseee virikkeitä siinä kuin isompikin...kaikilla ei ole sosiaalista verkostoa!
Meidän pikkuinen ei viihdy päiväunia vanuissa..kaikki kokeiltu. On herkkäuninen ja nukkuu tuossa neljän aikaan ainoat pitkät päikkärit..siksi mieheni on hakenut tytöt kotiin.
Ja on meidän perheen kannalta paras ratkaisu tuo 2pv/vko eikä pätkäpäivät.
Ja tiedoksi käyn esim. satujumpassa 2-vuotiaani kanssa joka viikko ja järjestän virikkeitä..ei kiinni siitä... tämä sinulle ****
Että oikein joka viikko! *piiitkä vihellys*
Ja tiedoksi, 2,5 vuotias ei todellakaan tarvitse minkäänlaisia virikkeitä,mitä et sinä kotona viitsiessäsi voisi tarjota.

?
Kyllä se vaan on niin että kun hakee hoitopaikkaa tulee ilmoittaa hoitoajat. Ei niitä muuteta muuten vaan. Miten olette ennen hoitaneet haun kun olit töissä jos teillä vaan yksi auto? Ja voithan hakea ne lapset pois jo ennen kuopuksen päiväunia...

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Virikkeiden vuoksi lapset on hoidossa. Ei mun laiskuuden vuoksi!!
Anteeksi vain, mutta minua aina vähän huvittaa nämä "lapset tervitsevat virikkeitä"-kommentit. Taantuisivatko ne lapset sitten ihan pilalle, jos jäisivät vanhempansa kanssa vuodeksi kotiin??? (Ei ne ainakaan meillä taantuneet.)

ap
Te kaikki, jotka piikittelette. ..haloo!!!Tarviiko 2,5v ikäistensä seuraa? Mielestäni kyllä, mutta...Teillä taitaa asua mummot ja mammat, kummit yms..ihan naapurissa? Te, jotka loistatte täydellisyydellä älkööt ajatelko muita asiaan liittyviä asioita. Kirjoitin... ettei ole sosiaalista verkostoa..onko väärin hankkia lapsille toimintaa ja itse ladata pattereita? ollakseen parempi ja pirteämpi vanhempi lapsilleen?
Lapseni eivät taantuisi kotihoidossa. Niin en ole sanonut.
Syyt miksi lapset on hoidossa ei tullut alunalkaenkaan esille vaan siitä ketjussa muut kirjoitelleet.
Kyse oli päivähoidon oikeuksista ei siitä miksi lapseni on hoidossa!
Päikky on ollut aina aikaisemmin auki kello 17 asti.

Mutta mitä tästä opin: älä keskustele mistään täällä ellet ole täydellinen..äiti..älä huolehdi itsestäsi ja lastesi "virikkeistä..POLTA itsesi loppuun!!! :D

vieras
Te kaikki, jotka piikittelette. ..haloo!!!Tarviiko 2,5v ikäistensä seuraa? Mielestäni kyllä, mutta...Teillä taitaa asua mummot ja mammat, kummit yms..ihan naapurissa? Te, jotka loistatte täydellisyydellä älkööt ajatelko muita asiaan liittyviä asioita. Kirjoitin... ettei ole sosiaalista verkostoa..onko väärin hankkia lapsille toimintaa ja itse ladata pattereita? ollakseen parempi ja pirteämpi vanhempi lapsilleen?
Syyt miksi lapset on hoidossa ei tullut alunalkaenkaan esille vaan siitä ketjussa muut kirjoitelleet.

Mutta mitä tästä opin: älä keskustele mistään täällä ellet ole täydellinen..äiti..älä huolehdi itsestäsi ja lastesi "virikkeistä..POLTA itsesi loppuun!!! :D
kuule et tee mitään väärin.
näillä haukkujilla on aina ILMAISET palvelut sukulaisilta. mummot hakevat perjantaina isommat lapset ja tuovat sunnuntaina ainakin kerran kuukaudessa, joillain joka viikonloppu.
sitten on kiva haukkua joitain, joilla tällaista ei ole.
ja sitten ihmetelllään kyllä, miksi ei hakenut apua, jos joku äiti tai isä jotain tekee.
Sulla ei ole mitään hävettävää, näillä toisten arvostelijoila kylläkin.. Toivottavavsti heille ja heidän lapsilleen sattuu jotain, joka vie oman jaksamisen, koska ovat niin ilkeitä ja pahoja ihmisiä muille.

