Päivähoidosta...

• Viestiketjun aloittaja What a...
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja piia:
meidän kaupungissa on suositus että jos toinen vanhemmista on kotona, hoitoaika olisi enintään 8-16.
käytännön syistä me sovittiin kuitenkin että meidän lapset menee jo 7.30. mutta haen myös ne ennen kolmea
Meilläkin jonkinlainen suositus on, että virikehoito sijoittuisi aikavälille 8-16. Oma 5v tyttöni on puolipäiväisenä ja hoitoajaksi on kuitenkin merkitty 7.30-12, koska mieheni vie hänet töihin mennessään. Ja ainakin toistaiseksi tämä on sopinut näin.

* päivähoito-oikeus on vanhemman oikeus, ei lapsen. vanhemmalla on mahdollisuus saada lapselleen hoitopaikka, tarvitsi tämä sitä tai ei.
* 5km edestakaisin, eli 10km, on todellakin kävelymatka, jotkut ihan oikeasti kävelee tuon ja enemmänkin joka päivä. sitä kutsutaan hyötyliikunnaksi.
*päiväkodin virikkeellisyydestä voi olla montaa mieltä, itse en ihan virikkeiden takia lapsia sinne laittaisi.

vieras
Laskutuksen muuttamisellahan käytännöt saisi helposti muuttumaan. On nimittäin edullisempaa laittaa lapsi hoitoon pari päivää viikossa kokopäiväsesti, kuin kolmena osapäiväisesti, kun huomioi menetetyn hoitotuen mukaan. Itse opiskelin vauvan hoidon ohessa, ja isommalle kokopäivähoito, koska se tuli yllättäen halvemmaksi.

huokaus
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Päiväkoti ei lain mukaan voi eikä saa määritellä lastesi hoidon tarvetta. Joten lain mukaan voit tehdä valituksen päiväkodista.
Ei ehkä hoidontarvetta, mutta sen keston kyllä. Ei kotihoidossa oleva tarvitse hoitoa liki 17 asti. Uskokaa vain.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Alkuperäinen kirjoittaja What a...:
nyt mun pitää pienein herättää päiväunilta ja lähtee hakemaan tyttöjä..ja eikö mun vanhempainvapaa koske tuota vaavia eikä isompia joita koskee päivähoitooikeus????
Siis mitä käsität tuolla vanhempainvapaalla? Että saat pitää vapaata vanhemmuudesta? Sori, mutta siltä ainakin kuullostaa.
Nyt on kyse oikeuksista ei muusta. :D :D Äippäloma loppuu pian ja jatkan "vahempainvapaalla"..Itsehän kukin päättää kuinka elämänsä hoitaa. ja voin sulle kertoa: mä teen ihan hirveesti kaikkea lasteni kanssa!!!!!!!! kasva aikuiseksi!
No et sä kyllä "ihan hirveesti" ehdi niiden lastes kanssa tekeen, ne raasut kun on päivät hoidossa kun äiti ei jaksa niiden JA vauvan kanssa olla..
Hitto mä sanon ihan suoraan, että tollasilta laiskiaisilta pitäs kieltää lisääntyminen vallan!!!
HALOO kahtena päivänä viikossa..ovat VIISI muuta kotihoidossa...en ole UUSIAVUTON!!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
* päivähoito-oikeus on vanhemman oikeus, ei lapsen. vanhemmalla on mahdollisuus saada lapselleen hoitopaikka, tarvitsi tämä sitä tai ei.
* 5km edestakaisin, eli 10km, on todellakin kävelymatka, jotkut ihan oikeasti kävelee tuon ja enemmänkin joka päivä. sitä kutsutaan hyötyliikunnaksi.
*päiväkodin virikkeellisyydestä voi olla montaa mieltä, itse en ihan virikkeiden takia lapsia sinne laittaisi.
höpöhöpö. päivähoito pitäisi olla lapsen oikeus. ei vanhemman. vai oletko sinä itse siellä hoidossa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Päiväkoti ei lain mukaan voi eikä saa määritellä lastesi hoidon tarvetta. Joten lain mukaan voit tehdä valituksen päiväkodista.
Peesi tälle.
Miksi raha on hyvä syy pitää lasta hoidossa, kukaan ei mieti miten pitkään on lapsen hyvä olla hoidossa, jos äiti ja isä ovat rahan perään.