vieras
Eli sulla on tosi pieni vauva kun päikkäreitä neljän aikaan nukkuu, pienelle ei oo haitaksi vaikka vähän kesken heräilisikin, ja hyvää se ulkoilu tekee vauvallekin etekin jos ei edes ulkona nuku.
Vaikee on yhtälö oikeudesta päivähoitoon ja päiväkodin aukiolo ajoista. Ongelmahan on siis vain tuon isomman kohdalla? PPH kyllä odottaa sen 15 min, jos ei muuta niin sitten miehen pitää joustaa ja lähteä vaikka noina kahtena päivänä aikaisemmin töistä ja tehdä kolmena vähän pidempää päivää kyse ei ole kuin 15 minuutista.
Jokainen tyylillään, nimimerkillä 10 km lähinpiin palveluihin (tukiverkostoon myös matkaa) ja 3 lasta kotihoidossa kasvattanut jo kohta 8 vuotta ....

näillä haukkujilla on aina ILMAISET palvelut sukulaisilta. mummot hakevat perjantaina isommat lapset ja tuovat sunnuntaina ainakin kerran kuukaudessa, joillain joka viikonloppu.
ja sitten ihmetelllään kyllä, miksi ei hakenut apua, jos joku äiti tai isä jotain tekee.
Sulla ei ole mitään hävettävää, näillä toisten arvostelijoila kylläkin.. Toivottavavsti heille ja heidän lapsilleen sattuu jotain, joka vie oman jaksamisen, koska ovat niin ilkeitä ja pahoja ihmisiä muille.
Noh, noh. Meillä ei ole naapurissa sukulaisia/tuttavia, koska asutaan maalla joten naapureita ei muutenkaan ole lähettyvillä :D Mummot sun muut ei ole lapsia hoitaneet juurikaan, silti lapset ei ole tarvinnut virikkeitä sen enempää. Sillon kun isoimmat oli pieniä eli mulla oli 3v, 2v ja vauva, niin jaksoin juuri sillä että keksittiin lasten kanssa päivisin kivaa tekemistä ja hulluteltiin. Sekä oltiin paljon ulkona joka piristi kyllä todella. Ja mies ei kerinnyt/jaksanut ottaa osaa lasten tai kodin hoitoon. Nyt kun mulla on vaan yks pieni 4v ( isommat jo koululaisia ) huomaan että väsyn ja tympäännyn jos ei ulkoilla tarpeeks.

näin
Monikin pitää hoitopaikan jo pelkästään sen vuoksi että äitiysloman jälkeen lapset pääsevät samaan tuttuun ja turvalliseen päiväkotiin. 2v ei välttämättä vielä virikkeitä kaipaa, mutta kyllä 5v kaipaa. Äidillä menee kuitenkin paljon aikaa vauvan kanssa eikä ehdi koko ajan keksiä tekemistä isommille. En ymmärrä miksi joillakin on niin kova tarve vastustaa sitä jos lapset on päiväkodissa kun itse on äitiyslomalla :eek: . Olen tullut siihen tulokseen että se on kateutta kun itse joutuu hoitamaan kaikki lapset kotona ja joku pääseekin helpommalla.

^^
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Monikin pitää hoitopaikan jo pelkästään sen vuoksi että äitiysloman jälkeen lapset pääsevät samaan tuttuun ja turvalliseen päiväkotiin. 2v ei välttämättä vielä virikkeitä kaipaa, mutta kyllä 5v kaipaa. Äidillä menee kuitenkin paljon aikaa vauvan kanssa eikä ehdi koko ajan keksiä tekemistä isommille. En ymmärrä miksi joillakin on niin kova tarve vastustaa sitä jos lapset on päiväkodissa kun itse on äitiyslomalla :eek: . Olen tullut siihen tulokseen että se on kateutta kun itse joutuu hoitamaan kaikki lapset kotona ja joku pääseekin helpommalla.
Tuskin se kateutta on, eiköhän nekin äidit silloin dumppaisi lapsensa sinne päiväkotiin jos niin olisi.

pph
Eli sulla on tosi pieni vauva kun päikkäreitä neljän aikaan nukkuu, pienelle ei oo haitaksi vaikka vähän kesken heräilisikin, ja hyvää se ulkoilu tekee vauvallekin etekin jos ei edes ulkona nuku.
Vaikee on yhtälö oikeudesta päivähoitoon ja päiväkodin aukiolo ajoista. Ongelmahan on siis vain tuon isomman kohdalla? PPH kyllä odottaa sen 15 min, jos ei muuta niin sitten miehen pitää joustaa ja lähteä vaikka noina kahtena päivänä aikaisemmin töistä ja tehdä kolmena vähän pidempää päivää kyse ei ole kuin 15 minuutista.
Jokainen tyylillään, nimimerkillä 10 km lähinpiin palveluihin (tukiverkostoon myös matkaa) ja 3 lasta kotihoidossa kasvattanut jo kohta 8 vuotta ....
Eipä muuten odota pph ylimääräisiä!
Meidän kaupuingissa juurikin puuttui päivähoidon johtaja noihin jatkuviin myöhästelemisiin hakuajoista.
Jos hakuaika on merkitty olevan klo 16.00 se todellakin ON 16.00,ei 16.10 tai jotain sinne päin. Pph:t ovat suunnitelleet myös omat menonsa, ja olettavat työaikansa päättyvän silloin kun viimeisen hoitolapsen hakuaika on merkattu. Ja täällä annettiin sellaista viestiä, että mikäli hoitoajat eivät ala pikkuhiljaa pitämään, aletaan joko yliminuuteista sakottaa tai sitten lapset siirretään hakuajan ylittyessä vuoropäiväkotiin odottamaan sitä hakijaansa.