Mutta jos ovat lapsien perään ja haluavat tehdä monta lasta, kyllä ollaan heti miettimässä mikä on toisen lapselle hyvä määrä päivähoitoa päivässä.

Mikä helvetti teitä vaivaa? Mulla on vaan kaksi lasta, mutta duunia riittää niin, että usein ehdin tietokoneelle ensimmäistä kertaa illalla. Kun taas töissä ollessa ehdin joka välissä käväistä sähköpostilla ja olla koneella.

Ja vaikkla töissä olisi kiire koko päivän, niin silti se työssäkäyvän lapsi ei ole sen kummempi, lapsi hänkin on, eikä helvetti kukaan mieti montako tuntia hänen on sopivaa olla hoidossa.
ei se lapsi sitä eroa ymmärrä, minkä vuoksi on hoidossa. Lapsi ottaa vastaan mitä annetaan.
Ap:n lapset on 2 päivää näkemässä ikäisiään kavereita. Lähes joka puolella eurooppaaa tuon ikäisille on jo ilmainen leikkikoulu.

Ja suomessa urputetaan, kun toinen maksaa itse kalliin maksun hoidosta! Kehtaattekin!
Mikä helvetti joitakin vaivaa? tällaista lapset ovat niitä kiusaajia, kun vanhemmat ovat arvostelemassa ja esittämässä parempaa. Se on kiusaamista.

TAHI
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
höpöhöpö. päivähoito pitäisi olla lapsen oikeus. ei vanhemman. vai oletko sinä itse siellä hoidossa?
No nuo jutut ovat niinkin turhilta sivuilta kuin Sosiaali- ja terveysministeriö.

vieras
Päivä koti ei voi ap:ta määrätä vauvojensa (tai yksi kappale) hakemaan lapsiaan, jos ei muitakaan vanhempia määrätä tulemaan töistä, tai tekemään 15 minuuttia vähemmän ylitöitä.

tasapuolistuutta kehiin.

TAHI
Alkuperäinen kirjoittaja TAHI:
No nuo jutut ovat niinkin turhilta sivuilta kuin Sosiaali- ja terveysministeriö.

Meinaan siis tuota ensimmäistä, jonka kyseenalaistatte..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TAHI:
aivan. Ja lastentarhanopettajat ovat vuosia halunneet uudistaa päivähoitolain suomessa. Suomi on ainoa maa euroopassa, jossa päivähoito menee vanhempien mukaan. Muualla se on palvelu lapselle.

emma
Tähän on nyt menty.. monet vanhemmat elää vain ja ainoastaan sen mukaan, mikä itselle on mukavinta ja helpointa.. mites se lapsi??? Meilläkin töissä pari hyvää esimerkkiä, kun joulunajankin lapset on hoidossa, vaikka vanhempi kotona, koska he eivät saa rahallista korvausta näistä päivistä!!!!! Eli raha menee lapsen joululoman edelle....

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Tähän on nyt menty.. monet vanhemmat elää vain ja ainoastaan sen mukaan, mikä itselle on mukavinta ja helpointa.. mites se lapsi??? Meilläkin töissä pari hyvää esimerkkiä, kun joulunajankin lapset on hoidossa, vaikka vanhempi kotona, koska he eivät saa rahallista korvausta näistä päivistä!!!!! Eli raha menee lapsen joululoman edelle....
ei ollenkaan. kyllä nykyään vanhemmat viettävät aivan toisella tapaa aikaa lastensa kanssa kuin ennen. Mun kanssa ei koko lapsuuteni aikana viettännyt vanhemmat aikaa. ruoka ja vaatetus oli se mitä sain.
aivan väärässä olet. niin väärässä kuin voi olla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja emma:
ei ollenkaan. kyllä nykyään vanhemmat viettävät aivan toisella tapaa aikaa lastensa kanssa kuin ennen. Mun kanssa ei koko lapsuuteni aikana viettännyt vanhemmat aikaa. ruoka ja vaatetus oli se mitä sain.
aivan väärässä olet. niin väärässä kuin voi olla.
vielä j okin aika sitten lapsia kasvatettiin piiskaamalla kerran päivässä ja ruokkimalla jos perheen herralta jäi jotain syötävää.

kyllä nykyvanhemmat väsyttävät itsensä loppuun lastensa kanssa aivan eri tavoin kuin ennen. Et tiedä imstään mitään.