Q

Itse olen ns. arvostelija. Meidän mummut jne. asuvat 300 km:n päässä, ja yhtään kertaa eivät lapsiamme ole hoidosta hakeneet tai kotona hoitaneet, saati että lapset olisivat olleet yökylässä. Nähneetkin ovat viimeksi kesällä. Ensin hoidin lapseni kotona itse, ja nyt kun ovat hoidossa ja minä töissä, niin itse ne sinne vaan on raahattava ja vielä poiskin. Ei ap:lla ongelmia jaksamisen kanssa ole, lapset ovat hoidossa virikkeiden takia, joten tähän "äidin väsymykseen" ei tässä tapauksessa voi vedota.

Mukavaa myös tuollainen toisille onnettomuuksien & sairauksien povaaminen.

vieras
meillä ainakin saa olla ihan normaalisti hoidossa, itse olen kotona, juu SAIRAUSLOMALLA, riskiraskauden vuoksi, ja olen saanut ihan kehotuksen lääkäriltä että pidän lapsellani hoitoapikan, koska en saa nostella juurikaan, ja ukaasi vuodelevosta on mahdollinen milloin tahansa.
ymmärsivät tämän todella hyvin äivähoitotoimistossa, ja sanoivatkin, että mulla on ihan täysi oikeus pitää lapsella hoitopaikka.
aina kun se ei vaan ole kiinni vanhemman laiskuudesta!!

kylli-täti
Kylläpäs tämä aihe onkin herättänyt paljon keskustelua! Itse päivähoidon ammattilaisena haluan myös kommentoida asiaa.

AP: Lapsellasi on subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Ph-paikkojen rajallisuuden vuoksi kunnat tarjoavat pääosin osapäivähoitosopimuksia (päivähoitopäivä 5-6h) sellaisille perheille, joissa toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona. Jos lapsellasi on kuitenkin kokopäivähoitosopimus, ei päiväkodissa voida vaatia sinua tai miestäsi hakemaan lasta päiväkodista ennen sulkemisaikaa, ellei lapsen hoitopäivä ylitä 10h. Tämä on ns. kylmä fakta.

Se, millainen on kohtuullinen hoitopäivän pituus LAPSEN kannalta, on aivan toinen kysymys. Siihen on varmasti niin monta vastausta kuin on lapsiperheitäkin. Oma henk. koht. mielipiteeni on, että "virikkeellisyyden" kannalta iltapäivän tunnit (klo 15 -->) ovat aika lailla tyhjän kanssa lapselle, joka on tullut päiväkotiin jo aamupalalle. Ulkoilua ja kotiinlähdön odottelua nuo tunnit pääosin lapsille ovat ainakin päiväkodeissa. Mutta kuten mainitsin, kohtuullisuuden jokainen perhe määrittelee itse, eikä siinä pitäisi olla päiväkodin henkilöstöllä ammatillisessa mielessä mitään nokan koputtamista.

?

Sinulla on kuitenkin kaksi isompaa lasta, ovat toisilleen seuraa. Ja ei se 8,5h ole mitään virikettä, vaan täysi työpäivä lapsille, olkoonkin vain 2 pvää viikossa. Ja tämä nykyajan "kotiäiti polttaa itsensä loppuun". No, ehkä meillä on vain kaksi lasta siksi, että tiedän sen kolmannen, neljännen tuovan juuri tätä tullessaan. Kotiäitiys oli minulle ainakin ihan työstä käyvä juttu, vuorotyötä oikein, siltä se tuntuikin ja niinhän se on. Palkka vaan oli aika surkea - rahallinen nimittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Mun mielestä täällä ainakin on niin, että jos toinen vanhemmista on kotona lapsen hoitoaika on 8-15
Meillä melkein tämä, oon kotona (sairaslomalla) supistelujen takia, en saa nostaa mitään painavaa. Poika menee aamulla hoitoon samaan aikaan, kun isänsä menee töihin eli seitsemän maissa ja kolmelta haen pojan kotiin. Tosin poika on perhepäivähoitajalla, ja meillä ainakin on aika joustavat vienti- ja hakuajat. Lisäksi pojalla on viikolla myös kotipäiviä, kun isä tekee 12 tuntista päivää, ja on osan viikkoa kotona.

?
meillä ainakin saa olla ihan normaalisti hoidossa, itse olen kotona, juu SAIRAUSLOMALLA, riskiraskauden vuoksi, ja olen saanut ihan kehotuksen lääkäriltä että pidän lapsellani hoitoapikan, koska en saa nostella juurikaan, ja ukaasi vuodelevosta on mahdollinen milloin tahansa.
ymmärsivät tämän todella hyvin äivähoitotoimistossa, ja sanoivatkin, että mulla on ihan täysi oikeus pitää lapsella hoitopaikka.
aina kun se ei vaan ole kiinni vanhemman laiskuudesta!!
Tämä on eri asia, niin kuin monesti on mainittu. Terveydelliset syyt ovat oikein hyviä syitä, kuten lapselle myönnettävä tuki-paikkakin tarvittaessa.

vieras
Sanot sinne päiväkotiin, että mies tulee hakemaan klo 16.30 jos ehtii, mutta jos liikenteen takia venyy, hän tulee viimeistään klo 16.45. Sinä et voi lähteä hakemaan ja piste. Onko päiväkodin järkevämpää muuttaa hakuaika kerrasta vartin myöhempään, niin ei tarvitse joka päivä taivastella jos myöhästyy.

Meilläkin poika (silloin 4-vuotias) oli päiväkodissa virikepaikalla kokopäiväsopimuksella 2-3 päivänä viikossa.
Syistä että:
-poika tykkäsi päiväkodista ja kavereistaan siellä
-ei todellakaan olisi ollut taattua päästä sinne takaisin, kun palaisin vauvalomalta
-osa-aikasopimukseen ei olisi kuulunut aamupala, vain lounas, silti hain vauvan kanssa usein klo 12, joitain päiviä oli sovittu klo 16 asti kun poika halusi olla päiväkodissa myös iltaulkoilun

Ap:n lasten päiväkodissa on johtajalla mitä todennäköisimmin ahdasmielisen tiukka kanta kotihoidon ehdottomasta oikeellisuudesta ja vänkää ap:n kanssa viidestätoista minuutista vain kantansa julki tuodakseen ja päästäkseen käyttämään mitätöntä valtaansa. Ap itse lastensa äitinä kyllä tietää, mikä hänen lapsilleen on parasta.

se toinen täti
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n työntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja totta:
Alkuperäinen kirjoittaja just niin:
Tosi outoja juttuja..
Mää en saa maksutonta hoitoo eli maksan tyttöjen hoidosta täyden maksun. Kai sille saa vastinettakin?
Ja kyse on kymmenenstä päivästä kuukadessa. Itse teen vuorotöitä eli tuntuu nayrettavalta tuo vartin juttu....
itse olen lastenhoitaja tosin ryhmiksessä en pk:ssa.
Mut ootkos ajatellut että tuo vartti voi vaatia yhden työntekijän sinne että lakipykälä on täytetty!!
Meillä on rajana klo:16 menessä on haettava jos toinen vanhenpi on kotona juuri tuosta syystä että lakipykylä on varmasti täytetty ja lasten turvallisuudesta emmen tingi!!
Sama juttu! Mutta sitä ei tunnu tajuavan ei niin kukaan. Yksi "myöhään" oleva vie aikaisin tulevilta lapsilta hoitajan, kun jostain päinhän ne työajat on tasattava. Täällä tuntuu olevan se linja, kun johonkin on "oikeus", niin se halutaan käyttää viimeisen päälle, muista viis.

tähä vielä lisäisin...että se yksi joka haluaa lisähoitoa vaikka ei tarvi vie todella sen hoitajan ryhmän muilta lapsilta.....esim. jos hoitoaika on sovittu 16 niin kytännössä työntekijät ovat mitoitettu tarpeen mukaan....ja noh sitten kun vanhemmat pitävät niitä kullannuppujaan kello 17 joutuupi joku jäämään ylitöihin...no ne tunnit on tasattava jostain.....eli menee muilta lapsilta...........tai jos vahemmat vaativat pidempää päivää esim. aamusta niin taas yksi hoitaja on muilta pois............päiväkodin väki ymmärtää tosin työssä käyvät ihmiset, jos myöhästyy esim. huonon kelin vuoksi mutta kotona olevien mammojen/työttömien vanhempien myöhästelyille ei myötätuntoa heru
PEESI :)

Yhteistyössä