Sekava selitys
En jaksa ketjua lukea, mutta vastaan aloittajalle...

Monelta päiväkoti menee kiinni? Jos 16.30 niin ymmärrän että pitää hakea viimeistään silloin. Jos menee kiinni klo 17 niin varatkaa tästä lähtien hoitopäivä klo 17 asti ihan varmuuden vuoksi. Ja ihmetyttää kyllä että on 15 min kiinni. Kyllä muakin tympäsis lähtee 10 km lenkki tekeen vartin takia jos mies pystyis silloin samalla hakemaan. Meidän päiväkoti on auki 6.30-17 ja sillä välin saa olla hoidossa vaikka koko päivän. Meidän muksu ei toki ole kuin 9-15(-16) kun kerran itse pystyn kuskaamaan.

Vaikka pk on auki 17 asti niin sinne asti olevat päivät tai 6.30 tulot pitää ilmoittaa etukäteen koska jos muita lapsia ei ole niin myöhään/aikaisin niin viimeisen hoitajan työpäivä on laskettu siihen kun viimeinen lapsi on ilmoitettu haettavaksi (tai työpäivä alkaa aamulla kun on ensimmäinen lapsi ilmoitettu tuotavaksi).

Johanna
Kyllä 10 km on jo kunnon urheilulenkki monellekkin. Ja jos 2v ja 5v pitää kävellä 5 km varsinkin näin talvella ja mahdollisesti ilman pyöräteitä niin meehän Piipa ittees ja mieti mitä kirjoitat.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja arja:
Ihan oikein. Ala vaan hinata persettäsi sinne päiväkodille.
Voih..kyse ei ole siitäämitäs jos ei kahta autoa? Bensakaan ilmasta oo...ja haloo..kuinka moni päiväkoti menee kiinni 16.30??? Virikkeiden vuoksi lapset on hoidossa. Ei mun laiskuuden vuoksi!!
Höpö höpö. Kyllä ihminen, joka osaa lapsia tehdä, osaa heille myös sitä virikettä järjestää.

Gluteus maximus
Minusta päiväkodin pitäisi hiukan joustaa. 15 min. nyt ei ole paljon. Toisaalta sinäkin voisit hakea lapsesi päiväkodista. Minulle ainakin tuo 5km on kävelymatka, ainakin täällä landella =) tulette kotiin sitten vaikka miehen kyydillä jos ottaa teidät matkalla kyytiin. Saatte kaikki raitista ilmaa ja vauvakin voi alkaa tottumaan vaunuihin. Tottumiskysymys.

ehkä ei
Alkuperäinen kirjoittaja Johanna:
Kyllä 10 km on jo kunnon urheilulenkki monellekkin. Ja jos 2v ja 5v pitää kävellä 5 km varsinkin näin talvella ja mahdollisesti ilman pyöräteitä niin meehän Piipa ittees ja mieti mitä kirjoitat.
Joo, mutta jos ukko on tulossa kuitenkin töistä niin kerää kyytiin pesueensa matkalla. Äiti viim. 16.30 päiväkodille hakee lapsensa, johan se isä siihen kohta ennättää. Eli eipä tartte lasten kävellä. Toki eri asia, huvittaako sellainen järjestely, kyseessä kuitenkin vain se ap:n kaksi kertaa viikossa eikä joka päivä.

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Johanna:
5km on ihan kävelymatka. voihan mies vaikka ottaa takasin tulomatkalla kyytiin, kun kyse on kuitenkin siitä maagisesta 15 min.

v
Kyllä oikeesti ne mammat jotka kotona makaa ja isommat lapset hoidossa niin joutavat hakee ennen neljää. Ei tosiaankaan oo kiva venyä sen kullannupun kanssa jonka äiti viettää kotona sitä vanhempainvapaata.. Virikettä saa kyllä muualtakin kuin päiväkodista!

Yhteistyössä